Kaalslag bij Intercités (ex-corail, SNCF)

benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Kaalslag bij Intercités (ex-corail, SNCF)

Bericht door benoit »

De Intercités (ex-corail) in Frankrijk (dag-en nachttreinen op lange en middellange afstand, tussen TGV en TER) zijn bedreigd.
Deze treinen (trains d'équilibre du territoire, TET) worden momenteel door de Franse overheid gesubsidieerd, maar er is een jaarlijks verlies van 300 miljoen €; terwijl de TER's door de regio's en de TGV door de SNCF zelf wordt ingericht.

De oorzaken zijn:
- Verouderde spoorlijnen, met veel snelheidsverlagingen en reistijdverhogingen als gevolg
- Verouderd materiaal: Corail (35 jaar)
- De couchtterijtuigen zijn gebouwd tussen 1975 en 1980 en zijn aan het einde van hun carrière

Een onderzoekscommissie heeft deze lijnen onder de loep genomen en vandaag wordt het rapport met aanbevelingen in het parlement voorgesteld.

Momenteel heeft Intercités 22 daglijnen en een tiental nachtlijnen.

Verbindingen die men zou schrappen:
- Parijs-Hendaye/Irun (nacht)
- Parijs-Cerbère/Portbou (nacht)
- Luxemburg/Straatsburg-Nice/Portbou (nacht)
- Parijs-Bourg St. Maurice/St-Gervais (Savoie) (nacht)

- Cambrai-St. Quentin (dag)
- Hirson-Metz (dag)
- Bordeaux-Lyon (dag)
- Clermont-Ferrand - Beziers (L'Aubrac)(dag)
- Toulouse-Hendaye (dag)
- Caen-Le Mans-Tours (dag)
- Reims-Dijon (dag)

Verbindigen die men deels zou schrappen:
- Quimper-Toulouse schrappen tussen Nantes en Quimper (dag)
- Nice-Bordeaux schrappen tussen Nice en Marseille (dag)

Het aantal treinen Halveren:
- Parijs-Amiens (dag)
- Parijs-Troyes (dag)

Lijnen met potentieel om extra treinen in te zetten:
- Parijs-Caen (dag)
- Parijs-Orleans-Limoges-Toulouse (dag)

http://rmc.bfmtv.com/emission/philippe- ... 89827.html
http://www.directmatin.fr/france/2015-0 ... tes-704824
http://www.leparisien.fr/transports/snc ... 801825.php
http://www.franceinfo.fr/actu/societe/a ... ort-684429
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Kaalslag bij Intercités (ex-corail, SNCF)

Bericht door groentje »

Een besparingsoperatie, dus. En zeker bij de dagtreinen moet je er rekening mee ouden dat veel reizigers vanaf een tussenliggend station reizen, en dus niets hebben aan die goedkope vluchten. Maar je merkt vandaag al dat deze treinen de stiefkinderen zijn voor zowel SNCF als Parijse politici...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Kaalslag bij Intercités (ex-corail, SNCF)

Bericht door Portbou »

In het artikel beweert "de bespaarder" dat het zeker niet de bedoeling is om te stoppen met nachttreinen.
Maar als ik goed gelezen heb zou enkel Paris-Nice/Briançon en Paris-Toulouse nog overblijven.

In maart ben ik nog eens met SNCF onderweg geweest. Op een donderdagavond Paris-Portbou, daarna op een maandagavond Collioure-Paris.
Voor gewone doordeweekse dagen in maart waren beide treinen goed gevuld (toch zeker tussen Paris en Perpignan).

Hoe dit dan onrendabel kan zijn (met al heel lang geleden afbetaalde rijtuigen) ? Onbegrijpelijk.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Kaalslag bij Intercités (ex-corail, SNCF)

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:Een besparingsoperatie, dus.
Precies. En ze nemen kennelijk de gegevens van de SNCF voor waarheid aan, zonder te onderzoeken of iemand anders hetzelfde kan bieden voor minder geld. Of meer voor hetzelfde geld. Het is niet bepaald geheim dat de productiekosten van de SNCF zeer hoog zijn. Vraag maar aan verschillende nachttreinexploitanten.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Kaalslag bij Intercités (ex-corail, SNCF)

Bericht door groentje »

Er is natuurlijk wel iets van aan, dat de Corails zo langzamerhand aan het einde van hun levensloop zijn, en die vervangen zal geld kosten. Het is ook de reden waarom CNL zo aan het inkrimpen is, een deel van het wagenpark wordt weliswaar vervangen, maar niet alles, waardoor je sommige verbindingen moet laten vallen... Maar voor de rest wordt er in Duitsland wél geïnvesteerd in nieuw materieel voor het IC-verkeer, terwijl Frankrijk het liever kwijt dan rijk is, en alles inzet op de TGV. Niets tegen de TGV, maar dat is maar een deeltje van het verkeer, en ook daar dreigen besparingen op bepaalde takken.
Maar stellen dat een spoorlijn zomaar kan vervangen worden door touringcars, dat zie ik in Duitsland toch veel minder, op een paar internationale verbindingen na, en dan nog met flink wat tegenkanting van de voogdijoverheid en de gebruikers... Een verbinding als Neussargues naar Beziers verbussen is gewoon dodelijk voor zo'n verbinding, én het gebied zelf...
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: Kaalslag bij Intercités (ex-corail, SNCF)

Bericht door benoit »

Inderdaad, de nachttreinen zijn vaak goed bezet. Ik heb in januari nog de nachttrein van Parijs van Bourg St Maurice genomen, en ook deze was goed gevuld.

En vervangen door bussen is vaak het begin van het einde, zoals we in België ook al vaak gezien hebben...
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Kaalslag bij Intercités (ex-corail, SNCF)

Bericht door groentje »

Bon, ik ben het eigenlijke rapport nu toch eens aan het lezen, en ben blij dat dat toch iets genuanceerder is, ook al blijft het voor een stukje behoorlijk wollig.
Het grootste gebrek aan het rapport totnogtoe -ik zit ergens halverwege- is dat er zo weinig aandacht geschonken wordt waarom sommige verbindingen het niet zo goed doen, en waarom bepaalde lijnen zo zwaar te lijden hebben van trage baanvakken. Wellicht vond men dan gedane zaken geen keer nemen, en men daarop niet moest focussen, maar als bijvoorbeeld de LORAZUR-nachttreinen het vandaag minder doen, dan heeft dat minstens evenveel te maken met de ronduit onbetrouwbare dienstregeling (die treinen rijden meer niet dan wel, door onderhoudswerken, etc), als met de toenemende concurrentie van budgetvluchten en autocars, wil je het blazoen van de SNCF én haar Intercités opblinken, dan moet je daar iets aan doen.
Maar er wordt wel gewezen op de mogelijkheid om met een beter georganiseerde overstap tussen TER's onderling, en tussen TER's en Intercités onderling, de dienstverlening te verbeteren (een voorbeeld uit het rapport is een TER-verbinding Montluçon-Vierzon, waar door het wegvallen van het kopmaken in Bourges, er zelfs tijd gewonnen zou kunnen worden), iets wat ik alleen maar kan toejuichen. Eindelijk zien ze ook in Frankrijk in, dat een overstap geen drama moet zijn, mits die betrouwbaar is, niet teveel tijdsverlies met zich meebrengt, en comfortabel kan gebeuren.
Ook het Tout-TGV wordt in vraag gesteld, zoals de LGV Poitiers-Limoges, en het bewaken van de rendabiliteit op de POLT wordt daar zelfs voor als argument gebruikt.
Toch blijft het steken dat er zo gemakkelijk naar de weg verwezen wordt als alternatief. Het spoor zou net de ambitie moeten hebben om de concurrentie aan te gaan op dergelijke afstanden, terwijl ze nu de witte vlag heisen, er zelfs geheuld wordt met "de vijand", i.c. de autocar. Zelfs nachtvervoer wordt potentieel naar een bus verwezen, quel horreur!
De (kleine) opening naar meer concurrentie is interessant, maar momenteel ook niet meer dan dat. Er wordt -geheel terecht- gesteld dat de rol van de overheid hier nog gaat toenemen, en ze zich daar op moet voorbereiden. We zullen zien wat het wordt...
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: Kaalslag bij Intercités (ex-corail, SNCF)

Bericht door benoit »

* Het rapport is inderdaad grondig gemaakt, maar ik heb toch nog enkele bedenkingen bij de nachttreinen:
- Door werkzaamheden kan men vaak pas 1 week op voorhand reserveren (vooral bij Lux/Nice en Parijs/Latour de Carol)
- Men zal nachttreinen moeten afschaffen, omdat de revisie van het materieel in 2016 (deels) afloopt.

* Persoonlijk vind de corail-rijtuigen een van de meest comfortabele die in Frankrijk rondrijden...

* Er wordt (te?) vaak naar we weg verwezen als alternatief, zelfs voor nachttreinen.

* Bij treinen die nu niet reserveringsplichtig (dus vaste prijzen) zijn wilt men ook yield management toepassen, (oa op Nantes-Lyon en Parijs-Caen-Cherbourg).

* Men oppert ook om de lijn Parijs-Maubeuge door te trekken naar Charlerloi en Namen (onder voorbehoud van de compatibiliteit van het materiaal met de Belgische spoorwegen...)

* Het volledge rapport kan hier gelezen worden: http://www.developpement-durable.gouv.f ... venir.html
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Kaalslag bij Intercités (ex-corail, SNCF)

Bericht door K V B »

groentje schreef: Maar er wordt wel gewezen op de mogelijkheid om met een beter georganiseerde overstap tussen TER's onderling, en tussen TER's en Intercités onderling, de dienstverlening te verbeteren (een voorbeeld uit het rapport is een TER-verbinding Montluçon-Vierzon, waar door het wegvallen van het kopmaken in Bourges, er zelfs tijd gewonnen zou kunnen worden), iets wat ik alleen maar kan toejuichen. Eindelijk zien ze ook in Frankrijk in, dat een overstap geen drama moet zijn, mits die betrouwbaar is, niet teveel tijdsverlies met zich meebrengt, en comfortabel kan gebeuren.
Het is inderdaad triest wat de dienstregeling betreft op sommige lijnen. Zo vroeg iemand mij onlangs eens uit te zoeken hoe je met de trein van Bar sur Aube in Metz kan geraken. Twee uur met de auto, 4 to 8(!) uur met de trein. Dat gewoon omdat op de lijn Dijon - Metz van de vier treinen per dag er maar een in Culmont-Chalindrey stopt. Nochtans is dat een station waar twee hoofdlijnen kruisen, en dus zouden daar alle treinen moeten stoppen.
Dat men op het dun bevolkte platteland wat minder vaak rijdt, ok. Maar coördineer de zaak dan toch een beetje...
celtjan

Re: Kaalslag bij Intercités (ex-corail, SNCF)

Bericht door celtjan »

Op de verbinding Paris Nord - Amiens - Abbeville - Boulogne Ville, is de Regiolis reeds in dienst.
Deze Hybride treinstellen hebben de getrokken Corail treinen vervangen.
Hiermee komt de traktiewissel te Amiens vervangen:
https://www.youtube.com/watch?v=UWRY_27HFPs
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Kaalslag bij Intercités (ex-corail, SNCF)

Bericht door groentje »

En zo maakt de SNCF dezelfde fout als onze NMBS, regionaal materieel inzetten op de lange(re) afstand. De trein lijkt steeds meer op een bus, en dat terwijl een hedendaagse autocar steeds luxueuzer wordt... Toegegeven, ik zou de Regiolis nog eens moeten uittesten, maar de naam doet in elk geval niet veel goeds vermoeden. En dat terwijl de gemiddelde afstand in Frankrijk al zoveel langer is dan wat je in België vindt...
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: Kaalslag bij Intercités (ex-corail, SNCF)

Bericht door benoit »

groentje schreef:En zo maakt de SNCF dezelfde fout als onze NMBS, regionaal materieel inzetten op de lange(re) afstand. De trein lijkt steeds meer op een bus, en dat terwijl een hedendaagse autocar steeds luxueuzer wordt... Toegegeven, ik zou de Regiolis nog eens moeten uittesten, maar de naam doet in elk geval niet veel goeds vermoeden. En dat terwijl de gemiddelde afstand in Frankrijk al zoveel langer is dan wat je in België vindt...
Dit is maar een voorlopige oplossing, volgens de blog over die lijn van de SNCF (http://maligne-intercites.com/).
Er zijn drie series Regiolis treinstellen besteld:
- Pérurbain (enkel tweede klas, staanplaatsen, weinig toiletten, veel deuren, geen binnendeuren,...)
- Regional (eerste klas is mogelijk met 2+2 opstelling met binnendeuren, naargelang de regio's; minder buitendeuren,...)
- Interville (volwaardige eerste klas met 1+2 opstelling, weinig buitendeuren, 1 toilet per wagon,...).
Ter vervanging van de corail-rijtuigen op sommige lijnen (Parijs-Amiens-Boulogne, Parijs-Granville, Parijs-Maubeuge, Parijs-Belfort) heeft SNCF Intercités 34 stellen "interville" besteld. Door vertraging bij de constructeur zijn deze niet tijdig klaar en daarom "leent" de regio Basse-Normandie 4 van haar stellen "regional" aan Intercités voor de lijn Parijs-Boulogne. Dit zou slechts een tijdelijke oplossing zijn.
Er zijn wel wat klachten over deze stellen: fel licht, harde zetels,...
celtjan

Re: Kaalslag bij Intercités (ex-corail, SNCF)

Bericht door celtjan »

Vandaag een rondje NPDC-Picardië gemaakt.
Tot eind augustus wordt er gewerkt op de verbinding Calais-Boulogne-Abbeville-Amiens:
http://www.ter.sncf.com/picardie/horair ... e-sncf-ter

- Een aantal TER treinen niet, ofwel volgens een ander rijpad, of worden vervangen door een busdienst.
- De Intercitées verbinding tussen Boulogne-Ville en Paris-Nord is opsgesplitst:
Tussen Boulogne-Ville en Amiens wordt met 2 gekoppelde TER Nord-Pas-De-Calais AGC's volledig op dieselmodus gereden. Tussen Amiens & Paris worden sets van 9 of 10 Corail rijtuigen gereden.
- Tussen Abbeville en Amiens kan je daarnaast nog 'stoptrein' TER's aantreffen met een x72000 motorwagen (ik heb de indruk dat die een pak trager acellereren dan de AGC's).
- Tussen (Amiens)-Abbeville-Dieppe wordt gereden met gekoppelde AGC's
- De TER dienst Boulogne-Ville - St. Pol S. Ternoise - (Arras) wordt vervangen door busdiensten tss Rang Du Fliers Berc en St Pol S. Ternoise

De getuigen van vandaag ('k moet nog wat opschonen):
https://picasaweb.google.com/celtjan/NP ... e_j9tGDqgE

Gr,
Jan
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: Kaalslag bij Intercités (ex-corail, SNCF)

Bericht door benoit »

In navolging van het "Rapport-Duron" uit mei 2015 is zijn er vandaag enkele beslissingen genomen bij de Franse Intercités, waarvan de bezetting met 20% gedaald is sinds 2011. Het verlies liep in 2015 op tot 450 miljoen Euro.
De Intercités vallen tussen de TGV's (die ongeveer break-even zijn) en de TER's (lokale treinen door de regio's georganiseerd en gesubsidieerd). De Intercités worden vanuit Parijs gesubsidieerd. Dit zijn de TET (Trains d'équilibre du Territoire).

- ALLE nachttreinen, behalve twee lijnen waar er geen valabel alternatief is, (Intercités de nuit) worden vanaf 1 juli 2016 afgeschaft (Parijs-Nice, Parijs-Toulouse, Parijs-Portbou, Parijs-Irun, Parijs-Bourg St Maurice, Parijs-St Gervais, Luxemburg/Straatsburg-Nice/Portbou). Enkel Parijs-Briançon en Parijs-Rodez/La Tour de Carol worden behouden. De nachttreinen vertegenwoordigen slechts 3% van het aantal reizigers, en 25% van het verlies. Volgens Alain Vidalies (Staatssecretaris voor transport) betaalt de Franse belastingsbetaler bij iedere reiziger die een nachttrein opstapt 100 Euro...
Dat de Franse nachttreinen zo verlieslatend geworden zijn ook voor een groot deel te wijten aan SNCF:
* Oude rijtuigen (35 jaar) die slechts een beperkt comfort bieden. Er is enkel keuze tussen couchettes voor 4 of 6 personen, of verstelbare stoelen.
* Er is geen restauratie aan boord
* SNCF heeft de laatste jaren de nachttreinen nooit gepromoot of in de verf gezet, waardoor dit product voor heel wat mogelijke reizigers onbekend is.
* Normaal kunnen de reizigers drie maanden op voorhand reserveren, maar (volgens de SNCF door werken??) regelmatig gingen boekingen slechts een drietal weten op voorhand open...
* Sommige verbindingen (vooral de quadritranche) reden de laatste jaren zeer onregelmatig.
* Als deze nachttreinen in de pers kwamen was het vaak in een negatief daglicht (oa grote vertragingen,...)

- De nachttreinen die deze zomer worden afgeschaft zullen door privémaatschappijen kunnen overgenomen worden. (als deze interesse hebben...)

- Men voorziet 1,5 miljard Euro voor de hernieuwing van dagtreinen (hoewel er ruim 4 miljard Euro nodig is het volledige park Corail rijtugien te vervangen...). Dit komt overeen met ongeveer 30 nieuwe treinstellen (Alsthom). Dit komt naast de de 34 Coradia Liner die reeds besteld zijn.

- Voor de overige (bedreigde) dagtreinen zullen er tegen de zomer beslissingen genomen worden.

(Ook de DB heeft beslist om alle nachttreinen vanaf december 2016 stop te zetten)
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Kaalslag bij Intercités (ex-corail, SNCF)

Bericht door groentje »

Zoals te verwachten, maar toch een behoorlijk bittere pil om te slikken. De Franse regering en SNCF zijn hoegenaamd niet geïnteresseerd in het achterhalen van het waarom achter de dalende reizigersaantallen, en nog minder in het in de markt plaatsen van de trein als vervoersmiddel tegenover de autocar. Ik blijf nog even hopen voor de dagtreinen, door de stevige besparing bij de nachttreinen blijft er misschien iets meer ruimte over om die zoveel mogelijk te bewaren, maar als ze zo diep durven snijden in de dienstregeling, is dat natuurlijk geen goed teken...
Plaats reactie