Eurostar Amsterdam

AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door AlexNL »

Wat de staatssecretaris schrijft:
Omdat de Eurostar treindienst tussen Amsterdam en Londen een verbinding door de Kanaaltunnel betreft die het Schengengebied verlaat, zijn beveiliging- en grenscontroles van de reizigers nodig. In de oorspronkelijk beoogde opzet van de treindienst zouden reizigers uit Nederland in Brussel de trein moeten verlaten om aldaar door de benodigde beveiliging- en grenscontroles te gaan, waarna zij hun reis naar Londen zouden kunnen vervolgen (een indirecte service).

Eurostar en NS hebben in 2016 kenbaar gemaakt een voorkeur te hebben voor een directe verbinding tussen Amsterdam en Londen, waarbij de beveiliging- en grenscontroles van de reizigers op de Nederlandse stations worden uitgevoerd. Hiervoor hebben Eurostar en NS de ondersteuning van de Nederlandse overheid gevraagd. Ik ondersteun dit streven, want dit betekent een beter product voor de reiziger. Eurostar biedt op die manier een aantrekkelijk en duurzaam alternatief voor de luchtvaart op de route Amsterdam - Londen, passend bij de duurzame ambities van het kabinet.
(onderstreepte tekst is door mij benadrukt)

De Eurostarplannen zijn in 2013 gepresenteerd, in het kader van het Fyra-alternatief. Daarin was nadrukkelijk vermeld dat de trein Amsterdam - Londen een stop van 30 tot 45 minuten in Brussel zou hebben i.h.k.v. veiligheidscontroles. Het was destijds de bedoeling dat de trein zou per december 2016 gaan rijden, al werd eind 2015 bekend dat dit vertraging zou oplopen.

Als NS en Eurostar drie jaar na het presenteren van de plannen afkomen met "checks in Nederland zouden wel handig zijn" is dat niet zomaar geregeld. Er zal immers moeten worden onderhandeld met de Britse overheid (over inzet van de UK Border Force), er zal e.e.a. geregeld moeten worden met de marechaussee, er zal heel veel papierwerk geregeld moeten worden om dat juridisch mogelijk te maken (de terminal wordt een stukje 'Brits grondgebied' als ik het goed begrijp) en dan krijg je ook nog te maken met de papiermolen die nodig is om die terminalgebouwen daadwerkelijk te gaan bouwen. Allemaal dingen die oorspronkelijk niet gepland waren.

Ik denk niet dat ons ministerie te laat is geweest, ik denk juist dat de SO's laat zijn geweest met het aangeven van hun voorkeuren voor een controle in Nederland.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door AlexNL »

Het nadeel aan Thalys+Eurostar (of Benelux+Eurostar) is dat je moet plannen om op tijd in Brussel te geraken, op tijd voordat de check-in sluit. Je hebt dan een flinke onderbreking in je reis, waardoor hij veel langer aanvoelt. Bij vertraging van je Thalys kun je weliswaar omgeboekt worden op de volgende trein, maar dan ben je meteen een paar uur verder. Met een directe trein is de kans daarop kleiner, zelfs als je in BXL de trein uit moet voor de veiligheidschecks.

Een rechtstreekse Eurostar - waarbij de controles al in Amsterdam/Rotterdam zijn gedaan - kan denk ik zeer concurrerend zijn met het vliegtuig, in elk geval op de relatie Amsterdam/Rotterdam - Londen. Zowel Heathrow, Gatwick als Luton liggen een heel eind buiten de stad waardoor je aan natransport een redelijke hoeveelheid kwijt tijdraakt, Eurostar stopt veel dichter bij het stadscentrum.

Tegen London City kan de Eurostar waarschijnlijk niet op.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door Portbou »

Het inleggen van een Eurostar Amsterdam-London gaat gepaard met belangrijke investeringen qua beveiliging van stations.
Organisatorisch is er veel overhead door de manier waarop de Britten willen dat de trein beveiligd wordt.
En ook de vele testritten zijn allicht niet gratis...

Is dit in verhouding tot het extra aantal reizigers dat kan verwacht worden tussen Amsterdam/Rotterdam en London ?

Vanuit Amsterdam gezien vind ik dat Eurostar toch maar magere kaarten heeft tegenover het vliegtuig :
Wie echt per trein wil reizen doet dat volgens mij nu al met overstap in Brussel (of neemt de boot).
Wie tot hier toe met het vliegtuig reisde heeft naar mijn gevoel weinig incentive om over te stappen op Eurostar.

Hoe zien jullie dat ?

