Pagina 2 van 4

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Geplaatst: 02 jul 2015, 00:08
door kika
nahoj schreef:
kika schreef:Je serie moet ook identiek zijn, een Talent 2 uit Franken is niet identiek aan 1 uit de Moezelstreek, dus beiden moesten apart gekeurd worden. Kleine veranderingen tussen 2 stuks, zelfs al zijn het enkel de lichten, zorgen er voor dat je opnieuw door de keuring moet. Brussel-Keulen maakt deel uit van het TEN-netwerk, waar je hogere eisen hebt als bij een museumsbahn. En als je pech hebt zegt het EBA dat je je draaistellen om de 6,5 miljoen km moet vervangen of iets dergelijks. Het is uiteraard ook niet gratis. Arriva kan relatief eenvoudig die risico's richting constructeur schuiven, zo is Bombardier ook vaak met haar Talent2 weer langs het EBA gemoeten, maar wanneer je bestaand materieel al snel een half jaar moet missen ergens tussen een stel controleurs met het risico dat er dan naar buiten komt dat een bepaald onderdeel niet helemaal deugt, kan je dat stel ook niet verder laten rijden in België. Misschien kan het technisch wel, maar ik zou niet weten hoe je het kan verantwoorden.
Dat laatste is onzin.
Ten eerste zal je bij EBA enkel de eisen laten toetsen die geen deel uitmaken van de wederzijdse erkenning tussen DVIS (Belgische toelatingsinstantie) en EBA. M.a.w. in de praktijk worden enkel de eisen getoetst die verschillend zijn tussen Duitsland en België.
Ik noemde die Talent 2 als voorbeeld; geen typetoelating op het 'platform' maar separaat per besteld lot. De facto is wel degelijk heel veel hetzelfde dat 2x getest is geworden. En wat doe je met dezelfde eis waar je met een andere omgevingsfactor zit (spanning, ballast)? Het is mooi te horen dat er voor een deel van de tests op de buurman wordt vertrouwd. Hoeveel moet er dan in theorie opnieuw worden getest (10%? 80%?)?
Ten tweede zou het nogal cru zijn dat een dergelijk ernstige buis voor een algemeen geldende veiligheidseis niet gedetecteerd werd in België. Als je daar in die mate schrik voor hebt dat het je doet overwegen het niet te proberen in Duitsland, leg je als operator maar best meteen je activiteiten stil.
Ach, misschien vergaloppeer ik me, ik had bvb. de V250 in het achterhoofd. Je hebt wel een punt dat wanneer je zo bang bent voor een controle buitenshuis je beter de handdoek in de ring gooit, anderzijds moet je wel heel stevig in je schoenen staan wanneer je zegt dat je een trein nog wel zal afnemen wanneer die in orde is, wanneer je buurman zegt: nee, nooit meer om deze 15 redenen.

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Geplaatst: 02 jul 2015, 22:33
door nahoj
kika schreef:En wat doe je met dezelfde eis waar je met een andere omgevingsfactor zit (spanning, ballast)?
Als je met een andere "omgevingsfactor" zit, zit je niet met dezelfde eis.
kika schreef:Ach, misschien vergaloppeer ik me, ik had bvb. de V250 in het achterhoofd. Je hebt wel een punt dat wanneer je zo bang bent voor een controle buitenshuis je beter de handdoek in de ring gooit, anderzijds moet je wel heel stevig in je schoenen staan wanneer je zegt dat je een trein nog wel zal afnemen wanneer die in orde is, wanneer je buurman zegt: nee, nooit meer om deze 15 redenen.
Als die 15 redenen te maken hebben met verstoringen van de seininrichting eigen aan het Duitse net, zie ik geen reden om te stoppen met rijden in België. De V250 daarintegen, bevestigt precies wat ik eerder zei: stop er dan maar volledig mee.

Om toch even duidelijk te zijn, want de termen worden een beetje door elkaar gebruikt: een afname is niet hetzelfde als een homologatie. Een afname is het accepteren en betalen van het bestelde materieel, door de koper (bv. de NMBS) van de bouwer (bv. Siemens). Een homologatie is de officiële toelating van een bepaald materieeltype op een bepaalde spoorweginfrastructuur, door de veiligheidsinstantie die voor die infrastructuur bevoegd is (bv. DVIS).
Een homologatie kan deel uitmaken van de contractuele voorwaarden in een bestelling, om over te gaan tot een afname.

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Geplaatst: 05 jul 2015, 15:53
door msts.be
nahoj schreef:dure grap voor de operatoren, en dus, voor de reiziger en de belastingbetaler, want nieuw materieel is dan bijna onvermijdelijk.
Rond 2020 zouden alle lijnen op het Duitse deel van de Euregiobahn moeten geëlektrificeerd zijn, wat betekent dat de 643'en (met ATB) vrijkomen en op deze nieuwe diensten kunnen worden ingezet. Gelijkaardige lijnen in het buitenland (Ortenau S-Bahn op Kehl-Straatsburg, Müllheim-Mulhouse) rijden ook met RegioShuttles, walvissen of AGC op diesel. Misschien dat er ook nog een bi-mode Régiolis met toelating voor Duitsland komt ?

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Geplaatst: 07 jul 2015, 19:39
door nahoj
msts.be schreef:
nahoj schreef:dure grap voor de operatoren, en dus, voor de reiziger en de belastingbetaler, want nieuw materieel is dan bijna onvermijdelijk.
Rond 2020 zouden alle lijnen op het Duitse deel van de Euregiobahn moeten geëlektrificeerd zijn, wat betekent dat de 643'en (met ATB) vrijkomen en op deze nieuwe diensten kunnen worden ingezet. Gelijkaardige lijnen in het buitenland (Ortenau S-Bahn op Kehl-Straatsburg, Müllheim-Mulhouse) rijden ook met RegioShuttles, walvissen of AGC op diesel. Misschien dat er ook nog een bi-mode Régiolis met toelating voor Duitsland komt ?
...en dus, uitgerekend net na het groot onderhoud van de bovenleiding, opnieuw met diesel beginnen rijden? Als je dan toch zo graag terug naar de sixties wil, stel ik voor meteen enkele HLE 16 te bestellen.

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Geplaatst: 30 jun 2016, 16:07
door giuseppe
1limburg schreef:Akkoord over drielandentrein naar Aken en Luik

Er komt een internationale treinverbinding tussen Aken, Heerlen, Maastricht en Luik.
Dat staat in een overeenkomst over meer grensoverschrijdend treinverkeer die de Nederlandse en Belgische regering hebben gesloten. De Spoorbedrijven uit beide landen (NS en NMBS) krijgen daarmee de opdracht om dat mogelijk te maken.

Verdubbeling
De regionale sneltrein is mogelijk geworden nu de provincie een akkoord heeft bereikt met PvdA-staatssecretaris Sharon Dijksma over de verdubbeling en elektrificatie van het spoor tussen Heerlen en Aken. Die zijn een voorwaarde om de sneltrein te kunnen laten rijden.

Supergoed nieuws
CDA-gedeputeerde Patrick van der Broeck noemt de ondertekening van de overeenkomst 'supergoed nieuws'. Hij zegt ervan uit te gaan dat NS en NMBS daadwerkelijk tot uitvoering van de afspraken over gaan. De overeenkomst werd gesloten tijdens een internationale spoortop in Rotterdam.

2018 of 2019
De regionale sneltrein tussen Aken, Heerlen, Maastricht en Luik moet in 2018 of 2019 gaan rijden. Gedeputeerde Van der Broeck vindt het het meest logisch dat Arriva de trein gaat exploiteren. Daardoor kost het de provincie en het Rijk geen cent extra omdat de verbinding deel uitmaakt van de nieuwe OV-concessie. Afbeelding

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Geplaatst: 30 jun 2016, 16:29
door Steve
En volgens het kaartje ook een tweede verbinding die vanaf Visé zou vertrekken. Het is natuurlijk nog pril, maar je zou hopen dat die dan enigszins aansluit op de IC, want anders ben je er niet zoveel mee.

