Pagina 1 van 6

Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt

Geplaatst: 25 dec 2015, 19:16
door trainlovertje
Zonet dit teruggevonden op de drehscheibe:

http://www.aachener-zeitung.de/lokales/ ... -1.1242209

Het zou werkelijkheid worden vanaf de dienstregeling die van start gaat in december 2016.
Vermits er in het artikel gesproken wordt over "Trassenkonflikten mit dem Belgischen Regionalverkehr im Großraum Brüssel", zouden er niet enkel extra ICE's tussen Aken en Keulen komen, maar dus ook tussen Brussel en Duitsland ingezet worden.
Daarbij wordt er ook gesproken over de inzet van de Baureihe 407 (Velaro D) op deze verbinding, maar daar zou ik toch niet op hopen.
Er wordt gesproken over 4 extra verbindingen, maar het blijft onduidelijk als dat over 4 treinen of 4 treinparen (een verdubbeling van het huidige aantal!) gaat.

Edit: vraagteken in titel verwijderd

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 25 dec 2015, 22:23
door FLV-FGSP
Dat er meer ICEs naar Brussel zouden komen stond al in het toekomstplan dat DB in maart bekend maakte, maar ik had niet verwacht dat de plannen al zo concreet zouden zijn.

Theoretisch is er ieder uur om .25 een rijpad van Brussel-Zuid naar de Duitse grens, maar Thalys en ICE vullen dat niet ieder uur in, dus gebeurt het dat andere treinen die slots innemen.
Het meest waarschijnlijk is dat DB de slots van 8:25, 12:25 en 16:25 wil hebben, eventueel ook die om 20:25.

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 26 dec 2015, 15:04
door msts.be
trainlovertje schreef:Daarbij wordt er ook gesproken over de inzet van de Baureihe 407 (Velaro D) op deze verbinding, maar daar zou ik toch niet op hopen.
Ik denk het ook niet. Als men bij de DB slim is zorgt men ervoor dat men de Velaros concentreert op Parijs-Ffm en Amsterdam-Ffm/Basel, maar voor België lijkt de goedkeuring een hopeloze zaak. Zie hetzelfde verhaal bij Eurostar waar de Velaro's nog steeds geen Belgische toelating hebben, en in plaats daarvan op Parijs-Londen rijden.

In plaats daarvan moet men dan wel de MF zien gekeurd krijgen voor België, maar dat lijkt me een minder groot probleem dan de Velaro.

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 26 dec 2015, 15:23
door Portbou
FLV-FGSP schreef:...dus gebeurt het dat andere treinen die slots innemen.
Welke treinen zijn dat dan ? Er is toch enkel Thalys en ICE ?
FLV-FGSP schreef:Het meest waarschijnlijk is dat DB de slots van 8:25, 12:25 en 16:25 wil hebben, eventueel ook die om 20:25.
Ik zou dat toejuichen. ICE is veel comfortabeler en qua tarificatie veel beter bruikbaar voor reizen naar Duitsland dan Thalys. Thalys mag wat mij betreft weg geconcurreerd worden tussen Brussel en Köln.

Is er eventueel ook hoop voor ICE's met andere en/of verdere bestemmingen dan Frankfurt ? Berlijn, Hamburg, München, Stuttgart ?

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 26 dec 2015, 16:10
door Joris
Ik vrees dat het plan inderdaad nog steeds is om de 407 ook naar België te sturen, en dat een homologatie voor Nederland nog steeds niet voorzien is. Dus we gaan die hoedanook ooit wel te zien krijgen. Valt er enkel te hopen dat er ook een aantal diensten met de 406 blijven (de 406/403 dragen toch nog steeds mijn voorkeur voor lange afstand dagreizen).
De 406MF zijn intussen trouwens geheel teruggetrokken van FFM-Paris, en staan nu reserve. Die kunnen niet meer naar BE/NL vanwege het ontbreken van ETCS, maar men denkt eraan die terug te bouwen naar gewone 406'en.
Anderzijds heeft DB nog steeds de droom om ooit London te bereiken dacht ik, dus ik vermoed dat ze daarvoor wel op de Velaro rekenen, zeker als de doe 406MF willen terugbouwen...
Meer ICE's kunnen we enkel maar toejuichen, zelfs als daarvoor thalyssen moeten sneuvelen.

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 26 dec 2015, 17:04
door Shrek
Het aantal reizigers op de as Brussel-Keulen groeit langzaamaan. Dus er kunnen ook gewoon meer treinen in totaal rijden, zonder dat er Thalyssen moeten sneuvelen.

