Duitse omroep

kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Duitse omroep

Bericht door kika »

Portbou schreef:- "Gewoon verder blijven denken" : heb ondanks doordenken nog steeds geen voorbeeld gevonden van een Duitse lijn waarop de IC-trein de hele dag door alle stations bedient en de RB-trein systematisch stations overslaat.
Ik noemde inderdaad geen specifieke voorbeelden. Je begon in het algemeen met een "ik denk dat" (het in Duitsland allemaal duidelijk vastomlijnd en netjes geregeld is). Mijn punt was veel meer dat: ja, het kan beter en duidelijker, maar als je van een afstandje kijkt, dan klopt het meestal wel. Als je van nabij gaat kijken, merk je overal wel rariteiten, links en rechts, bij ieder systeem. Ook Duitsland kent bijzondere situaties, sommige zijn weer verholpen, anderen doen lekker verder net even anders. Achter allemaal zit wel een verhaal of logica, sommige vind ik maar stom bij andere knik je begrijpend. Wil je voorbeelden?

* Een IC die RE-haltes aandoet (1 per 2) en waar je met lokale kaartjes op mag:
http://mvi.baden-wuerttemberg.de/de/min ... -gaeubahn/
* De BR612 die zelfs in IC-kleurtjes een IC-dienst reed, maar dan vandaag de dag toch weer als IRE door DB Regio voor DB Fernverkehr op Dresden-Nürnberg. Identieke haltes.
* Salzwedel waar tot voor kort een EC halt hielt (IRE tegenwoordig)
* Sowieso zijn quasi alle IRE/IR-toestanden gelukkig uit het verleden, want simpelweg verwarrend met slechts beperkt toegevoegde waarde
* de RS 3, ja precies, geen S-bahn, geen RB, maar een RS. Stopt stiekem wel overal. De RS4, die een stuk op hetzelfde traject rijdt, stopt dan weer niet in bvb. Bermen Neustadt of Heidkrug.
* de IRE tussen Magdeburg en Berlijn tussen 2010 en 2012 had minder haltes dan de IC op dezelfde lijn. Dit voorbeeld goed genoeg?
* Norddeich en Norddeich Mole, 2 sations op 100 meter van elkaar, met 2 IC-verbindingen voor een stadje van 17000 inwoners en waar er nog een tariefverschil is tusen beide stations. Norddeich is ondertussen gesloten, maar er is nog Norden, 5km landinwaarts.

Of het RER-systeem wat jij suggereert goed is, weet ik niet. Het einde van lijnen waar een IC alsnog IR of L-haltes aandoet, valt bij mij in de categorie 'ach, prima, toch? Maak je niet druk.' Een nummertje of lettertje dat het ene uur wel en het andere uur niet in Buda of Vilvoorde stopt, vind ik dan wel weer kwalijk. Vele plaatsen lossen dat op met een extra getal of letter voor de ongewone situatie. Bij de RER zit je met de situatie dat treinen elkaar ook niet voorbijsteken, dus als je van de ene 'express' naar de andere 'expresshalte' moet, duurt het maar een paar minuten langer en kan je om het even welke nemen. EKLI of EFLA zonder papier of zonder de oude aanwijzers vind ik maar verwarrend, maar toegegeven, ik ben er maar zelden, misschien went het wel.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Duitse omroep

Bericht door dentheo »

Ik meen dat het stoppen van een ICE één keer of twee keer per dag in een station een samenzwering was van DB.
Dit omdat de stop-prijs in een station sterk stijgt bij een ICE halte.
Het station "promoveerde" als het ware in de Infra-prijslijst, Mönchengladbach schiet mij als eerste voorbeeld te binnen.
Op die manier kon men de regionale vervoersbedrijven een hak zetten.
Theo
Groeten vanop de Heide
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Duitse omroep

Bericht door trainlovertje »

kika schreef:* Een IC die RE-haltes aandoet (1 per 2) en waar je met lokale kaartjes op mag:
http://mvi.baden-wuerttemberg.de/de/min ... -gaeubahn/
* De BR612 die zelfs in IC-kleurtjes een IC-dienst reed, maar dan vandaag de dag toch weer als IRE door DB Regio voor DB Fernverkehr op Dresden-Nürnberg. Identieke haltes.
* Salzwedel waar tot voor kort een EC halt hielt (IRE tegenwoordig)
* Sowieso zijn quasi alle IRE/IR-toestanden gelukkig uit het verleden, want simpelweg verwarrend met slechts beperkt toegevoegde waarde
* de RS 3, ja precies, geen S-bahn, geen RB, maar een RS. Stopt stiekem wel overal. De RS4, die een stuk op hetzelfde traject rijdt, stopt dan weer niet in bvb. Bermen Neustadt of Heidkrug.
* de IRE tussen Magdeburg en Berlijn tussen 2010 en 2012 had minder haltes dan de IC op dezelfde lijn. Dit voorbeeld goed genoeg?
* Norddeich en Norddeich Mole, 2 sations op 100 meter van elkaar, met 2 IC-verbindingen voor een stadje van 17000 inwoners en waar er nog een tariefverschil is tusen beide stations. Norddeich is ondertussen gesloten, maar er is nog Norden, 5km landinwaarts.
Norddeich gesloten? :shock: Heb ik nooit iets van gehoord, en volgens RIS wordt dat station nog steeds bediend.
Verder wou ik nog toevoegen dat er onder anderen tussen Norddeich Mole en Leer(Ostfriesl) ook regionale tarieven gelden op IC's en dat de IRE Nürnberg - Dresden sinds eind 2013 of 2014 niet meer rijdt, maar vervangen is door de RE Nürnberg - Hof en de RE Hof - Dresden, welke op elkaar aansluiten in Hof (van Hof tot Dresden wordt er elektrisch gereden)
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Duitse omroep

Bericht door Portbou »

kika schreef: * de IRE tussen Magdeburg en Berlijn tussen 2010 en 2012 had minder haltes dan de IC op dezelfde lijn. Dit voorbeeld goed genoeg?
Dit lijkt me het enige echte voorbeeld dat vergelijkbaar is met de situatie tussen Mechelen en Leuven vandaag.
Bij DBAG hadden ze in 2012 al door dat dat niet echt "leesbaar" is als aanbod, nu de NMBS nog.
kika schreef: Het einde van lijnen waar een IC alsnog IR of L-haltes aandoet, valt bij mij in de categorie 'ach, prima, toch? Maak je niet druk.'
Ik maak me hoegenaamd niet druk over een IC die op het einde van een lijn de L-haltes aandoet...
Tenzij er op diezelfde lijn systematisch een L-trein rijdt die niet alle haltes aandoet.
kika schreef:Een nummertje of lettertje dat het ene uur wel en het andere uur niet in Buda of Vilvoorde stopt, vind ik dan wel weer kwalijk. Vele plaatsen lossen dat op met een extra getal of letter voor de ongewone situatie. Bij de RER zit je met de situatie dat treinen elkaar ook niet voorbijsteken, dus als je van de ene 'express' naar de andere 'expresshalte' moet, duurt het maar een paar minuten langer en kan je om het even welke nemen. EKLI of EFLA zonder papier of zonder de oude aanwijzers vind ik maar verwarrend, maar toegegeven, ik ben er maar zelden, misschien went het wel.
Mij gaat het erom dat de vaste gebruikers de lettercombinaties kennen van de treinen die in "hun" (niet-express)-station stoppen en dus bij aankomst op het perron in een oogopslag zien of de volgende trein hun station aandoet of niet. Dit is visueel de snelste mogelijkheid om een trein te identificeren.

Occasionele gebruikers hebben niets aan deze lettercombinaties maar worden er ook niet door gestoord.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Duitse omroep

Bericht door Portbou »

Shrek schreef:Ik denk niet dat ze de reistijden snel terug gaan inkorten. Ze zijn net verlengd en dat lijkt heel goed te werken. Ik zou eerder gokken op de herschikking van de treinen in de kokers van de nzv, ergens rond 2018-2019. Dan kan L27 tussen vilvoorde en brussel noord volop benut worden waardoor er veel meer ruimte is voor de S-treinen te laten stoppen.
Wat is er in afwachting van die grote verschuivingen in 2018-2019 onmogelijk aan onderstaande ?
Voorgestelde wijziging aan de treinreeks 19xx in het geel.

