Pagina 1 van 2

Jan Kiepura

Geplaatst: 14 feb 2016, 15:35
door Stoomloc
Hallo collegae treinfanaten.

Ik plan binnenkort een trip naar Poznan, Polen en overweeg om de EN Jan Kiepura te nemen. Iemand ervaringen met die trein?
Zowel positieve als negatieve commentaar zijn welkom. :wink:

Vriendelijke groeten

Re: Jan Kiepura

Geplaatst: 14 feb 2016, 15:55
door groentje
Ik had nog geen slechte ervaringen met de EN Jan Kiepura. Vanaf de Poolse grens naar Warschau hangt er een restauratiewagen aan, kan je een goedkoop ontbijt scoren. Zloty zijn dan wel nuttig, ze aanvaarden wel euro, maar kunnen er niet op teruggeven, en de gehanteerde wisselkoers is natuurlijk niet in je voordeel. Ik vond de meerprijs voor een slaapwagen zijn geld waard, maar moet je uiteraard voor jezelf uitmaken. Stiptheid is behoorlijk, maar uiteraard is het nooit een goed idee om je vervolgreis te plannen.

Re: Jan Kiepura

Geplaatst: 15 feb 2016, 13:36
door i11
Ik heb deze zomer met de Jan Kiepura van Köln tot Poznan gereisd.
Omdat ik alleen was, heb ik eerste klas gereisd in een 1-persoons cabine (althans bed voor 1 persoon gemaakt) in een WLABmnouz wagen.
Zeer aangename reis, met 's ochtends een ontbijt van voldoende kwaliteit in de cabine
Houd wel rekening ermee dat de treinbegeleiders slecht engels spreken.

Tevens krijg je in Berlijn een gratis sightseeing, althans indien je wakker bent. :wink:
Onderstaande figuur is de track die mijn GPS namelijk heeft geregistreed die nacht, terwijl ik sliep.

AfbeeldingEN447_Berlin by lieven7, on Flickr

Re: Jan Kiepura

Geplaatst: 15 feb 2016, 20:15
door wattman
Wat is eigenlijk de gedachte achter die rondrit in Berlijn?

Re: Jan Kiepura

Geplaatst: 15 feb 2016, 21:18
door spoetnik
ik denk dat deze niet meer via Berlijn gaat

Re: Jan Kiepura

Geplaatst: 15 feb 2016, 22:15
door trainlovertje
wattman schreef:Wat is eigenlijk de gedachte achter die rondrit in Berlijn?
Wat daar nu eigenlijk de bedoeling van was, weet ik niet, maar dat heeft er deels mee te maken dat als de trein van de SFS uit Hannover komt deze nog uit 2 delen bestaat. Het ene deel moet naar Praag en dat wil zeggen: naar Dresden en dus enkel de mogelijkheid via Südkreuz. Het gedeelte naar Warschau werd in dit station afgekoppeld en zou dan via een stuk van de Außenring zo meteen richting Frankfurt(Oder) kunnen rijden. Maar blijkbaar was er nog een dienststop in Potsdam Hbf, en daar geraakt men (zonder kop maken) alleen op die manier als op de kaart is aangeduid.
Tegenwoordig is het simpel en komt die trein niet van de SFS, maar uit Brandenburg(Havel) en wordt hij gesplitst in Berlin Wannsee, waarna beide delen gewoon rechtstreeks hun eigen weg kunnen verder zetten. Waarom dat toen niet op de huidige manier gedaan werd, weet ik niet.

Re: Jan Kiepura

Geplaatst: 15 feb 2016, 22:15
door trainlovertje
spoetnik schreef:ik denk dat deze niet meer via Berlijn gaat
Toch wel, maar hij heeft er geen commerciële halte.

Re: Jan Kiepura

Geplaatst: 15 feb 2016, 22:26
door i11
trainlovertje schreef:
wattman schreef:Wat is eigenlijk de gedachte achter die rondrit in Berlijn?
Wat daar nu eigenlijk de bedoeling van was, weet ik niet, maar dat heeft er deels mee te maken dat als de trein van de SFS uit Hannover komt deze nog uit 2 delen bestaat. Het ene deel moet naar Praag en dat wil zeggen: naar Dresden en dus enkel de mogelijkheid via Südkreuz. Het gedeelte naar Warschau werd in dit station afgekoppeld en zou dan via een stuk van de Außenring zo meteen richting Frankfurt(Oder) kunnen rijden. Maar blijkbaar was er nog een dienststop in Potsdam Hbf, en daar geraakt men (zonder kop maken) alleen op die manier als op de kaart is aangeduid.
Tegenwoordig is het simpel en komt die trein niet van de SFS, maar uit Brandenburg(Havel) en wordt hij gesplitst in Berlin Wannsee, waarna beide delen gewoon rechtstreeks hun eigen weg kunnen verder zetten. Waarom dat toen niet op de huidige manier gedaan werd, weet ik niet.

EN447 Jan Kiepura (Oberhausen-Berlin-Warszawa) rijdt samen met CNL457 Phoenix (Oberhausen-Berlin-Praha) naar Berlin-Hbf (tief).