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 26 dec 2015, 20:48
door Portbou
Shrek schreef:Het aantal reizigers op de as Brussel-Keulen groeit langzaamaan.
Naar mijn gevoel zou het aantal reizigers tussen B en D sneller stijgen als er meer ICE met betere tariefintegratie voor verdere bestemmingen in Duitsland zouden rijden.

Reisplanners die ofwel erg hoge tarieven ofwel "Preisauskunft nicht möglich" teruggeven doen occasionele reizigers al snel afhaken.

Thalys is enkel interessant voor point2point tussen twee Thalys-stations, eigenlijk een erg zwak concept.

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 26 dec 2015, 21:27
door kika
Portbou schreef:
Shrek schreef:Het aantal reizigers op de as Brussel-Keulen groeit langzaamaan.
Naar mijn gevoel zou het aantal reizigers tussen B en D sneller stijgen als er meer ICE met betere tariefintegratie voor verdere bestemmingen in Duitsland zouden rijden.
Naar mijn ervaring is er al aardig wat stijging met de bussen. Vooral die waar er tariefintegratie is naar het verdere hinterland.
Thalys is enkel interessant voor point2point tussen twee Thalys-stations, eigenlijk een erg zwak concept.
EBS en ENS vullen daar wel wat gaten op.

Ik ben benieuwd of de Aachener Zeitung, zoals wel vaker, de zaken wat positiever voorsteld voor Aachen of dat dit allemaal werkelijkheid gaat worden.

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 26 dec 2015, 23:38
door trainlovertje
Joris schreef:Ik vrees dat het plan inderdaad nog steeds is om de 407 ook naar België te sturen, en dat een homologatie voor Nederland nog steeds niet voorzien is. Dus we gaan die hoedanook ooit wel te zien krijgen. Valt er enkel te hopen dat er ook een aantal diensten met de 406 blijven (de 406/403 dragen toch nog steeds mijn voorkeur voor lange afstand dagreizen).
De 406MF zijn intussen trouwens geheel teruggetrokken van FFM-Paris, en staan nu reserve. Die kunnen niet meer naar BE/NL vanwege het ontbreken van ETCS, maar men denkt eraan die terug te bouwen naar gewone 406'en.
Anderzijds heeft DB nog steeds de droom om ooit London te bereiken dacht ik, dus ik vermoed dat ze daarvoor wel op de Velaro rekenen, zeker als de doe 406MF willen terugbouwen...
Ik begin als maar meer en meer te vermoeden dat DB gewoon wilt wachten met naar Londen te rijden totdat het hele Belgische net op ETCS zou draaien... Iemand met meer verstand van homologatie dan ik heb die mij kan zeggen als dat een mogelijk correcte hypothese is?

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 27 dec 2015, 00:35
door Shrek
trainlovertje schreef:
Joris schreef:Ik vrees dat het plan inderdaad nog steeds is om de 407 ook naar België te sturen, en dat een homologatie voor Nederland nog steeds niet voorzien is. Dus we gaan die hoedanook ooit wel te zien krijgen. Valt er enkel te hopen dat er ook een aantal diensten met de 406 blijven (de 406/403 dragen toch nog steeds mijn voorkeur voor lange afstand dagreizen).
De 406MF zijn intussen trouwens geheel teruggetrokken van FFM-Paris, en staan nu reserve. Die kunnen niet meer naar BE/NL vanwege het ontbreken van ETCS, maar men denkt eraan die terug te bouwen naar gewone 406'en.
Anderzijds heeft DB nog steeds de droom om ooit London te bereiken dacht ik, dus ik vermoed dat ze daarvoor wel op de Velaro rekenen, zeker als de doe 406MF willen terugbouwen...
Ik begin als maar meer en meer te vermoeden dat DB gewoon wilt wachten met naar Londen te rijden totdat het hele Belgische net op ETCS zou draaien... Iemand met meer verstand van homologatie dan ik heb die mij kan zeggen als dat een mogelijk correcte hypothese is?
Dan mogen ze nog lang wachten. Brussel-Zuid zal de eerste 5 jaar nog niet in ETCS gezet worden. Het zou mij ook straf lijken dat ze daar op wachten, want Eurostar heeft exact dezelfde treinen en die zullen wel gehomologeerd worden met kroko/TBL1/TBL1+. Dan lijkt het mij voor DB kinderspel om hun trein ook op kroko door Brussel te laten rijden.

