Voor het te laat is...

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Voor het te laat is...

Bericht door Shrek »

Le train jaune? Ik dacht dat die net goed draaide?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Voor het te laat is...

Bericht door groentje »

Als toeristische attractie gaat dat vrij goed, ja, maar veel toeristen levert dat niet op, een gemiddelde dinsdagmiddag ergens in februari...
En de infrastructuur is deels aan een grote vernieuwing toe, altijd een gevaarlijk moment.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Voor het te laat is...

Bericht door groentje »

Voor de lijn Neussargues-Beziers (via Millau) lijkt het erop of eronder, eind dit jaar. Er moeten dringend investeringen gebeuren om het treinverkeer niet in gevaar te laten komen, maar met een snelweg die veel verkeer heeft afgesnoept, regionale grenzen die de lijn in verschillende stukken kappen, een grote achterstand aan infrastructuuronderhoud met hopen snelheidsbeperkingen tot gevolg, en weinig grote steden op de lijn (Millau is bij de grotere) lijkt het een moeilijke strijd te worden voor deze lijn die bij de oudste geëlektrificeerde lijnen hoort van Frankrijk. Ik wil voor de zekerheid nog eens over het viaduct van Garabit, mogelijk met slechts 1 treinpaar per dag, de Intercités van Clermont-Ferrand naar Beziers en terug...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Voor het te laat is...

Bericht door Portbou »

Voor de lijn Neussargues-Beziers (via Millau) lijkt het erop of eronder, eind dit jaar. Er moeten dringend investeringen gebeuren om het treinverkeer niet in gevaar te laten komen, maar met een snelweg die veel verkeer heeft afgesnoept, regionale grenzen die de lijn in verschillende stukken kappen, een grote achterstand aan infrastructuuronderhoud met hopen snelheidsbeperkingen tot gevolg, en weinig grote steden op de lijn (Millau is bij de grotere) lijkt het een moeilijke strijd te worden voor deze lijn die bij de oudste geëlektrificeerde lijnen hoort van Frankrijk.
Erg jammer als deze mooie lijn zou verdwijnen maar er is inderdaad maar weinig hoop meer. Aan jouw opsomming van redenen zou ik er nog ééntje willen toevoegen : de parallelle TER-buslijnen die de reizigers sneller op hun bestemming brengen (bvb. Mende-Clermont Ferrand in 3h20).

Zou er niet gefaseerd worden ?

Bvb. eerst Neussargues-St Chély sluiten en St-Chély-Béziers behouden ?
Of toch minstens Millau-Béziers behouden ? Wat zou er trouwens gebeuren met de lijn Millau-Rodez in geval van volledige sluiting van Neussargues-Béziers ? Ik kan me moeilijk voorstellen dat Millau dan louter als uiteinde van dat lijntje uit Rodez zou worden behouden.

Minimum hoop ik dat Bedarieux-Béziers behouden blijft. Is toch een vrij frequente dienst op dit ogenblik.
Ik wil voor de zekerheid nog eens over het viaduct van Garabit, mogelijk met slechts 1 treinpaar per dag, de Intercités van Clermont-Ferrand naar Beziers en terug...
Zou ik dan inderdaad maar doen want het stukje Neussargues-St Chély is sowieso het meest met afschaffing bedreigd.

Zelf heb ik een aantal keer met de nachttrein Paris-Millau en omgekeerd gereisd.
Nog niet eens zo lang geleden allemaal en vandaag al zo ondenkbaar...
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Voor het te laat is...

Bericht door Elgar »

Ondertussen is het doek reeds gevallen voor de lijn Montréjeau - Luchon in de Pyreneeën. De laatste trein heeft hier gereden in november 2014.

Voor de Intercités Aubrac op de lijn Béziers - Neussargues (- Clermont-Ferrand) zou het in september van dit jaar al afgelopen kunnen zijn, zeker niet te lang wachten als je deze lijn in zijn volledigheid nog eens wil bezoeken.

Voorts zou men ook de Intercités Cévenol (Clermont-Ferrand - Nîmes) afschaffen eind dit jaar, de betrokken treinen zullen vervangen worden door TER's. Hierdoor verliest de lijn wel het statuut van 'nationaal belang', zodat op de lange termijn ook het voortbestaan van deze lijn in zijn geheel bedreigd wordt.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Voor het te laat is...

Bericht door Tijgernoot »

Ik kan mij herinneren gelezen te hebben dat op Clermont-Ferrand - Nîmes al een paar jaar met het materieel wordt geschoven. Er heeft niet zo lang geleden al eens TER-materieel (Walvissen; X73500) gereden maar dat is na klachten over het comfort volgens mij toch weer vervangen door Corail.

SNCF vind het ook wel mooi geweest met het Corail-gebeuren wat dat betreft, er zijn Coradia-treinstellen besteld om die klassieke maar comfortabele treinen te vervangen.
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Voor het te laat is...

Bericht door Elgar »

De IC Cénevol, Clermont-Ferrand - Nîmes, heb ik onlangs in april nog genomen en was met rijtuigen type Corail.
De IC Aubrac, Clermont-Ferrand - Béziers, was in de zomer van 2014 met 2 X73500 motorwagens.
celtjan

Re: Voor het te laat is...

Bericht door celtjan »

Tijgernoot schreef: SNCF vind het ook wel mooi geweest met het Corail-gebeuren wat dat betreft, er zijn Coradia-treinstellen besteld om die klassieke maar comfortabele treinen te vervangen.
Met de nieuwe beurtregeling zijn de Hybride stellen reeds in dienst genomen op de lijn Boulogne Ville - Abbeville - Amiens - Paris Nord. Hiermee is de locwissel te Amiens ook komen te vervallen.
Tussen Amiens en Boulogne werden de korte Corail treinen getrokken door 1 BB67000 de lange door 2 BB67000.
Van Amiens tot Parijs werden de Corail rijtuigen met een e-loc bespannen.
https://www.youtube.com/watch?v=7YYs4Y9-IX4
https://www.youtube.com/watch?v=UWRY_27HFPs

Zal komende maanden es een dagtripje naar Picardië maken...
Plaats reactie