Belgische Euregio vanaf december 2016

rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door rvdborgt »

Jan-Mark schreef: 15 dec 2017, 19:34Arriva naar Luik: in Wildenrath zijn stellen testen aan het doorlopen. Zolang Landgraaf - Herzogenrath niet elektrisch is, heeft het echter weinig zin om de LIMAX in te voeren. Duurt nog wel een tijdje dus.
Die elektrificatie zou volgend jaar klaar moeten zijn.

Groetjes,
Rian
desperado
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door desperado »

Shrek schreef: 15 dec 2017, 08:11 De hle18 is gehomologeerd voor Aken. I11Bdx nog niet. Maar de Kortrijk-Welkenraedt zou in principe dus al verlengd kunnen worden...
Sorry for posting in English.

There are two pictures of 18s at Aachen in this posting on the German 'DSO' forum. This is 1842 collecting 1887 and 1822 on their return from the test track at Wildenrath.

No account is required.

https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 04,8398345

Jon
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door traxie »

desperado schreef:
Shrek schreef: 15 dec 2017, 08:11 De hle18 is gehomologeerd voor Aken. I11Bdx nog niet. Maar de Kortrijk-Welkenraedt zou in principe dus al verlengd kunnen worden...
Sorry for posting in English.

There are two pictures of 18s at Aachen in this posting on the German 'DSO' forum. This is 1842 collecting 1887 and 1822 on their return from the test track at Wildenrath.

No account is required.

https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 04,8398345

Jon
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 04,8398345
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door AlexNL »

Is al bekend of Arriva de LIMAX in hun eentje gaat doen, of gaat er met NMBS worden samengewerkt?

Dit omdat NMBS al in een bedje ligt met NS voor de treinen naar Roosendaal, Maastricht, en de Benelux. Ik kan me voorstellen dat NS er niet happig op is als NMBS met Arriva gaat samenwerken...
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door groentje »

Ik denk dat NS daar behoorlijk volwassen over is. Die verbinding is hun verantwoordelijkheid niet meer, wat zouden ze zich moeten druk maken? Als er al een probleem opduikt, vrees ik eerder dat dat op Belgisch grondgebied zal zijn, ik betwijfel dat ze bij de CGSP-Cheminots van Luik gelukkig zijn met zo'n symbool van privatisering en liberalisering, zelfs als het met NMBS-personeel zou zijn. Maar ik maak me niet te veel zorgen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:Is al bekend of Arriva de LIMAX in hun eentje gaat doen, of gaat er met NMBS worden samengewerkt?

Dit omdat NMBS al in een bedje ligt met NS voor de treinen naar Roosendaal, Maastricht, en de Benelux. Ik kan me voorstellen dat NS er niet happig op is als NMBS met Arriva gaat samenwerken...
Ze zullen wel moeten samenwerken met NMBS gezien Arriva helemaal geen erkend vervoerder is in België (NS trouwens ook niet).
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 19 dec 2017, 07:25
AlexNL schreef:Is al bekend of Arriva de LIMAX in hun eentje gaat doen, of gaat er met NMBS worden samengewerkt?

Dit omdat NMBS al in een bedje ligt met NS voor de treinen naar Roosendaal, Maastricht, en de Benelux. Ik kan me voorstellen dat NS er niet happig op is als NMBS met Arriva gaat samenwerken...
Ze zullen wel moeten samenwerken met NMBS gezien Arriva helemaal geen erkend vervoerder is in België (NS trouwens ook niet).
Arriva kan ook vervoerder in België worden (of op het attest van een andere vervoerder rijden) maar dat zie ik niet gebeuren aangezien ze dan in België ook voor eigen rekening zouden moeten rijden. Samenwerking met de NMBS ligt dan meer voor de hand.

Groetjes,
Rian
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door giuseppe »

Uit adviesaanvraag 2019 van NS:
3.7 Maastricht – Liège
Dit traject maakt onderdeel uit van de voorziene Drielandentrein Liège – Maastricht – Heerlen –
Aachen. NS is met zowel Arriva als NMBS in overleg m.b.t. dienstregeling, materieeltoelating,
personeelsinzet en verdeling van kosten en baten. Op dit moment is nog onzeker of de
Drielandentrein ingaande december 2018 gerealiseerd kan worden. NS heeft daarom besloten voor
de Dienstregeling 2019 samen met NMBS een capaciteitsaanvraag in te dienen voor de treindienst
Maastricht – Liège, die identiek is aan de Dienstregeling 2018. Op het moment dat de introductie van
de Drielandentrein mogelijk blijkt zal NS de capaciteitsaanvraag wijzigen.
Zolang het Belgische beveiligingssysteem nog niet geïntroduceerd is tussen de grens en Maastricht
zal de treindienst mogelijk met enkele minuten extra reistijd gepland moeten worden. Als gevolg
daarvan zal de treindienst mogelijk met enkele minuten extra reistijd gepland moeten worden. De
exacte invulling daarvan is nog in studie
http://nieuws.ns.nl/download/508980/201 ... 1508698441