Wat wel zou kunnen is dat ze wachten op ETCS op HSL2, want TBL2 is een heel duur systeem waar Eurostar geen geld in gaat steken. HSL2 is voorzien voor 2017.

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 27 dec 2015, 14:41
door rdv
FLV-FGSP schreef:Dat er meer ICEs naar Brussel zouden komen stond al in het toekomstplan dat DB in maart bekend maakte, maar ik had niet verwacht dat de plannen al zo concreet zouden zijn.

Theoretisch is er ieder uur om .25 een rijpad van Brussel-Zuid naar de Duitse grens, maar Thalys en ICE vullen dat niet ieder uur in, dus gebeurt het dat andere treinen die slots innemen.
Het meest waarschijnlijk is dat DB de slots van 8:25, 12:25 en 16:25 wil hebben, eventueel ook die om 20:25.
20:25 zou zeer welkom zijn om een kortere overstap op de nachttreinen in Köln mogelijk te maken. Oeps ... te laat ... vanaf dec2016 geen nachttreinen meer van de DB.

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 27 dec 2015, 16:23
door Joris
rdv schreef: 20:25 zou zeer welkom zijn om een kortere overstap op de nachttreinen in Köln mogelijk te maken. Oeps ... te laat ... vanaf dec2016 geen nachttreinen meer van de DB.
Niet waar! Natuurlijk blijven er nog nachttreinen rijden bij de DB! Meer nog, mogelijks kan je vanaf december 2016 van nog meer comfortabele nacht-ICE's gebruik maken! Kuchkuchkuch....
(Voor de goede verstaander: de lig- en slaaprijtuigen van CityNightLine zullen geschrapt worden, maar wie echt nog 's nachts wil rijden, zal al zittend wel nog kunnen).

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 27 dec 2015, 16:29
door Joris
kika schreef:
Portbou schreef:
Shrek schreef:Het aantal reizigers op de as Brussel-Keulen groeit langzaamaan.
Naar mijn gevoel zou het aantal reizigers tussen B en D sneller stijgen als er meer ICE met betere tariefintegratie voor verdere bestemmingen in Duitsland zouden rijden.
Naar mijn ervaring is er al aardig wat stijging met de bussen. Vooral die waar er tariefintegratie is naar het verdere hinterland.
De bussen, dat is inderdaad een markt die overal sterk groeit...
Al hebben de spoorwegen dat deels ook aan zichzelf te danken. Bussen zijn goedkoper tot spotgoedkoop, zijn eveneens comfortabel, hebben gratis wifi, rijden tegenwoordig ook frequent en bedienen ook meer regionale verbindingen die de spoorwegen al lang hebben laten stikken, ten voordele van hun TGV die enkel tussen de allergrootste steden rijdt. Dat de bus soms wat trager is, neem je er dan met plezier bij. Alhoewel: op sommige "regionale" verbindingen is de bus zelfs veel sneller! Voorbeelden: Antwerpen-Düsseldorf, München-Zürich.

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 27 dec 2015, 16:37
door Steven
misschien daarom dat die spoorwegbedrijven (DB en SNCF) hier zelf volop met bussen rijden, ze snoepen dus mee van dat aanbod.

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 28 dec 2015, 11:43
door rdv
Joris schreef:
rdv schreef: 20:25 zou zeer welkom zijn om een kortere overstap op de nachttreinen in Köln mogelijk te maken. Oeps ... te laat ... vanaf dec2016 geen nachttreinen meer van de DB.
Niet waar! Natuurlijk blijven er nog nachttreinen rijden bij de DB! Meer nog, mogelijks kan je vanaf december 2016 van nog meer comfortabele nacht-ICE's gebruik maken! Kuchkuchkuch....
(Voor de goede verstaander: de lig- en slaaprijtuigen van CityNightLine zullen geschrapt worden, maar wie echt nog 's nachts wil rijden, zal al zittend wel nog kunnen).
En daar gaat dan voor mij het grote voordeel van nachttreinen verloren. Straks kan ik niet anders meer dan vliegen :evil: . Anderzijds begrijp ik wel de economische redenering achter deze beslissing. CNL vervangen door IC of ICE betekent dat je een eerder beperkte reeks wagons kan afvoeren en de inzet van je andere treinen kan verhogen. Maar hoe zit het met de beschikbaarheid van de HSL in Duitsland tijdens de nacht? Of gaan die ICEs dan via de klassieke lijnen rijden?