Einde Vauban en Iris

fredo83

Einde Vauban en Iris

Bericht door fredo83 »

Daar ik de komende tijd nog eens richting de Elzas ga heb ik bij de NMBS eens nagevraagd wat de toekomstplannen voor de laatste EC's zijn. Héél simpel: laatste rit op 02/04/2016, vanaf 03/04/2016 wordt Brussel-Straatsburg vervangen door een TGV via Charles De Gaulle...

't Is maar dat jullie het weten.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door Hobbes »

Spijtige zaak, maar om eerlijk te zijn: Ik zat vorige week nog op de Iris van Thionville naar Brussel-Zuid, en er zat maar een handvol mensen op, waarvan de helft spoorwegpersoneel volgens de treinbegeleidster...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door Shrek »

Deze treinen hebben ook weinig meerwaarde. Ze zijn niet sneller dan de IC Brussel-Luxemburg, inclusief overstap in Luxemburg. Mijn ervaring is ook dat er in Luxemburg eigenlijk niemand blijft zitten op de trein, dus de relatie opsplitsen is geen enkel probleem.
jotie
Berichten: 362
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door jotie »

Spijtige zaak, inderdaad. Ik zal dus voor 2 april nog eens een aanleiding moeten vinden om die trein te nemen.
Een TGV vind ik nu niet bepaald een alternatief voor een EC, maar dat zal wel liggen aan mijn rabiate afkeer van alles waar reserveringsplicht aan te pas komt.
Dat er te weinig reizigers gebruik van maakten, kan ik me wel voorstellen. De overdaad aan stopplaatsen vreet volop reistijd. Dat had men anders kunnen regelen, maar de NMBS heeft overduidelijk iets tegen vlotte internationale verbindingen. (De IC Oostende-Aachen wordt ook nog altijd gemist...)
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:Deze treinen hebben ook weinig meerwaarde. Ze zijn niet sneller dan de IC Brussel-Luxemburg, inclusief overstap in Luxemburg. Mijn ervaring is ook dat er in Luxemburg eigenlijk niemand blijft zitten op de trein, dus de relatie opsplitsen is geen enkel probleem.
De treinen doen er inmiddels ook een uur langer over dan noodzakelijk. Dat is niet bepaald wervend.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door groentje »

