Kaalslag bij Intercités (ex-corail, SNCF)

rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Kaalslag bij Intercités (ex-corail, SNCF)

Bericht door rdv »

Zeer jammer dat er geen Franse nachttreinen meer zullen zijn.
Ik heb 2x heen naar Nice per nachttrein gedaan. Het comfort was inderdaad niet zo bijzonder, maar met het bijbetalen van 75 EUR kan je een 4p couchette voor je eentje reserveren.

Wat ik minder aangenaam vond, is dat je niets te eten of zelfs te drinken kan krijgen op de Intercité de nuit. Zelfs de automaten waren weggehaald in juni vorig jaar.

Ik blijf er bij dat er m.i. een markt is voor de nachttreinen. Naar Nice bvb. kan je vanuit Brussel niet op een aanvaardbaar uur 's ochtends op een afspraak zijn. Er zijn ruwweg 2 vluchten per dag: eentje die om 11u aankomt en eentje die om 16u aankomt. Easyjet heeft 3x/week een vlucht die om 23u aankomt. Op de andere dagen moet je dus 's (voor)middags vertrekken en een nacht in een hotel betalen om 's anderendaags je afspraak te halen. Met de nachttrein vertrek je om 19u in Brussel en ben je om 9u00 in Nice. Je kan dus nog een hele dag doorwerken, en fris op je volgende vergadering staan. (Voor de terugkeer komt de aansluitende THA naar Brussel wel vrij laat aan.)

Maar om dergelijk zakenpubliek aan te trekken moet je idd comfort bieden. En dat was er niet (meer) op de intercités. De Thello doet het op dat vlak veel beter (alleen jammer van de vertragingen). De slaaprijtuigen zijn comfortabel, en een basis-ontbijt inclusief. Wel vrij duur (290 EUR), maar op zich niet zo veel duurder dan een nacht op hotel + vliegtuigticket (met dezelfde flexibiliteit en annulatievoorwaarden). De luxe slaaprijtuigen van DB (met eigen toilet en douche) zouden standaard moeten zijn op nachttreinen om zakenpubliek aan te trekken. Jammergenoeg krijgt DB ook zijn treinen niet rendabel met deze luxe.
Plaats reactie