Veiligheidsmaatregelen Thalys

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4003
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door Steve » 16 dec 2015, 21:25

Heeft iemand een idee wat de veiligheidsmaatregelen voor de Thalys voor concrete impact hebben voor het instappen in Brussel en Parijs?

Er wordt "gevraagd" om 30 minuten op voorhand aanwezig te zijn, maar steekt dat echt zo nauw? En in hoeverre kunnen ze dat afdwingen - wat als je je trein mist door de controles (die, in tegenstelling tot Eurostar, niet "voorzien" zijn)?

Ik zit met een geval waarbij ik op een zaterdagochtend 20 minuten overstaptijd heb - ideaal in normale omstandigheden - maar het alternatief is een vol uur te vroeg aankomen, wat ik dan weer te veel van het goede vind (op die tijd sta je al bijna in Parijs).


rvdborgt
Berichten: 2829
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door rvdborgt » 16 dec 2015, 22:09

Steve schreef:Heeft iemand een idee wat de veiligheidsmaatregelen voor de Thalys voor concrete impact hebben voor het instappen in Brussel en Parijs?

Er wordt "gevraagd" om 30 minuten op voorhand aanwezig te zijn, maar steekt dat echt zo nauw? En in hoeverre kunnen ze dat afdwingen - wat als je je trein mist door de controles (die, in tegenstelling tot Eurostar, niet "voorzien" zijn)?

Ik zit met een geval waarbij ik op een zaterdagochtend 20 minuten overstaptijd heb - ideaal in normale omstandigheden - maar het alternatief is een vol uur te vroeg aankomen, wat ik dan weer te veel van het goede vind (op die tijd sta je al bijna in Parijs).
Zelfs tijdens veiligheidsniveau 4 waren een paar minuten bij mijn weten voldoende.
De NMBS biedt via de boekingsmodule nog steeds overstaps van minder dan 10 minuten aan op de Thalys dus het zal ook wel loslopen.

Groetjes,
Rian

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4003
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door Steve » 17 dec 2015, 10:11

En mocht het alsnog niet loslopen, bijvoorbeeld als er vertraging is bij de controles... dan neem ik aan dat ik probleemloos de volgende Thalys mag nemen, ook al is het tarief niet per se flexibel?

rdv
Berichten: 555
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door rdv » 17 dec 2015, 13:19

En vanaf zondag in Parijs verplicht bagage te laten scannen, jas uit te doen, etc. Zolang dat ook niet in de 13 andere Thalys-stations gebeurt, heeft dat geen enkele zin. En dan nog, als men echt een Thalys wil treffen, zijn er nog 1001 andere mogelijkheden.

Ik vraag me ook af hoe ze dat gaan combineren met de gewoonte om maar 10 minuten op voorhand het perron aan te kondigen. Het is nu al je reppen als je aan het uiteinde van een gekoppelde Thalys zit om tijdig je deur te bereiken, als ze eerst nog alle baggage moeten scannen van 700 mensen gaan hun vertragingscijfers serieus stijgen.

K V B
Berichten: 3096
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Bremgarten bei Bern, Zwitserland

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door K V B » 17 dec 2015, 13:42

rdv schreef:En vanaf zondag in Parijs verplicht bagage te laten scannen, jas uit te doen, etc. Zolang dat ook niet in de 13 andere Thalys-stations gebeurt, heeft dat geen enkele zin. En dan nog, als men echt een Thalys wil treffen, zijn er nog 1001 andere mogelijkheden.

