Veiligheidsmaatregelen Thalys

K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door K V B »

sybic schreef:
Hoe hebben de poortjes en fouilleringen in Zaventem de aanslag verhindert? Want ik besefte wel dat een aanslag als vandaag mogelijk was, de kritiek ging vooral uit naar de effectiviteit van de maatregel. En tenzij je op elke straathoek, in elke station, in elke parkeergarage en voor elk gebouw scanners gaat zetten, zal je nog niet veiliger zijn. En dan nog, dan gebeurt het in de wachtrij voor de poortjes... Dat is nog altijd niet de maatschappij waarin ik wil leven, nog los van de kostprijs...
Die poortjes en fouilleringen komen pas later in het afhandelingsproces op de luchthaven. En dat die hun nut hebben is toch al een goede 15 jaar te merken aangezien er bij ons nauwelijks nog vliegtuigkapingen of explosies aan boord gebeuren. Vroeger was dat wel anders.
Vroeger werden er natuurlijk wekelijks vliegtuigen gekaapt...

Nee, de maatregelen die we aan de luchthaven hebben kunnen probleemloos terug naar het niveau van voor 9/11. Ze werken toch niet. Bij testen in de VS heeft men "mysterey terrorists" door veligheidscontrolers gestuurd, en bleek dat slechts 1 op de 20 effectief gestopt werd.
http://abcnews.go.com/US/exclusive-unde ... d=31434881
Het systeem werkt niet. Dat er niet elke dag vliegtuigen uit de lucht vallen is gewoon omdat er niet zoveel terroristen zijn, niet omdat onze countermeasures werken. Het doet me denken aan een sketch van Urbanus.
Urbanus: 'Awel boer, waarom strooit gij geel poeier op uw veld?'
Boer: 'Dat is om de olifanten weg te houden'.
Urbanus: 'Maar hier zitten toch helemaal geen olifanten?'
Boer: 'Goe poeier hé, goe poeier!'
Onze anti terrorisme maatregelen zijn net zo effectief als die boer zijn "poeier"...
We zullen misschien nu evalueren naar het systeem wat ik in enkele aziatische landen gezien heb, namelijk dat je een luchthaven/groot treinstation niet inkomt zonder boarding pass en het scannen van je bagage. In sommige luchthavens (bv. Singapore) werd ook bagage gecheckt bij het verlaten van de terminal. Kostprijs moet wel meevallen, de belastingen in dat land zijn rond de 8% (er wordt namelijk geen geld uitgedeeld zoals in Belgie).
Je zal hiermee een aanslag niet helemaal kunnen uitsluiten, maar wel het rest-risico opnieuw verminderen.
In die landen zijn de lonen wel lager, en ook daar werken die maatregelen niet echt. Het is theater. Theater dat we kunnen missen als kiespijn.

Wat is bijvoorbeeld het nut om de bagage van passagiers in een groot treinstation ter scannen, als je het niet doet in kleine stations?

Ik heb dat gezien in Barcelona, en ik had maar 5 minuten nodig om er achter te komen hoe ik zonder controle op een AVE kan geraken. Hetzelfde in Brussel. Je kan nog steeds zoner veel problemen op een Thalys geraken zonder dat je gecontroleerd wordt.

Terrorisme dien je aan de wortel aan te pakken. Maatregelen die enkel maar de terroristen dwingen van doelwit te veranderen hebben geen nut. Je moet de terrorisme aan de wortel aanpakken. Soms gewoon door eens te luisteren.
Maar als je met irrationele lieden te doen hebt, dan moet je die gewoon uitschakelen. En je niet laten bang maken.
Men had in Brussel een teken kunnen zetten door juist niet de hele stad in een uitzonderingstoestand te plaatsen.
sybic

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door sybic »

Vroeger werden er natuurlijk wekelijks vliegtuigen gekaapt...
Ik wil discussieren maar dan wel op een volwassen manier. Ik weet niet hoe oud je bent maar ik kan mij in de jaren 70/80 herinneren toch wat voorvallen waren. Laatste 15 jaar na 9/11 kan ik mij dit eigenlijk niet herinneren.
In die landen zijn de lonen wel lager, en ook daar werken die maatregelen niet echt. Het is theater. Theater dat we kunnen missen als kiespijn.
Singapore lage lonen? Hmm, duidelijk niet goed geinformeerd. Het is de duurste plaats om te wonen in de wereld en de lonen zijn navenant. Heb er zelf gewoond en gewerkt. Theater of niet, het is er super veilig. Als er een misdaad gebeurde dan was het met zelf gefabriceerde messen.
Men houdt er eveneens van iedereen de fingerprints bij (behalve baby´s). In Belgie schermt men weeral met privacy maar in Duitsland/Zwitserland dient men bij het aanvragen van een reispas die nu ook al op te geven.
Het is natuurlijk kiezen, privacy opgeven of risico lopen half verminkt door het leven gaan. Mijn keuze is snel gemaakt en ik hoop voor u dat je niet het slachtoffer wordt van uw visie op een dag.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door groentje »