Een kip-of-het-ei-verhaal, wat was eerst: de magere service en trage dienstregeling, of de beperkte bezetting? Je kan niet ontkennen dat de verbinding over Luxemburg al dan niet bewust verwaarloosd wordt door de NMBS én de SNCF. En de CFL kan het niet op haar eentje, daarvoor zijn ze te klein. Op een verbinding als Brussel-Luxemburg-Basel zou je toch een beperkte catering mogen verwachten, niet? Ook zijn er een paar stops te veel, en is het rijpad te ruim. Bovendien zijn er amper of geen voordeeltickets te krijgen. Zo jaag je de reizigers ook weg. Met de ICE of met de TGV is sneller, ook al moet je nu nog overstappen. En zelfs de route via Luxemburg is, met overstap in Luxemburg, Metz en Straatsburg, amper langer, ondanks de soms ruime overstaptijden. En tijdens die overstaps kan je nog snel iets halen om te eten, dat lukt ook al niet met de Vauban of Iris.
Schrap de ex-EC's, en Straatsburg gaat er (licht) op vooruit, Basel blijft status-quo (want ook al gaat het sneller, het is ten koste van een rechtstreekse verbinding), maar Namen verliest haar laatste internationale verbinding van betekenis. en ook Metz gaat er op achteruit. Die steden rechtvaardigen an sich geen internationale verbinding, maar hebben nu wel nog het voordeel op zo'n verbinding te liggen en bieden een meerwaarde. Een voordeel dat ze kwijtspelen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
Shrek schreef:Deze treinen hebben ook weinig meerwaarde. Ze zijn niet sneller dan de IC Brussel-Luxemburg, inclusief overstap in Luxemburg. Mijn ervaring is ook dat er in Luxemburg eigenlijk niemand blijft zitten op de trein, dus de relatie opsplitsen is geen enkel probleem.
De treinen doen er inmiddels ook een uur langer over dan noodzakelijk. Dat is niet bepaald wervend.
Maar dat geldt evengoed voor alle IC's naar Luxemburg. Als ze na de werken op L161/162 de IC's weer sneller laten rijden zal je vanzelf ook weer sneller in Metz of Thionville staan, al is het dan met overstap.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:
rvdborgt schreef:
Shrek schreef:Deze treinen hebben ook weinig meerwaarde. Ze zijn niet sneller dan de IC Brussel-Luxemburg, inclusief overstap in Luxemburg. Mijn ervaring is ook dat er in Luxemburg eigenlijk niemand blijft zitten op de trein, dus de relatie opsplitsen is geen enkel probleem.
De treinen doen er inmiddels ook een uur langer over dan noodzakelijk. Dat is niet bepaald wervend.
Maar dat geldt evengoed voor alle IC's naar Luxemburg. Als ze na de werken op L161/162 de IC's weer sneller laten rijden zal je vanzelf ook weer sneller in Metz of Thionville staan, al is het dan met overstap.
Het is niet alleen in België dat er te veel gestopt, te traag gereden en te lang gewacht wordt.
In de Elzas is de EC de enige trein die nìet aan 200km/h rijdt. De dienstregeling in Frankrijk (op de gele affiches en op de tickets/reserveringen) klopte vorig jaar niet met de werkelijkheid (bijna een uur verschil), minstens een volledig zomerseizoen lang. enz. enz.
Nu, als er zo weinig enthousiasme is van de operatoren, is het wellicht veel beter er meteen mee op te houden i.p.v. aan te modderen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Een kip-of-het-ei-verhaal, wat was eerst: de magere service en trage dienstregeling, of de beperkte bezetting? Je kan niet ontkennen dat de verbinding over Luxemburg al dan niet bewust verwaarloosd wordt door de NMBS én de SNCF. En de CFL kan het niet op haar eentje, daarvoor zijn ze te klein. Op een verbinding als Brussel-Luxemburg-Basel zou je toch een beperkte catering mogen verwachten, niet? Ook zijn er een paar stops te veel, en is het rijpad te ruim. Bovendien zijn er amper of geen voordeeltickets te krijgen. Zo jaag je de reizigers ook weg. Met de ICE of met de TGV is sneller, ook al moet je nu nog overstappen. En zelfs de route via Luxemburg is, met overstap in Luxemburg, Metz en Straatsburg, amper langer, ondanks de soms ruime overstaptijden. En tijdens die overstaps kan je nog snel iets halen om te eten, dat lukt ook al niet met de Vauban of Iris.
Maar het cateringprobleem geldt voor mij evengoed op alle IC's tussen Brussel en Luxemburg. Die route is ruim lang genoeg om een broodje of een tas koffie te kopen.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door Hobbes »

Nu staat die trein zeker 20min. stil in Luxemburg om een locwissel te doen, dus zoals hier enkele mensen aanhalen kun je dan evengoed de TER naar Lux nemen en dan de IC Luxemburg naar Brussel-Zuid en vice versa uiteraard, op voorwaarde dat de overstaptijden goed uitkomen.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door groentje »

Normaal wordt er op 10 minuten van locomotief en van kant gewisseld. Een goed moment om je te gaan bevoorraden in het station, aangezien er geen catering meer aan boord is.

