Belgische Euregio vanaf december 2016

trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door trainlovertje »

Dat Arriva dus de concessie Limburg gekregen heeft, weten we al enkele dagen, maar het nieuws dat Arriva vandaag verspreidde heeft me aangenaam verrast: http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... gen-147040 en http://www.ovinnederland.nl/upload/Pres ... imburg.pdf

Er komt dus een verbinding Liège - Maastricht - Aachen, die uiteindelijk om de 30 minuten zal rijden (daar hebben ze in Visé en Eijsden wel nood aan denk ik).

Hier heb ik dus nog wat verder over opgezocht, onder andere op Drehscheibe. En daar las ik het volgende: http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... 30,7438928

Dat derde bericht staat mij het meeste aan van het hele zaakje:
Bis vor kurzem fuhr ja noch der SNCB RE 29 von Aachen über Welkenraedt, Verviers nach Lüttich. Mittlerweile biegt er ja in Pepinster nach Spa ab. Die SNCB plant dafür den IC A Eupen - Oostende auf Aachen - Oostende umzuschwenken. Die Info wurde mir auch aus dem Aachener Verkehrsverbund so bestätigt da man momentan nun von Aachen nach Lüttich nur mit dem ICE oder Thalys ohne Umstieg nach Lüttich kommt. Ausserdem hast du auf der NBS nach Lüttich auch noch ETCS sitzen.
Het is antwoord op een vraag die eigenlijk niet ter zake doet, want deze rijdt natuurlijk niet door Nederland, maar het is wel het eerste wat ik er van hoor... Wist iemand hier al van, en zoja: voor wanneer is dat? Ik dacht dat de IC 01 niet naar Aachen zou rijden omwille van de concurrentie met de ICE en Thalys. Misschien omdat Thalys niet meer behoort tot NMBS? ;p Of is het misschien toch niet waar?
FLV-FGSP
Berichten: 1877
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door FLV-FGSP »

Het ligt zoals zo vaak iets subtieler. Het AVV wil heel graag een doorgaande IC Oostende - Aken en beschouwt de huidige L-trein als 'Zwischenlösung' (tussentijdse oplossing). De NMBS is niet op voorhand tegen, maar moet ook een bediening van Eupen voorzien. Grotere aanpassingen zijn sowieso pas voor dec. 2017.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef:Het ligt zoals zo vaak iets subtieler. Het AVV wil heel graag een doorgaande IC Oostende - Aken en beschouwt de huidige L-trein als 'Zwischenlösung' (tussentijdse oplossing). De NMBS is niet op voorhand tegen, maar moet ook een bediening van Eupen voorzien. Grotere aanpassingen zijn sowieso pas voor dec. 2017.
De bediening van Eupen kan perfect met de Kortrijk-Welkenraedt. Maar de toelating van 18'en en I11Bdx zal wel wat lastiger zijn.
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door kika »

trainlovertje schreef:Er komt dus een verbinding Liège - Maastricht - Aachen, die uiteindelijk om de 30 minuten zal rijden (daar hebben ze in Visé en Eijsden wel nood aan denk ik).
Maastricht-Aken zal waarschijnlijk sneller per bus blijven, Eijsden en Visé zouden zoiets zeker waarderen. Of het financieel uitkomt weet ik niet (blijft NMBS dan nog wel dat traject rijden?). Zowel op Heerlen-Aachen als Heerlen-Maastricht zie ik zelden mensen de hele rit uitzitten, Flirts op de museumlijn lijken me wel grappig, maar niet handig. De naam vind ik wel fantastisch: Limax is een slakkensoort :mrgreen: Ik zie nog wel wat water door de Maas vloeien voor dat er is.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef:
FLV-FGSP schreef:Het ligt zoals zo vaak iets subtieler. Het AVV wil heel graag een doorgaande IC Oostende - Aken en beschouwt de huidige L-trein als 'Zwischenlösung' (tussentijdse oplossing). De NMBS is niet op voorhand tegen, maar moet ook een bediening van Eupen voorzien. Grotere aanpassingen zijn sowieso pas voor dec. 2017.
De bediening van Eupen kan perfect met de Kortrijk-Welkenraedt. Maar de toelating van 18'en en I11Bdx zal wel wat lastiger zijn.
2017 zou mooi zijn, al denk ik dat dat niet het geval is. Nog een vraagje: iemand een idee hoe lang het ongeveer duurt van begin tot einde van de procedure door EBA (Eisenbahnbundesamt) om een loc/stuurrijtuig toelating te geven tot het Duitse net? Spreekt men eerder over weken of over maanden?
TBR
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:56