In Irak zijn aanslagen schering en inslag, en de veiligheidsmaatregelen navenant. Dus gebeuren er relatief weinig aanslagen in politie- en legerkazernes, nee, ze gebeuren er net buiten, aan de lange wachtrij voor de controle, op openbare plaatsen die moeilijk te beveiligen zijn, zoals markten, etc. Zolang je de voedingsbodem voor het terrorisme niet wegneemt, zullen er terroristen zijn die desnoods hun actieterrein verleggen, maar daarom nog niet afzien van hun daad zelf.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door K V B »

sybic schreef:
Vroeger werden er natuurlijk wekelijks vliegtuigen gekaapt...
Ik wil discussieren maar dan wel op een volwassen manier. Ik weet niet hoe oud je bent maar ik kan mij in de jaren 70/80 herinneren toch wat voorvallen waren. Laatste 15 jaar na 9/11 kan ik mij dit eigenlijk niet herinneren.
'k heb het eens opgezocht. Er zijn _in de hele geschiedenis van de luchtvaart_ 53 gevallen geweest van aanslagen op vliegtuigen met explosieven waarbij doden gevallen zijn. Dat is dus een peulschil. Je loopt meer kans om door je vaatwasser gedood te worden dan door een terrorist.
En wat alle (al dan niet gelukte) pogingen van terroristen om een vliegtuig op te blazen met elkaar gemeen hebben? Eenvoudig: Men vindt altijd wel een manier om wapens en/of explosieven aan boord te smokkelen. Want het veiligheidstheater werkt niet.
In die landen zijn de lonen wel lager, en ook daar werken die maatregelen niet echt. Het is theater. Theater dat we kunnen missen als kiespijn.
Singapore lage lonen? Hmm, duidelijk niet goed geinformeerd. Het is de duurste plaats om te wonen in de wereld en de lonen zijn navenant.
Een paar seconden googlen vertelt mij dat een veiligheidsagent in Singapore zo'n 13000,- euro per jaar verdient. Echt veel is dat niet. Een veiligheidsagent op de luchtnaven van Zürich zal 8 keer meer verdienen...
Heb er zelf gewoond en gewerkt. Theater of niet, het is er super veilig. Als er een misdaad gebeurde dan was het met zelf gefabriceerde messen.
Zelf gefabriceerde messen. Zie je hoe effectief maatregelen tegen messen zijn...
Men houdt er eveneens van iedereen de fingerprints bij (behalve baby´s). In Belgie schermt men weeral met privacy maar in Duitsland/Zwitserland dient men bij het aanvragen van een reispas die nu ook al op te geven.
Het is natuurlijk kiezen, privacy opgeven of risico lopen half verminkt door het leven gaan. Mijn keuze is snel gemaakt en ik hoop voor u dat je niet het slachtoffer wordt van uw visie op een dag.
Ik neem aan dat je nooit een straat oversteekt, want je wil toch niet het risico lopen half verminkt door het leven te gaan?

De kans dat je het slachtoffer wordt van een terroristische aanslag is zeer klein. Je loopt meer kans door de bliksem getroffen te worden. En die kans is zo klein, niet omwille van ons veiligheidstheater (dat niet werkt) maar omdat de dreiging gewoon zo laag is. Er zijn gewoon niet zoveel terroristen in de wereld, maar de politiek wil natuurlijk graag ons wat anders wijsmaken. Onze politiekers moeten zich immers belangrijk kunnen voelen.
Je kan in je leven nooit alle risico's uitsluiten. Vandaar dat ik niet stilsta bij verwaarloosbare risico's. Ik leef liever dan mij zorgen te maken over meteoriet inslagen, zombie epidemies, of terrorisme.

Mensen die bereid zijn vrijheid op te geven in ruil voor veiligheid die zullen uiteindelijk beide verliezen. Spaar ons ons van nog meer anti terrorisme maatregelen. We doen net wat de terroristen willen...
Laatst gewijzigd door K V B op 23 mar 2016, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door K V B »

groentje schreef:In Irak zijn aanslagen schering en inslag, en de veiligheidsmaatregelen navenant. Dus gebeuren er relatief weinig aanslagen in politie- en legerkazernes, nee, ze gebeuren er net buiten, aan de lange wachtrij voor de controle, op openbare plaatsen die moeilijk te beveiligen zijn, zoals markten, etc. Zolang je de voedingsbodem voor het terrorisme niet wegneemt, zullen er terroristen zijn die desnoods hun actieterrein verleggen, maar daarom nog niet afzien van hun daad zelf.
En zelfs in Irak sterven meer mensen in verkeersongevallen dan door terroristische aanslagen...
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door Commendatore »

