Ik noemde inderdaad geen specifieke voorbeelden. Je begon in het algemeen met een "ik denk dat" (het in Duitsland allemaal duidelijk vastomlijnd en netjes geregeld is). Mijn punt was veel meer dat: ja, het kan beter en duidelijker, maar als je van een afstandje kijkt, dan klopt het meestal wel. Als je van nabij gaat kijken, merk je overal wel rariteiten, links en rechts, bij ieder systeem. Ook Duitsland kent bijzondere situaties, sommige zijn weer verholpen, anderen doen lekker verder net even anders. Achter allemaal zit wel een verhaal of logica, sommige vind ik maar stom bij andere knik je begrijpend. Wil je voorbeelden?Portbou schreef:- "Gewoon verder blijven denken" : heb ondanks doordenken nog steeds geen voorbeeld gevonden van een Duitse lijn waarop de IC-trein de hele dag door alle stations bedient en de RB-trein systematisch stations overslaat.
* Een IC die RE-haltes aandoet (1 per 2) en waar je met lokale kaartjes op mag:
http://mvi.baden-wuerttemberg.de/de/min ... -gaeubahn/
* De BR612 die zelfs in IC-kleurtjes een IC-dienst reed, maar dan vandaag de dag toch weer als IRE door DB Regio voor DB Fernverkehr op Dresden-Nürnberg. Identieke haltes.
* Salzwedel waar tot voor kort een EC halt hielt (IRE tegenwoordig)
* Sowieso zijn quasi alle IRE/IR-toestanden gelukkig uit het verleden, want simpelweg verwarrend met slechts beperkt toegevoegde waarde
* de RS 3, ja precies, geen S-bahn, geen RB, maar een RS. Stopt stiekem wel overal. De RS4, die een stuk op hetzelfde traject rijdt, stopt dan weer niet in bvb. Bermen Neustadt of Heidkrug.
* de IRE tussen Magdeburg en Berlijn tussen 2010 en 2012 had minder haltes dan de IC op dezelfde lijn. Dit voorbeeld goed genoeg?
* Norddeich en Norddeich Mole, 2 sations op 100 meter van elkaar, met 2 IC-verbindingen voor een stadje van 17000 inwoners en waar er nog een tariefverschil is tusen beide stations. Norddeich is ondertussen gesloten, maar er is nog Norden, 5km landinwaarts.
Of het RER-systeem wat jij suggereert goed is, weet ik niet. Het einde van lijnen waar een IC alsnog IR of L-haltes aandoet, valt bij mij in de categorie 'ach, prima, toch? Maak je niet druk.' Een nummertje of lettertje dat het ene uur wel en het andere uur niet in Buda of Vilvoorde stopt, vind ik dan wel weer kwalijk. Vele plaatsen lossen dat op met een extra getal of letter voor de ongewone situatie. Bij de RER zit je met de situatie dat treinen elkaar ook niet voorbijsteken, dus als je van de ene 'express' naar de andere 'expresshalte' moet, duurt het maar een paar minuten langer en kan je om het even welke nemen. EKLI of EFLA zonder papier of zonder de oude aanwijzers vind ik maar verwarrend, maar toegegeven, ik ben er maar zelden, misschien went het wel.