"Fluiten = niet meer instappen"
Geplaatst: 16 mei 2016, 20:36
De NS probeert de reizigers te leren dat ze op tijd moeten zijn: http://www.ns.nl/uitgelicht/interessant ... appen.html. Dit lijkt me niet eens zo een slecht idee.
En ook hopen dat NS het eindelijk heeft begrepen dat de trein voor de reiziger is vertrokken als die niet meer kan instappen. Dus pas fluiten bij het verspringen van de klok. Anders is de trein te vroeg vertrokken.Meesterpeter schreef:Dit is onderdeel van het nieuwe project "rijden op de seconden".
De bedoeling daarbij is dat de trein niet alleen aankomtop de seconden, maar ook weer vertrekt op de seconden.
Op de dienstkaartjes staan dan ook alle tijden in seconden nauwkeurig, inclusief de rijtijdspeling tussen twee punten en/of stations.
Verder komen er instapzones in de vorm van verlichte balken, alwaar de reiziger aan kan zien waar precies de deuren van de trein komen bij stilstand. Tevens komen op de kleinere stoptreinstations borden met instapzones, elk station op een andere plek, waardoor de trein gelijkmatiger gevuld wordt met reizigers.
Nu maar hopen dat de reizigers ook echt naar de borden kijken, en het personeel op de seconden nauwkeurig gaat werken
& Dat reizigers soms op het allerlaatste moment instappen vaak aan een andere trein te wijten is, weten ze bij de NS zeker niet? Kan iemand het helpen dat zijn eerste trein vertraging heeft en daardoor nét aankomt wanneer de aansluitende op het punt staat te vertrekken?NS schreef:Zorg ervoor dat u op tijd instapt om vertragingen en onveilige situaties te vermijden.
Er mag tot ongeveer 40 seconden VOOR vertrektijd gestart worden met de vertrekprocedure, lees gefloten worden, deuren gaan sluiten. Instappen na fluiten is niet meer toegestaan.rvdborgt schreef:....Dus pas fluiten bij het verspringen van de klok. Anders is de trein te vroeg vertrokken.......
Dat is inderdaad de enige duidelijke manier om het te doen. Wanneer je trein om 16:49:00 vertrekt en je komt om 16:48:55 op het perron is het logisch dat je te laat bent.Meesterpeter schreef: Omdat de vertrekprocedure niet altijd even lang duurt, is hiervoor gekozen. Anders zou de ene trein na vertrekprocedure eerder daadwerkelijk gaan rijden dan de andere.
Reizigers zullen er aan moeten wennen, maar dat is nu ook al, dat aankomen bij de trein niet meer in de laatste minuut altijd garandeert dat er ook nog ingestapt kan worden. Dat is bij een vliegtuig en Eurostar bijvoorbeeld ook het geval.
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar reizigers en reizigersorganisaties willen dat zeker niet en hebben dat onlangs NS nog eens duidelijk laten weten. Wat ze wel verwachten is dat treinen op tijd aankomen. Voor de reiziger is de trein vertrokken als hij niet meer kan instappen. Ik zie hier trouwens nog rechtszaken van komen. De deuren zijn in de loop der jaren steeds eerder gaan sluiten en de reisplanners houden daar geen rekening mee. Ook wordt nergens vermeld wanneer de deuren sluiten.Meesterpeter schreef:Er mag tot ongeveer 40 seconden VOOR vertrektijd gestart worden met de vertrekprocedure, lees gefloten worden, deuren gaan sluiten. Instappen na fluiten is niet meer toegestaan.rvdborgt schreef:....Dus pas fluiten bij het verspringen van de klok. Anders is de trein te vroeg vertrokken.......
Immers er moet op de seconde daadwerkelijk vertrokken kunnen worden. Dat willen reizigers, reizigersorganisaties en politiek.
"Het proces is belangrijker dan de reiziger."Meesterpeter schreef:Reizigers zullen er aan moeten wennen
Alleen dat levert niet veel op. Dan wordt er gewoon op precies de aangegeven vertrektijd gesloten, maar die wordt dan standaard (elk station) 30 seconden eerder, immers anders zou het van de netto rijtijd afgaan, en dat kan nu eenmaal niet. Elke treinreis wordt dan officieel iets langer..............Ik zie hier trouwens nog rechtszaken van komen.....
In het VK wordt dan tegenwoordig consequent aangegeven, bijvoorbeeld met zulke borden...rvdborgt schreef: Ik zie hier trouwens nog rechtszaken van komen. De deuren zijn in de loop der jaren steeds eerder gaan sluiten en de reisplanners houden daar geen rekening mee. Ook wordt nergens vermeld wanneer de deuren sluiten.
Dit is slechts een schijnbare tegenstelling. Door het proces in dit geval te laten voorgaan zal de reiziger uiteindelijk meer winnen.rvdborgt schreef:"Het proces is belangrijker dan de reiziger."Meesterpeter schreef:Reizigers zullen er aan moeten wennen
Als je wilt dat reizigers eerder instappen, dan moet je een eerdere vertrektijd aangeven. Zo moeilijk is dat niet. In Duitsland en Zwitserland mag er ook pas op het verspringen van de klok gefloten worden en dus zijn daar deze discussies niet.Shrek schreef:Dit is slechts een schijnbare tegenstelling. Door het proces in dit geval te laten voorgaan zal de reiziger uiteindelijk meer winnen.rvdborgt schreef:"Het proces is belangrijker dan de reiziger."Meesterpeter schreef:Reizigers zullen er aan moeten wennen
Waarbij in Duitsland bij regionale treinen ook vaak gebruik wordt gemaakt van TAV (Technikbasiertes Abfertigungsverfahren), dan wordt helemaal niet gefloten, maar op de vertrektijd gewoon de vrijgave van de deuren teruggenomen. De deuren, die ook automatisch sluiten na een bepaalde tijd als de trein gewoon langs het perron staat, zijn voorzien van sensoren om te voorkomen dat er iemand tussen blijft hangen.rvdborgt schreef:Als je wilt dat reizigers eerder instappen, dan moet je een eerdere vertrektijd aangeven. Zo moeilijk is dat niet. In Duitsland en Zwitserland mag er ook pas op het verspringen van de klok gefloten worden en dus zijn daar deze discussies niet.Shrek schreef:Dit is slechts een schijnbare tegenstelling. Door het proces in dit geval te laten voorgaan zal de reiziger uiteindelijk meer winnen.rvdborgt schreef:"Het proces is belangrijker dan de reiziger."
Groetjes,
Rian
Normaal gezien heb je zo een 10% buffer in je rijtijd. Als het werkelijk nodig is om op de seconde op tijd te vertrekken om op tijd aan te komen dan doet de NS iets verkeerd.Meesterpeter schreef:Alleen dat levert niet veel op. Dan wordt er gewoon op precies de aangegeven vertrektijd gesloten, maar die wordt dan standaard (elk station) 30 seconden eerder, immers anders zou het van de netto rijtijd afgaan, en dat kan nu eenmaal niet......Ik zie hier trouwens nog rechtszaken van komen.....