Ik vraag me ook af hoe ze dat gaan combineren met de gewoonte om maar 10 minuten op voorhand het perron aan te kondigen. Het is nu al je reppen als je aan het uiteinde van een gekoppelde Thalys zit om tijdig je deur te bereiken, als ze eerst nog alle baggage moeten scannen van 700 mensen gaan hun vertragingscijfers serieus stijgen.
De terroristen hebben gewonnen. En ze hebben er niet eens veel voor moeten doen...

kika
Berichten: 2580
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door kika » 17 dec 2015, 15:34

Poortjes en bagagescanners: Afbeelding

Kost meer tijd dan de ~10 minuten die je nu hebt tussen Budapest en München (overstap in Salzburg en id-controle).

rdv
Berichten: 555
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door rdv » 17 dec 2015, 16:43

Zeg Kika, straks komen ze u halen ... foto's maken van veiligheidsinstallaties ... :lol:

Bon, 700 passagiers, 1 controlepost per perron, gem. 5 seconden per passagier = 3.500 sec = bijna een uur voor een dubbele Thalys. Aan 1 seconde per passagier (wat onhaalbaar is) is dat 12 minuten.

kika
Berichten: 2580
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door kika » 17 dec 2015, 16:55

rdv schreef:Zeg Kika, straks komen ze u halen ... foto's maken van veiligheidsinstallaties ... :lol:
Ik vermoed eerder de fotomaker, zie link (klik foto). Maar mocht de wijkagent komen zal ik hem er eerst op wijzen dat er verkeerd geparkeerde auto's hier zo'n beetje op het spoor staan, 50m van m'n voordeur, dan krijg ik vast wel een beetje begrip voor mijn interesses/standpunten :wink:
Bon, 700 passagiers, 1 controlepost per perron, gem. 5 seconden per passagier = 3.500 sec = bijna een uur voor een dubbele Thalys. Aan 1 seconde per passagier (wat onhaalbaar is) is dat 12 minuten.
Het zijn er verschillende zoals je ziet (3?), en Gare du Nord is een kopstation, dus je hebt sowieso al 'iets' meer tijd. Als ze op voorhand willen vertellen op welk perron hij komt.

Ik vind het ronduit een dieptrieste evolutie. Het enige 'voordeel' dat ik zie, is dat niet enkel de trein geviseerd wordt (trajectcontroles, nummerplaatherkenning, metadata en locatiegegevens van mobiele telefoons, huurauto's en bedrijfswagens met tracking,…).

K V B
Berichten: 3096
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Bremgarten bei Bern, Zwitserland

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door K V B » 18 dec 2015, 08:03

kika schreef: Ik vind het ronduit een dieptrieste evolutie. Het enige 'voordeel' dat ik zie, is dat niet enkel de trein geviseerd wordt (trajectcontroles, nummerplaatherkenning, metadata en locatiegegevens van mobiele telefoons, huurauto's en bedrijfswagens met tracking,…).
En wat gaan ze doen als ik daar straks voorbij kom met mijn swisstool, mijn zeilersmes, en al de andere metalen rotzooi die ik soms bij me heb, en die ik geheel legaal bij me mag hebben...

kika
Berichten: 2580
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door kika » 18 dec 2015, 08:35

KVB: je vraagt het op de verkeerde plek aan de verkeerde mensen denk ik. Tenminste, ik ga er van uit dat je punt is dat het een hele hoop gedoe met zich meebrengt zonder voordelen en daar ben ik het roerend mee eens.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 8996
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door Shrek » 18 dec 2015, 08:48

Ik ben gecontroleerd toen ik de ICE nam, maar niet bij het instappen, wel bij het uitstappen in brussel! Het was ook enkel een identiteitscontrole, ze keken niet eens in mijn reistas. Zeker een deel van het theater gaat enkel om controle op immigratie en heeft niets te zien met veiligheid.

rdv
Berichten: 555
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door rdv » 18 dec 2015, 10:17

Tijdens niveau 4 was er controle op het instappen in FBMZ en FL, in FBN ... (vul zelf maar in). Zeer efficiënt.

Volgen @Conducteur_RER (de poster van de foto hierboven) komen er zulke installaties in alle Thalys-stations en zou het ook in FBMZ al geïnstalleerd zijn.
kika schreef:Maar mocht de wijkagent komen zal ik hem er eerst op wijzen dat er verkeerd geparkeerde auto's hier zo'n beetje op het spoor staan, 50m van m'n voordeur, dan krijg ik vast wel een beetje begrip voor mijn interesses/standpunten :wink:
Ik denk dat ze een iets gespecialiseerder team zullen sturen dan de wijkagent :wink:
kika schreef:Citaat:
Bon, 700 passagiers, 1 controlepost per perron, gem. 5 seconden per passagier = 3.500 sec = bijna een uur voor een dubbele Thalys. Aan 1 seconde per passagier (wat onhaalbaar is) is dat 12 minuten.

