Hoogwerker aangereden op een overweg in Luxemburg

Plaats reactie
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Hoogwerker aangereden op een overweg in Luxemburg

Bericht door Bordensteker »

Bij de Luxemburgse plaats Manternach (aan de spoorlijn tussen Luxemburg en Trier) is woensdag een goederentrein op een tussen de slagbomen van een overweg ‘opgesloten’ geraakte hoogwerker gebotst. De treinmachinist raakte lichtgewond, en de bestuurder van de maximaal stapvoets rijdende hoogwerker was net daarvoor toen de slagbomen gedaald waren ijlings naar een ‘overwegcommunicatiezuil’ gerend. Wat toen niet meer mocht baten.

Je zou zeggen: “dit lijkt toch nérgens op!”, maar helaas wél. Het doet sterk denken aan de overwegbotsing met volledige ontsporing op 23 februari jl. in Dalfsen op de lijn Zwolle – Emmen (NL). Nu in Luxemburg liep het gelukkig minder ernstig af.

Lees hier het volledige nieuwsbericht in het Duits.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Hoogwerker aangereden op een overweg in Luxemburg

Bericht door rdv »

Een "overwegcommmunicatiezuil", is dat een soort van praatpaal waar je op een knop kan drukken om te melden dat je vast staat op de overweg? Interessant systeem dat ook in België allicht een paar ongevallen per jaar zou kunnen vermijden, op voorwaarde dat men de investering wil doen, én dat de mensen het systeem leren kennen en gebruiken. Zou bij meldingen ook kostbare tijd kunnen besparen (onmiddellijk melding aan seinhuis/traffic control met de exacte locatie, i.p.v. dat men 112 belt, de exacte locatie niet altijd kent, en 112 daarna nog Infrabel moet verwittigen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Hoogwerker aangereden op een overweg in Luxemburg

Bericht door kika »

Volgens mij wordt gewoon zo'n telefoon bedoeld die in België ook wel eens stond(staat?) naast seinen, die zie je daar en in Duitsland vaak bij overwegen. Wat de oorspronkelijke reden(en) zijn weet ik niet, maar om vandaag de dag nog zoiets te installeren en onderhouden komt niet als heel zinvol op me over. GSM-penetratie en dekking is ruim voldoende, ook bij de TB.
Je kan natuurlijk ook alles zo ombouwen dat er niemand doorkan, zonder *eerst* te bellen: :wink: Afbeelding
Plaats reactie