"Fluiten = niet meer instappen"

KB
Berichten: 624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

"Fluiten = niet meer instappen"

Bericht door KB » 16 mei 2016, 20:36

De NS probeert de reizigers te leren dat ze op tijd moeten zijn: http://www.ns.nl/uitgelicht/interessant ... appen.html. Dit lijkt me niet eens zo een slecht idee.
L'union fait la force.


Meesterpeter
Berichten: 495
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: "Fluiten = niet meer instappen"

Bericht door Meesterpeter » 16 mei 2016, 20:45

Dit is onderdeel van het nieuwe project "rijden op de seconden".
De bedoeling daarbij is dat de trein niet alleen aankomt op de seconden, maar ook weer vertrekt op de seconden.
Op de dienstkaartjes staan dan ook alle tijden in seconden nauwkeurig, inclusief de rijtijdspeling tussen twee punten en/of stations.

Verder komen er instapzones in de vorm van verlichte balken, alwaar de reiziger aan kan zien waar precies de deuren van de trein komen bij stilstand. Tevens komen op de kleinere stoptreinstations borden met instapzones, elk station op een andere plek, waardoor de trein gelijkmatiger gevuld wordt met reizigers.

Nu maar hopen dat de reizigers ook echt naar de borden kijken, en het personeel op de seconden nauwkeurig gaat werken :shock:
Laatst gewijzigd door Meesterpeter op 17 mei 2016, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering.
En dan weet ik wat jullie graag zien !

rvdborgt
Berichten: 3089
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: "Fluiten = niet meer instappen"

Bericht door rvdborgt » 16 mei 2016, 21:22

Meesterpeter schreef:Dit is onderdeel van het nieuwe project "rijden op de seconden".
De bedoeling daarbij is dat de trein niet alleen aankomtop de seconden, maar ook weer vertrekt op de seconden.
Op de dienstkaartjes staan dan ook alle tijden in seconden nauwkeurig, inclusief de rijtijdspeling tussen twee punten en/of stations.

Verder komen er instapzones in de vorm van verlichte balken, alwaar de reiziger aan kan zien waar precies de deuren van de trein komen bij stilstand. Tevens komen op de kleinere stoptreinstations borden met instapzones, elk station op een andere plek, waardoor de trein gelijkmatiger gevuld wordt met reizigers.

Nu maar hopen dat de reizigers ook echt naar de borden kijken, en het personeel op de seconden nauwkeurig gaat werken :shock:
En ook hopen dat NS het eindelijk heeft begrepen dat de trein voor de reiziger is vertrokken als die niet meer kan instappen. Dus pas fluiten bij het verspringen van de klok. Anders is de trein te vroeg vertrokken.

Groetjes,
Rian

Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 1895
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: In de buurt van Kortrijk.

Re: "Fluiten = niet meer instappen"

Bericht door Dieselfreak » 17 mei 2016, 22:13

NS schreef:Zorg ervoor dat u op tijd instapt om vertragingen en onveilige situaties te vermijden.
& Dat reizigers soms op het allerlaatste moment instappen vaak aan een andere trein te wijten is, weten ze bij de NS zeker niet? Kan iemand het helpen dat zijn eerste trein vertraging heeft en daardoor nét aankomt wanneer de aansluitende op het punt staat te vertrekken?
19/12/2015: 1. België (11490) 2. Nederland (6430) 3. Duitsland (3430) 4. Luxemburg (2625) 5. Frankrijk (2540) 6. Zwitserland (1915) 7. Italië (1066) 8. Oostenrijk (480) 9. Spanje (397) 10. Polen (267)

dentheo
Berichten: 7753
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: "Fluiten = niet meer instappen"

Bericht door dentheo » 20 mei 2016, 11:01

Eigenaardig, voor mij was fluiten steeds: stoppen met afscheid nemen en instappen.
Theo
Groeten vanop de Heide

Meesterpeter
Berichten: 495
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: "Fluiten = niet meer instappen"

Bericht door Meesterpeter » 20 mei 2016, 15:09

rvdborgt schreef:....Dus pas fluiten bij het verspringen van de klok. Anders is de trein te vroeg vertrokken.......
Er mag tot ongeveer 40 seconden VOOR vertrektijd gestart worden met de vertrekprocedure, lees gefloten worden, deuren gaan sluiten. Instappen na fluiten is niet meer toegestaan.
Immers er moet op de seconde daadwerkelijk vertrokken kunnen worden. Dat willen reizigers, reizigersorganisaties en politiek.
Omdat de vertrekprocedure niet altijd even lang duurt, is hiervoor gekozen. Anders zou de ene trein na vertrekprocedure eerder daadwerkelijk gaan rijden dan de andere.
Reizigers zullen er aan moeten wennen, maar dat is nu ook al, dat aankomen bij de trein niet meer in de laatste minuut altijd garandeert dat er ook nog ingestapt kan worden. Dat is bij een vliegtuig en Eurostar bijvoorbeeld ook het geval.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering.
En dan weet ik wat jullie graag zien !

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9358
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Fluiten = niet meer instappen"

Bericht door Shrek » 20 mei 2016, 15:36

Meesterpeter schreef: Omdat de vertrekprocedure niet altijd even lang duurt, is hiervoor gekozen. Anders zou de ene trein na vertrekprocedure eerder daadwerkelijk gaan rijden dan de andere.
Reizigers zullen er aan moeten wennen, maar dat is nu ook al, dat aankomen bij de trein niet meer in de laatste minuut altijd garandeert dat er ook nog ingestapt kan worden. Dat is bij een vliegtuig en Eurostar bijvoorbeeld ook het geval.
Dat is inderdaad de enige duidelijke manier om het te doen. Wanneer je trein om 16:49:00 vertrekt en je komt om 16:48:55 op het perron is het logisch dat je te laat bent.
Ik denk niet dat er echt reizigers verwachten om dan nog mee te kunnen, maar ze proberen het wel.

rvdborgt
Berichten: 3089
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: "Fluiten = niet meer instappen"

Bericht door rvdborgt » 20 mei 2016, 18:39

Meesterpeter schreef:
rvdborgt schreef:....Dus pas fluiten bij het verspringen van de klok. Anders is de trein te vroeg vertrokken.......
Er mag tot ongeveer 40 seconden VOOR vertrektijd gestart worden met de vertrekprocedure, lees gefloten worden, deuren gaan sluiten. Instappen na fluiten is niet meer toegestaan.
Immers er moet op de seconde daadwerkelijk vertrokken kunnen worden. Dat willen reizigers, reizigersorganisaties en politiek.
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar reizigers en reizigersorganisaties willen dat zeker niet en hebben dat onlangs NS nog eens duidelijk laten weten. Wat ze wel verwachten is dat treinen op tijd aankomen. Voor de reiziger is de trein vertrokken als hij niet meer kan instappen. Ik zie hier trouwens nog rechtszaken van komen. De deuren zijn in de loop der jaren steeds eerder gaan sluiten en de reisplanners houden daar geen rekening mee. Ook wordt nergens vermeld wanneer de deuren sluiten.
Meesterpeter schreef:Reizigers zullen er aan moeten wennen
"Het proces is belangrijker dan de reiziger."

Groetjes,
Rian

Meesterpeter
Berichten: 495
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: "Fluiten = niet meer instappen"

Bericht door Meesterpeter » 20 mei 2016, 23:22

.....Ik zie hier trouwens nog rechtszaken van komen.....
Alleen dat levert niet veel op. Dan wordt er gewoon op precies de aangegeven vertrektijd gesloten, maar die wordt dan standaard (elk station) 30 seconden eerder, immers anders zou het van de netto rijtijd afgaan, en dat kan nu eenmaal niet. Elke treinreis wordt dan officieel iets langer.........
Of de reizigers welke nu wel altijd (ruim) op tijd zijn, daar zo blij mee zijn, weet ik niet.

Maar tevreden is men nooit, zelfs als er (ruim) vertraagd wordt vertrokken zijn mensen nog zichtbaar boos dat ze de trein, welke al lang weg had moeten zijn, net missen :shock:
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering.
En dan weet ik wat jullie graag zien !

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 1852
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: "Fluiten = niet meer instappen"

Bericht door AlexNL » 20 mei 2016, 23:34

rvdborgt schreef: Ik zie hier trouwens nog rechtszaken van komen. De deuren zijn in de loop der jaren steeds eerder gaan sluiten en de reisplanners houden daar geen rekening mee. Ook wordt nergens vermeld wanneer de deuren sluiten.
In het VK wordt dan tegenwoordig consequent aangegeven, bijvoorbeeld met zulke borden...
Afbeelding
BrightonStation4681 [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html), CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/) or CC BY-SA 2.5-2.0-1.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5-2.0-1.0)], by Clem Rutter, Rochester Kent (Own work), from Wikimedia Commons

Die zie ik in Nederland ook nog wel verschijnen. Of op de digitale schermen op de perrons, in afwisseling met de volgende trein...
Laatst gewijzigd door AlexNL op 22 mei 2016, 17:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9358
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Fluiten = niet meer instappen"

Bericht door Shrek » 21 mei 2016, 00:06

rvdborgt schreef:
Meesterpeter schreef:Reizigers zullen er aan moeten wennen
"Het proces is belangrijker dan de reiziger."
Dit is slechts een schijnbare tegenstelling. Door het proces in dit geval te laten voorgaan zal de reiziger uiteindelijk meer winnen.

rvdborgt
Berichten: 3089
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: "Fluiten = niet meer instappen"

Bericht door rvdborgt » 21 mei 2016, 04:27

Shrek schreef:
rvdborgt schreef:
Meesterpeter schreef:Reizigers zullen er aan moeten wennen
"Het proces is belangrijker dan de reiziger."
Dit is slechts een schijnbare tegenstelling. Door het proces in dit geval te laten voorgaan zal de reiziger uiteindelijk meer winnen.
Als je wilt dat reizigers eerder instappen, dan moet je een eerdere vertrektijd aangeven. Zo moeilijk is dat niet. In Duitsland en Zwitserland mag er ook pas op het verspringen van de klok gefloten worden en dus zijn daar deze discussies niet.

Groetjes,
Rian

Meesterpeter
Berichten: 495
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: "Fluiten = niet meer instappen"

Bericht door Meesterpeter » 21 mei 2016, 11:59

Alex NL:

Mooie en duidelijke foto. Als even niet in het VK geweest, dus nog niet live gezien.
Zal het eens onder de aandacht brengen van mijn werkgever ...... :D
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering.
En dan weet ik wat jullie graag zien !

Commendatore
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: "Fluiten = niet meer instappen"

Bericht door Commendatore » 23 mei 2016, 12:03

rvdborgt schreef:
Shrek schreef:
rvdborgt schreef:"Het proces is belangrijker dan de reiziger."
Dit is slechts een schijnbare tegenstelling. Door het proces in dit geval te laten voorgaan zal de reiziger uiteindelijk meer winnen.
Als je wilt dat reizigers eerder instappen, dan moet je een eerdere vertrektijd aangeven. Zo moeilijk is dat niet. In Duitsland en Zwitserland mag er ook pas op het verspringen van de klok gefloten worden en dus zijn daar deze discussies niet.

Groetjes,
Rian
Waarbij in Duitsland bij regionale treinen ook vaak gebruik wordt gemaakt van TAV (Technikbasiertes Abfertigungsverfahren), dan wordt helemaal niet gefloten, maar op de vertrektijd gewoon de vrijgave van de deuren teruggenomen. De deuren, die ook automatisch sluiten na een bepaalde tijd als de trein gewoon langs het perron staat, zijn voorzien van sensoren om te voorkomen dat er iemand tussen blijft hangen.

K V B
Berichten: 3103
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Bremgarten bei Bern, Zwitserland

Re: "Fluiten = niet meer instappen"

Bericht door K V B » 23 mei 2016, 20:39

Meesterpeter schreef:
.....Ik zie hier trouwens nog rechtszaken van komen.....
Alleen dat levert niet veel op. Dan wordt er gewoon op precies de aangegeven vertrektijd gesloten, maar die wordt dan standaard (elk station) 30 seconden eerder, immers anders zou het van de netto rijtijd afgaan, en dat kan nu eenmaal niet.
Normaal gezien heb je zo een 10% buffer in je rijtijd. Als het werkelijk nodig is om op de seconde op tijd te vertrekken om op tijd aan te komen dan doet de NS iets verkeerd.

Plaats reactie