Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5930
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door groentje » 31 mei 2016, 19:06

Ik dacht dat de Velaro nog niet voor morgen was, dat het de bedoeling was om die eerst en vooral op Frankfurt-Parijs in te zetten, waardoor enkele ICE-3FM zouden vrijkomen voor diensten op België, maar dat heb ik misschien niet helemaal juist begrepen.


trainlovertje
Berichten: 667
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door trainlovertje » 31 mei 2016, 19:41

TBL 2 inbouwen hoeft niet, want dat hebben de Velaro D's al.

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1033
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door Portbou » 31 mei 2016, 23:07

Ik juich de komst van de extra ICEs erg toe.
Jammer dat de dienstregeling niet klokvast kan. Waarom heeft Thalys hier geen problemen mee ?

Andere vraag : is het niet jammer dat er 's avonds zo vroeg gestopt wordt ?

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 8958
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door Shrek » 01 jun 2016, 09:06

Portbou schreef:Ik juich de komst van de extra ICEs erg toe.
Jammer dat de dienstregeling niet klokvast kan. Waarom heeft Thalys hier geen problemen mee ?

Andere vraag : is het niet jammer dat er 's avonds zo vroeg gestopt wordt ?
Thalys was eerder (enkele jaren eerder zelfs) met het aanvragen van de rijpaden. Daardoor krijgen zij natuurlijk de beste rijpaden.

rvdborgt
Berichten: 2811
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door rvdborgt » 01 jun 2016, 19:03

Shrek schreef:
Portbou schreef:Ik juich de komst van de extra ICEs erg toe.
Jammer dat de dienstregeling niet klokvast kan. Waarom heeft Thalys hier geen problemen mee ?
Thalys was eerder (enkele jaren eerder zelfs) met het aanvragen van de rijpaden. Daardoor krijgen zij natuurlijk de beste rijpaden.
Zijn er al meerjarige overeenkomsten voor de toekenning van paden? Zo niet, dan maakt het niet uit.
Verder vroeg tot een paar jaar geleden de NMBS ook de paden aan voor Thalys en ICE. Thalys doet dat inmiddels zelf, maar voor de ICE moet de NMBS dat nog steeds doen, aangezien DB geen vervoerder is België. En ik vraag me af hoeveel moeite de NMBS wil doen om voor de ICE van DB een mooi pad te krijgen.
In feite is dit een padenconflict dat moet leiden tot een overbelastverklaring van de betroffen infrastructuur. Maar aangezien Infrabel en de politiek dat ongewenst vinden, zal dat wel niet gebeuren.

Groetjes,
Rian

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 8958
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door Shrek » 01 jun 2016, 19:33

Daar zijn we weer met de overbelastverklaringen :lol:
Awel ja, dat ze maar eens een overbelastverklaring maken omdat er opde Noord-Zuid geen rijpad meer beschikbaar is in de spits. Want nu weet niemand dat daar een capaciteitsprobleem is ...

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5930
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door groentje » 01 jun 2016, 20:00

Officieel niet, nee. En dat is net het punt van een aanvraag tot overbelastverklaring...

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1033
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door Portbou » 01 jun 2016, 21:45

rvdborgt schreef:Zijn er al meerjarige overeenkomsten voor de toekenning van paden?
Ik ben zeer benieuwd naar het antwoord op deze vraag.
Net als Rian kan ik me niet van de indruk ontdoen dat hier misschien een beetje favoritisme speelt.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 8958
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door Shrek » 01 jun 2016, 21:53

Portbou schreef:
rvdborgt schreef:Zijn er al meerjarige overeenkomsten voor de toekenning van paden?
Ik ben zeer benieuwd naar het antwoord op deze vraag.
Net als Rian kan ik me niet van de indruk ontdoen dat hier misschien een beetje favoritisme speelt.
Bedoel jij nu dat Thalys zijn goede rijpaden moet afstaan omdat DB opeens meer treinen wil inleggen?

