Eurostar Amsterdam

groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door groentje »

... maar oude gewoontes sterven langzaam, zo blijkt nog maar eens :)
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door 4303 »

Inderdaad, maar dat zijn dingen die je als buitenstaander onmogelijk kan weten. :wink:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door groentje »

Altijd welkom 8)
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door 4303 »

Even een update over de Amsterdam route. Dit werd ons verteld door iemand van de directie (Eurostar)bij een bezoek aan het depot van Brussel van TD's en TM's.
Men zou de trein op de route Amsterdam - London in 2 delen. 1 half stel voor directe trein naar London en 1 halve trein voor Intra-Schengen reizen.
Dus reizigers van Amsterdam en Rotterdam naar London worden ingecheckt en gaan door x ray te AMS en RTD. Reizigers die naar Brussel gaan stappen gewoon op in Amsterdam, Rotterdam, Schiphol en Antwerpen in het 2de half stel. Dit op vraag van NS om Fyra deels te vervangen.
Spoor 3 te Brussel zuid zou dezelfde constructie moeten krijgen als Lille met glazen wanden en schuifdeuren om het perron steriel te kunnen maken als er een E* naar London toekomt.
Er zijn om te beginnen 2 treinen per dag voor zien. Vertrek vanuit London rond 07.00u. Aankomst te AMS rond 12.00u . Vertrek vanuit AMS rond 14.00u. aankomst te London Rond 17.00u. Let op tijdstippen zijn in plaatselijke uren. E* zou zo snel mogelijk naar 3 treinen willen gaan.
Volgende punten moeten prioritair uitgewerkt worden.
1) Zorgen dat ETCS op de trein werkt voor Nederland.
2) Security checks in Nederland. (AMS en RTD)
3) Spoor 3 te FBMZ
4) UK Immigration service.

Groeten
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door Robin »

Je kan toch vrij rondlopen in dat stel en dus gewoon naar de andere helft lopen om dan alsnog naar Londen te gaan?
Of gaat men dit blokkeren?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door Steven »

bij intrashengen doet men wel controle op uw ticket om te zien of je voldoet aan de voorwaarden.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door Meesterpeter »

4303 schreef:.....Men zou de trein op de route Amsterdam - London in 2 delen. 1 half stel voor directe trein naar London en 1 halve trein voor Intra-Schengen reizen.......
Dus tussen Brussel en London rijdt de trein altijd half leeg, als ik het goed begrijp. Of gaan ze het andere deel nog te Brussel vullen met reizigers voor London, als de reizigers Asd, Rtd zijn uitgestapt te Brussel ?

Verder, hoe gaan de reistijden en prijzen zich verhouden met een vliegtuig. Als je beetje vroeg boekt vlieg je Asd naar bestemming in Engeland voor ongeveer Euro 30,- in veertig minuten vliegtijd.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door Steven »

Vliegtijd alleen tellen is altijd wat verkeerd. Je moet voor en na-transport voor beide in rekening brengen. Bij eurostar zal het natransport altijd winnen waarschijnlijk. Ook de inchecktijd moet je meetellen.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door 4303 »

Robin schreef:Je kan toch vrij rondlopen in dat stel en dus gewoon naar de andere helft lopen om dan alsnog naar Londen te gaan?
Of gaat men dit blokkeren?
Neen je kan niet vrij rondlopen in het stel. Men doet dit nu ook al met trein die vertrekken vanuit FBMZ naar SPI. Rijtuig 18 is voor reizigers naar LEW en de doorgang van rijtuig 17 naar 18 is geblokkeerd door 2 agenten van securail. Dus ik veronderstel dat dit hier ook gaat gebeuren.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door 4303 »

Meesterpeter schreef:
4303 schreef:.....Men zou de trein op de route Amsterdam - London in 2 delen. 1 half stel voor directe trein naar London en 1 halve trein voor Intra-Schengen reizen.......
Dus tussen Brussel en London rijdt de trein altijd half leeg, als ik het goed begrijp. Of gaan ze het andere deel nog te Brussel vullen met reizigers voor London, als de reizigers Asd, Rtd zijn uitgestapt te Brussel ?