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Geplaatst: 30 jun 2016, 21:46
door FLV-FGSP
nahoj schreef:want in 2020 gaat het stuk grens - Aachen onder 15kV komen. Alweer zucht. Gouden zaak voor (vooral de Duitse) infra-beheerder; dure grap voor de operatoren, en dus, voor de reiziger en de belastingbetaler, want nieuw materieel is dan bijna onvermijdelijk.
Dat project is niet in het Bundesverkehrswegeplan geraakt, dat betekent uitstel tot minstens 2025.

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Geplaatst: 01 jul 2016, 09:14
door giuseppe
Steve schreef:En volgens het kaartje ook een tweede verbinding die vanaf Visé zou vertrekken. Het is natuurlijk nog pril, maar je zou hopen dat die dan enigszins aansluit op de IC, want anders ben je er niet zoveel mee.
Ik vraag me af of die gaat blijven, ik denk eerder dat de doorgaande verbinding de IC vervangt, en NMBS niet mee wil betalen aan een frequentieverhoging.

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Geplaatst: 01 jul 2016, 15:47
door trainlovertje
giuseppe schreef:
Steve schreef:En volgens het kaartje ook een tweede verbinding die vanaf Visé zou vertrekken. Het is natuurlijk nog pril, maar je zou hopen dat die dan enigszins aansluit op de IC, want anders ben je er niet zoveel mee.
Ik vraag me af of die gaat blijven, ik denk eerder dat de doorgaande verbinding de IC vervangt, en NMBS niet mee wil betalen aan een frequentieverhoging.
Volgens mijn intuïtie zal het zo zijn dat de huidige verbinding tussen Luik en Maastricht dan verkort wordt tot Wezet en daar aansluiting zal bieden op de drielandentrein.

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Geplaatst: 21 okt 2016, 01:31
door trainlovertje
Wat men momenteel aan de Duitse kant van de grens zegt:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... 30,7970421

Is het ondertussen realistisch dat er in december 2017 al een IC-verbinding met Belgisch materieel tussen Brussel en Aken rijdt?

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Geplaatst: 14 dec 2017, 23:04
door Asterix
Wat is de stand van zaken inzake:

- homologatie HLE18 voor Duitsland?
- verbinding Brussel-Aken?
- Arriva naar Luik?

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Geplaatst: 15 dec 2017, 08:11
door Shrek
De hle18 is gehomologeerd voor Aken. I11Bdx nog niet. Maar de Kortrijk-Welkenraedt zou in principe dus al verlengd kunnen worden...

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Geplaatst: 15 dec 2017, 11:16
door LML
Shrek schreef: 15 dec 2017, 08:11 De hle18 is gehomologeerd voor Aken. I11Bdx nog niet. Maar de Kortrijk-Welkenraedt zou in principe dus al verlengd kunnen worden...
Volgende diensten zijn veel logischer en hebben een grotere meerwaarde:
- Oostende-Brussel-Eupen wordt Oostende-Brussel-Welkenraedt-Aachen
- van de Kortrijk-Welkenraedt een Kortrijk-Eupen maken

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Geplaatst: 15 dec 2017, 11:31
door Shrek
LML schreef: 15 dec 2017, 11:16
Shrek schreef: 15 dec 2017, 08:11 De hle18 is gehomologeerd voor Aken. I11Bdx nog niet. Maar de Kortrijk-Welkenraedt zou in principe dus al verlengd kunnen worden...
Volgende diensten zijn veel logischer en hebben een grotere meerwaarde:
- Oostende-Brussel-Eupen wordt Oostende-Brussel-Welkenraedt-Aachen
- van de Kortrijk-Welkenraedt een Kortrijk-Eupen maken
Uiteraard, maar daarvoor moeten de I11Bdx eerst gehomologeerd zijn en dat is nog niet het geval.

Re: Belgische Euregio vanaf december 2016

Geplaatst: 15 dec 2017, 19:34
door Jan-Mark
Arriva naar Luik: in Wildenrath zijn stellen testen aan het doorlopen. Zolang Landgraaf - Herzogenrath niet elektrisch is, heeft het echter weinig zin om de LIMAX in te voeren. Duurt nog wel een tijdje dus.