rvdborgt
Berichten: 2811
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door rvdborgt » 01 jun 2016, 22:20

Shrek schreef:
Portbou schreef:
rvdborgt schreef:Zijn er al meerjarige overeenkomsten voor de toekenning van paden?
Ik ben zeer benieuwd naar het antwoord op deze vraag.
Net als Rian kan ik me niet van de indruk ontdoen dat hier misschien een beetje favoritisme speelt.
Bedoel jij nu dat Thalys zijn goede rijpaden moet afstaan omdat DB opeens meer treinen wil inleggen?
Daar is nooit sprake van geweest. Ik zou zeggen: kijk eens in de dienstregeling en dan zie je dat ICE en Thalys van/naar Duitsland nergens zwelfs maar bij benadering hetzelfde pad hebben.
Bij enkele ICE's zit er een P-trein in de weg. Bij Thalys niet.

Groetjes,
Rian

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1033
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door Portbou » 01 jun 2016, 23:55

Shrek schreef:
Portbou schreef:
rvdborgt schreef:Zijn er al meerjarige overeenkomsten voor de toekenning van paden?
Ik ben zeer benieuwd naar het antwoord op deze vraag.
Net als Rian kan ik me niet van de indruk ontdoen dat hier misschien een beetje favoritisme speelt.
Bedoel jij nu dat Thalys zijn goede rijpaden moet afstaan omdat DB opeens meer treinen wil inleggen?
Als de paden ieder jaar opnieuw moeten worden toegekend... wie heeft er dan voorrang als twee maatschappijen hetzelfde rijpad vragen ?

Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06
Locatie: Boom , België

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door msts.be » 02 jun 2016, 00:08

rvdborgt schreef:Thalys doet dat inmiddels zelf, maar voor de ICE moet de NMBS dat nog steeds doen, aangezien DB geen vervoerder is België. En ik vraag me af hoeveel moeite de NMBS wil doen om voor de ICE van DB een mooi pad te krijgen.
Ik dacht dat DB de ICE al sinds 2006 de ICE's in ons land in open-access reed ? En ze dus wel vervoerder waren en dus zelf paden kunnen aanvragen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5930
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door groentje » 02 jun 2016, 00:27

De verantwoordelijke vervoerder in België is inderdaad de NMBS. Er rijden trouwens ook Belgische bestuurders mee, van depot Luik. Die hebben de voorbije dagen overigens niet meegestaakt, lijkt me. De treinen reden in elk geval, behalve waar de DB de kat uit de boom keek, de eerste uit Brussel en de laatste ernaartoe.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 8958
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door Shrek » 02 jun 2016, 09:56

rvdborgt schreef:
Shrek schreef:
Portbou schreef:Ik ben zeer benieuwd naar het antwoord op deze vraag.
Net als Rian kan ik me niet van de indruk ontdoen dat hier misschien een beetje favoritisme speelt.
Bedoel jij nu dat Thalys zijn goede rijpaden moet afstaan omdat DB opeens meer treinen wil inleggen?
Daar is nooit sprake van geweest. Ik zou zeggen: kijk eens in de dienstregeling en dan zie je dat ICE en Thalys van/naar Duitsland nergens zwelfs maar bij benadering hetzelfde pad hebben.
Bij enkele ICE's zit er een P-trein in de weg. Bij Thalys niet.
Dat bedoel ik net: Thalys heeft de rijpaden op de uren dat het ideaal past (geen werkvensters en geen P-treinen), de huidige ICE's hebben die ook. Maar nieuwe rijpaden nu zijn iets minder ideaal omdat alle goeie al weg zijn.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 8958
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door Shrek » 02 jun 2016, 10:08

groentje schreef:Officieel niet, nee. En dat is net het punt van een aanvraag tot overbelastverklaring...
En wat verandert er dan concreet als dat wel officieel is?

Plaats reactie