En andere insteek :
Was een goed gepromoot voordelig combinatietarief Thalys+Eurostar met overstap in Brussel-Zuid geen beter idee geweest ?
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door 4303 »

Onduidelijk voor mij is of het eigenlijk de bedoeling is dat de niet-gecheckte reizigers toch nog in dezelfde Eurostar naar Londen geraken.
Indien dat de bedoeling is dan duurt die stop snel een uur.
Indien dat niet de bedoeling is, dan hoeft de stop toch nooit zolang te duren.
Heel dat verhaal zou toch in een half uur moeten gepiept zijn.
Zo zou je een verschil kunnen hebben van een half uur tussen een Eurostar met en zonder niet gecontroleerde reizigers.
Maar dan lijkt het moeilijk te verantwoorden dat je van Amsterdam en Rotterdam gecontroleerde en niet-gecontroleerde reizigers meeneemt, maar niet van Schiphol en Antwerpen. De snelle Eurostar zou dan enkel gecontroleerde reizigers meenemen en geen in de andere helft.
Misschien had ik dat verkeerd begrepen.
De bedoeling is de volgende: Amsterdam naar London. Trein vertrekt in Amsterdam en stopt in Rotterdam en Brussel, om dan direct door te rijden naar London. In Amsterdam en Rotterdam kunnen reizigers opstappen voor Brussel en London. Reizigers voor London gaan in Amsterdam en Rotterdam door x-ray, ID controle Nederlandse autoriteiten en ID controle UK Customs. Deze mensen stappen op in het achterste deel van de trein (rijtuig 9 tot en met 16). Deze mensen blijven ook in de trein zitten in Brussel.
De reizigers van Amsterdam en Rotterdam voor Brussel gaan door de x-ray en dan rechtsreeks naar de trein. Deze reizigers nemen plaats in het voorste deel van de trein (Rijtuig 1 tot en met8). Deze mensen moeten er in Brussel uit. In Brussel worden deze plaatsen (na sterilisatie van het voorste deel) weer opgevuld met reizigers Brussel -London. Deze zijn in Brussel door x-ray, Belgische politie en UK Customs gecontroleerd. Het is het afstappen van de reizigers in Brussel, steriliseren van de trein en opstappen van nieuwe reizigers dat 30 min duurt.
Het geen men met een derde trein eventueel wil doen, is deze volledig vullen met reizigers van Amsterdam en Rotterdam naar London. Dus geen reizigers meer meepakken voor Brussel. En ook geen reizigers meer meepakken in Brussel. Let wel, de trein gaat wel stoppen in Brussel om te wisselen van treincrew. Dit is een droom van NS internationaal. En is trouwens slechts een voorstel. Eurostar heeft hier zeker nog niet op gereageerd. Hun doel is nu om zo snel mogelijk hun 2 voorzien trein naar Nederland te laten rijden. Hopelijk is dit nu wat duidelijker.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef: 05 feb 2018, 22:22Wat de staatssecretaris schrijft:
Omdat de Eurostar treindienst tussen Amsterdam en Londen een verbinding door de Kanaaltunnel betreft die het Schengengebied verlaat, zijn beveiliging- en grenscontroles van de reizigers nodig. In de oorspronkelijk beoogde opzet van de treindienst zouden reizigers uit Nederland in Brussel de trein moeten verlaten om aldaar door de benodigde beveiliging- en grenscontroles te gaan, waarna zij hun reis naar Londen zouden kunnen vervolgen (een indirecte service).

Eurostar en NS hebben in 2016 kenbaar gemaakt een voorkeur te hebben voor een directe verbinding tussen Amsterdam en Londen, waarbij de beveiliging- en grenscontroles van de reizigers op de Nederlandse stations worden uitgevoerd. Hiervoor hebben Eurostar en NS de ondersteuning van de Nederlandse overheid gevraagd. Ik ondersteun dit streven, want dit betekent een beter product voor de reiziger. Eurostar biedt op die manier een aantrekkelijk en duurzaam alternatief voor de luchtvaart op de route Amsterdam - Londen, passend bij de duurzame ambities van het kabinet.
(onderstreepte tekst is door mij benadrukt)

De Eurostarplannen zijn in 2013 gepresenteerd, in het kader van het Fyra-alternatief. Daarin was nadrukkelijk vermeld dat de trein Amsterdam - Londen een stop van 30 tot 45 minuten in Brussel zou hebben i.h.k.v. veiligheidscontroles. Het was destijds de bedoeling dat de trein zou per december 2016 gaan rijden, al werd eind 2015 bekend dat dit vertraging zou oplopen.