In Berlin-Hbf (tief) wordt gesplitst. De CNL457 gaat inderdaad verder via het Elbe dal richting Praha.

De EN447 gaat dan alleen op weg richting Berlin-Wannsee om EC41 Berlin-Warszawa (de eerste EC van de dag op dat traject) op te halen en daarom begint hij in tegenwijzerzin over de Aussenring te rijden.

Na de combinatie aan de Wannsee gaat het geheel via Gesundbrunnen en Berlin-Lichtenberg richting Warszawa.

Re: Jan Kiepura

Geplaatst: 15 feb 2016, 22:57
door trainlovertje
i11 schreef:EN447 Jan Kiepura (Oberhausen-Berlin-Warszawa) rijdt samen met CNL457 Phoenix (Oberhausen-Berlin-Praha) naar Berlin-Hbf (tief).

In Berlin-Hbf (tief) wordt gesplitst. De CNL457 gaat inderdaad verder via het Elbe dal richting Praha.

De EN447 gaat dan alleen op weg richting Berlin-Wannsee om EC41 Berlin-Warszawa (de eerste EC van de dag op dat traject) op te halen en daarom begint hij in tegenwijzerzin over de Aussenring te rijden.

Na de combinatie aan de Wannsee gaat het geheel via Gesundbrunnen en Berlin-Lichtenberg richting Warszawa.
Dat van die EC was mij onduidelijk. Je spreekt toch over de situatie vóór december 2015?

Re: Jan Kiepura

Geplaatst: 15 feb 2016, 23:11
door i11
trainlovertje schreef:
i11 schreef:EN447 Jan Kiepura (Oberhausen-Berlin-Warszawa) rijdt samen met CNL457 Phoenix (Oberhausen-Berlin-Praha) naar Berlin-Hbf (tief).

In Berlin-Hbf (tief) wordt gesplitst. De CNL457 gaat inderdaad verder via het Elbe dal richting Praha.

De EN447 gaat dan alleen op weg richting Berlin-Wannsee om EC41 Berlin-Warszawa (de eerste EC van de dag op dat traject) op te halen en daarom begint hij in tegenwijzerzin over de Aussenring te rijden.

Na de combinatie aan de Wannsee gaat het geheel via Gesundbrunnen en Berlin-Lichtenberg richting Warszawa.
Dat van die EC was mij onduidelijk. Je spreekt toch over de situatie vóór december 2015?
Ik heb gereisd in nacht van 14 op 15 augustus 2015, dus vóór de dienstregelwissel van december 2015.

Als we willen weten hoe het nu gaat moeten we vragen of gebruiker Stoomloc ook een GPS tegen het raam wil klemmen :wink:

Uit de GPS-track zijn de volgende tijden af te leiden:
Berlin-Hbf (tief) aankomst 3:37 vertrek 3:50
Südkreuz aankomst 3:57 vertrek 4:06
Wannsee aankomst 5:36 vertrek 6:15
Gesundbrunnen aankomst 6:39 vertrek 6:43
Lichtenberg aankomst 6:53 vertrek 6:58

Re: Jan Kiepura

Geplaatst: 15 feb 2016, 23:25
door kika
groentje schreef:Stiptheid is behoorlijk, maar uiteraard is het nooit een goed idee om je vervolgreis te plannen.
Jij neemt steeds een enkeltje? Verder beaam ik het helemaal: het is een aangename manier van reizen en voor minder dan zo'n slaapwagen doe ik het liever niet.

Re: Jan Kiepura

Geplaatst: 16 feb 2016, 00:56
door groentje
kika schreef:
groentje schreef:Stiptheid is behoorlijk, maar uiteraard is het nooit een goed idee om je vervolgreis te plannen.
Jij neemt steeds een enkeltje? Verder beaam ik het helemaal: het is een aangename manier van reizen en voor minder dan zo'n slaapwagen doe ik het liever niet.
Ik heb me niet erg duidelijk uitgedrukt, ik bedoel dat je best niet teveel erop rekent perfect op tijd te zullen zijn, en een aansluiting van minder dan 10' probleemloos zal halen. En ik ben spoorwegman, ik reis meestal met FIP-biljetten, slechts de reservering moet ik dan nog betalen. En aangezien slechts zeer weinig Poolse treinen te reserveren zijn vanuit België, maar reservatie wel verplicht is voor zowat alle langereafstandstreinen...

Re: Jan Kiepura

Geplaatst: 16 feb 2016, 08:53
door kika
Op die fiets, heb je helemaal gelijk. Waar overdag een overstap inplannen van 15 minuten in bijna heel West-Europa ruim of op z'n minst voldoende is, is dat met nachttreinen inderdaad krap.

Re: Jan Kiepura

Geplaatst: 11 mar 2016, 09:00
door Stoomloc
Ondertussen is mijn ticket geboekt, ik heb er zin in :lol:

Re: Jan Kiepura

Geplaatst: 11 mar 2016, 10:33
door Reeks 13
This year December have the Kiepura his last journey.
DB / CD delete the Cologne - Dresden - Prag Train