Einde Vauban en Iris
Re: Einde Vauban en Iris
Je opmerking over de voordelen van tragere, maar aangenamer verbindingen, daar kan ik je volledig in volgen. Al zou ik er wel aan toevoegen dat ze dan wel best een meerwaarde vormen, zoals met een deftige catering aan boord. Bijvoorbeeld, ik zat onlangs op de Tsjechische RailJet van Praag naar Graz in het restauratierijtuig tegenover een Duitser uit Hamburg. Hij verkiest de route via Praag boven de route via Frankfurt of Kassel en Nürnberg, omdat er een goede en betaalbaar restauratie aan boord is, ook al is de rit 2 tot 3 uur langer (9 versus 11 of 12 uren). En ja, hij zal een uitzondering geweest zijn, die de hele rit vanaf Hamburg naar Wien meedeed, maar de mogelijkheid bestaat met 1 overstap in Praha of 1 in Breclav, en is dus een reële mogelijkheid voor wie dat wil. Ook daarom ben ik meer aanhanger van het Duitse model, waarbij klokvaste verbindingen worden aangeboden, maar niet alle verbindingen overstapvrij mogelijk zijn, boven het Franse, waar elke stad zijn rechtstreekse verbinding met Parijs wil, liefst zonder of met zo weinig mogelijk tussenstops, maar waar die verbinding dan maar 1x per dag mogelijk is, of zo...
(Ik heb de Edit toch maar weer verwijderd, en de toevoeging hier apart geplaatst.)
(Ik heb de Edit toch maar weer verwijderd, en de toevoeging hier apart geplaatst.)
Re: Einde Vauban en Iris
Integendeel, de bedoeling van de SNCF is nog meer zitjes per trein te voorzien. De nieuwe serie 2N2-Atlantique heeft maar 2 rijtuigen 1ste klasse meer ipv 3 en een kleinere bar, waardoor het aantal plaatsen stijgt naar 556 (tov 510 van de originele Duplex). Men ligt dan wel te schermen met hun nieuwe stoelen in 1ste klasse, die in feite een kopie zullen zijn van de Euroduplex:groentje schreef:De beenruimte is te krap in tweede klasse bij veel TGV-afgeleiden, en ik hoop dat ze daar wat aan gaan doen bij de modernisering waar ze binnenkort toch eens aan moeten beginnen denken, maar valt het nog redelijk mee, lijkt me.
http://www.usinenouvelle.com/article/en ... gv.N353135
Ze hebben wel stopcontacten (eindelijk!) en een USB poort. Maar over de renovatie van de originele Duplex'en is het zéér stil geworden. Diegene die al beplakt zijn in Carmillon-kleuren hebben enkel een grondige schoonmaakbeurt vanbinnen gehad..
Re: Einde Vauban en Iris
Vrijdag reed de trein van 12u33 uit FBMZ (het "vertrekuur van de EC Iris") alvast met 2 MR96overweg13 schreef:Wat ik me afvraag: zullen de vervangende treinen (o.a. de 2107) verder met I10 uitgevoerd worden of komt er ander materieel voor? Ik kan me nl. voorstellen dat daar alleen mr96 en M6 voor in aanmerking komen, en ik kan me moeilijk voorstellen dat die zomaar voor het grijpen liggen. Tenzij men opnieuw M4 gaat gebruiken, zoals nog niet zo lang geleden. Ik vrees alleszins dat de huidige riante samenstellingen zullen verdwijnen en dat we bijv. 2 mr 96 in de plaats krijgen, wat vaak onvoldoende is.
Re: Einde Vauban en Iris
Die 24 stellen zullen pas tegen juli 2017 gerenoveerd zijn. om samen met de nieuwste euroduplexen te kunnen rijden. Nieuw is ook dat de stoelen zouden draaien naargelang de rijrichting. http://www.railwaygazette.com/news/high ... deaux.htmlZe hebben wel stopcontacten (eindelijk!) en een USB poort. Maar over de renovatie van de originele Duplex'en is het zéér stil geworden. Diegene die al beplakt zijn in Carmillon-kleuren hebben enkel een grondige schoonmaakbeurt vanbinnen gehad.
Re: Einde Vauban en Iris
Uit welke samenstellingen bestaan de rest van de EC's?Terminus schreef:
Vrijdag reed de trein van 12u33 uit FBMZ (het "vertrekuur van de EC Iris") alvast met 2 MR96
Re: Einde Vauban en Iris
Alle ICs die een EC vervangen lijken met MS96 te rijden.
De 4606 rijdt inderdaad met een gesleepte samenstelling: HLE13 + I6 of M4. Die samenstelling wordt ook 's avonds gebruikt voor een van de laatste treinen Luxemburg-Brussel. (Misschien degene die de EC Iris vervangt, dat zou dan de enige zijn die een gesleepte samenstelling behouden heeft?)
De 4606 rijdt inderdaad met een gesleepte samenstelling: HLE13 + I6 of M4. Die samenstelling wordt ook 's avonds gebruikt voor een van de laatste treinen Luxemburg-Brussel. (Misschien degene die de EC Iris vervangt, dat zou dan de enige zijn die een gesleepte samenstelling behouden heeft?)
Re: Einde Vauban en Iris
Die rame doet 4606 21xx - 2114 - 2138.Terminus schreef:Alle ICs die een EC vervangen lijken met MS96 te rijden.
De 4606 rijdt inderdaad met een gesleepte samenstelling: HLE13 + I6 of M4. Die samenstelling wordt ook 's avonds gebruikt voor een van de laatste treinen Luxemburg-Brussel. (Misschien degene die de EC Iris vervangt, dat zou dan de enige zijn die een gesleepte samenstelling behouden heeft?)
Re: Einde Vauban en Iris
Intussen meerdere keren gezien: IC2114 rijdt met HLE13 + M6.
De 4629 reed daarentegen met I6 en I10 (een 'Belgische Benelux-stam)
De 4629 reed daarentegen met I6 en I10 (een 'Belgische Benelux-stam)