Einde Vauban en Iris

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Het is spijtig dat het omgrenzingsprofiel zo anders is, dat niet alle materieel standaard ook de grens over kan, maar da's inderdaad een argument. En eerlijk gezegd, ik heb geen moeite met overstappen, zeker als die comfortabel en vlot zijn, het is echter maar weer eens de vraag of dat ook het geval zal zijn. Bon, ik snap wel dat anderen wél de rechtstreekse verbindingen zullen missen. En misschien niet meer de trein zullen nemen...
Ik heb die trein toch al enkele malen genomen tot in Luxemburg, en het aantal mensen is echt op één hand te tellen.
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door groentje »

Het hangt sterk af van het moment, ik heb ook al in een bijna-lege trein gezeten, maar op pakweg een vrijdagavond was het vaak heel wat drukker. En los daarvan, nogmaals, wat was er eerst, de sterke verwaarlozing van deze verbinding, of het verdwijnen van de reizigers? Het is maar een gevoel, maar de verwaarlozing is al een tijdje bezig, terwijl de concurrenten zich versterken. Nochtans zou de verbinding volgens mij wel nog een toekomst hebben, mits ze wat serieuzer wordt behandeld...
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: Ik heb die trein toch al enkele malen genomen tot in Luxemburg, en het aantal mensen is echt op één hand te tellen.
Tja, de couponnetjes zijn afgeschaft....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door Steven »

Ik heb hem gisteren tot Basel genomen. Een vrouw in mijn rijtuig deed Namur - Strasbourg vanuit Arlon iemand naar Thionville of Metz (ben niet meer zeker waar die uitgestapt is). Het is dus niet altijd noodzakelijk om het volledige traject te doen maar is zeker potentieel. Zeker nu hij nog langer onderweg is door werken Russel Arlon en Luxembourg (hij gaat via Athus en vertrekt een uur vroeger in Brussel Zuid).
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door kika »

Je kan het ook doen zoals er ooit een verbinding Maastrict-Kortrijk(?) was, waar het niet zo werd aangekondigd, maar de verbinding wel doorgetrokken (niet ieder uur). Er zijn in Duitsland ook prima voorbeelden als de ICE31, Kiel-Regensburg, via Dortmund, bijna niemand neemt die zo omdat het een aantal uur langer duurt dan via Hannover. Maar bij calamiteiten, mensen die niet van overstappen houden of gewoon op een van de vele deelstukken is het wel degelijk een prima verbinding. En zo kan een EC als de Vauban ook een functie vervullen. En soms, zal die ook goedkoper zijn dan een last-minute TGV :D
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door Shrek »

kika schreef:Je kan het ook doen zoals er ooit een verbinding Maastrict-Kortrijk(?) was, waar het niet zo werd aangekondigd, maar de verbinding wel doorgetrokken (niet ieder uur). Er zijn in Duitsland ook prima voorbeelden als de ICE31, Kiel-Regensburg, via Dortmund, bijna niemand neemt die zo omdat het een aantal uur langer duurt dan via Hannover. Maar bij calamiteiten, mensen die niet van overstappen houden of gewoon op een van de vele deelstukken is het wel degelijk een prima verbinding. En zo kan een EC als de Vauban ook een functie vervullen. En soms, zal die ook goedkoper zijn dan een last-minute TGV :D
Ongetwijfeld dat er enkele zeldzame situaties te bedenken zijn waar de doorgaande verbinding nuttig is. Maar dat weegt niet op tegen de extra kosten voor materieel, personeel en de complexiteit om een internationale dienstregeling op te stellen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door kika »

