Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Bericht door rdv »

Portbou schreef:
het aanbod zal waarschijnlijk wel wat klanten wegsnoepen van de bussen (Ouigo, Megabus, Flixbus).
De Franse en Belgische staat hebben miljarden geïnvesteerd in de hogesnelheidslijn en houden ook de klassieke lijn via Aulnoye nog in stand... Waarom diezelfde staat (die ons zou moeten beschermen tegen fijn stof en klimaatopwarming) dan überhaupt nog bussen toelaat op dit soort verbindingen is me een raadsel.
Een goed gevulde (moderne) bus is minder vervuilend dan een halfvolle energieverslindende Thalys.
Fijn stof van de dieselmotoren is idd nog een probleem, maar ook treinen geven fijn stof af (vnl van het contact wiel-op-rail en de remmen). Vooral het exponentieel veel hogere energieverbruik van HSTs doet de balans overhellen richting bus. Voor Brussel-Turijn is de CO2-uitstoot van een bus 85 kg, van een HST 105 kg.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Bericht door Shrek »

rdv schreef: Een goed gevulde (moderne) bus is minder vervuilend dan een halfvolle energieverslindende Thalys.
Fijn stof van de dieselmotoren is idd nog een probleem, maar ook treinen geven fijn stof af (vnl van het contact wiel-op-rail en de remmen). Vooral het exponentieel veel hogere energieverbruik van HSTs doet de balans overhellen richting bus. Voor Brussel-Turijn is de CO2-uitstoot van een bus 85 kg, van een HST 105 kg.
Het fijn stof afgegeven door een trein is verwaarloosbaar klein en absoluut niet te vergelijken met wat een dieselmotor uitstoot.
Wat de CO2-uitstoot betreft heb je natuurlijk wel gelijk, een trein met 50 mensen vervuilt meer dan een bus met 50 mensen.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Bericht door groentje »

Dat bussen doorgaans een pak recenter zijn, helpt ook wel mee met de uitstoot, al vraag ik mij dan af in welke mate ook het bouwen van bussen respectievelijk treinen wordt meegerekend. Ook dat zorgt voor de nodige vervuiling en verspilling van grondstoffen...
Toch
moeten we opletten met vergelijkingen maken, zeker de NMBS had een slechte gewoonte om met gemiddelden te werken wanneer haar dat uitkwam, een van de regionale lijntjes met (toen zeker) een hoge kostendekkingsgraad hebben ze in de jaren '80 bijna de nek omgedraaid, omdat ze rekenden met een gemiddelde dieseltrein met een zware loc en 3 rijtuigen, terwijl er alleen maar simpele motorwagentjes reden...
En er wordt ook best gelet op comfort en aantrekkelijkheid, een bus Parijs-Turijn is misschien zuiniger, maar pakweg 5-6 uur op een comfortabele trein is iets heel anders dan 9-10 uur in een bus, hoe comfortabel ook. Niet alleen de buschauffeur is blij met een korte pauze, zo nu en dan.. Als de vraag dan gaat tussen bus of vliegtuig, geef mij dan maar een trein.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Bericht door rdv »

Dergelijke berekeningen zijn zeer complex en een wetenschap op zich (LCA, Life Cycle Assessment). Ook bouwen en afvoer van de voertuigen zijn in principe meegerekend. De langere gebruikstijd van een trein t.o.v. een bus speelt in het voordeel van een trein, maar het nadeel van de trein is dat dit zeer zware constructies zijn, veel zwaarder per passagier dan een bus.

Wat soms wel, en soms niet wordt meegerekend is het ruimtegebruik van de infrastructuur (en de milieu-impact van de bouw-. Voor bussen (en klassieke treinen) gaat men dan meestal uit dat de infrastructuur beschikbaar is, terwijl er voor HSTs nieuwe HSLs dienen te worden gebouwd. Komt erbij dat een HSL een grotere milieu-impact heeft dan een klassieke lijn (meer kunstwerken, betere bedding, bredere bedding, ...).

Voor het milieu is een klassieke trein globaal genomen de helft minder belastend dan een HST. (Nog een argument voor nachttreinen dus).

