Vroeger werden er natuurlijk wekelijks vliegtuigen gekaapt...sybic schreef:Die poortjes en fouilleringen komen pas later in het afhandelingsproces op de luchthaven. En dat die hun nut hebben is toch al een goede 15 jaar te merken aangezien er bij ons nauwelijks nog vliegtuigkapingen of explosies aan boord gebeuren. Vroeger was dat wel anders.Hoe hebben de poortjes en fouilleringen in Zaventem de aanslag verhindert? Want ik besefte wel dat een aanslag als vandaag mogelijk was, de kritiek ging vooral uit naar de effectiviteit van de maatregel. En tenzij je op elke straathoek, in elke station, in elke parkeergarage en voor elk gebouw scanners gaat zetten, zal je nog niet veiliger zijn. En dan nog, dan gebeurt het in de wachtrij voor de poortjes... Dat is nog altijd niet de maatschappij waarin ik wil leven, nog los van de kostprijs...
Nee, de maatregelen die we aan de luchthaven hebben kunnen probleemloos terug naar het niveau van voor 9/11. Ze werken toch niet. Bij testen in de VS heeft men "mysterey terrorists" door veligheidscontrolers gestuurd, en bleek dat slechts 1 op de 20 effectief gestopt werd.
http://abcnews.go.com/US/exclusive-unde ... d=31434881
Het systeem werkt niet. Dat er niet elke dag vliegtuigen uit de lucht vallen is gewoon omdat er niet zoveel terroristen zijn, niet omdat onze countermeasures werken. Het doet me denken aan een sketch van Urbanus.
Onze anti terrorisme maatregelen zijn net zo effectief als die boer zijn "poeier"...Urbanus: 'Awel boer, waarom strooit gij geel poeier op uw veld?'
Boer: 'Dat is om de olifanten weg te houden'.
Urbanus: 'Maar hier zitten toch helemaal geen olifanten?'
Boer: 'Goe poeier hé, goe poeier!'
In die landen zijn de lonen wel lager, en ook daar werken die maatregelen niet echt. Het is theater. Theater dat we kunnen missen als kiespijn.We zullen misschien nu evalueren naar het systeem wat ik in enkele aziatische landen gezien heb, namelijk dat je een luchthaven/groot treinstation niet inkomt zonder boarding pass en het scannen van je bagage. In sommige luchthavens (bv. Singapore) werd ook bagage gecheckt bij het verlaten van de terminal. Kostprijs moet wel meevallen, de belastingen in dat land zijn rond de 8% (er wordt namelijk geen geld uitgedeeld zoals in Belgie).
Je zal hiermee een aanslag niet helemaal kunnen uitsluiten, maar wel het rest-risico opnieuw verminderen.
Wat is bijvoorbeeld het nut om de bagage van passagiers in een groot treinstation ter scannen, als je het niet doet in kleine stations?
Ik heb dat gezien in Barcelona, en ik had maar 5 minuten nodig om er achter te komen hoe ik zonder controle op een AVE kan geraken. Hetzelfde in Brussel. Je kan nog steeds zoner veel problemen op een Thalys geraken zonder dat je gecontroleerd wordt.
Terrorisme dien je aan de wortel aan te pakken. Maatregelen die enkel maar de terroristen dwingen van doelwit te veranderen hebben geen nut. Je moet de terrorisme aan de wortel aanpakken. Soms gewoon door eens te luisteren.
Maar als je met irrationele lieden te doen hebt, dan moet je die gewoon uitschakelen. En je niet laten bang maken.
Men had in Brussel een teken kunnen zetten door juist niet de hele stad in een uitzonderingstoestand te plaatsen.