In Duitsland worden er inmiddels al testritten gereden met de 1,5/3/15 KV stellen. Ik geloof niet dat ze al in België zijn geweest.
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 04,8421742
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door trainlovertje »

De deelstaat NRW heeft een (met meer dan 100) puntenplan gepubliceerd om het regionale treinverkeer in de deelstaat op te waarderen:
https://www.landtag.nrw.de/portal/WWW/d ... 7-6251.pdf
Kijk vooral eens naar de kaartjes op het einde.
Wat voor de meeste forumleden hier interessant zal zijn, zijn de internationale verbindingen, voornamelijk die naar België uiteraard. Er wordt nog steeds gesproken van een IC-trein (Oostende -) Brussel - Aken - Keulen, met stops in Stolberg(Rheinl) en Düren. Daarnaast spreekt men van een halfuurverbinding tussen Eupen en Stolberg Hbf via Raeren, Breinig en Stolberg-Altstadt. Een zekerheid dat dit werkelijkheid wordt, is er niet, maar er is alleszins wel een visie.
Nota bene: ook het Euregiobahn-materiaal zal dan tweespannig moeten worden, want de Euregiobahn wordt weldra geëlektrificeerd. Of zal het station van Eupen één perronspoor onder 15kV AC krijgen? Ik vrees toch dat het hier bij dagdromen zal blijven...
stijn
Berichten: 302
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door stijn »

trainlovertje schreef: 12 jan 2022, 23:38 De deelstaat NRW heeft een (met meer dan 100) puntenplan gepubliceerd om het regionale treinverkeer in de deelstaat op te waarderen:
https://www.landtag.nrw.de/portal/WWW/d ... 7-6251.pdf
Kijk vooral eens naar de kaartjes op het einde.
Wat voor de meeste forumleden hier interessant zal zijn, zijn de internationale verbindingen, voornamelijk die naar België uiteraard. Er wordt nog steeds gesproken van een IC-trein (Oostende -) Brussel - Aken - Keulen, met stops in Stolberg(Rheinl) en Düren. Daarnaast spreekt men van een halfuurverbinding tussen Eupen en Stolberg Hbf via Raeren, Breinig en Stolberg-Altstadt. Een zekerheid dat dit werkelijkheid wordt, is er niet, maar er is alleszins wel een visie.
Nota bene: ook het Euregiobahn-materiaal zal dan tweespannig moeten worden, want de Euregiobahn wordt weldra geëlektrificeerd. Of zal het station van Eupen één perronspoor onder 15kV AC krijgen? Ik vrees toch dat het hier bij dagdromen zal blijven...
Bedankt voor de info!

Staat er nu ook niet op dat kaartje voor 2040 dat ze graag Dalheim - Roermond willen heropenen... AKA Ijzeren Rijn?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door Steven »

Afwachten wat het zal worden. Die RE van Keulen naar Brussel zie ik er het snelst komen. De trein naar Eupen zal meer voeten in de aarde hebben vrees ik gezien de staat van de sporen op dat traject. Actueel te beschouwen als slecht om een reizigerstrein te laten rijden wegens een te lage maximale snelheid.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door dentheo »

Steven schreef: 13 jan 2022, 11:11 De trein naar Eupen zal meer voeten in de aarde hebben vrees ik gezien de staat van de sporen op dat traject. Actueel te beschouwen als slecht om een reizigerstrein te laten rijden wegens een te lage maximale snelheid.
Is dat nog een omleidingsroute voor buitenprofieltreinen ?
Of zijn die zo schaars geworden dat het niet meer hoeft ?
Theo
Groeten vanop de Heide
desirootje
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door desirootje »