Shrek schreef:Ongetwijfeld dat er enkele zeldzame situaties te bedenken zijn waar de doorgaande verbinding nuttig is. Maar dat weegt niet op tegen de extra kosten voor materieel, personeel en de complexiteit om een internationale dienstregeling op te stellen.
De ICE31 gaat ook naar Zwitserland, vleugeltreinen komen ook met extra complexiteit . Internationaal is soms een uitdaging, maar het blijft beperkt tot een paar treinen per dag. En voor Luxemburg zelf is het ook zeker relevant, zou het zeker waarderen als zij het initiatief hierin nemen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door Shrek »

kika schreef:
Shrek schreef:Ongetwijfeld dat er enkele zeldzame situaties te bedenken zijn waar de doorgaande verbinding nuttig is. Maar dat weegt niet op tegen de extra kosten voor materieel, personeel en de complexiteit om een internationale dienstregeling op te stellen.
De ICE31 gaat ook naar Zwitserland, vleugeltreinen komen ook met extra complexiteit . Internationaal is soms een uitdaging, maar het blijft beperkt tot een paar treinen per dag. En voor Luxemburg zelf is het ook zeker relevant, zou het zeker waarderen als zij het initiatief hierin nemen.
Als er nu één partij is die niets verliest met het onderbreken van de doorgaande verbinding zijn het toch de Luxemburgers?
Nu moeten de mensen overstappen in Luxemburg stad en kopen ze daar nog een broodje en een drankje.
De Luxemburgers moeten niet meer zitten rangeren in hun station èn er ontstaat meer capaciteit op Luxemburg-Brussel door het verdwijnen van de internationale rijtuigen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door kika »

Goed punt Shrek. Helaas, dat dan weer wel. Voor de SNCF gaat het om periferie, en we weten waar hun prioriteiten liggen.
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door groentje »

Toch zorgt de afbouw van de route via Luxemburg dat ook Luxemburg zelf ook minder in the picture staat. Hoeveel reizigers zullen na de afschaffing nog via Luxemburg reizen? Nog een pak minder dan vandaag de dag, vrees ik, zeker als hen elders een overstapvrije verbinding wordt aangeboden... Overstappen maakt een verbinding minder aantrekkelijk, want minder betrouwbaar. En zeker bij een verbinding die slechts een paar keer per dag mogelijk is, is betrouwbaarheid behoorlijk belangrijk.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door K V B »

groentje schreef:Toch zorgt de afbouw van de route via Luxemburg dat ook Luxemburg zelf ook minder in the picture staat. Hoeveel reizigers zullen na de afschaffing nog via Luxemburg reizen? Nog een pak minder dan vandaag de dag, vrees ik, zeker als hen elders een overstapvrije verbinding wordt aangeboden... Overstappen maakt een verbinding minder aantrekkelijk, want minder betrouwbaar. En zeker bij een verbinding die slechts een paar keer per dag mogelijk is, is betrouwbaarheid behoorlijk belangrijk.
Het beste lijkt me dat men de verbinding Luxemburg - Straatsburg - Basel verbeterd. Daar is Luxemburg zeker vragende partij.
De SNCF heeft een project in het westen van Frankrijk waarbij men regionale treinen tussen Rennes en Angers wil doen rijden via de nieuwe LGV Bretagne, en een verbinding bij Sablé sur Sarthe. Voor dit doel gaat men een serie ZTER stellen aanpassen die 200 kph kunnen, en die ook op de LGV mogen rijden.
Op dit moment wordt de TER200 dienst tussen Basel en Straatsburg uitgevoerd met Corail rijtuigen die al wat in de jaren gekomen zijn. Ik kan mij voorstellen dat Alsace Lorraine, Zwitserland en Luxemburg tesamen een serie stellen aanschaft en daarmee een nieuw relmatige dienst Luxemburg - Metz - Straatsburg - Mulhouse - Basel opzet (die SBB overigens graag naar Zürich zou willen doortrekken).
Dan is overstappen in Luxemburg geen probleem meer.
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door groentje »

