Pagina 1 van 5

Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Geplaatst: 01 mar 2016, 15:30
door benoit
Thalys kondigt vandaag haar low-cost aanbod aan (Izy), tussen Brussel en Parijs. De prijzen beginnen aan €10 (plaats zonder zitplaatsgarantie), €15 (klapstoeltjes), €19 (gewone zitplaats) en €29 (ex-eerste klasserijtuigen). De reistijd varieert tussen 2u08 en 2u30, afhankelijk van het uur. Maximumprijs bedraagt €59. (ik weet wel niet voor welke klasse dit is...)

De treinen rijden tussen Paris Nord en Brussel via Creil, Longeau, Arras, en verder via de LGV naar Brussel. Er zijn 2H/T- reizen per dag voorzien (3 op vrijdag en zondag). De treinen zullen altijd met 1 stel rijden (8 rijtuigen).

Twee TGV Reseau (driespannig, voorbeeld van de livrei op de website van IZY) krijgen een nieuw jasje en nieuwe kleuren binnenin. Het zijn stellen 4521 en 4551. Ze bevinden zich nu in Rennes en komen voor de eerste keer (gekoppeld) naar Parijs op 11 maart.

Dit is zeer goed nieuws, het aanbod zal waarschijnlijk wel wat klanten wegsnoepen van de bussen (Ouigo, Megabus, Flixbus).
https://www.izy.com/nl

http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/t ... tje-parijs

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Geplaatst: 01 mar 2016, 17:42
door fets
Wordt het barrijtuig omgebouwd ?

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Geplaatst: 01 mar 2016, 17:45
door Steven
Geen bar en geen eerste klasse zover ik het begrepen heb. Het zou gaan om 2 TGV Resseau stellen die men heeft omgebouwd.

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Geplaatst: 01 mar 2016, 22:27
door J.ules
Er is wel 1e klasse het zal alleen anders noemen, is trouwens eenvoudig te zien op de reservatiepagina....

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Geplaatst: 02 mar 2016, 12:52
door Taurus
Wel bijzonder dat men daar juist de 4521 en 4551 voor uitkiest, die hebben nog niet zo lang geleden de nieuwe SNCF Carmillon kleurstelling gekregen. Voor de 4551 wordt het de vierde kleurstelling. Eerst als Thalys 4531, daarna als 4551 Lacroix en Carmillon en nu dus als Izy.

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Geplaatst: 02 mar 2016, 13:35
door Portbou
benoit schreef:De reistijd varieert tussen 2u08 en 2u30, afhankelijk van het uur.
2h30 is ook de tijd die de TEE indertijd nodig had over de klassieke lijnen. Is het dan geen zonde om duur HST-materiaal in te zetten én extra kilometers te doen via Lille ?
benoit schreef:Ouigo
Zijn al in handen van SNCF en dit zijn treinen geen bussen. SNCF beconcurreert dus zichzelf. Je bedoelde wellicht IDBus ?

Toch wel sterk dat SNCF nu al drie verschillende transportmiddelen voorziet tussen Brussel en Parijs maar geen enkel tussen (bijvoorbeeld) Brussel en St Quentin.

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Geplaatst: 02 mar 2016, 14:24
door Steven
Welk ander materieel kan je dan gebruiken? Er is momenteel geen enkele loc geschikt om hetzelfde traject te doen. Laat staan dat er voldoende rijtuigen zijn. Het reizigersverkeer zal meer en meer gedomineerd worden door motorstellen van welk type ook. De tgv-r valt daar ook onder en is reeds geschikt voor beide landen.

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Geplaatst: 02 mar 2016, 15:30
door groentje
Portbou, IDBus is ondertussen alweer omgedoopt naar Ouibus, ze hebben ingezien dat het toch eerder in het marktsegment van Ouigo thuishoort dan bij IDTGV.
Er zijn eerder al balonnetjes opgelaten om oude TGV-stellen in te zetten op Intercités, ter vervanging van de Corails die langzamerhand aan het einde van hun leven zijn. Een gedowngrade TGV (lagere Vmax, licht opgekalefaterd interieur) zou volgens mij een goede tussentijdse oplossing kunnen geweest zijn. Maar ik heb de indruk dat men van dat idee is afgestapt. Dit is daar misschien wel nog een uitloper van. Stellen zullen op termijn inderdaad haast alle getrokken treinen vervangen. Je kan dat spijtig vinden, maar stellen zijn nu eenmaal een pak flexibeler in te zetten.

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Geplaatst: 02 mar 2016, 23:40
door Asterix
Portbou schreef:Is het dan geen zonde om duur HST-materiaal in te zetten én extra kilometers te doen via Lille ?
Gaat hij er niet pas bij Arras af?