Als NS en Eurostar drie jaar na het presenteren van de plannen afkomen met "checks in Nederland zouden wel handig zijn" is dat niet zomaar geregeld. Er zal immers moeten worden onderhandeld met de Britse overheid (over inzet van de UK Border Force), er zal e.e.a. geregeld moeten worden met de marechaussee, er zal heel veel papierwerk geregeld moeten worden om dat juridisch mogelijk te maken (de terminal wordt een stukje 'Brits grondgebied' als ik het goed begrijp) en dan krijg je ook nog te maken met de papiermolen die nodig is om die terminalgebouwen daadwerkelijk te gaan bouwen. Allemaal dingen die oorspronkelijk niet gepland waren.

Ik denk niet dat ons ministerie te laat is geweest, ik denk juist dat de SO's laat zijn geweest met het aangeven van hun voorkeuren voor een controle in Nederland.
Het is het ministerie dat pas twee jaar na het aangeven van de wensen van Eurostar begint met het formeel regelen. Eurostar had misschien ook eerder kunnen bedenken dat ze controles in Nederland wilden en niet in Brussel maar dat is geen reden voor het ministerie, dat ook twee jaar geleden al op de hoogte was, de vervoerders te laten geloven dat het allemaal in orde zou komen zonder zelf daarvoor de benodigde stappen te ondernemen.

Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 05 feb 2018, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door rvdborgt »

Portbou schreef: 05 feb 2018, 22:27Het inleggen van een Eurostar Amsterdam-London gaat gepaard met belangrijke investeringen qua beveiliging van stations.
Organisatorisch is er veel overhead door de manier waarop de Britten willen dat de trein beveiligd wordt.
En ook de vele testritten zijn allicht niet gratis...

Is dit in verhouding tot het extra aantal reizigers dat kan verwacht worden tussen Amsterdam/Rotterdam en London ?

Vanuit Amsterdam gezien vind ik dat Eurostar toch maar magere kaarten heeft tegenover het vliegtuig :
Wie echt per trein wil reizen doet dat volgens mij nu al met overstap in Brussel (of neemt de boot).
Wie tot hier toe met het vliegtuig reisde heeft naar mijn gevoel weinig incentive om over te stappen op Eurostar.
Een extra overstap kost altijd reizigers. Daaruit volgt automatisch dat een rechtstreekse rit meer reizigers zal opleveren. Eurostar ziet in ieder geval genoeg markt en ik kan ze niet ongelijk geven, gezien de grootte van de markt tussen Nederland en Londen. Ook als ze daar maar een stukje van af kunnen knabbelen, kunnen ze daarmee best een paar treinen vullen.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar en Kanaaltunnel

Bericht door dentheo »

4303 schreef: 05 feb 2018, 22:30 De reizigers van Amsterdam en Rotterdam voor Brussel gaan door de x-ray en dan rechtstreeks naar de trein. Deze reizigers nemen plaats in het voorste deel van de trein (Rijtuig 1 tot en met8). Deze mensen moeten er in Brussel uit. In Brussel worden deze plaatsen (na sterilisatie van het voorste deel) weer opgevuld met reizigers Brussel -London. Deze zijn in Brussel door x-ray, Belgische politie en UK Customs gecontroleerd. Het is het afstappen van de reizigers in Brussel, steriliseren van de trein en opstappen van nieuwe reizigers dat 30 min duurt.
Ik heb op de bouwplannen inderdaad gezien dat het perron in twee delen gedeeld wordt.
Mogen deze reizigers naar beneden rennen, door de controle en terug de trein in ?
Hun deel van de eurostar staat het kortste bij de trap naar beneden, maar ik heb het snel verlaten van het Euro-deel van het station altijd een ramp gevonden.
Wanneer men nu, enkele jaren, iedereen wil controleren in Brussel zal de stop wel een uur worden.
Theo
Groeten vanop de Heide
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door 4303 »

En waarom zouden ze dat wel doen? Als je vanuit Amsterdam of Rotterdam naar London wil, koop je gewoon een ticket en zet u op het deel dat in Brussel mag blijven zitten. Simpel toch? En men gaat niet iedereen in Brussel controleren, nu niet of nooit niet.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door dentheo »

Zeg nooit nooit, is mij ooit geleerd ... :) :)
Laatst gewijzigd door dentheo op 06 feb 2018, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door Asterix »

Al in 2013 verheugde NMBS zich op het feit dat alle reizigers zouden moeten uitstappen in Brussel-Zuid om daar de hele poespas aan controles te ondergaan. Ze waren toen dolenthousiast om een nieuwe lounge voor die reizigers te mogen bouwen. Ergens nadien is dan het gerucht binnen circuleren dat de controles opeens wél in de vertrekstations zouden gaan gebeuren met dan uiteindelijk de beslissing om Antwerpen helemaal links te laten liggen bij de heenrit. Allemaal een zeer vreemde gang van zaken. Ik lees in die brief niets nieuws.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door rvdborgt »

