Pagina 2 van 2

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Geplaatst: 03 feb 2016, 12:22
door Steven
SW9 = software versie 9. Momenteel hebben de traxx in België sw7c1 of sw7c2 zitten al naargelang ze reizigers of goederen slepen. Ik vermoed dat met sw9 ook etcs rijden in België eindelijk mogelijk zal zijn.

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Geplaatst: 03 feb 2016, 16:04
door Kevin1144
Steven schreef:SW9 = software versie 9. Momenteel hebben de traxx in België sw7c1 of sw7c2 zitten al naargelang ze reizigers of goederen slepen. Ik vermoed dat met sw9 ook etcs rijden in België eindelijk mogelijk zal zijn.
Inderdaad.
En STM TBL

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Geplaatst: 31 mar 2016, 08:39
door Davy
Nederland neemt nu trouwens afscheid van de Mat'64: officieel vanaf 4 April gaan ze voorgoed aan de kant maar de kans is groot dat gisteren al hun laatste rit was.

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Geplaatst: 02 dec 2019, 19:55
door MaartendeJ
*kick*
Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)
SNG stroomt reeds in, het 87ste treinstel is reeds aangekomen in Amsterdam. Inmiddels rijden de treinseries Haarlem-Den Haag (Leiden-Hoorn Kersenboogerd, Utrecht-Zwolle (helft van de treinen), Zwolle-Groningen (op 1 compositie na), Assen-Groningen en Meppel-Zwolle (op 1 compositie na) met SNG.
Per december gaan ze ook instromen tussen Den Haag-Amsterdam Centraal-Lelystad-Zwolle, en rijden ook de ander helft van de treinen tussen Zwolle en Utrecht met SNG, mede mogelijk door extra spitstreinen Harderwijk-Amersfoort (ook met SNG).

DDM1 en DDAR
De oude onverbouwde dubbeldekkers gaan per 15 december 2019 terzijde. Het DDM1 (lok met vier rijtuigen, rode bankjes) rijden nog de spitstreinen Haarlem-Alkmaar en Amsterdam C-Enkhuizen (verdichtingstreinen). Tussen Haarlem en Alkmaar komt DDZ(de verbouwde dubbeldekkers met motorwagen) te rijden, tussen Amsterdam en Enkhuizen VIRM. Het DDAR (lok met rijtuigen, groene bankjes) rijdt nog alleen tussen Apeldoorn-Almelo(spits:Enschede). Het wordt hier vervangen door SGM per 15 december 2019.
De eerste stammen (reserve) staan reeds terzijde en er wordt geen onderhoud meer gepleegd: bij defecten gaat het terzijde.

SGM
De eerste treinstellen SGM gaan ook terzijde, volgens planning 11 SGM-II en vier SGM-III per 15 december 2019. Geleidelijk gaan tot december 2020 nog 7 SGM-II en 31 SGM-III terzijde.

Het oudere materieel kan terzijde door de instroom van SNG. Het materieel dat direct wordt vervangen stond een jaar reserve om in te springen bij problemen met SNG: dat heeft men geleerd na de massale uitval van SLT in de eerste jaren. Na een jaar is dat niet meer nodig en kan door te schuiven met materieel SGM, DDAR en DDM terzijde gezet worden.

Bron: Somda.nl

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Geplaatst: 02 dec 2019, 21:17
door Adler
Ik heb ergens gelezen dat men stilaan aan de grens komt van de belasting met wat mogelijk is met 1,5 kV en dat er plannen zijn om over te schakelen naar 3 kV.

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Geplaatst: 02 dec 2019, 21:52
door Steve
Dan zijn ze alvast zeer slecht op weg met alle nieuwe sprinters waar hierboven over gesproken wordt: geen enkel van de nieuwe reeksen (SLT, Flirt en SNG), in totaal bijna 400 treinstellen (!), ondersteunt 3 kV. Idem voor de aankomende ICNG, met uitzondering van een handjevol stellen dat op de Benelux ingezet zou worden, en dan natuurlijk al het andere materieel waar een ombouw nog complexer zou zijn. Ik zie het niet meteen gebeuren, en indien wel is het oliedom om daar op geen enkele manier rekening mee te hebben gehouden bij die miljardenbestellingen.

Re: Materieelontwikkelingen bij NS (Nederland)

Geplaatst: 31 jan 2020, 12:01
door maarten
Er is een onderzoek naar de kosten geweest en die viel negatief uit, vooral door de hoge kosten voor ombouw van bestaand materieel.
Probleem is dat er geen beleid of visie is. Er worden wat afzonderlijke onderzoekjes gedaan en daar komt natuurlijk precies dat uit wat op dat moment gewenst is.