Mits de frequentie goed is en de aansluitingstijd niet te lang, maar toch haalbaar, moet de route over Luxemburg inderdaad nog niet volledig worden afgeschreven, al vraag ik me af of een doorgaande verbinding daarmee onmogelijk is gemaakt.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door K V B »

groentje schreef:Mits de frequentie goed is en de aansluitingstijd niet te lang, maar toch haalbaar, moet de route over Luxemburg inderdaad nog niet volledig worden afgeschreven, al vraag ik me af of een doorgaande verbinding daarmee onmogelijk is gemaakt.
Het probleem met een doorgaande verbinding is dat je dan wel materiaal nodig hebt dat op al die verschillende netten kan (en mag) rijden. Hopelijk wordt dat ooit (dankzij TSI en ETCS) ooit een non-issue. Een andere factor is ook dat het bij kortere secties makkelijker is om de materiaal inzet beter op lokale behoeften aan te passen.
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door benoit »

Dit zouden de uren van de vervangende TGV's zijn:

9890/1 Strasbourg 6h08 - Lorraine TGV 6h43/46 - Champagne TGV 7h23/26 - Roissy 7h57/8h07 - Lille Europe 8h58/9h08 - Brussel 9h43 (Op dinsdag, donderdag, woensdag en vrijdag)
9892/3 Strasbourg 6h59 - Lorraine TGV - Champagne TGV - Roissy - Lille Europe 9h58/10h08 - Brussel10h43 (Op zaterdag, zondag, maandag en feestdagen)

9894/5 Strasbourg 15h10 - Lorraine TGV 15h45/48 - Champagne TGV 16h29/32 - Roissy 17h03/09 - Lille Europe 17h58/18h08 - Brussel 18h43 (Zondag tot vrijdag)
9894/5 Strasbourg 15h10 - Lorraine TGV 15h49/52 - Champagne TGV 16h29/31 - Roissy 17h04/09 - Lille Europe 17h58/18h08 - Brussel 18h43 (Zaterdag)

9870/1 Brussel 7h17 - Lille Europe 7h52/8h02 - Roissy 8h54/59 - Champagne TGV 9h29/32 - Lorraine TGV 10h09/12 - Strasbourg 10h49 (Alle dagen)
9874/5 Brussel 15h17 - Lille Europe 15h52/16h02 - Roissy 16h54/59 - Champagne TGV 17h29/35 - Lorraine TGV 18h13/16 - Strasbourg 19h01 (Alle dagen)
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door benoit »

benoit schreef:Dit zouden de uren van de vervangende TGV's zijn:

9890/1 Strasbourg 6h08 - Lorraine TGV 6h43/46 - Champagne TGV 7h23/26 - Roissy 7h57/8h07 - Lille Europe 8h58/9h08 - Brussel 9h43 (Op dinsdag, donderdag, woensdag en vrijdag)
9892/3 Strasbourg 6h59 - Lorraine TGV - Champagne TGV - Roissy - Lille Europe 9h58/10h08 - Brussel10h43 (Op zaterdag, zondag, maandag en feestdagen)

9894/5 Strasbourg 15h10 - Lorraine TGV 15h45/48 - Champagne TGV 16h29/32 - Roissy 17h03/09 - Lille Europe 17h58/18h08 - Brussel 18h43 (Zondag tot vrijdag)
9894/5 Strasbourg 15h10 - Lorraine TGV 15h49/52 - Champagne TGV 16h29/31 - Roissy 17h04/09 - Lille Europe 17h58/18h08 - Brussel 18h43 (Zaterdag)

9870/1 Brussel 7h17 - Lille Europe 7h52/8h02 - Roissy 8h54/59 - Champagne TGV 9h29/32 - Lorraine TGV 10h09/12 - Strasbourg 10h49 (Alle dagen)
9874/5 Brussel 15h17 - Lille Europe 15h52/16h02 - Roissy 16h54/59 - Champagne TGV 17h29/35 - Lorraine TGV 18h13/16 - Strasbourg 19h01 (Alle dagen)
Door een misverstand tussen NMBS en SNCF zouden de 2 H/T Brussel-Straatsburg (voorzien vanaf 3 april) wel eens aan het perron kunnen blijven staan... :?
Bron: forum trains-en-voyage
Plaats reactie