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door TBR »

trainlovertje schreef:Dat Arriva dus de concessie Limburg gekregen heeft, weten we al enkele dagen, maar het nieuws dat Arriva vandaag verspreidde heeft me aangenaam verrast: http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... gen-147040
In het artikel staat er een kaart van het "kernnet" van Arriva in Limburg, zijn dat dan alle treinverbindingen of slechts de belangrijkste?
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door trainlovertje »

TBR schreef:In het artikel staat er een kaart van het "kernnet" van Arriva in Limburg, zijn dat dan alle treinverbindingen of slechts de belangrijkste?
Dat zijn alle treinverbindingen en een aantal belangrijke buslijnen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef:
Shrek schreef:
FLV-FGSP schreef:Het ligt zoals zo vaak iets subtieler. Het AVV wil heel graag een doorgaande IC Oostende - Aken en beschouwt de huidige L-trein als 'Zwischenlösung' (tussentijdse oplossing). De NMBS is niet op voorhand tegen, maar moet ook een bediening van Eupen voorzien. Grotere aanpassingen zijn sowieso pas voor dec. 2017.
De bediening van Eupen kan perfect met de Kortrijk-Welkenraedt. Maar de toelating van 18'en en I11Bdx zal wel wat lastiger zijn.
2017 zou mooi zijn, al denk ik dat dat niet het geval is. Nog een vraagje: iemand een idee hoe lang het ongeveer duurt van begin tot einde van de procedure door EBA (Eisenbahnbundesamt) om een loc/stuurrijtuig toelating te geven tot het Duitse net? Spreekt men eerder over weken of over maanden?
Sowieso meerdere maanden
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door kika »

trainlovertje schreef:2017 zou mooi zijn, al denk ik dat dat niet het geval is. Nog een vraagje: iemand een idee hoe lang het ongeveer duurt van begin tot einde van de procedure door EBA (Eisenbahnbundesamt) om een loc/stuurrijtuig toelating te geven tot het Duitse net? Spreekt men eerder over weken of over maanden?
Aantal maanden zal al snel 2 cijfers hebben. Je serie moet ook identiek zijn, een Talent 2 uit Franken is niet identiek aan 1 uit de Moezelstreek, dus beiden moesten apart gekeurd worden. Kleine veranderingen tussen 2 stuks, zelfs al zijn het enkel de lichten, zorgen er voor dat je opnieuw door de keuring moet. Brussel-Keulen maakt deel uit van het TEN-netwerk, waar je hogere eisen hebt als bij een museumsbahn. En als je pech hebt zegt het EBA dat je je draaistellen om de 6,5 miljoen km moet vervangen of iets dergelijks. Het is uiteraard ook niet gratis. Arriva kan relatief eenvoudig die risico's richting constructeur schuiven, zo is Bombardier ook vaak met haar Talent2 weer langs het EBA gemoeten, maar wanneer je bestaand materieel al snel een half jaar moet missen ergens tussen een stel controleurs met het risico dat er dan naar buiten komt dat een bepaald onderdeel niet helemaal deugt, kan je dat stel ook niet verder laten rijden in België. Misschien kan het technisch wel, maar ik zou niet weten hoe je het kan verantwoorden.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door trainlovertje »

Klinkt o zo ontmoedigend voor NMBS. :| En dat voor een stukje Hergenrath - Aachen.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door profke »

kika schreef:Arriva kan relatief eenvoudig die risico's richting constructeur schuiven, zo is Bombardier ook vaak met haar Talent2 weer langs het EBA gemoeten, maar wanneer je bestaand materieel al snel een half jaar moet missen ergens tussen een stel controleurs met het risico dat er dan naar buiten komt dat een bepaald onderdeel niet helemaal deugt, kan je dat stel ook niet verder laten rijden in België. Misschien kan het technisch wel, maar ik zou niet weten hoe je het kan verantwoorden.
Dus. Valideren tijdens garantieperiode. Wanneer gaat men een desiro aan onze buren uitlenen? ;-)
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door kika »

