Enkele vragen na bezoek in Oostenrijk en Tsechië

Plaats reactie
Paul1946

Enkele vragen na bezoek in Oostenrijk en Tsechië

Bericht door Paul1946 »

In oktober was ik in Oostenrijk en reisde van Wienen naar St.Pölten met Railjet-trein: prachtige trein die men ook gekoppeld zag rijden. Zou een mooi alternatief zijn voor onze Benelux.
Mijn vragen:
1) Ik zag ook treinstellen waarvan de automatische koppelingen met vooruitzicht van de winter afgeschermd waren met een rubberen dekzeil. Hoe lost men dat hier op? Ik kan me voorstellen dat bij plotse sneeuwval dat hier ook problemen kan geven?
2) Zowel in Oostenrijk als in Tsjechië zag ik zware goederentreinen waar achteraan ook een elektrische loc hing, met pantograaf omhoog. Daarom veronderstel dat die ook tractie gaf. Maar hoe gaat dan de communicatie tussen de loc vooraan en die achteraan?
Bedankt
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Enkele vragen na bezoek in Oostenrijk en Tsechië

Bericht door Steven »

1) in belgie heeft men alle automatische koppelingen type GF voorzien van een verwarmingselement. Dit zou moeten volstaan voor de 'Belgische winters'
Bijkomende vermeld ik nog even dat onze motorstellen echt wel frequent koppelen en ontkoppelen waardoor dat soort bescherming meer hinder dan plezier is.

2) om bepaalde hellingen op te rijden gebruikt men al eens een opdruklocomotief. Deze kan je in de Alpen nog frequent zien op plaatsen met grote bergpassen (Brennerpas , Gotthardpas). Deze zullen heden ten dagen vooral contact hebben via gsm-r of oudere technieken. Al hoeft er niet noodzakelijk verbale communicatie te zijn.
Je hebt aangehaakte en niet aangehaakte opdruklocomotieven. De eerste gebruikt men normaal in de Alpen. Als de bestuurder vooraan remt zullen alle remmen aansluiten en dus ook deze van de opdrukloc.
Bij niet aangehaakte opdruklocs zoals dat bij ons te Luik Guilemins is bestaat er ook een specifiek reglement. Indien daar het sein open komt is het de opdrukloc die als eerste begint te tractioneren. De geldige wetgeving hier verder uit de doeken doen zou het lastig maken om lezen. Hopelijk volstaat dit al een beetje maar vragen staat vrij.
Paul1946

Re: Enkele vragen na bezoek in Oostenrijk en Tsechië

Bericht door Paul1946 »

Bedankt Steven voor je duidelijk antwoord. Fijne feestdagen.
Plaats reactie