Pagina 4 van 6

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 31 mei 2016, 19:06
door groentje
Ik dacht dat de Velaro nog niet voor morgen was, dat het de bedoeling was om die eerst en vooral op Frankfurt-Parijs in te zetten, waardoor enkele ICE-3FM zouden vrijkomen voor diensten op België, maar dat heb ik misschien niet helemaal juist begrepen.

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 31 mei 2016, 19:41
door trainlovertje
TBL 2 inbouwen hoeft niet, want dat hebben de Velaro D's al.

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 31 mei 2016, 23:07
door Portbou
Ik juich de komst van de extra ICEs erg toe.
Jammer dat de dienstregeling niet klokvast kan. Waarom heeft Thalys hier geen problemen mee ?

Andere vraag : is het niet jammer dat er 's avonds zo vroeg gestopt wordt ?

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 01 jun 2016, 09:06
door Shrek
Portbou schreef:Ik juich de komst van de extra ICEs erg toe.
Jammer dat de dienstregeling niet klokvast kan. Waarom heeft Thalys hier geen problemen mee ?

Andere vraag : is het niet jammer dat er 's avonds zo vroeg gestopt wordt ?
Thalys was eerder (enkele jaren eerder zelfs) met het aanvragen van de rijpaden. Daardoor krijgen zij natuurlijk de beste rijpaden.

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 01 jun 2016, 19:03
door rvdborgt
Shrek schreef:
Portbou schreef:Ik juich de komst van de extra ICEs erg toe.
Jammer dat de dienstregeling niet klokvast kan. Waarom heeft Thalys hier geen problemen mee ?
Thalys was eerder (enkele jaren eerder zelfs) met het aanvragen van de rijpaden. Daardoor krijgen zij natuurlijk de beste rijpaden.
Zijn er al meerjarige overeenkomsten voor de toekenning van paden? Zo niet, dan maakt het niet uit.
Verder vroeg tot een paar jaar geleden de NMBS ook de paden aan voor Thalys en ICE. Thalys doet dat inmiddels zelf, maar voor de ICE moet de NMBS dat nog steeds doen, aangezien DB geen vervoerder is België. En ik vraag me af hoeveel moeite de NMBS wil doen om voor de ICE van DB een mooi pad te krijgen.
In feite is dit een padenconflict dat moet leiden tot een overbelastverklaring van de betroffen infrastructuur. Maar aangezien Infrabel en de politiek dat ongewenst vinden, zal dat wel niet gebeuren.

Groetjes,
Rian

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 01 jun 2016, 19:33
door Shrek
Daar zijn we weer met de overbelastverklaringen :lol:
Awel ja, dat ze maar eens een overbelastverklaring maken omdat er opde Noord-Zuid geen rijpad meer beschikbaar is in de spits. Want nu weet niemand dat daar een capaciteitsprobleem is ...

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 01 jun 2016, 20:00
door groentje
Officieel niet, nee. En dat is net het punt van een aanvraag tot overbelastverklaring...

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 01 jun 2016, 21:45
door Portbou
rvdborgt schreef:Zijn er al meerjarige overeenkomsten voor de toekenning van paden?
Ik ben zeer benieuwd naar het antwoord op deze vraag.
Net als Rian kan ik me niet van de indruk ontdoen dat hier misschien een beetje favoritisme speelt.

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 01 jun 2016, 21:53
door Shrek
Portbou schreef:
rvdborgt schreef:Zijn er al meerjarige overeenkomsten voor de toekenning van paden?
Ik ben zeer benieuwd naar het antwoord op deze vraag.
Net als Rian kan ik me niet van de indruk ontdoen dat hier misschien een beetje favoritisme speelt.
Bedoel jij nu dat Thalys zijn goede rijpaden moet afstaan omdat DB opeens meer treinen wil inleggen?

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 01 jun 2016, 22:20
door rvdborgt
Shrek schreef:
Portbou schreef:
rvdborgt schreef:Zijn er al meerjarige overeenkomsten voor de toekenning van paden?
Ik ben zeer benieuwd naar het antwoord op deze vraag.
Net als Rian kan ik me niet van de indruk ontdoen dat hier misschien een beetje favoritisme speelt.
Bedoel jij nu dat Thalys zijn goede rijpaden moet afstaan omdat DB opeens meer treinen wil inleggen?
Daar is nooit sprake van geweest. Ik zou zeggen: kijk eens in de dienstregeling en dan zie je dat ICE en Thalys van/naar Duitsland nergens zwelfs maar bij benadering hetzelfde pad hebben.
Bij enkele ICE's zit er een P-trein in de weg. Bij Thalys niet.

Groetjes,
Rian

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 01 jun 2016, 23:55
door Portbou
Shrek schreef:
Portbou schreef:
rvdborgt schreef:Zijn er al meerjarige overeenkomsten voor de toekenning van paden?
Ik ben zeer benieuwd naar het antwoord op deze vraag.
Net als Rian kan ik me niet van de indruk ontdoen dat hier misschien een beetje favoritisme speelt.
Bedoel jij nu dat Thalys zijn goede rijpaden moet afstaan omdat DB opeens meer treinen wil inleggen?
Als de paden ieder jaar opnieuw moeten worden toegekend... wie heeft er dan voorrang als twee maatschappijen hetzelfde rijpad vragen ?

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 02 jun 2016, 00:08
door msts.be
rvdborgt schreef:Thalys doet dat inmiddels zelf, maar voor de ICE moet de NMBS dat nog steeds doen, aangezien DB geen vervoerder is België. En ik vraag me af hoeveel moeite de NMBS wil doen om voor de ICE van DB een mooi pad te krijgen.
Ik dacht dat DB de ICE al sinds 2006 de ICE's in ons land in open-access reed ? En ze dus wel vervoerder waren en dus zelf paden kunnen aanvragen.

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 02 jun 2016, 00:27
door groentje
De verantwoordelijke vervoerder in België is inderdaad de NMBS. Er rijden trouwens ook Belgische bestuurders mee, van depot Luik. Die hebben de voorbije dagen overigens niet meegestaakt, lijkt me. De treinen reden in elk geval, behalve waar de DB de kat uit de boom keek, de eerste uit Brussel en de laatste ernaartoe.

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 02 jun 2016, 09:56
door Shrek
rvdborgt schreef:
Shrek schreef:
Portbou schreef:Ik ben zeer benieuwd naar het antwoord op deze vraag.
Net als Rian kan ik me niet van de indruk ontdoen dat hier misschien een beetje favoritisme speelt.
Bedoel jij nu dat Thalys zijn goede rijpaden moet afstaan omdat DB opeens meer treinen wil inleggen?
Daar is nooit sprake van geweest. Ik zou zeggen: kijk eens in de dienstregeling en dan zie je dat ICE en Thalys van/naar Duitsland nergens zwelfs maar bij benadering hetzelfde pad hebben.
Bij enkele ICE's zit er een P-trein in de weg. Bij Thalys niet.
Dat bedoel ik net: Thalys heeft de rijpaden op de uren dat het ideaal past (geen werkvensters en geen P-treinen), de huidige ICE's hebben die ook. Maar nieuwe rijpaden nu zijn iets minder ideaal omdat alle goeie al weg zijn.

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Geplaatst: 02 jun 2016, 10:08
door Shrek
groentje schreef:Officieel niet, nee. En dat is net het punt van een aanvraag tot overbelastverklaring...
En wat verandert er dan concreet als dat wel officieel is?