Eurostar Amsterdam

dentheo
Berichten: 7635
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Eurostar Amsterdam

Bericht door dentheo » 26 apr 2016, 14:31

Theo
Groeten vanop de Heide


Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5983
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door groentje » 26 apr 2016, 14:35

Er komt eindelijk een beetje schot in de zaak...

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20379
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door Steven » 26 apr 2016, 15:48

De testritten zijn al zeker voorzien. Zover ik begrepen heb zal deze uitgevoerd worden met iemand van instructie treinbestuurders Brussel aan boord. Verder zal ook wel het nodige personeel van de verschillende instanties terug te vinden zijn tijdens deze testrit. Het Eurostar motorstel staat hiervoor momenteel te Vorst Rijtuigen in de HST-werkplaats.

Eimai
Berichten: 673
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door Eimai » 26 apr 2016, 15:51

Gaan ze dan toch douane en controle doen in elk station waar je kan opstappen? Benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken, want zelfs in Brussel moet er heel wat aangepast worden om zo'n controle te doen voor één van de doorgaande sporen...

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20379
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door Steven » 26 apr 2016, 15:55

De route is nog niet bepaald. De Eurostar zou enkel in Amsterdam en Rotterdam Stoppen en niet in Antwerpen. Als men voor een route via L28 kiest kan men gewoon gebruik maken van de bestaande sporen in Brussel Zuid.
In Amsterdam zou men er kunnen opteren om spoor 15 daarvoor te gebruiken omdat dit perron niet gedeeld is met een ander spoor.

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4042
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door Steve » 26 apr 2016, 15:57

Steven schreef:De route is nog niet bepaald. De Eurostar zou enkel in Amsterdam en Rotterdam Stoppen en niet in Antwerpen. Als men voor een route via L28 kiest kan men gewoon gebruik maken van de bestaande sporen in Brussel Zuid.
In Amsterdam zou men er kunnen opteren om spoor 15 daarvoor te gebruiken omdat dit perron niet gedeeld is met een ander spoor.
Wereldstad Antwerpen een rechtstreekse verbinding met London ontzegd? Ik vermoed dat ze dat op 't Schoon Verdiep toch niet zonder slag of stoot zullen laten gebeuren... :-)

dentheo
Berichten: 7635
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door dentheo » 26 apr 2016, 17:41

Eimai schreef:Gaan ze dan toch douane en controle doen in elk station waar je kan opstappen? Benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken, want zelfs in Brussel moet er heel wat aangepast worden om zo'n controle te doen voor één van de doorgaande sporen...
Eigenaardig dat men in dat artikel over douane spreekt, terwijl die nu net NIET nodig is.
Vanuit EG mag men bij aankomst in England altijd met een bypass ROND de douane....
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Nadleeh
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door Nadleeh » 26 apr 2016, 23:02

Er is vooralsnog veel onduidelijkheid. Op Amsterdam zou het inderdaad op spoor 15 kunnen waarbij de faciliteiten dan gedeeld moeten worden met de Thalys en eventueel de Benelux (vanaf dienstregeling 2017 wordt het weer wat drukker zodat uitwijken naar ander spoor nogal krap wordt). Rotterdam zou mogelijk spoor 1 ingericht kunnen worden omdat de treinen van/naar Hoek van Holland per 2017 wegvallen (spoorlijn wordt metro). Het grote raadsel is echter Schiphol, waar zowel fysiek als in de dienstregeling geen ruimte is voor iets van controle. Een optie zou het overslaan van Schiphol zijn ("mensen gaan daar toch wel met het vliegtuig en hebben in de Eurostar niks te zoeken") maar Schiphol is wel een belangrijke OV-knoop...

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20379
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door Steven » 27 apr 2016, 09:02

Hij heeft deze nacht alvast een testrit gedaan, de Eurostar kwam op eigen kracht de HST werkplaats van Brussel Zuid binnen gereden. Geen idee welke rit hij effectief deed maar er was alvast voldoende personeel aan boord.

Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door Patrick » 27 apr 2016, 10:06

Zal deze verbinding met de 'oude' of de 'nieuwe' stellen gereden worden?

rdv
Berichten: 564
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door rdv » 27 apr 2016, 11:05

Ook in dit Twitter-draadje wordt geopperd dat Schiphol zou worden overgeslagen.

De redenering dat een HST niet moet stoppen in een luchthaven omdat mensen daar per vliegtuig naartoe gaan is wat krom. Een HST kan de “catchment area” of het bereik van de luchthaven enorm vergroten. Het is niet voor niets dat Brussels Airport sterk vragende partij is/was voor een stop van Thalys of de BeNeLux op de luchthaven. Als je ziet hoeveel mensen er op/af stappen in CDG of Schiphol zie je dat velen niet noodzakelijk voor de dichtbijzijnde luchthaven kiezen. Luchthavens zijn ook belangrijke plaatsen voor vergaderingen e.a. meetings.

Ik dacht dat de EUR ook het Fyra-gat moest helpen opvullen. Vanuit London zullen er mss niet zoveel mensen met de EUR naar Schiphol gaan, maar vanuit Ashford, Lille of Brussel wellicht wel.

In Antwerpen-Centraal lijken mij wel mogelijkheden om spoor 14 te voorzien voor EUR. In de bovenliggende commerciële ruimtes (niveau 0) zou de check-in kunnen gebouwd worden. Als het structureel mogelijk is, kan er een (rol)trap vanuit de check-in naar -1 voorzien worden. Nadeel is wel dat er kopgemaakt moet worden op de -1.

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4042
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door Steve » 27 apr 2016, 11:10

rdv schreef: In Antwerpen-Centraal lijken mij wel mogelijkheden om spoor 14 te voorzien voor EUR. In de bovenliggende commerciële ruimtes (niveau 0) zou de check-in kunnen gebouwd worden. Als het structureel mogelijk is, kan er een (rol)trap vanuit de check-in naar -1 voorzien worden. Nadeel is wel dat er kopgemaakt moet worden op de -1.
Even en route gaan kopmaken met een HST van bijna 400 meter lang, en na dat kopmaken ook nog eens een behoorlijke omweg maken, waarbij je in totaal (kopmaken + omweg) gemakkelijk 15 minuten zult verliezen? Dat ik zie echt niet gebeuren...

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9071
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door Shrek » 27 apr 2016, 11:23

Al die ombouwwerken zullen volgens mij nooit gebeuren. Alleen al het personeel nodig om de mensen te controleren en te begeleiden in Schiphol/Antwerpen/Rotterdam of Amsterdam maakt dat het nooit rendabel kan zijn.
Het enige realistische is op de heenweg naar Londen iedereen te laten uitstappen in Brussel of Lille.

rdv
Berichten: 564
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door rdv » 27 apr 2016, 14:43

Maar dan verlies je minimum een half uur.
RailwayGazette is op de hierboven vermelde link heel zeker dat controles in Amsterdam komen, en dat mensen niet moeten opnieuw afstappen in Brussel of Lille.
En non-stop tussen Amsterdam en Brussel lijkt me ook weinig rendabel, tenzij voor een heel beperkt aantal ritten.

We zullen zien ...

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9071
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door Shrek » 27 apr 2016, 14:49

Patrick schreef:Zal deze verbinding met de 'oude' of de 'nieuwe' stellen gereden worden?
Sowieso de nieuwe, die oude mogen èn kunnen Nederland niet binnen.

Plaats reactie