Men spreekt ook over batterijtreinen, dus men hoeft voor die verbinding niet noodzakelijk meerspannings treinstellen te kopen, voor de Duitsers is dat ook goedkoper aangezien zij een veel grotere vloot nodig gaan hebben, al zie ik niet in waarom ze die RE niet doortrekken tot Welkenraedt, dan sluit je tenminste echt aan op het Belgische spoornet. Ik weet ook niet of Eupen plaats gaat hebben voor 2 extra treinen te stallen. De Belgische overheid wou ook dat elk station een halfuurdienst zou krijgen, voor Eupen zie ik dat een 2e S41 en L-09/IC12 worden (als de IC01 van Oostende Duitsland ingaat), hoe dan ook zullen beide diensten daar moeten keren en zo de capaciteit daar op vreten.
Ik snap ook niet waarom dat ze uitgaan van een RE naar Brussel in 2032 die dan vervangen wordt door de IC01 na 2040, het wisselen van de uiteindes van de L-09 en IC01 lijkt me de makkelijkste zaak in de wereld, in tegenstelling tot nieuwe treinen laten bouwen voor een RE van 10 jaar totdat die vervangen wordt door een IC.
btw, is het niet makkelijker om een onbruikbare of opgebroken spoor dat nog steeds in handen van infrabel is te heractiveren dan een nieuwe lijn te leggen? Dat is toch waarom ze kijken naar de heractivering van Dendermonde-Puurs, Eeklo-Maldegem, Hamont-Weert & Aalst-Dendermonde (geen sporen maar wel nog van infrabel), enkel voor Gent-Terneuzen zie ik ze nieuwe grond aankopen voor een beter traject met hogere snelheden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 13 jan 2022, 15:16
Steven schreef: 13 jan 2022, 11:11 De trein naar Eupen zal meer voeten in de aarde hebben vrees ik gezien de staat van de sporen op dat traject. Actueel te beschouwen als slecht om een reizigerstrein te laten rijden wegens een te lage maximale snelheid.
Is dat nog een omleidingsroute voor buitenprofieltreinen ?
Of zijn die zo schaars geworden dat het niet meer hoeft ?
Dat is het al heel lang niet meer hoor. L24 is al jaren geleden aangepast om die treinen te ontvangen, onder andere met een 3e spoor in de tunnel van Botzelaer.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Bericht door trainlovertje »

desirootje schreef: 13 jan 2022, 15:48 Men spreekt ook over batterijtreinen, dus men hoeft voor die verbinding niet noodzakelijk meerspannings treinstellen te kopen, voor de Duitsers is dat ook goedkoper aangezien zij een veel grotere vloot nodig gaan hebben, al zie ik niet in waarom ze die RE niet doortrekken tot Welkenraedt, dan sluit je tenminste echt aan op het Belgische spoornet. Ik weet ook niet of Eupen plaats gaat hebben voor 2 extra treinen te stallen. De Belgische overheid wou ook dat elk station een halfuurdienst zou krijgen, voor Eupen zie ik dat een 2e S41 en L-09/IC12 worden (als de IC01 van Oostende Duitsland ingaat), hoe dan ook zullen beide diensten daar moeten keren en zo de capaciteit daar op vreten.
Ik snap ook niet waarom dat ze uitgaan van een RE naar Brussel in 2032 die dan vervangen wordt door de IC01 na 2040, het wisselen van de uiteindes van de L-09 en IC01 lijkt me de makkelijkste zaak in de wereld, in tegenstelling tot nieuwe treinen laten bouwen voor een RE van 10 jaar totdat die vervangen wordt door een IC.
Ik verwacht wel dat één van beide treinen naar Eupen - indien dit allemaal werkelijkheid wordt - wel eens doorgetrokken zou kunnen worden tot in Welkenraedt om daar aan te sluiten op de IC-01 Keulen - Oostende, maar dat is geen zaak voor de Duitsers, maar is een Belgische kwestie en wordt bijgevolg niet op de kaart geschetst. De andere trein kan dan misschien wel zijn terminus in Eupen hebben en daar aansluiten op de IC-12 naar Kortrijk.
Wat betreft de RE 29 in 2032 en IC-01 vanaf 2040: dat is puur een kwestie van naamgeving, want in se hoeft er geen verschil te zijn. De trein die vandaag van België naar Aken rijdt, heet RE 29, terwijl die in België L-09 heet. Wanneer men de IC-01 naar Duitsland stuurt, zal die binnen Duitsland eveneens RE 29 heten, tenzij die trein tot het 'Fernverkehr' zou behoren.
Plaats reactie