Asterix schreef: 06 feb 2018, 12:38Al in 2013 verheugde NMBS zich op het feit dat alle reizigers zouden moeten uitstappen in Brussel-Zuid om daar de hele poespas aan controles te ondergaan. Ze waren toen dolenthousiast om een nieuwe lounge voor die reizigers te mogen bouwen. Ergens nadien is dan het gerucht binnen circuleren dat de controles opeens wél in de vertrekstations zouden gaan gebeuren met dan uiteindelijk de beslissing om Antwerpen helemaal links te laten liggen bij de heenrit. Allemaal een zeer vreemde gang van zaken. Ik lees in die brief niets nieuws.
Het nieuwe is dat de staatssecretaris er kennelijk pas onlangs achter is gekomen dat er nog zaken formeel geregeld moeten worden alhoewel ze al twee jaar weet dat de controles in Nederland gaan gebeuren. Dat is dan ook meteen het enige vreemde. Eurostar wilde en wil liever niet dat reizigers onderweg moeten uitstappen. In 2013 was de situatie echter nog steeds zo dat de Britten het aantal controlepunten op het continent niet meer wilden uitbreiden, dus was er weinig keuze. Later is dat blijkbaar gewijzigd (wellicht door lobby van Euroster, ik verzin maar wat), dus werden controles in Amsterdam en Rotterdam mogelijk. Eurostar is dat meteen gaan organiseren, inclusief overleg met de Nederlandse autoriteiten. In Schiphol en Antwerpen kunnen er wegens plaatsgebrek geen controles worden georganiseerd dus kunnen daar geen reizigers voor Londen instappen.

Groetjes,
Rian
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door 260689 »

Rijd vandaag dus vanaf Amsterdam.
Is met 10 min RT vertrokken.
Bijlagen
F877F2B0-5028-4C22-BDAC-75B3FB853996.jpeg
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door 4303 »

De beslissing voor een voorlopige regeling is gevallen. Men gaat het volgende doen.

Tickets kunnen gekocht worden vanaf 20 februari. Prijzen vanaf 35 pond enkel. Die dag is er ook en rit voorzien voor de pers, aandeelhouders, ... De treinen gaan rijden vanaf 4 april.

Londen - Amsterdam is voorzien in 3u41, Londen - Rotterdam in 3u01 en Londen - Brussel tikt af op 1u48 (geen stop in Lille). Tot daar niks nieuws.

Voor de rit van Amsterdam/Rotterdam - Londen is het volgende voorzien. Reizigers die een ticket boeken naar Londen, worden tussen A'dam en R'dam op een Thalys geboekt tot Brussel om dan in Brussel over te stappen op de Eurostar. Amsterdam - Londen zou zo (ong) 4u30 duren. Dit is de snelste verbinding. Eurostar gaat ook rijden tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein is volledig toegankelijk voor reizigers naar Brussel of London. Echter reizigers voor Londen moeten afstappen in Brussel om daar alle controles te laten uitvoeren. Om dan op een Eurostar richting Londen te stappen. Deze formule is echter niet aan te raden omdat dit een langere reistijd inhoud. Want je gaat onmogelijk terug kunnen opstappen op de Eurostar die net uit Nederland kwam en je gaat dus de volgende vanuit Brussel naar Londen moeten nemen. Wat een uur wachten betekent.
Dit alles tot Nederland zijn zaakjes op orde heeft. Wat ten laatste eind 2019 zou zijn (Dat hebben de Nederlanders beloofd, maar eerst zien. We kennen ze ondertussen al een beetje :lol: ). Eurostar gaat nauw samenwerken (lees: druk uitvoeren) met de Nederlandse regering om alles zo spoedig mogelijk in orde te krijgen. Van zodra alles ok is, gaat Eurostar onmiddellijk deze regeling aanpassen naar wat oorspronkelijk het doel was.

mvg
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door Steve »

En die doorgaande Amsterdam - London zou dan eigenlijk enkel dienen voor mensen die enerzijds van Amsterdam of Rotterdam naar Brussel willen (= Thalys-terrein...) en anderzijds van Brussel naar London?

Als dat zo is, waarom dan ook geen stop in Schiphol en Antwerpen in die richting? Om de mensen niet gewend te maken aan iets dan tegen 2019 afgeschaft zou worden omdat er daar geen plaats is voor grensformaliteiten?

En wat met de terugrit London-Amsterdam, wordt daar wel in Antwerpen en Schiphol gestopt?
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door 4303 »

Volgens hoe ik het begrijp, zal er niet gestopt worden in Antwerpen en Schiphol. Zal volgende week eens meer info vragen.
Plaats reactie