Hiermee zouden Kapellekerk en Schaarbeek twee verbindingen per uur krijgen en ik heb niet de indruk dat ik iets in de weg rijd...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Duitse omroep

Bericht door Shrek »

Portbou schreef:
Shrek schreef:Ik denk niet dat ze de reistijden snel terug gaan inkorten. Ze zijn net verlengd en dat lijkt heel goed te werken. Ik zou eerder gokken op de herschikking van de treinen in de kokers van de nzv, ergens rond 2018-2019. Dan kan L27 tussen vilvoorde en brussel noord volop benut worden waardoor er veel meer ruimte is voor de S-treinen te laten stoppen.
Wat is er in afwachting van die grote verschuivingen in 2018-2019 onmogelijk aan onderstaande ?
Voorgestelde wijziging aan de treinreeks 19xx in het geel.

Hiermee zouden Kapellekerk en Schaarbeek twee verbindingen per uur krijgen en ik heb niet de indruk dat ik iets in de weg rijd...
Afbeelding
Er zijn inderdaad geen conflicten met andere treinen, maar de tijden zijn onrealistisch kort volgens de courante aannamen. Met name de noord-zuid door in 11 minuten met stop in Kapellekerk is, in de spits, wishfull thinking. Buiten de spits zou dit perfect lukken, maar we willen het geheel klokvast houden natuurlijk.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Duitse omroep

Bericht door kika »

trainlovertje schreef:Norddeich gesloten? :shock: Heb ik nooit iets van gehoord, en volgens RIS wordt dat station nog steeds bediend.
Hmmm, je hebt gelijk dat het nog overal genoemd wordt. Vorige keer dat ik er was, was Mole gesloten voor renovatie, dus dat is alweer even geleden en misschien moet ik het zelf nog eens bekijken. Maar 5 minuten voor een IC of 4 minuten te voet, het toont maar weer eens dat voor de kortste afstanden, je beter de benenwagen neemt :mrgreen: De wikipedia heeft me op het verkeerde been gezet.
Norddeich Do, 05.11.15 an 16:13 2
Norddeich Mole Do, 05.11.15 an 16:18 1
trainlovertje schreef:Verder wou ik nog toevoegen dat er onder anderen tussen Norddeich Mole en Leer(Ostfriesl) ook regionale tarieven gelden op IC's en dat de IRE Nürnberg - Dresden sinds eind 2013 of 2014 niet meer rijdt, maar vervangen is door de RE Nürnberg - Hof en de RE Hof - Dresden, welke op elkaar aansluiten in Hof (van Hof tot Dresden wordt er elektrisch gereden)
Oh je hebt gelijk, sinds eind 2013. Ik zie meestal enkel de aanwijzers of gele affiches van die trein, dan let je er toch minder goed op dan wanneer je er ook echt met mee rijdt.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Duitse omroep

Bericht door Portbou »

Shrek schreef:Er zijn inderdaad geen conflicten met andere treinen, maar de tijden zijn onrealistisch kort volgens de courante aannamen. Met name de noord-zuid door in 11 minuten met stop in Kapellekerk is, in de spits, wishfull thinking. Buiten de spits zou dit perfect lukken, maar we willen het geheel klokvast houden natuurlijk.
Nu kan ik niet volgen. Mijn voorstel gebruikt toch dezelfde tijden als de bestaande reeks 17xx die ook Kapellekerk bedient ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Duitse omroep

Bericht door Shrek »

Portbou schreef:
Shrek schreef:Er zijn inderdaad geen conflicten met andere treinen, maar de tijden zijn onrealistisch kort volgens de courante aannamen. Met name de noord-zuid door in 11 minuten met stop in Kapellekerk is, in de spits, wishfull thinking. Buiten de spits zou dit perfect lukken, maar we willen het geheel klokvast houden natuurlijk.
Nu kan ik niet volgen. Mijn voorstel gebruikt toch dezelfde tijden als de bestaande reeks 17xx die ook Kapellekerk bedient ?
Nu je het zegt, de 17xx volgt de voorziene tijden ook niet.
Plaats reactie