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Geplaatst: 03 mar 2016, 10:33
door dentheo
Ik vind het best eigenaardig dat hij in Brussel en Parijs komt.
Ouigo doet dat toch niet ?
Moest deze iZy dan geen trein Ruisbroek- St Denis zijn ofzo ? :)

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Geplaatst: 03 mar 2016, 10:49
door Steve
dentheo schreef:Ik vind het best eigenaardig dat hij in Brussel en Parijs komt.
Ouigo doet dat toch niet ?
Moest deze iZy dan geen trein Ruisbroek- St Denis zijn ofzo ? :)
Dan hadden ze 'm wellicht ook wel Ouigo genoemd :wink: los daarvan zit je natuurlijk met de flink verlengde reistijd terwijl de Ouigo in feite juist uitblinkt in snelheid doordat hij bijna alleen over HSL's rijdt (en stations die meestal goed bereikbaar zijn met het overige openbaar vervoer, wat voor aardig wat mensen zelfs tijdswinst zal betekenen in vergelijking met het reguliere station in het centrum). Het ene zal het andere wel compenseren.

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Geplaatst: 03 mar 2016, 18:06
door trainlovertje
Wat ik nog steeds niet goed snap: die trein verlaat de LGV dus, maar moet eigenlijk gewoon naar Parijs. Waarom? Omdat het goedkoper is om via de klassieke lijn te rijden? Of gewoonweg om dan ook de reistijd effectief te verlengen (want als de reisduur gelijk blijft als bij de Thalys, zou hij té aantrekkelijk worden)?
Als hij dan langs die klassieke lijn rijdt, kan hij toch extra stops maken in de grootste steden? Dan hebben ook die steden een rechtstreekse verbinding met Parijs en Brussel.

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Geplaatst: 03 mar 2016, 18:28
door Shrek
trainlovertje schreef:Wat ik nog steeds niet goed snap: die trein verlaat de LGV dus, maar moet eigenlijk gewoon naar Parijs. Waarom? Omdat het goedkoper is om via de klassieke lijn te rijden? Of gewoonweg om dan ook de reistijd effectief te verlengen (want als de reisduur gelijk blijft als bij de Thalys, zou hij té aantrekkelijk worden)?
Als hij dan langs die klassieke lijn rijdt, kan hij toch extra stops maken in de grootste steden? Dan hebben ook die steden een rechtstreekse verbinding met Parijs en Brussel.
De klassieke lijn is inderdaad heel veel goedkoper dan de LGV. Extra stops betekenen een nog langere reistijd en zouden volgens mij amper reizigers aanbrengen. Al die steden hebben immers al goede verbindingen met Parijs.

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Geplaatst: 03 mar 2016, 19:20
door rvdborgt
Shrek schreef:
trainlovertje schreef:Wat ik nog steeds niet goed snap: die trein verlaat de LGV dus, maar moet eigenlijk gewoon naar Parijs. Waarom? Omdat het goedkoper is om via de klassieke lijn te rijden? Of gewoonweg om dan ook de reistijd effectief te verlengen (want als de reisduur gelijk blijft als bij de Thalys, zou hij té aantrekkelijk worden)?
Als hij dan langs die klassieke lijn rijdt, kan hij toch extra stops maken in de grootste steden? Dan hebben ook die steden een rechtstreekse verbinding met Parijs en Brussel.
De klassieke lijn is inderdaad heel veel goedkoper dan de LGV.
Maar daarvoor in de plaats zijn er meer personeelskosten. Ik vraag me af hoe dat in totaal uitpakt. Is dit niet eerder een poging van Thalys een deel van de markt voor busreizigers te pakken zonder de bestaande Thalys-verbindingen te kannibaliseren?

Groetjes,
Rian

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Geplaatst: 03 mar 2016, 20:04
door Shrek
rvdborgt schreef:
Shrek schreef:
trainlovertje schreef:Wat ik nog steeds niet goed snap: die trein verlaat de LGV dus, maar moet eigenlijk gewoon naar Parijs. Waarom? Omdat het goedkoper is om via de klassieke lijn te rijden? Of gewoonweg om dan ook de reistijd effectief te verlengen (want als de reisduur gelijk blijft als bij de Thalys, zou hij té aantrekkelijk worden)?
Als hij dan langs die klassieke lijn rijdt, kan hij toch extra stops maken in de grootste steden? Dan hebben ook die steden een rechtstreekse verbinding met Parijs en Brussel.
De klassieke lijn is inderdaad heel veel goedkoper dan de LGV.
Maar daarvoor in de plaats zijn er meer personeelskosten. Ik vraag me af hoe dat in totaal uitpakt. Is dit niet eerder een poging van Thalys een deel van de markt voor busreizigers te pakken zonder de bestaande Thalys-verbindingen te kannibaliseren?
Als ze evenveel personeel als Thalys zouden gebruiken zou die kost inderdaad groter zijn, maar ik geloof niet dat ze zoveel medewerkers gaan gebruiken.