Pagina 1 van 2

NS bij grote fraude betrokken bij aanbesteding OV Limburg

Geplaatst: 28 apr 2015, 23:42
door Meesterpeter
Schandaal rond ov-aanbesteding OV Limburg (Nederland)

Dochterbedrijf Qbuzz van de NS is ernstig in de fout gegaan bij de aanbestedingsprocedure voor het ov in Limburg.Qbuzz kreeg vertrouwelijke informatie van een medewerker van Veolia,dat ook in de race was. De NS heeft twee Qbuzz-bestuurders inmiddels op non-actief gesteld.
De voorgenomen indiensttreding van de Veolia medewerker bij NS per 1 mei 2015 gaat ook niet door.
Gebleken is dat Qbuzz de medewerker van Veolia inhuurde via een tussenpersoon. Het concurrentiebeding werd zo omzeild.
De kans is nu zeer groot dat Abellio de gewonnen concessie kwijt raakt. De NS houdt hier ernstig rekening mee en zal.zo'n beslissing noodgedwongen aanvaarden.

Veolia eist nieuwe aanbesteding

Vervoersbedrijf Veolia eist dat de omstreden aansteding van openbaar vervoer in Limburg over wordt gedaan.
Als de provincie niet op deze eis ingaat, stapt het vervoerbedrijf naar de rechter.
Dit heeft Veolia dinsdagmiddag laten weten. Eerder zei het bedrijf nog af te willen wachten wat de provincie doet.

Re: NS bij grote fraude betrokken bij aanbesteding OV Limbur

Geplaatst: 29 apr 2015, 11:35
door trainlovertje
Veolia heeft groot gelijk: ze worden aan de kant geschoven door 'NS'. Abellio en NS kunnen gewoon alles onder 1 hoedje spelen tegen Veolia.
Is Europa er trouwens tevreden mee dat de concessie naar Abellio gaat? Ik herinner me dat Arriva Deutschland onder dwang van Europa verkocht moest worden door DB, omdat het aandeel van Deutsche Bahn in Duitsland te groot zou zijn (het werd verkocht aan Netinera van de Italiaanse spoorwegen). Nu heb je toch precies hetzelfde in Nederland?

Re: NS bij grote fraude betrokken bij aanbesteding OV Limbur

Geplaatst: 29 apr 2015, 11:40
door HLE 2302
trainlovertje schreef:Veolia heeft groot gelijk: ze worden aan de kant geschoven door 'NS'. Abellio en NS kunnen gewoon alles onder 1 hoedje spelen tegen Veolia.
Is Europa er trouwens tevreden mee dat de concessie naar Abellio gaat? Ik herinner me dat Arriva Deutschland onder dwang van Europa verkocht moest worden door DB, omdat het aandeel van Deutsche Bahn in Duitsland te groot zou zijn (het werd verkocht aan Netinera van de Italiaanse spoorwegen). Nu heb je toch precies hetzelfde in Nederland?

Volgens mij heeft dat zo zijn redenen, streven naar een één groot nationaal spoorbedrijf voor reizigers, zowel voor het hoofdrailnet als voor de in de tijd geprivatiseerde zijlijntjes.

Re: NS bij grote fraude betrokken bij aanbesteding OV Limbur

Geplaatst: 29 apr 2015, 11:55
door dentheo
trainlovertje schreef:Veolia heeft groot gelijk: ze worden aan de kant geschoven door 'NS'. Abellio en NS kunnen gewoon alles onder 1 hoedje spelen tegen Veolia.
Is Europa er trouwens tevreden mee dat de concessie naar Abellio gaat? Ik herinner me dat Arriva Deutschland onder dwang van Europa verkocht moest worden door DB, omdat het aandeel van Deutsche Bahn in Duitsland te groot zou zijn (het werd verkocht aan Netinera van de Italiaanse spoorwegen). Nu heb je toch precies hetzelfde in Nederland?

Je mag een aanbesteding NIET verwarren met een verkoop....
DB had Arriva geheel opgekocht en daardoor kregen zij teveel % van de Duitse markt in handen.
Zij hadden alleen ook al een te hoog percentage, dus ze wisten wat er ging komen.

Re: NS bij grote fraude betrokken bij aanbesteding OV Limbur

Geplaatst: 29 apr 2015, 12:03
door trainlovertje
dentheo schreef:Je mag een aanbesteding NIET verwarren met een verkoop....
DB had Arriva geheel opgekocht en daardoor kregen zij teveel % van de Duitse markt in handen.
Zij hadden alleen ook al een te hoog percentage, dus ze wisten wat er ging komen.
Dat besef ik, maar ik bedoel dat het later op hetzelfde neerkomt: een dochterbedrijf dat in 'jouw' land mee functioneert. En de hele provincie Limburg is niet weinig.

Re: NS bij grote fraude betrokken bij aanbesteding OV Limbur

Geplaatst: 29 apr 2015, 12:18
door dentheo
Dat klopt, maar dat gebeurt in Duitsland ook nog altijd.
DB gaat mee voor concessies in regio's.
Misschien ook wel omdat de anderen nog moeten groeien om alles te kunnen overnemen.

