Voor het te laat is...

groentje
Berichten: 7274
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Voor het te laat is...

Bericht door groentje »

In de loop van de komende jaren zullen normaal een aantal mooie lijnen sluiten, vervangen door een modernere, maar vaak veel minder mooie lijn, door massa's tunnels etc. Ik spreek onvoldoende Italiaans, Grieks etc om te weten wanneer deze lijnen definitief zullen sluiten, maar het zou in de loop van dit jaar moeten zijn.
Daarom, vooraleer het te laat is, een lijstje van te berijden spoorlijnen die gaan sluiten. Aanvullingen welkom.

-Athene-Thessaloniki: sinds een aantal jaar werkt men hier aan een nieuw tracé dat een flink deel van de oude lijn door de bergen zal afsnijden. Wanneer? Het is voorzien in 2015, meer heb ik niet gevonden.

-Genova-Ventimiglia: na enkele jaren stilstand, zijn de werken aan het nieuwe tracé herbegonnen in 2014. Wanneer afgewerkt zal de reistijd flink verkort worden, tenzij je in een van de te sluiten stationnetjes opstapte... De oude kustlijn wordt beschouwd als een van de meest fotogenieke lijnen van Italië.

-Cercedilla-Segovia: Toegegeven, de Spaanse HSL met een station voor Segovia werd al in 2007 geopend, maar tot 2013 zag de oude lijn nog 8 ritten per dag. Sindsdien is dat teruggebracht tot 1 heen-en-terugrit van maandag tot donderdag, 4 op vrijdag en 5 op zater- en zondag. Ik vrees dan ook voor de toekomst.

-Koralmbahn (Oostenrijk): er zijn nog heel wat werken nodig vooraleer de hele lijn in dienst is, maar toch dreigen stukken van andere lijnen te sluiten als gevolg, o.a. delen van de Wieserbahn.

-Västkustbanan: Hier zijn al verschillende stukken afgesneden, maar voor dit jaar staat de opening van de Hallandsåstunnel op het programma, die de oude, enkelsporige lijn via het oude station van Båstad zal doen sluiten.

Nog lijnen om aan dit lijstje toe te voegen?

Ik zou dit jaar nog graag de eerste 2 willen bezoeken. Koralmbahn reken ik nog op iets meer tijd, de andere bezocht ik al, en zijn zeer aan te raden.
groentje
Berichten: 7274
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Voor het te laat is...

Bericht door groentje »

Nog een aanvulling, min of meer, is een spoorlijn in het hart van Stockholm, waar de bouw van de Citybanan het voorstadsverkeer in een nieuwe tunnel zal brengen. De oude lijn gaat echter niet dicht, maar wordt behouden voor het langeafstandsverkeer. 7

Zijn er nog voorbeelden waar jullie aan denken? Zoals gezegd, ik zou graag naar een aantal van deze lijnen reizen, voor het te laat is, en de oude lijn uit dienst is genomen. Andere voorbeelden zijn van harte welkom.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Voor het te laat is...

Bericht door Steven »

Je vergeet 1 van de grootste werven in Europa, de bouw van de nieuwe Gotthardbasistunnel. Die tunnel die met 57 km de langste spoorwegtunnel ter wereld zal worden. De opening is voorzien voor eind volgend jaar. Deze zal er voor zorgen dat het verkeerd zoals we het heden ten dage kennen op de Gotthard volledig zal veranderen. De bestaande lijn was zelfs bijna gedoemd te verdwijnen maar zover ik weet zou ze nu toch blijven liggen.
groentje
Berichten: 7274
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Voor het te laat is...

Bericht door groentje »

Juist, hoe kon ik die vergeten? Blij dat de oude lijn toch zou blijven, wellicht een beetje op het model van de Lötschberglijn? Geen langeafstandsverkeer meer, maar wel nog regionale treinen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Voor het te laat is...

Bericht door Steven »

Er was zelfs sprake om van het stuk Erstfeld - Gösschenen smalspoor te maken en te laten uitbaten door de MGB, geen idee of dit nog zo is. Kan er namelijk geen actuele info over vinden en mijn Duits is niet goed genoeg om in het Duits zelf op zoek te gaan.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Voor het te laat is...

Bericht door FLV-FGSP »

Er is idd even over gesproken, maar meterspoor Erstfeld - Göschenen is weer van tafel:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... 06,6752232

Om op de vraag van Groentje terug te komen: in Ierland staat de lijn Ballybrophy - Limerick ter discussie.
groentje
Berichten: 7274
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Voor het te laat is...