Qua comfort gaat er natuurlijk niets boven de trein - zowel bus als vliegtuig zijn veel minder comfortabel. Hoewel dat je bussen ook heel comfortabel kan uitvoeren (maar dan zijn er minder passagiers en stijgt dus de exploitatiekost en de milieukost per passagier).
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: Het fijn stof afgegeven door een trein is verwaarloosbaar klein .
Shrek , heb jij daar ergens getallen van gevonden, graag link ofzo, deeltjestellingen in stations mag ook.
Mij is het nooit gelukt. (ooit nog beroepsmatig met deeltjestellers gewerkt in fabricageomgeving)
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
Shrek schreef: Het fijn stof afgegeven door een trein is verwaarloosbaar klein .
Shrek , heb jij daar ergens getallen van gevonden, graag link ofzo, deeltjestellingen in stations mag ook.
Mij is het nooit gelukt. (ooit nog beroepsmatig met deeltjestellers gewerkt in fabricageomgeving)
De enige relevante onderzoeken daarrond zijn gebeurd in metro-stations. Daar zijn de waarden immers wel meetbaar. Daar zouden er iets in de grootte-orde van 20 μg PM2.5/m3 aan metaaldeeltjes rondzweven. In de goedverluchte buitenlucht gaat men er vanuit dat dit veel minder is.
Taurus

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Bericht door Taurus »

Shrek schreef:De kleurstelling ziet er wat goedkoop uit in vergelijking met de andere HST's in België. Maar dat zal waarschijnlijk wel de bedoeling geweest zijn :wink:
Nu is het meteen duidelijk waarom men voor de 4521 en 4551 (Carmillon) heeft gekozen, men heeft er aan de buitenkant alleen folie overheen geplakt. Mochten er in de toekomst meer Izy treinen gaan rijden gok ik alvast op de 4522 en 4523 ;)
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Bericht door kika »

Shrek schreef:Het fijn stof afgegeven door een trein is verwaarloosbaar klein en absoluut niet te vergelijken met wat een dieselmotor uitstoot.
Formulering is wel relevant, er zijn ook treinen met dieselmotor :wink: Wat bij bvb. auto's graag vergeten wordt, is het fijnstof dat van banden en remmen komt. Hoe zit dat met die pantografen? Ik zou het fijn vinden als dit subonderwerp naar een ander draadje gesplitst kan worden. http://www.emissieregistratie.nl/ERPUBL ... oorweg.pdf daar is nog wat lectuur voor de tussentijd.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
dentheo schreef: Shrek , heb jij daar ergens getallen van gevonden, graag link ofzo, deeltjestellingen in stations mag ook.
Mij is het nooit gelukt. (ooit nog beroepsmatig met deeltjestellers gewerkt in fabricageomgeving)
De enige relevante onderzoeken daarrond zijn gebeurd in metro-stations. Daar zijn de waarden immers wel meetbaar. Daar zouden er iets in de grootte-orde van 20 μg PM2.5/m3 aan metaaldeeltjes rondzweven. In de goedverluchte buitenlucht gaat men er vanuit dat dit veel minder is.
Is logisch, wat niet dikwijls geschreven wordt is dat concentratie altijd het resultaat is van enerzijds deeltjes maken en anderzijds verluchten.
Zo zijn er in straten met bomen meer deeltjes gemeten dan in een parallelle straten zonder bomen.
Generatie van stof vergelijkbaar, verdunning een pak minder want de bomen verhinderen de wind op laag niveau.
Een ondergronds station is dan altijd de verliezer.
Een idee of men ook algemeen fijn stof gemeten heeft ? Ergens eden link of referentie ?
Theo
Groeten vanop de Heide
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Bericht door fets »

Foto's van het transport van Rennes naar Le Landy
https://twitter.com/laviedurail1/status ... 7480858624
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Bericht door steamdriven »

Stel 4551 staat ondertussen al enkele dagen in Vorst.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Bericht door Shrek »

Vandaag heeft hij voor het eerst gereden. Toevallig iemand van hier die al meegereden is?
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Bericht door wbrm »

Afgelopen vrijdag (vertrek Brussel 10u28) zat er 6 man in één coupé van Standaard XL. Bij het terugkomen (zondag Parijs vertrek 17u28) zat er 10 man in coupé Standaard XL. De 10 euro extra voor XL, in vergelijking met Standaard, is het zeker waard voor mij. Staanplaatsen zal ik nooit boeken en waren ook leeg (nu nog). Als Izy populairder wordt (EK voetbal?) zullen er toch te weinig vrije zitplaatsen zijn vermoed ik voor mensen met 'staanplaatsbewijs' die een gokje wagen. Weet je meteen waarom het maar 10 euro kost.
Plaats reactie