Verder, hoe gaan de reistijden en prijzen zich verhouden met een vliegtuig. Als je beetje vroeg boekt vlieg je Asd naar bestemming in Engeland voor ongeveer Euro 30,- in veertig minuten vliegtijd.
Ik vermoed dat ze in FBMZ eerst de mensen laten afstappen en dan reizigers van FBMZ naar SPI laten instappen. Over de prijzen kan ik nog niets zeggen omdat ik daarover nog niets weet. Maar hoe vroeger je boekt hoe goedkoper. Ik denk dat de laagste tarieven rond 30 à 40€ gaan liggen (asd-spi).
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door dentheo »

Met een herschikking van de lay-out in het station is het misschien zelfs mogelijk de passagiers van Rotterdam en Antwerpen na 30 minuten terug op dezelfde trein te krijgen.
Die van Amsterdam zitten er al in en die van Brussel kunnen al gecheckt zijn in de nu al bestaande installaties
De praktijk zal uitwijzen of de aantallen een beetje kloppen om dat klaar te krijgen.

Ik kan mij voor stellen dat men al wat draaiboeken heeft.

Ondertussen is zelfs perron 23+24 in Antwerpen ook al (provisoir) in twee stukken verdeeld.... Tot mijn verbazing steekt men de Thalys NAAR Amsterdam nu ook al langs perron 24.
Theo
Groeten vanop de Heide
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door Meesterpeter »

Steven schreef:Vliegtijd alleen tellen is altijd wat verkeerd. Je moet voor en na-transport voor beide in rekening brengen. Bij eurostar zal het natransport altijd winnen waarschijnlijk. Ook de inchecktijd moet je meetellen.
Natransport in Nederland wordt een net zo tijdrovende zaak als die vanaf Schiphol. Immers de Eurostar stopt alleen te Rotterdam en Amsterdam.
De gehele Randstad, maar ook Brabant wordt hierdoor overgeslagen. Grote delen van Nederland hebben helemaal niets aan de huidige HSL, door de ligging van de lijn. Deze is eigenlijk alleen maar gericht op Rotterdam, Schiphol en Amsterdam.
Na transport voor steden als Den Haag, Leiden en Haarlem wordt net zo lang als van/naar Schiphol. De HSL in Nederland slaat immers net de dicht bevolkte gebieden in Nederland over. Voor bv Brabant is vliegen vanaf Eindhoven altijd al een betere optie. Voor Utrecht, Groningen en bijvoorbeeld Drenthe is de reistijd naar Amsterdam of Schiphol ook even lang.

In Engeland gaat de trein maar tot London. Vele vliegen vanaf Schiphol niet naar London, maar bv naar Manchester of Liverpool. Moet je in centraal Engeland zijn, dan is dat vaak zeer goedkoop en erg snel. Daar kan Eurostar met overstap in London nooit tegenop. Immers dan moet er ook nog door London gereisd worden van het ene station naar het andere.

Mij lijkt reistijd Amsterdam<>London gewoon te lang om goed te kunnen concurreren met het vliegtuig. Brussel<>London is natuurlijk wel een goede verbinding.
Ik heb "vrij reizen - FIP" bij NS, NMBS, Eurostar en in Engeland, en nog ga ik altijd met bv Easy-Jet.......... Inchecken tot 30 minuten voor de vlucht, en na 60 minuten sta ik in Manchester of Liverpool op het treinstation.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door groentje »

Londen is natuurlijk wel de belangrijkste bestemming in Engeland, en trekt an sich volgens mij voldoende reizigers. En voor- en natransport in Nederland is belangrijk en een nadeel, maar ook omgekeerd trekken beide steden wellicht het leeuwendeel van de reizigers uit GB. De totale reistijd inclusief voor- en natransport en check-in is vergelijkbaar met het vliegtuig, zeker richting Nederland, maar zittend in de trein kan je wel meer werken dan aanschuivend aan security, en die is nog altijd korter bij Eurostar dan op Schiphol. Kortom, veel zal afhangen van waar je vertrekt en waarheen je reist, pakweg West-Londen kan interessanter zijn per vliegtuig doordat je minder metro moet doen, evenalS de Midlands, maar wie in hartje Londen wil zijn, lijkt mij EST best een aantrekkelijke optie, en mits de prijs meevalt, zelfs te verkiezen. Vergeet trouwens ook de ferry-optie niet...
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door AlexNL »

Autorijden + ferry + autorijden is een erg leuke ervaring, vind ik. Ik ben al meerdere malen met de auto naar het VK geweest, en ik zie dat in de toekomst nog wel vaker gebeuren.

Dat neemt niet weg dat ik ook de Eurostar wel zal nemen om naar Londen te reizen. Omdat ik in Breda woon zal ik denk ik gewoon de Benelux pakken van Breda naar België, om dan in Brussel-Zuid op een Eurostar te stappen. Da's sneller dan omreizen via Rotterdam. Met uitzondering van één van de eerste ritten, misschien :D
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door K V B »

4303 schreef: 2) Security checks in Nederland. (AMS en RTD)
Ik vraag me echt af hoe ze dat gaan doen...
Plaats reactie