profke schreef:Dus. Valideren tijdens garantieperiode. Wanneer gaat men een desiro aan onze buren uitlenen? ;-)
Dus, eisen stellen over de inzetbaarheid voor je ondertekent of geld geeft.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door nahoj »

trainlovertje schreef:2017 zou mooi zijn, al denk ik dat dat niet het geval is. Nog een vraagje: iemand een idee hoe lang het ongeveer duurt van begin tot einde van de procedure door EBA (Eisenbahnbundesamt) om een loc/stuurrijtuig toelating te geven tot het Duitse net? Spreekt men eerder over weken of over maanden?
Je spreekt hier over maanden tot (eerder) jaren.
kika schreef:Aantal maanden zal al snel 2 cijfers hebben. Je serie moet ook identiek zijn, een Talent 2 uit Franken is niet identiek aan 1 uit de Moezelstreek, dus beiden moesten apart gekeurd worden. Kleine veranderingen tussen 2 stuks, zelfs al zijn het enkel de lichten, zorgen er voor dat je opnieuw door de keuring moet. Brussel-Keulen maakt deel uit van het TEN-netwerk, waar je hogere eisen hebt als bij een museumsbahn. En als je pech hebt zegt het EBA dat je je draaistellen om de 6,5 miljoen km moet vervangen of iets dergelijks. Het is uiteraard ook niet gratis. Arriva kan relatief eenvoudig die risico's richting constructeur schuiven, zo is Bombardier ook vaak met haar Talent2 weer langs het EBA gemoeten, maar wanneer je bestaand materieel al snel een half jaar moet missen ergens tussen een stel controleurs met het risico dat er dan naar buiten komt dat een bepaald onderdeel niet helemaal deugt, kan je dat stel ook niet verder laten rijden in België. Misschien kan het technisch wel, maar ik zou niet weten hoe je het kan verantwoorden.
Dat laatste is onzin.
Ten eerste zal je bij EBA enkel de eisen laten toetsen die geen deel uitmaken van de wederzijdse erkenning tussen DVIS (Belgische toelatingsinstantie) en EBA. M.a.w. in de praktijk worden enkel de eisen getoetst die verschillend zijn tussen Duitsland en België.
Ten tweede zou het nogal cru zijn dat een dergelijk ernstige buis voor een algemeen geldende veiligheidseis niet gedetecteerd werd in België. Als je daar in die mate schrik voor hebt dat het je doet overwegen het niet te proberen in Duitsland, leg je als operator maar best meteen je activiteiten stil.

Een factor die echter wèl meespeelt, is kost. Zo'n homologatie is niet gratis. Dus: wie zal die betalen?
Laatst gewijzigd door nahoj op 01 jul 2015, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door nahoj »

kika schreef:
profke schreef:Dus. Valideren tijdens garantieperiode. Wanneer gaat men een desiro aan onze buren uitlenen? ;-)
Dus, eisen stellen over de inzetbaarheid voor je ondertekent of geld geeft.
Ja, dat is de mirakeloplossing! Zie maar naar HLE 18, die vandaag nog steeds de grens niet over gaat, ondanks dat dat in de basisbestelling inbegrepen was.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:
FLV-FGSP schreef:Het ligt zoals zo vaak iets subtieler. Het AVV wil heel graag een doorgaande IC Oostende - Aken en beschouwt de huidige L-trein als 'Zwischenlösung' (tussentijdse oplossing). De NMBS is niet op voorhand tegen, maar moet ook een bediening van Eupen voorzien. Grotere aanpassingen zijn sowieso pas voor dec. 2017.
De bediening van Eupen kan perfect met de Kortrijk-Welkenraedt. Maar de toelating van 18'en en I11Bdx zal wel wat lastiger zijn.
Homologatie HLE 18 is -- zucht -- lopende. En met een HLE 18 voor en achter kan je ook trek-duw rijden.
Hoewel dat dus relatief weinig zin heeft, want in 2020 gaat het stuk grens - Aachen onder 15kV komen. Alweer zucht. Gouden zaak voor (vooral de Duitse) infra-beheerder; dure grap voor de operatoren, en dus, voor de reiziger en de belastingbetaler, want nieuw materieel is dan bijna onvermijdelijk.
Plaats reactie