Bericht door groentje »

Yep. Ook in Frankrijk zijn er nog wel wat lijnen die wellicht gaan sluiten, de SNCF is niet geïnteresseerd, en de regio's hebben het geld niet voor de broodnodige herstellingen, maar ik daar geen overzicht van.
Nu nog tijd en geld vinden om die te bezoeken...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Voor het te laat is...

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Yep. Ook in Frankrijk zijn er nog wel wat lijnen die wellicht gaan sluiten, de SNCF is niet geïnteresseerd, en de regio's hebben het geld niet voor de broodnodige herstellingen, maar ik daar geen overzicht van.
Nu nog tijd en geld vinden om die te bezoeken...
Béziers-Neussargues ! Absolute aanrader :wink:
groentje
Berichten: 7274
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Voor het te laat is...

Bericht door groentje »

Al geweest, en ik kan het alleen maar beamen. Vorig jaar eindelijk ook Sévérac-le-Chateau naar Rodez bezocht, de vorige keer dat ik probeerde, was er Schienenersatzverkehr :wink:
Trouwens, ook Nîmes-Arvant is de moeite, en ook niet helemaal zeker van behoud, net zoals St-Georges-d'Aubrac naar Le Puy-en-Velay en St-Etienne. Regiogrenzen spelen hier een nefaste rol.
Andere bedreigde lijnen in Frankrijk waar ik weet van heb: Oyonnax naar St-Claude, zeg maar van Bourg-en-Bresse naar St-Claude. Ook de lijn naar Le Mont-Dore is sterk bedreigd.
Lijnen waarvoor het al te laat is (kans op heropening is klein): Verdun naar Châlons-en-Champagne, Ussel naar Laqueuille (welke dus ook de lijn naar Le Mont-Dore bedreigt), Niederbronn-Sarreguemines, ...
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Voor het te laat is...

Bericht door K V B »

groentje schreef:Juist, hoe kon ik die vergeten? Blij dat de oude lijn toch zou blijven, wellicht een beetje op het model van de Lötschberglijn? Geen langeafstandsverkeer meer, maar wel nog regionale treinen.
De SOB (die nu de Voralpenexpress rijd) heeft een idee voor een "Treno Gottardo", een trein van Arth Goldau naar Lugano, die waarschijnlijk gekoppeld zal worden aan de Voralpenexpress van Arth -Goldau naar St. Gallen.
groentje
Berichten: 7274
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Voor het te laat is...

Bericht door groentje »

K V B schreef:
groentje schreef:Juist, hoe kon ik die vergeten? Blij dat de oude lijn toch zou blijven, wellicht een beetje op het model van de Lötschberglijn? Geen langeafstandsverkeer meer, maar wel nog regionale treinen.
De SOB (die nu de Voralpenexpress rijd) heeft een idee voor een "Treno Gottardo", een trein van Arth Goldau naar Lugano, die waarschijnlijk gekoppeld zal worden aan de Voralpenexpress van Arth -Goldau naar St. Gallen.
Dat is goed nieuws. Zal de SOB verantwoordelijk worden voor het regionale verkeer, misschien?
Ad Meeuse
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 aug 2006, 20:12
Locatie: Scheer (Zuid-Duitsland)

Re: Voor het te laat is...

Bericht door Ad Meeuse »

groentje schreef:
K V B schreef:
groentje schreef:Juist, hoe kon ik die vergeten? Blij dat de oude lijn toch zou blijven, wellicht een beetje op het model van de Lötschberglijn? Geen langeafstandsverkeer meer, maar wel nog regionale treinen.
De SOB (die nu de Voralpenexpress rijd) heeft een idee voor een "Treno Gottardo", een trein van Arth Goldau naar Lugano, die waarschijnlijk gekoppeld zal worden aan de Voralpenexpress van Arth -Goldau naar St. Gallen.
Dat is goed nieuws. Zal de SOB verantwoordelijk worden voor het regionale verkeer, misschien?
Dat plan is al naar de prullenbak verwezen door de Zwitserse overheid.
Zoals het er nu voor staat blijft gewoon de SBB over de oude lijn rijden.

grts, Ad Meeuse
groentje
Berichten: 7274
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Voor het te laat is...

