Benelux probleem ?

dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Benelux probleem ?

Bericht door dentheo »

Uit een Nederlandse spoorgroep:
In verband met een veiligheidsissue met de Belgische i6/i10 rijtuigen
heeft NS besloten per direct en tot nader order geen Nederlands
personeel meer in te zetten op de trein. De ritten met Belgisch
personeel worden wel voortgezet. Aan NMBS is gevraagd om meer eigen
personeel in te zetten om uitval van treinen zoveel mogelijk te voorkomen.

Achterliggende oorzaak van deze maatregel is, dat de laatste drie weken
er via NS personeel een aantal storingsmeldingen is geweest met
betrekking tot de vergrendeling van de deuren van de Belgische treinstellen.
Iemand ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Benelux probleem ?

Bericht door Davy »

Ik heb zelf al 1 keer gezien dat men problemen had met de bediening met de deuren, geen idee of het hetzelfde probleem is die speelt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Benelux probleem ?

Bericht door Steven »

Er zijn bepaalde regels om met deze rijtuigen te rijden. Zo moet de hendel voor deurbediening op de traxx op bestendig open staan. Het lossen en vergrendelen van de deuren moet gebeuren door de treinbegeleider. De kabel voor de EP-rem mag niet aangesloten zijn, volgens sommige kan dit storing geven in de deuren (aha!!) en verder is het dus vooral nadenken als er een storing is en deze zaken nazien of ze ok zijn.
FLV-FGSP
Berichten: 1884
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Benelux probleem ?

Bericht door FLV-FGSP »

Waarschijnlijk een probleempje bij NS met de opleiding van de jongere garde, die niet meer weet wat een Echte Trein is.....
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Benelux probleem ?

Bericht door dentheo »

Dat van die EP rem lijkt mij, "technisch bijgeloof" ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Benelux probleem ?

Bericht door Steven »

Niet echt, want afgelopen week nog een bericht gekregen met de nadruk op het feit dat de EP-kabel niet mag worden aangesloten. Dus het zal wel zeker ergens voor problemen zorgen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Benelux probleem ?

Bericht door dentheo »

Best eigenaardig, hebben die rijtuigen in Belgie ook altijd zonder EP rem gereden ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Benelux probleem ?

Bericht door Steven »

Neen, maar ik vermoed dat het probleem in de loc ontstaat. De treski heeft om dezelfde reden zonder EP rem gereden. Ongeacht of het nu de Belgische of buitenlandse rijtuigen waren. De NS rijtuigen voor de Benelux hebben geen EP-rem en dus kon men daar geen probleem hebben.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Benelux probleem ?

Bericht door dentheo »

Interessant, dan heeft een EP-rem ook nog verschillende "standaards" in Europa .
Theo
Groeten vanop de Heide
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Benelux probleem ?

Bericht door Meesterpeter »

dentheo schreef:Interessant, dan heeft een EP-rem ook nog verschillende "standaards" in Europa .
Je hebt EP-rem of niet. Op Nederlandse getrokken rijtuigen komt EP-rem niet voor. ICR en oudere zijn altijd gewoon klassiek pneumatisch geremd.
Verder de oudste dubbeldekkers (DDM-1) ook, DDAR zijn EP-geremd (lok of mDDM ook ED) maar zijn dan ook geen getrokken rijtuigen.

Dat de kennis van getrokken rijtuigen bij Nederlandse conducteurs, zover noodzakelijk, geheel weg is (niet alleen bij de zgn jongere personeelsleden), lijkt me logisch, immers in het binnenlandse verkeer komen getrokken treinen al jaaaaaren niet meer voor.
Overigens is een instructie van maximaal twee uurtjes wel voldoende voor een Benelux conducteur om alle eigenaardigheden van getrokken rijtuigen bij te leren, lijkt mij zo.......
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Benelux probleem ?

Bericht door dentheo »

Meesterpeter schreef:
Je hebt EP-rem of niet.
Blijkbaar niet, want de EP van de Belgische rijtuigen werkt niet samen met een traxx....
Theo
Groeten vanop de Heide
FLV-FGSP
Berichten: 1884
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Benelux probleem ?

Bericht door FLV-FGSP »

Er staat een bericht op OV-Magazine:
https://www.ovmagazine.nl/2016/05/ns-pe ... aald-1245/
trainlovertje
Berichten: 2337
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Benelux probleem ?

Bericht door trainlovertje »

https://www.ovmagazine.nl/2016/05/ns-personeel-van-belgische-benelux-treinen-gehaald-1245/ schreef:Dat er alleen meldingen van NS’ers zijn binnengekomen, heeft volgens hem ook te maken met een andere houding. “Belgen hebben er ook last van, maar geven die deur gewoon een schop.”
Hoe geloofwaardig is dit?
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Benelux probleem ?

Bericht door Matthias »

Als het gaat over het een schop geven, dat gebeurde bij de varkensneuzen ook, bekijk dit filmpje maar eens vanaf 8 min 30 ;)


http://www.vier.be/dekruitfabriek/video ... fyra/31218
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Benelux probleem ?

Bericht door Steven »

trainlovertje schreef:
https://www.ovmagazine.nl/2016/05/ns-personeel-van-belgische-benelux-treinen-gehaald-1245/ schreef:Dat er alleen meldingen van NS’ers zijn binnengekomen, heeft volgens hem ook te maken met een andere houding. “Belgen hebben er ook last van, maar geven die deur gewoon een schop.”
Hoe geloofwaardig is dit?
Het is een feit dat Belgisch spoorpersoneel iets meer zelfredzaamheid heeft dan het NS personeel, dat heeft gewoon te maken met de manier van opleiden en de algemene cultuur die in beide bedrijven verschillend is. Het is nu eenmaal een feit dat men in België nog iets meer zelfredzaamheid verwacht voor kleine defecten op te lossen. In Nederland gaat dat anders in zijn werk.
Plaats reactie