Nachttreinen

260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

Zou dat vandaag zijn dat we de tickets konden boeken? Bij nazicht lukt dit nog steeds niet bij de ÖBB, bij NMBS internationaal staat die zelfs nog niet in de zoek resultaten.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Probeer eens Brussel - Wenen met vertrek op 20 januari 's avonds. Prijzen vanaf 29 euro (Brussel-Wenen in een zitrijtuig), met plaats in het ligrijtuig vanaf 49 euro, met een echt bed vanaf 149 euro. Toeslagen bij een Interrail 14 (zitten), 34 (liggen) of 74 euro (slapen). Ik vermoed dat de toeslagen voor spoormannen ook in die orde van grootte liggen.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nachttreinen

Bericht door HLE18 »

"Tickets not available" staat er bij mij :(

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191115_04718282

"De nachttrein is in eerste instantie een proefproject van een jaar. In de zomervakantie van 2020 zou hij niet rijden, zo blijkt uit de planning van ÖBB."

Wat is dat nu weer voor zever? Het is toch net dan dat iedereen op reis gaat??
Laatst gewijzigd door HLE18 op 15 nov 2019, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nachttreinen

Bericht door Adler »

Op de site van het Nieuwsblad vandaag staat het volgende:

De nachttrein is in eerste instantie een proefproject van een jaar. In de zomervakantie van 2020 zou hij niet rijden, zo blijkt uit de planning van ÖBB.
De Oostenrijkse spoormaatschappij geeft nog eens mee dat de nachttrein zal rijden in samenwerking met Deutsche Bahn en de Belgische spoormaatschappij NMBS. Die laatste bevestigt. “We werken met hen samen om vanaf januari operationeel te zijn en de Nightjet van en naar Brussel te laten rijden. Zo organiseren we samen met ÖBB de komende weken al een aantal testritten op eerst een deel en daarna op het volledige traject”, aldus een NMBS-woordvoerder.


Merkwaardig dat de laatste zinnen er enkele uren geleden nog niet stonden. Toen stond er dat de NMBS nog gesprekken voerde.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door thejay »

Van de officiële ÖBB website:

Ab Jänner 2020 bringt Sie der Nightjet sonntags und mittwochs ab Wien (20:38) und Innsbruck (20:44) bequem und umweltfreundlich in die Hauptstadt der Europäischen Union. Ab Köln hält der Zug in Aachen, Liège und Brüssel. Die planmäßige Ankunftszeit in Brüssel-Nord ist 10:45 und in Brüssel-Midi 10:55. Retour geht es montags und donnerstags ab Brüssel-Midi um 18:04 und ab Brüssel-Nord um 18:16 mit Halten in Innsbruck um 09:14 und in Wien um 08:27. Tickets für diese Verbindung sind ab Dezember im ÖBB Ticketshop buchbar.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

Ik kan de nightjet Bxl - Wenen enkel boeken in combinatie met ICE tussen Brussel en Keulen, enkel via tickets.oebb.at lukt me dat. Vreemd dat je die trein niet gewoon vanaf Brussel kan boeken... Misschien omdat er nog afspraken moeten gemaakt worden tussen de ÖBB en NMBS wat de prijspolitiek betreft?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nachttreinen

Bericht door dentheo »

HLE18 schreef: 15 nov 2019, 18:45 "Tickets not available" staat er bij mij :(

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191115_04718282

"De nachttrein is in eerste instantie een proefproject van een jaar. In de zomervakantie van 2020 zou hij niet rijden, zo blijkt uit de planning van ÖBB."

Wat is dat nu weer voor zever? Het is toch net dan dat iedereen op reis gaat??
Nee, want dan zou je in die maanden enkel een nachttrein moeten inleggen, ÖBB mikt duidelijk niet op toeristenklasse...
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, voor een city-trip van een (verlengd) weekeinde naar Wenen is zo'n nachttrein niet ideaal; maar voor wintersporters naar Innsbruck, met nogal wat materiaal zodat ze niet met het vliegtuig kunnen, lijkt het me wel wat.

Overigens wil ik grif aannemen dat toeristen sowieso niet het eerste doelpubliek zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

dentheo schreef: 15 nov 2019, 20:32
HLE18 schreef: 15 nov 2019, 18:45 "Tickets not available" staat er bij mij :(

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191115_04718282

"De nachttrein is in eerste instantie een proefproject van een jaar. In de zomervakantie van 2020 zou hij niet rijden, zo blijkt uit de planning van ÖBB."

