Pagina 1 van 3

Kleinbettingen - Luxemburg

Geplaatst: 04 apr 2015, 16:55
door ostbahnhof
Heb in ODB gelezen dat in 2017 het stuk Kleinbettingen - LUX onder 25000 volt komt waarbij de lijn zo'n 2 maanden buiten dienst komt. Hoe zouden de ic's naar lux dan rijden? Iemand al met nieuws?
Grts
O

Re: Kleinbettingen - Luxemburg

Geplaatst: 04 apr 2015, 17:03
door The_Knitter
Tijdens de werken? Bussen. Daarna? Enkel materieel dat 25kV lust. Er zijn zelfs plannen om tzt die spanningssluis te verkassen meer richting Namen.

De huidige spanningswisselinstallatie in Luxemburg gaat daardoor uit dienst.

Re: Kleinbettingen - Luxemburg

Geplaatst: 04 apr 2015, 23:18
door Steven
Heel de lijn 162 komt onder 25kV, daar is men al volop mee bezig om deze lijn aan te passen.

Re: Kleinbettingen - Luxemburg

Geplaatst: 05 apr 2015, 00:08
door Shrek
Men is inderdaad aan heel de lijn bezig, maar het komt niet in één keer in dienst. In 2017 komt de spanningssluis bij Autelbas, daarna verhuist die naar Libramont om tenslotte rond 2022 op de Maasbrug in Namen terecht te komen.

Re: Kleinbettingen - Luxemburg

Geplaatst: 05 apr 2015, 00:15
door Paul
The_Knitter schreef:Tijdens de werken? Bussen.
Of een pendeldienst met desiro's via Athus - Rodange?

Re: Kleinbettingen - Luxemburg

Geplaatst: 05 apr 2015, 12:04
door Shrek
Paul schreef:
The_Knitter schreef:Tijdens de werken? Bussen.
Of een pendeldienst met desiro's via Athus - Rodange?
Maar neen, 99% van de werken kan gebeuren met 1 spoor in dienst. Men werkt al jaren zo op L162.
De nieuwe palen, nieuwe consoles, nieuwe draden, nieuw onderstation,... kan allemaal gebouwd worden zonder totale lijnonderbreking.
Het is pas de dag van de omschakeling zelf dat er misschien geen verkeer mogelijk is. Maar dat zal dus echt niet lang duren.

Re: Kleinbettingen - Luxemburg

Geplaatst: 05 apr 2015, 20:30
door nahoj
Shrek, ik weet niet waar jij je op baseert, maar de langdurige en volledige buitendienststelling van dat lijnvak tot Luxemburg i.v.m. de omschakeling is wel degelijk vooropgesteld, (o.m.?) door de Luxemburgers.

Re: Kleinbettingen - Luxemburg

Geplaatst: 05 apr 2015, 20:40
door Dieselfreak
Steven schreef:Heel de lijn 162 komt onder 25kV, daar is men al volop mee bezig om deze lijn aan te passen.
Hoe zal men dat doen met de Deense Neuzen die daar momenteel rijden? Er zijn daar enkel stellen uit de 500-reeks te vinden, en die lusten geen 25kV. Gaat men dan de nummers 441-490 toelaten? Of verdwijnt de AM96 op die lijn, en komt er ander materieel in de plaats?

Re: Kleinbettingen - Luxemburg

Geplaatst: 05 apr 2015, 21:12
door Bibke
Dieselfreak schreef:
Steven schreef:Heel de lijn 162 komt onder 25kV, daar is men al volop mee bezig om deze lijn aan te passen.
Hoe zal men dat doen met de Deense Neuzen die daar momenteel rijden? Er zijn daar enkel stellen uit de 500-reeks te vinden, en die lusten geen 25kV. Gaat men dan de nummers 441-490 toelaten? Of verdwijnt de AM96 op die lijn, en komt er ander materieel in de plaats?
Uiteraard gaat dat een verschuiving van materieel geven. Alles wat 25 kV aankan zal er kunnen rijden.

Re: Kleinbettingen - Luxemburg

Geplaatst: 06 apr 2015, 00:49
door Shrek
nahoj schreef:Shrek, ik weet niet waar jij je op baseert, maar de langdurige en volledige buitendienststelling van dat lijnvak tot Luxemburg i.v.m. de omschakeling is wel degelijk vooropgesteld, (o.m.?) door de Luxemburgers.
Ik baseer mij op de Belgische kant, daar is het stukje grens-Arlon al bijna helemaal omgebouwd zonder volledige buitendienststellingen. Het gedeelte dat nog rest rond Arlon zal eveneens zonder al te veel hinder voor het verkeer gebouwd worden.
Van het Luxemburgse net ben ik niet op de hoogte. Maar het zou mij verbazen dat zij niet over dezelfde technische mogelijkheden beschikken als Infrabel.