Het zijn er verschillende zoals je ziet (3?), en Gare du Nord is een kopstation, dus je hebt sowieso al 'iets' meer tijd. Als ze op voorhand willen vertellen op welk perron hij komt.
Ok, ik had blijkbaar niet zo goed gekeken. Drie posten à 3 seconde per persoon is 12 minuten. Blijft zeer krap als ze minder dan 15 minuten het perronnummer aankondigen. Interessant te zien dat er ondertussen wel nog reizen verkocht worden met een overstaptijd van minder dan 45' ts GdLyon en GdNord.

K V B
Berichten: 3096
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Bremgarten bei Bern, Zwitserland

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door K V B » 18 dec 2015, 15:57

rdv schreef:Tijdens niveau 4 was er controle op het instappen in FBMZ en FL, in FBN ... (vul zelf maar in). Zeer efficiënt.
Hoe werd dat op Brussel Noord gedaan? Wat als je met een binnenlandse trein op spoor 1 aankomt, en daar dan gewoon de ICE naar Frankfurt wil nemen...
(Ik dacht juist zelf de ergernis te kunnen vermijden door op Brussel Noord op mijn ICE te stappen).
Volgen @Conducteur_RER (de poster van de foto hierboven) komen er zulke installaties in alle Thalys-stations en zou het ook in FBMZ al geïnstalleerd zijn.
Ik betwijfel dat ze in alle Thalys stations zulke poortjes zullen plaatsen. In een aantal Thalys stations is het gewoon fysiek niet mogelijk. Ik denk hierbij aan Schiphol of Köln.
Ok, ik had blijkbaar niet zo goed gekeken. Drie posten à 3 seconde per persoon is 12 minuten. Blijft zeer krap als ze minder dan 15 minuten het perronnummer aankondigen. Interessant te zien dat er ondertussen wel nog reizen verkocht worden met een overstaptijd van minder dan 45' ts GdLyon en GdNord.
Je weet nu natuurlijk lang op voorhand welk perron de Thalys zal gebruiken: Dat met het poortje...
En als er iets is wat ik zeker niet ga doen is mijn overstaptijd kunstmatig verlengen omwille van deze controle. Als ik mijn trein mis, dan ga ik op mijn rechten staan.

K V B
Berichten: 3096
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Bremgarten bei Bern, Zwitserland

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door K V B » 18 dec 2015, 15:59

kika schreef:KVB: je vraagt het op de verkeerde plek aan de verkeerde mensen denk ik. Tenminste, ik ga er van uit dat je punt is dat het een hele hoop gedoe met zich meebrengt zonder voordelen en daar ben ik het roerend mee eens.
Het grote probleem is dat een trein geen vliegtuig is. Op een trein kan je geen bagage "in checken". Dus kan je onmogelijk mensen verbieden van bepaalde dingen mee te nemen die je gewoon legaal bij je mag hebben.
En je kan ook bijvoorbeeld nog altijd gewoon een hele fiets meenemen. Aan de terroristen dus de opgave om een manier te vinden om een geweer in een fietsframe te verstoppen.

K V B
Berichten: 3096
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Bremgarten bei Bern, Zwitserland

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door K V B » 18 dec 2015, 16:04

Ik lees overigens ook dat de SNCF het materiaal voor deze checkpoints huurt, en niet koopt. Dus men gaat er mogelijks intern van uit dat het maar een tijdelijke maatregel is voor zolang minister Royal moet kunnen doen alsof ze iets doet...
Ik kan me niet inbeelden dat er ook maar iemand met kennis van zaken geloofd dat die poortjes iets uithalen.

Plaats reactie