Bericht door groentje »

Ook goed, zolang er maar (reizigers)treinen over blijven rijden.
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Voor het te laat is...

Bericht door Elgar »

Hier een overzicht van de lijnen in Frankrijk die binnen de 10 jaar met sluiting bedreigd zijn of al gesloten zijn voor reizigersverkeer.
  • Ascq – Orchies, versleten lijntje vlak over de grens
    Etaples – St-Pol-sur-Ternoise
    Abbeville – Le Tréport
    Abancourt – Le Tréport
    Laon – Hirson
    Verdun – Châlons en Champagne, treindienst reeds vervangen door bussen
    Nancy – Contrexéville – Merrey – Culmont-Chalindrey, omwille van het goederenvervoer naar de waterfabrieken Vittel en Contrexéville verkeert de lijn tussen Vittel en Merrey in een betere toestand dan het gedeelte naar Nancy. Toch rijdt er op de sectie Contrexéville – Culmont-Chalindrey nog slechts één treinpaar op vrijdag en zondag (regio-overschrijdend).
    Epinal – St-Dié
    Sarreguemines – Bitche, treindienst reeds vervangen door bussen
    Morlaix – Roscoff, twee treinparen per dag
    Thouars – La Roche-sur-Yon, doorgaande dienst Saumur – Thouars – La Roche-sur-Yon enkel in het weekend vanaf mei (h/t), gesponserd door de EU!
    Busseau – Felletin, van maandag t/m zaterdag: 's morgens één trein Felletin -> Limoges en van zondag t/m vrijdag: 's avonds één trein Limoges -> Felletin
    Limoges – Nexon – Brive-la-Gaillarde, niet onaardig ogend, slecht onderhouden lijntje met enkele mooie stenen viaducten
    Laqueuille – Ussel, treindienst reeds vervangen door bussen. Aangezien er een nieuwe autostrade parallel met deze lijn loopt, is de regio Auvergne weinig geïnteresseerd om nog te investeren in deze regio-overschrijdende spoorlijn.
    Périgueux – Agen, zou toch open blijven
    Thiers – Boën op de lijn Clermont-Ferrand – St. Etienne
    Parray-le-Monial – Lozanne
    Andelot – Morez – St-Claude – Nurieux, mooie lijn met als hoogtepunt de viaducten te Morez
    Livron – Aspres-sur-Buëch
    Breil-sur-Roya – Cuneo (IT), spectaculair grensoverschrijdend lijntje in de Alpen
    Bédarieux – St-Chély-d’Apcher op de lijn Béziers – Neussargues. Mooie lijn geëlektrificeerd met gebogen bovenleidingsportieken type "caténaire midi". Spoor en bovenleiding zijn tot op de draad versleten, de drie betrokken regio's hebben maar weinig zin om in deze lijn te investeren wegens parallel lopende autostrade (viaduct Millau). Tussen St-Chély-d’Apcher en Neussargues ('viaduc de Garabit'!) rijdt er slechts één treinpaar per dag, namelijk de Intercités 'Aubrac' gereden met 2 ééndelige motorwagens, op deze sectie wordt de bovenleiding niet meer gebruikt.
    Mende – Marjevols, al twee mislukte pogingen ondernomen om deze lijn te bezoeken, 1ste keer was de nachttrein Luxemburg-Nîmes in Valence gestrand wegens het niet komen opdagen ven een treinbestuurder, 2de keer werd de trein om een onbekende reden vervangen door een minibus. Ticketten verkrijgbaar voor 1€.
    Rodez – Sévérac-le-Château
    Carcassonne – Quillan, ticketten aan 1€!
    Montréjeau – Luchon
    Villefranche – La-Tour-de-Carol, prachtige smalspoorlijn in de Pyreneeën met veel viaducten, ook gekend als 'train jaune'
Lijnen die naar mijn persoonlijke mening de moeite waard zijn om eens te passeren:
  • Dole – Morez – St-Claude (Ligne des Hirondelles)
    Breil-sur-Roya – Cuneo (IT)
    Béziers – Neussargues (IC Aubrac)
    Villefranche – La-Tour-de-Carol (Train Jaune, le Canari)
groentje
Berichten: 7274
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Voor het te laat is...

Bericht door groentje »

Bedankt voor deze ietwat treurige lijst, Elgar. Van sommige had ik ook al gehoord, andere wist ik nog niet.
Plaats reactie