Re: Kleinbettingen - Luxemburg

Geplaatst: 06 apr 2015, 00:54
door Shrek
Bibke schreef:
Dieselfreak schreef:
Steven schreef:Heel de lijn 162 komt onder 25kV, daar is men al volop mee bezig om deze lijn aan te passen.
Hoe zal men dat doen met de Deense Neuzen die daar momenteel rijden? Er zijn daar enkel stellen uit de 500-reeks te vinden, en die lusten geen 25kV. Gaat men dan de nummers 441-490 toelaten? Of verdwijnt de AM96 op die lijn, en komt er ander materieel in de plaats?
Uiteraard gaat dat een verschuiving van materieel geven. Alles wat 25 kV aankan zal er kunnen rijden.
Helemaal niet !
De omschakeling gaat ongeveer gelijktijdig gebeuren met de verplichting van ETCS in Luxemburg. Enkel materieel met gehomologeerde ETCS èn 25kV zal nog naar Luxemburg kunnen rijden.
Op dit moment is er nog geen enkele dergelijke trein gehomologeerd in Luxemburg. Het zal voor de nmbs nog krap worden om dat op tijd rond te krijgen.

Wat wel zeker is: MS96 zal je er niet meer zien.
Voor de rest? HLE 18, Desiro, HLE 13, M6Bx, I11Bdx. Dat zijn 5 kanshebbers, maar ze zullen nooit alle 5 op tijd in orde zijn.

Re: Kleinbettingen - Luxemburg

Geplaatst: 06 apr 2015, 10:06
door Dieselfreak
Shrek schreef:Wat wel zeker is: MS96 zal je er niet meer zien.
Spijtig! :cry:
Shrek schreef:Voor de rest? HLE 18, Desiro, HLE 13, M6Bx, I11Bdx. Dat zijn 5 kanshebbers, maar ze zullen nooit alle 5 op tijd in orde zijn.
Ik hoop toch vooral op de I11.

Re: Kleinbettingen - Luxemburg

Geplaatst: 06 apr 2015, 10:15
door Steve
Waarom geen MS96 meer? Worden die (of toch tenminste de 25kV-subreeks) dan niet met ETCS uitgerust?

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het wel eens Desiro zou kunnen worden, wetende dat men er ook van droomt om die over niet al te lange tijd in te zetten op Luik-Luxemburg...

Re: Kleinbettingen - Luxemburg

Geplaatst: 06 apr 2015, 13:08
door Bibke
Shrek schreef:
Bibke schreef:
Dieselfreak schreef: Hoe zal men dat doen met de Deense Neuzen die daar momenteel rijden? Er zijn daar enkel stellen uit de 500-reeks te vinden, en die lusten geen 25kV. Gaat men dan de nummers 441-490 toelaten? Of verdwijnt de AM96 op die lijn, en komt er ander materieel in de plaats?
Uiteraard gaat dat een verschuiving van materieel geven. Alles wat 25 kV aankan zal er kunnen rijden.
Helemaal niet !
De omschakeling gaat ongeveer gelijktijdig gebeuren met de verplichting van ETCS in Luxemburg. Enkel materieel met gehomologeerde ETCS èn 25kV zal nog naar Luxemburg kunnen rijden.
Op dit moment is er nog geen enkele dergelijke trein gehomologeerd in Luxemburg. Het zal voor de nmbs nog krap worden om dat op tijd rond te krijgen.

Wat wel zeker is: MS96 zal je er niet meer zien.
Voor de rest? HLE 18, Desiro, HLE 13, M6Bx, I11Bdx. Dat zijn 5 kanshebbers, maar ze zullen nooit alle 5 op tijd in orde zijn.
Dat was eigenlijk wat ik bedoelde maar ik hield het gemakkelijkshalve zeer summier :wink:

Re: Kleinbettingen - Luxemburg

Geplaatst: 06 apr 2015, 14:02
door Dieselfreak
Steve schreef:Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het wel eens Desiro zou kunnen worden, wetende dat men er ook van droomt om die over niet al te lange tijd in te zetten op Luik-Luxemburg...
Toch geen Desiro voor de verbinding Brussel-Luxemburg? Die stellen zijn niet gemaakt voor IC-diensten.