Wat ook niet vergeten moet worden, is dat dit soort terreurdaden vooral ook PR-doeleinden heeft. Het doel is niet zozeer het doden van mensen, maar het zaaien van angst en het ontregelen van het openbare leven. Maatregelen als het afgrendelen van treinstations, buiten de directe nasleep van een aanslag of gevallen waarin een concrete dreiging bestaat, spelen terroristen dus eigenlijk alleen maar in de kaart, terwijl ze ook veel hinder veroorzaken voor de gewone burger. Daarbij bieden ze helemaal geen extra beveiliging, want er zijn genoeg alternatieve doelwitten. Ik heb bij dit soort maatregelen ook altijd de indruk dat het er meer om gaat te laten zien dat de politiek wat doet, dan om het daadwerkelijk verhogen van de veiligheid.

Als je de veiligheid echt wilt verhogen, dan moet je ten eerste zorgen dat iedereen een plaats heeft binnen de samenleving en dat iedereen een goed leven kan leiden, zonder buitengesloten te worden of op de een of andere manier onder de wielen te komen van ongebreidelde concurrentie. Ten tweede moet je zorgen dat je goed functionerende veiligheidsdiensten hebt, die in staat zijn op effectieve wijze, en zo discreet mogelijk, gevaren op te sporen en te neutraliseren. Hierbij moet wel aangetekend worden dat honderd procent veiligheid nooit haalbaar is, wat je ook doet.
Laatst gewijzigd door Commendatore op 23 mar 2016, 14:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door Steven »

Mag ik iedereen attent maken dat bepaalde zaken al in het lang en breed besproken zijn. Sommige hun standpunt is pro extra controle en andere contra, blijf aub niet stilstaan bij dat ene standpunt en laat de discussie op een vlotte manier verder verlopen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door groentje »

Tja, hoe wil je dan verder gaan? Ik 'weiger' overtuigd te worden door de argumenten pro meer uiterlijke veiligheidsmaatregelen, ervan overtuigd dat het werk achter de schermen, het recherchewerk, de screening, etc, veel meer zoden aan de dijk zet, anderen willen meer veiligheid, en zijn even overtuigd van hun gelijk dat extra controlepunten, meer scanners en meer politie op straat die veiligheid kan verbeteren, en die geloven dat er nu te weinig zijn om onze veiligheid te garanderen. Dus ja, we herhalen steeds hetzelfde, iets anders geformuleerd, omdat elk gelooft dat de gebeurtenissen argumenten hebben gegeven die hun standpunt kracht bijzetten.
De discussie is, hoewel soms licht verhit, altijd wel beleefd gebleven, ik zie dus niet onmiddellijk een probleem om haar verder te zetten zoals we deden. Ik zie trouwens niet in hoe we anders zouden kunnen doen, tenzij er over zwijgen... Maar levert dat iets op?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door Steven »

Maar gaat dit onderwerp over ieder zijn gelijk of over wat er echt is voorgevallen? Laat het ons dan bij voorkeur over dat laatste hebben.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door groentje »

De titel zegt veiligheidsmaatregelen Thalys. De gebeurtenissen zijn slechts de aanleiding van die maatregelen, me dunkt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door Steven »

Ja maar opnieuw vervallen in een verhaal van wie pro en contra de genomen maatregelen is brengt niets bij aan het forum. Net als vorige keer blijft iedereen bij zijn mening en de discussie vervalt dan enkel nog in een wel of niet verhaal zonder einde.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door groentje »

Het is denk ik een illusie te geloven dat gelijk welke discussie over een dergelijk gevoelig onderwerp veel mensen van standpunt zou doen veranderen, maar dat betekent nog niet dat we de discussie uit de weg moeten gaan. Ja, de discussie draait in rondjes maar is daarom nog niet zinloos.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door K V B »

En de meta diskussie draait ook al in rondjes...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door Steven »

Als het in rondjes begint te draaien zie ik geen zinvolle betekenis. Mensen die zichzelf blijven herhalen ...
sybic

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door sybic »

Steven schreef:Als het in rondjes begint te draaien zie ik geen zinvolle betekenis. Mensen die zichzelf blijven herhalen ...
Je hebt gelijk steven. Ik wou enkel naar mijn ervaring over de continenten heen verwijzen hoe men op sommige plaatsen er wel in slaagt met verschillende maatregelen toch bijna complete veiligheid te bekomen. Maar discussieren heeft enkel nut als er gefundeerde reacties komen en men bereid is hetgeen een ander zegt te lezen en te begrijpen maar niet als we beginnen absurde vergelijkingen te maken of lukraak internetgetallen uitzoeken om ons grote gelijk te bewijzen.
Plaats reactie