Wat is dat nu weer voor zever? Het is toch net dan dat iedereen op reis gaat??
Nee, want dan zou je in die maanden enkel een nachttrein moeten inleggen, ÖBB mikt duidelijk niet op toeristenklasse...
Ik heb ergens gelezen dat de ÖBB op zomervakantiedagen veel meer auto's transporteert, waardoor deze trein dus dagelijks naar Düsseldorf zal rijden. En inderdaad, ik denk persoonlijk ook niet dat er zoveel meer mensen de nachttrein van Brussel naar Oostenrijk zouden nemen in de zomervakantie, eerder wel in de wintervakanties.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Halten in Innsbruck um 09:14 und in Wien um 08:27
Tikfoutje in die tijden? Hij zal toch wel eerder in Innsbruck stoppen dan in Wenen, zeker?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 15 nov 2019, 20:38
Halten in Innsbruck um 09:14 und in Wien um 08:27
Tikfoutje in die tijden? Hij zal toch wel eerder in Innsbruck stoppen dan in Wenen, zeker?
Neen dat klopt effectief, in de andere richting is het inderdaad omgekeerd. Er staat een reistijd gepland van 03:42 tot 06:25 tussen de stations Nürnberg en Augsburg, in realiteit duurt dat nog geen uur...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen

Bericht door kika »

trainlovertje schreef: 15 nov 2019, 20:41
jan_olieslagers schreef: 15 nov 2019, 20:38
Halten in Innsbruck um 09:14 und in Wien um 08:27
Tikfoutje in die tijden? Hij zal toch wel eerder in Innsbruck stoppen dan in Wenen, zeker?
Neen dat klopt effectief, in de andere richting is het inderdaad omgekeerd. Er staat een reistijd gepland van 03:42 tot 06:25 tussen de stations Nürnberg en Augsburg, in realiteit duurt dat nog geen uur...
Wanneer komt hij in realiteit op tijd aan in Nürnberg? De RE doet er overdag inderdaad ~75 minuten over. De nachttrein splitst, voorste deel gaat naar Wien via Regensburg/Passau, achterste blijft 1:05 staan (meer dan 1 uur!) en gaat dan via Augsburg/München naar Innsbruck met inderdaad een rijtijd die 3x zo lang is als overdag. Te vroeg aankomen in Augsburg/München schrikt blijkbaar klanten af? Ter info: in de andere richting gaat het stuk Augsburg-Nürnberg in 1:39, een prima rustig nachttempo.

Soms vraag ik me af waar een stad haar goede nachttreinverbindingen verdiend. Agglomeraties als Keulen, Parijs, Berlijn, Wenen of Munchen zijn erg groot, maar een Przemyśl met 70.000 inwoners heeft het beter voor elkaar dan een Antwerpen of Nürnberg (er zijn nachttreinen, maar je kan er enkel zitplaatsen op reserveren).
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nachttreinen

Bericht door HLE18 »

jan_olieslagers schreef: 15 nov 2019, 20:37 Overigens wil ik grif aannemen dat toeristen sowieso niet het eerste doelpubliek zijn.
Wie dan wel? Denk je dat zakenreizigers de nachttrein gaan nemen?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

HLE18 schreef: 16 nov 2019, 11:19
jan_olieslagers schreef: 15 nov 2019, 20:37 Overigens wil ik grif aannemen dat toeristen sowieso niet het eerste doelpubliek zijn.
Wie dan wel? Denk je dat zakenreizigers de nachttrein gaan nemen?
De ÖBB rijdt in januari al naar Brussel i.p.v. zoals eerst gepland vanaf december 2020 (= tegelijk met Amsterdam) onder lichte druk van de Oostenrijkse regering, om de Oostenrijkse Europarlementariërs met de nachttrein te kunnen laten reizen. Die 2 treinparen per week zijn dan ook op de zittingen afgestemd en zijn 's zomers dus ook voor de Europarlementariërs niet nodig.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

FLV-FGSP schreef: 15 nov 2019, 10:34 Probeer eens Brussel - Wenen met vertrek op 20 januari 's avonds. Prijzen vanaf 29 euro (Brussel-Wenen in een zitrijtuig), met plaats in het ligrijtuig vanaf 49 euro, met een echt bed vanaf 149 euro. Toeslagen bij een Interrail 14 (zitten), 34 (liggen) of 74 euro (slapen). Ik vermoed dat de toeslagen voor spoormannen ook in die orde van grootte liggen.
Een slaapplaats in T3 zou vanaf 89,90 beschikbaar moeten zijn:
https://www.nightjet.com/angebote/night ... hiene.html
Ik heb echter al meer klachten gehoord dat die prijs onvindbaar is, ook maanden van tevoren.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie