Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt

rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
rvdborgt schreef:
Shrek schreef:Bedoel jij nu dat Thalys zijn goede rijpaden moet afstaan omdat DB opeens meer treinen wil inleggen?
Daar is nooit sprake van geweest. Ik zou zeggen: kijk eens in de dienstregeling en dan zie je dat ICE en Thalys van/naar Duitsland nergens zwelfs maar bij benadering hetzelfde pad hebben.
Bij enkele ICE's zit er een P-trein in de weg. Bij Thalys niet.
Dat bedoel ik net: Thalys heeft de rijpaden op de uren dat het ideaal past (geen werkvensters en geen P-treinen), de huidige ICE's hebben die ook. Maar nieuwe rijpaden nu zijn iets minder ideaal omdat alle goeie al weg zijn.
Dat kun je alleen stellen als er meerjarenovereenkomsten zijn, want ieder jaar geldt voor alle treinen dezelfde deadline voor de padaanvragen en kun je dus niet zeggen dat er al andere treinen in het gewenste pad rijden. Ook worden veel P-treinen pas later gepland, na de basisdienst.
Verder rijdt ook Thalys ritten in de spits en je kunt je afvragen hoe toevallig het is dat de NMBS op die tijdstippen geen P-treinen wil rijden. Wat betreft de ICE-paden is het toch echt zo dat de NMBS zijn eigen P-treinen voorrang geeft.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: Verder rijdt ook Thalys ritten in de spits en je kunt je afvragen hoe toevallig het is dat de NMBS op die tijdstippen geen P-treinen wil rijden. Wat betreft de ICE-paden is het toch echt zo dat de NMBS zijn eigen P-treinen voorrang geeft.
Ik vind het enorm logisch dat de NMBS haar hele dienstregeling niet overhoop gaat gooien om 1 internationale trein 5 minuten tijd te laten winnen. Bij het volgende vervoersplan kunnen die nieuwe treinen dan beter ingepast worden. Maar nu alles gaan aanpassen voor één trein is echt bij de haren getrokken.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door trainlovertje »

msts.be schreef:
rvdborgt schreef:Thalys doet dat inmiddels zelf, maar voor de ICE moet de NMBS dat nog steeds doen, aangezien DB geen vervoerder is België. En ik vraag me af hoeveel moeite de NMBS wil doen om voor de ICE van DB een mooi pad te krijgen.
Ik dacht dat DB de ICE al sinds 2006 de ICE's in ons land in open-access reed ? En ze dus wel vervoerder waren en dus zelf paden kunnen aanvragen.
Toch niet: http://www.infrabel.be/nl/over-ons/onze ... ze-klanten
Enkel Thalys en Eurostar zijn naast NMBS de enige reizigersoperatoren.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
rvdborgt schreef: Verder rijdt ook Thalys ritten in de spits en je kunt je afvragen hoe toevallig het is dat de NMBS op die tijdstippen geen P-treinen wil rijden. Wat betreft de ICE-paden is het toch echt zo dat de NMBS zijn eigen P-treinen voorrang geeft.
Ik vind het enorm logisch dat de NMBS haar hele dienstregeling niet overhoop gaat gooien om 1 internationale trein 5 minuten tijd te laten winnen. Bij het volgende vervoersplan kunnen die nieuwe treinen dan beter ingepast worden. Maar nu alles gaan aanpassen voor één trein is echt bij de haren getrokken.
Daar zit op zich wel wat in, ware het niet dat geen enkele van de vele in de loop der jaren toegevoegde Thalys-treinen ooit wegens een P-trein buiten patroon moest gaan rijden. Het is echter al wel gebeurd dat een P-trein moest wijken voor een toegevoegde Thalys-rit.

Ik zeg overigens niet dat ik geen begrip heb voor wat de NMBS doet. Ik stel alleen maar vast.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door trainlovertje »

rvdborgt schreef:
Shrek schreef:
rvdborgt schreef: Verder rijdt ook Thalys ritten in de spits en je kunt je afvragen hoe toevallig het is dat de NMBS op die tijdstippen geen P-treinen wil rijden. Wat betreft de ICE-paden is het toch echt zo dat de NMBS zijn eigen P-treinen voorrang geeft.
Ik vind het enorm logisch dat de NMBS haar hele dienstregeling niet overhoop gaat gooien om 1 internationale trein 5 minuten tijd te laten winnen. Bij het volgende vervoersplan kunnen die nieuwe treinen dan beter ingepast worden. Maar nu alles gaan aanpassen voor één trein is echt bij de haren getrokken.
Daar zit op zich wel wat in, ware het niet dat geen enkele van de vele in de loop der jaren toegevoegde Thalys-treinen ooit wegens een P-trein buiten patroon moest gaan rijden. Het is echter al wel gebeurd dat een P-trein moest wijken voor een toegevoegde Thalys-rit.
Maar waarom zou NMBS moeite doen om Thalys niet te storen met P-treinen en voor de ICE niet? En al zeker nu Thalys een ander bedrijf is.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door groentje »

Thalys is nog altijd voor een stukje eigendom van NMBS, dus als Thalys het goed doet, is dat ook goed nieuws voor de boeken van NMBS. De band met ICE is kleiner, NMBS is er slechts een onderaannemer voor DB op het Belgische gedeelte, én een rechtstreekse concurrent op Brussel-Keulen voor dochter Thalys.
Zeker toen Thalys nog onder NMBS-vlag voer in België, bleeft NMBS vaak bijzonder mak als het ging om hun treinen te verdedigen tegenover Thalys, als die vertraging hadden en verwachtten dat alle IC's voor hen aan de kant werden gehouden, hoelang het ook duurt...
Sindsdien zijn ze een stuk assertiever geworden, maar, en het is maar een gevoel, ik heb toch de indruk dat Thalys nog steeds in een iets hogere schuif ligt bij NMBS dan ICE...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Zeker toen Thalys nog onder NMBS-vlag voer in België, bleeft NMBS vaak bijzonder mak als het ging om hun treinen te verdedigen tegenover Thalys, als die vertraging hadden en verwachtten dat alle IC's voor hen aan de kant werden gehouden, hoelang het ook duurt...
Sindsdien zijn ze een stuk assertiever geworden, maar, en het is maar een gevoel, ik heb toch de indruk dat Thalys nog steeds in een iets hogere schuif ligt bij NMBS dan ICE...
Thalys en ICE hebben hetzelfde soort rijpad dus die zouden gelijk behandeld moeten worden (maar gezien de uurregelingen zijn er sowieso amper conflicten tussen die twee).
Dat alle binnenlandse treinen Thalys (en ICE) moeten laten voorgaan is nog steeds zo en maar logisch ook: de HST's betalen veel meer voor hun rijpad net om deze reden. De NMBS mag dan nog zo assertief zijn als ze willen, Thalys mag eerst.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door groentje »

Er is voorrang, maar niet absoluut, er wordt een regelaar steeds gevraagd om zijn (of haar) gezond verstand te gebruiken. Mag je een HST een minuutje of 2 geven, als je daardoor vermijdt dat een IC meer dan 10' wordt opgehouden? Zeker als die HST vertraging heeft... Dat gebeurt regelmatig genoeg, hoor.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door kika »

Shrek schreef:Thalys en ICE hebben hetzelfde soort rijpad dus die zouden gelijk behandeld moeten worden (maar gezien de uurregelingen zijn er sowieso amper conflicten tussen die twee).
Als je kijkt naar de geschiedenis, is het niet gek dat dat zo gegroeid is als het nu is. Van een aarzelende DB die mee in Thalys was gestapt later ook wat aandelen had gekocht: dan zit je al met een situatie waar beiden elkaar niet direct voor de voeten willen lopen. Ondertussen is die relatie wel wat geëvolueerd met af en toe een kleine crisis (de spreekwoordelijke dop op de tandpastatube), maar al bij al, lijkt het me dat er nog wat incidenten nodig zijn, of een grotere ambitie van bvb. DB vooraleer daar substantieel iets veranderd.

Een groter aanbod waardeer ik wel.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt

Bericht door FLV-FGSP »

De uitbreiding van het aanbod is vandaag officieel bekend gemaakt. Tegelijk heeft een treinstel de naam Brussel/Bruxelles gekregen.
Zie http://www.bruzz.be/nl/actua/meer-ice-h ... -duitsland en
http://www.deutschebahn.com/de/presse/p ... 61128.html
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door K V B »

kika schreef:
Shrek schreef: Een groter aanbod waardeer ik wel.
Het grote voordeel van de ICE is dat je gewoon doorgaande kaartjes van elke plek in België naar elke plek in Duitsland kan kopen, en zelfs naar Zwitserland en Oostenrijk...
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door kika »

K V B schreef:Het grote voordeel van de ICE is dat je gewoon doorgaande kaartjes van elke plek in België naar elke plek in Duitsland kan kopen, en zelfs naar Zwitserland en Oostenrijk...
Bijna 'gewoon,' vandaag zat ik te sukkelen, omdat ik geen Thalys wil tussen Antwerpen en Brussel (ICE1215). Ik kan wel zeggen vroeger aankomen in Brussel Zuid, maar er is nog een alternatief via Leuven-Luik dat niet wordt getoond en wel een 3-tal euro goedkoper is en 6 minuten sneller, of via Brussel Noord.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:
K V B schreef:Het grote voordeel van de ICE is dat je gewoon doorgaande kaartjes van elke plek in België naar elke plek in Duitsland kan kopen, en zelfs naar Zwitserland en Oostenrijk...
Bijna 'gewoon,' vandaag zat ik te sukkelen, omdat ik geen Thalys wil tussen Antwerpen en Brussel (ICE1215). Ik kan wel zeggen vroeger aankomen in Brussel Zuid, maar er is nog een alternatief via Leuven-Luik dat niet wordt getoond en wel een 3-tal euro goedkoper is en 6 minuten sneller, of via Brussel Noord.
"Via Mechelen" vragen? Die overstap in Leuven is in het weekend trouwens niet zo betrouwbaar.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt

Bericht door K V B »

Je kan ook 'via Brussel Noord' ingeven...
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt

Bericht door kika »

K V B schreef:Je kan ook 'via Brussel Noord' ingeven...
Ik kan het wel, maar dat werkt 1. niet voor argeloze reizigers, 2. niet voor de goedkopere en snellere verbinding met overstap in Leuven. Je moet het ook weten. Ik vind het niet vanzelfsprekend.
Plaats reactie