Schrek, je hebt gelijk, en er zijn nog -binnenlandse- verbindingen waar een karretje welkom op zou zijn. De trein heeft het potentieel om veel meer te zijn dan pendelaarsvervoer, maar dan mag het serviceniveau wel naar omhoog. Op een internationale route valt het gemis echter des te meer op. Het is niet het enige argument voor een doorgaande verbinding.
Omgekeerd zie ik niet goed in wat de meerwaarde zou zijn van die verbinding te knippen, zelfs met relatief weinig doorgaande reizigers. De trein heeft het voordeel dat je ook tussenliggende stations kan bedienen, en niet alleen van eindpunt tot eindpunt reizigers mee moet nemen, maar een doorgaande verbinding zorgt wel voor een hoger comfort voor de mensen die dat wél doen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door K V B »

groentje schreef:Normaal wordt er op 10 minuten van locomotief en van kant gewisseld. Een goed moment om je te gaan bevoorraden in het station, aangezien er geen catering meer aan boord is.

Schrek, je hebt gelijk, en er zijn nog -binnenlandse- verbindingen waar een karretje welkom op zou zijn. De trein heeft het potentieel om veel meer te zijn dan pendelaarsvervoer, maar dan mag het serviceniveau wel naar omhoog. Op een internationale route valt het gemis echter des te meer op. Het is niet het enige argument voor een doorgaande verbinding.
Omgekeerd zie ik niet goed in wat de meerwaarde zou zijn van die verbinding te knippen, zelfs met relatief weinig doorgaande reizigers. De trein heeft het voordeel dat je ook tussenliggende stations kan bedienen, en niet alleen van eindpunt tot eindpunt reizigers mee moet nemen, maar een doorgaande verbinding zorgt wel voor een hoger comfort voor de mensen die dat wél doen.
Beter dan een handvol doorgaande verbindingen lijkt het me beter om gewoon in een aantal knooppunten voor goede aansluitingen te zorgen.

Zowel de CFL als de SBB willen er graag dat er rechtstreekse treinen tussen Basel en Luxemburg rijden. Een soort van "TERGV" elke twee uur bijvoorbeeld moet te organiseren zijn. Als de CFL en de NMBS dan tesamen ook nog Luxemburg - Brussel versnellen dan zie ik mijzelf wel weer die route nemen.

Een andere optie, waarvan ik weet dat de SBB die ook ziet zitten, is de TER200 verbinding doorkoppelen naar Zürich. Straatsburg - Zürich elk uur dus. En dan kan CFL voor een uurdienst Luxemburg - Metz - Straatsburg zorgen.

Tegenwoordig reis ik zelf van Zwitserland naar België echter altijd via Duitsland.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door K V B »

jotie schreef: Een TGV vind ik nu niet bepaald een alternatief voor een EC, maar dat zal wel liggen aan mijn rabiate afkeer van alles waar reserveringsplicht aan te pas komt.
Mischien tijd dat je je hier overheen zet...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Omgekeerd zie ik niet goed in wat de meerwaarde zou zijn van die verbinding te knippen, zelfs met relatief weinig doorgaande reizigers. De trein heeft het voordeel dat je ook tussenliggende stations kan bedienen, en niet alleen van eindpunt tot eindpunt reizigers mee moet nemen, maar een doorgaande verbinding zorgt wel voor een hoger comfort voor de mensen die dat wél doen.
Als de verbinding geknipt wordt moeten ze niet meer met I10 rijden en kunnen er standaard M6-stammen rijden.
Naar mijn ervaring zitten de rijtuigen vaak overvol op het stuk Ciney-Brussel. Met M6 zal je daar veel minder last van hebben.

Uiteraard is een verbinding met gestandaardiseerde rijtuigen uitbaten veel goedkoper. Zeker als er over enige tijd stuurstandrijtuigen gebruikt worden en er dus niets meer gerangeerd hoeft te worden.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Einde Vauban en Iris

Bericht door groentje »

Het is spijtig dat het omgrenzingsprofiel zo anders is, dat niet alle materieel standaard ook de grens over kan, maar da's inderdaad een argument. En eerlijk gezegd, ik heb geen moeite met overstappen, zeker als die comfortabel en vlot zijn, het is echter maar weer eens de vraag of dat ook het geval zal zijn. Bon, ik snap wel dat anderen wél de rechtstreekse verbindingen zullen missen. En misschien niet meer de trein zullen nemen...
Plaats reactie