Ongeval Bad Aibling (Duitsland)

Plaats reactie
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Ongeval Bad Aibling (Duitsland)

Bericht door Glodenox »

Zonet gelezen dat er een ongeluk gebeurd is in Duitsland met alvast 4 doden. Twee passagierstreinen die frontaal op elkaar zouden gereden zijn...
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160209_02117594

Ik zou ervan uit gaan dat er daar toch overal voldoende veiligheidssystemen ingebouwd zijn? Er staat iets van een ontspoorde trein, maar ik weet niet of dat voor of na het ongeval gebeurde.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Ongeval Bad Aibling (Duitsland)

Bericht door profke »

Uit het artikel op Deredactie lees ik hetvolgende
Het ongeval gebeurde nabij Bad Aibling. Rond 6.50 uur botsten twee treinen van het private Meridian op het éénsporig traject tussen Holzkirchen en Rosenheim op elkaar
Ontsporing zal dus eerder gevolg dan oorzaak zijn...
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Ongeval Bad Aibling (Duitsland)

Bericht door Glodenox »

8 doden en 155 gewonden. Dat moet echt wel een serieuze klap geweest zijn. Het blijft bizar dat dit mogelijk was.

EDIT: ik ken PZB niet goed genoeg om dit te bevestigen, maar dit is wat iemand op SkyScraperCity wist te melden:
M-NL op SkyScraperCity schreef:Even though German signalling in general is pretty well designed it has a few major downsides:
  1. PZB is only partly fail safe. Most failures will result in a brake penalty, but a missing/failed magnet isn't detected at all.
  2. PZB is a point based system. You can't influence trains between these points. Especially on single track sections the distance between these point can be very long.
  3. A driver can pass a signal at danger just by pulling a lever. The procedure assumes drivers will only do that when instructed to because there is no technical protection from misuse.
  4. The interlocking allows the signaller to override the system without any safety checks by the interlocking
One thing that could happen with the PZB system (and I am not claiming nor speculating that this has happened at Bad Aibling!): When a train approaching a red signal has passed both a 1000 Hz and 500 Hz 'magnet' and is slowed down to below 10 km/h for a short period of time, the PZB system will go into restricted mode, limiting it to 25 km/h. If the driver then fails to observe the red signal while restarting (distracted by someone or something) and passes the still red signal, the train gets a brake penalty when passing the signal. Because modern trains are quick, the driver however thinks he was stopped because he exceeded 25 km/h (you can't tell the difference from the indicator panel), confirms the brake penalty and continues on.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ongeval Bad Aibling (Duitsland)

Bericht door Asterix »

Los van bovenstaande uitleg, blijft voor mij eerder de vraag: hoe zijn die treinen überhaupt kop-aan-kop geraakt?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ongeval Bad Aibling (Duitsland)

Bericht door dentheo »

Wanneer je op een enkelsporig baanvak een seinoverschrijding hebt, heb je een grote kans ..
Theo
Groeten vanop de Heide
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Ongeval Bad Aibling (Duitsland)

Bericht door etoile du nord »

Triest toeval of niet ?

Dit doet me denken aan de ramp in ons land op 15/2/2010 , ook tijdens de krokusvakantie ....
Juist , het is bijna 6 jaar geleden , maar nog niet vergeten

Tijd voor herdenking , uit respect voor de toen gevallen slachtoffers en hun nabestaanden

http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8& ... halle+ramp
Afbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ongeval Bad Aibling (Duitsland)

Bericht door Asterix »

dentheo schreef:Wanneer je op een enkelsporig baanvak een seinoverschrijding hebt, heb je een grote kans ..
Volgens sommige media zou men de "automatische seininrichting" hebben uitgeschakeld en vervolgens per ongeluk beiden treinen op mekaar hebben afgestuurd.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Ongeval Bad Aibling (Duitsland)

Bericht door Glodenox »

etoile du nord schreef:Triest toeval of niet ? [..]
Natuurlijk is het een triest toeval. Ik zie de link niet met het ongeval in Halle.

Verder nog wat informatie op Wikipedia:
The newspapers of the RedaktionsNetzwerk Deutschland (RND, including the Hannoversche Allgemeine Zeitung) reported informal notes from investigators that a train dispatcher at the signalling centre in Bad Aibling had allowed a delayed train to proceed on the single-track section and before it reached the double-track station, the other train at that station was allowed to proceed onto the single-track section despite the automatic exit signal showing red.
Lijkt dus risico #4 te zijn in mijn vorig bericht, als dit bevestigd wordt :(
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: Ongeval Bad Aibling (Duitsland)

Bericht door Catenist »

In sommige kranten is een schematische voorstelling van het traject opgenomen, met aanduiding van de plaats waar de botsing zich voordeed. Het valt dan eigenlijk op dat beide treinen al +/- dezelfde afstand op dat traject hadden afgelegd toen ze elkaar "tegenkwamen". Zou het kunnen dat ze dan beiden op quasi hetzelfde moment het enkelsporig traject zijn ingereden?
Wat nog niet verklaart waarom natuurlijk. Het blijft natuurlijk speculeren en dat is niet goed.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ongeval Bad Aibling (Duitsland)

Bericht door dentheo »

Eerste verslag van de zwarte dozen...alles duidt erop dat geen van de treinen een fout gemaakt heeft.
Nog niet duidelijk of één is vertrokken op een "Ersatzsignal".
Zoiets kan bediend door de seingever, soort op zicht rijden tot na volgende wisselstraat (?).
Theo
Groeten vanop de Heide
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Ongeval Bad Aibling (Duitsland)

Bericht door Fabian318 »

Na de volgende wisselstraat is baanvaksnelheid (ofwel snelheid volgens dienstregeling) toegestaan als een trein op Zs 1 vertrekt, tot het einde van de volgende wisselstraat (volgend hoofdsein of laatste wissel bij het verlaten van een station) 40 km/h.
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Ongeval Bad Aibling (Duitsland)

Bericht door Fabian318 »

Treinongeluk Beieren veroorzaakt door menselijke fout
Het treinongeluk in Bad Aibling is veroorzaakt door een fout van de treindienstleider. Dat maakte hoofdofficier van justitie Wolfgang Giese vanmiddag bekend. Bij het ongeluk in Beieren vielen vorige week elf doden en tachtig gewonden toen twee passagierstreinen op elkaar botsten. (...)]
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ongeval Bad Aibling (Duitsland)

Bericht door kika »

Net voor het treinongeluk zijn er blijkbaar spelletjes op de telefoon gespeeld door de treindienstleider. Volgens de onderzoekers moet daar een verband gezien worden, hij ontkend echter dat hij daardoor afgeleid werd.
Plaats reactie