Re: NS bij grote fraude betrokken bij aanbesteding OV Limbur

Geplaatst: 29 apr 2015, 12:39
door trainlovertje
dentheo schreef:Dat klopt, maar dat gebeurt in Duitsland ook nog altijd.
DB gaat mee voor concessies in regio's.
Misschien ook wel omdat de anderen nog moeten groeien om alles te kunnen overnemen.
DB hoopt nog steeds op alle vlakken zo groot mogelijk te blijven: een hoge omzet betekent veel voor DB. Ze kunnen trouwens niet alle activiteiten zomaar stopzetten: wat dan met alle werknemers, al het materieel, ... Het is volgens mij ook niet echt de bedoeling om op lange termijn helemaal uit te doven in regionale diensten. Ze strijden soms echt nog serieus mee voor concessies.

Maar terug ter zake: wat mij stoort, is dat Abellio en NS als 2 aparte bedrijven worden gezien, terwijl het eigenlijk maar als 1 bedrijf functioneert (NS dat zich zo hard moeit met Abellio-zaken). Grootmacht NS steunt dat Abellio te veel in eigen land, waardoor andere minder kans maken. Je kan het machtsmisbruik noemen, en dat is het misschien ook wel...

Re: NS bij grote fraude betrokken bij aanbesteding OV Limbur

Geplaatst: 29 apr 2015, 20:56
door Meesterpeter
NS-dochter Abellio niet meer de winnaar van OV-concessie Limburg 29 april 2015

Het doek is gevallen voor NS in Provincie Limburg........
De provincie Limburg heeft het contract met NS-dochter Abellio, ter waarde van 2 miljard Euro, opgezegd.

Daarmee komt de enige overgebleven kandidaat Arriva weer in beeld. Het bod van Veolia is namelijk ongeldig verklaart. Mogelijk moet ook de hele aanbesteding overnieuw. In dat geval mag NS weer meedoen. Dat blijkt uit antwoorden van de Limburgse gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA) woensdag op vragen uit Provinciale Staten (PS) van Limburg.

Re: NS bij grote fraude betrokken bij aanbesteding OV Limbur

Geplaatst: 29 apr 2015, 21:15
door dentheo
Ik neem aan dat in afwachting van heel dit circus, de bestaande concessie verlengd wordt ?

Re: NS bij grote fraude betrokken bij aanbesteding OV Limbur

Geplaatst: 29 apr 2015, 21:41
door Shrek
Van dit soort concessiegedoe zijn we in België gelukkig nog enkele jaren gespaard...

Re: NS bij grote fraude betrokken bij aanbesteding OV Limbur

Geplaatst: 29 apr 2015, 23:15
door trainlovertje
Wat ik niet snap, is dat Abellio niet meer mag deelnemen, maar NS wel. Weet iemand waarom dit is? En waarom mocht NS de eerste keer niet meedoen?

En wees maar zeker dat Veolia het gerecht er zal bij betrekken, waardoor er nog langer uitstel van dit hele zaakje komt.

Re: NS bij grote fraude betrokken bij aanbesteding OV Limbur

Geplaatst: 30 apr 2015, 11:26
door Meesterpeter
Abellio = NS, NS = Abellio

NS deed ook de eerste keer mee, maar onder de naam van dochterbedrijf Abellio. Ook Q-Buss is een dochter van NS. Q-Buss doet in busvervoer, Abellio is vooral actief op de buitenlandse markt, bv in Duitsland en Engeland (bus en trein) maar ook bv consessiewinnaar voor Gouda<>Alphen ad Rijn.

Re: NS bij grote fraude betrokken bij aanbesteding OV Limbur

Geplaatst: 30 apr 2015, 12:01
door trainlovertje
Meesterpeter schreef:Abellio = NS, NS = Abellio

NS deed ook de eerste keer mee, maar onder de naam van dochterbedrijf Abellio. Ook Q-Buss is een dochter van NS. Q-Buss doet in busvervoer, Abellio is vooral actief op de buitenlandse markt, bv in Duitsland en Engeland (bus en trein) maar ook bv consessiewinnaar voor Gouda<>Alphen ad Rijn.
Ahzo, ik dacht dat ze met elk bedrijf apart mochten proberen, waardoor NS meer kans zou hebben. Maar is het dan voordeliger om onder de naam Abellio deel te nemen, en niet gewoon als NS in het geheel?

Re: NS bij grote fraude betrokken bij aanbesteding OV Limbur

Geplaatst: 30 apr 2015, 14:04
door ReisThijs
Deelnemen als Abellio kan voordeliger zijn, bijvoorbeeld doordat het personeel onder een andere CAO valt.

Er zit alleen geen duidelijke lijn in. Bij Limburg deed Abellio mee, bij Gouda-Alphen een combinatie van NS met Abellio NRW, bij een recentere aanbesteding (Kampen-Zwolle-Enschede) weer gewoon NS.

Re: NS bij grote fraude betrokken bij aanbesteding OV Limbur

Geplaatst: 01 mei 2015, 11:27
door Meesterpeter
Inderdaad kan een andere CAO / arbeidsvoorwaarden een groot verschil maken.
Zo gaat de winnaar op Gouda<>Alphen ad Rijn (Abellio) rijden met zogenaamde "servicemachinisten", een nieuw type machinist welke NSR niet kent.
Deze worden extern geworven en zijn qua arbeidsomstandigheden en betaling niet te vergelijken met NSR-machinisten.
Wat de functie "servicemachinist" nu werkelijk inhoud is overigens nog niet bekend.