Er is in de zomerdagen een dagelijkse nachttrein van Milaan naar Siracuse en Palermo, vertrek 20:10, aankomst 15:48.
Die is met een trein om 7:43 via Parijs en Zürich te halen.
En met een uur later vertrek haal je ook de nachttrein naar Lecce, vertrek 21:50 uit Milaan.
maarten schreef: ↑17 jun 2023, 21:22
Er is in de zomerdagen een dagelijkse nachttrein van Milaan naar Siracuse en Palermo, vertrek 20:10, aankomst 15:48.
maarten schreef: ↑17 jun 2023, 21:22
Er is in de zomerdagen een dagelijkse nachttrein van Milaan naar Siracuse en Palermo, vertrek 20:10, aankomst 15:48.
Die is met een trein om 7:43 via Parijs en Zürich te halen.
En met een uur later vertrek haal je ook de nachttrein naar Lecce, vertrek 21:50 uit Milaan.
Bedankt voor de aanvulling.
Met een vertrek 's ochtends vroeg uit Brussel zou je ook nog Brasov, Boekarest, Kosice, Humenne, Krakow en Warszawa aan de lijst kunnen toevoegen.
Maar...
Het vroegste vertrek in mijn lijst is 14h25 en dat is eigenlijk al over het randje om nog van een nachttrein te spreken.
Vertrekken om 07h43 vind ik definitief geen nachttrein meer.
Vraagje eigenlijk nu er toch over Brasov en Boekarest wordt gesproken, waarom kan men geen dienstregeling vinden op de NMBS-Internationaal site naar deze 2 bestemmingen?
4017-4018 schreef: ↑18 jun 2023, 01:49
Vraagje eigenlijk nu er toch over Brasov en Boekarest wordt gesproken, waarom kan men geen dienstregeling vinden op de NMBS-Internationaal site naar deze 2 bestemmingen?
De NMBS laat alleen verbindingen zien die ze online kunnen verkopen. Je hebt daar dus zelden een compleet overzicht. Gebruik dus beter bahn.de.
Nachttreinen moeten 2 jaar lang geen infrastructuur en energie kosten betalen. Aldus Gilkinet.
"Belgium recently announced that night train operators do not have to pay for track access charges or energy costs in the coming two years, a step Gilkinet is “very proud of”. “We want to help night trains develop again, and we want to make Brussels the hub for night trains in the future. "
En gaan die weggevallen inkomsten voor Infrabel gecompenseerd worden, want daarover vind ik in het artikel niet echt iets?
Als het de minister trouwens menens is over de concurrentie met de luchtvaart, zou het ook goed zijn als er eens werk zou gemaakt worden van snelheidsverhogingen op routes die internationale treinen (kunnen) gebruiken, maar die nog niet volledig voorzien zijn voor echt hoge snelheden.
Daarbij denk ik dan aan het stuk tussen Antwerpen en Brussel, en ook aan de lijn van Brussel naar Luxemburg.
Maar ik maak mij hierover totaal geen illusies: ook deze regering zal hier geen werk van maken.
We mogen al blij zijn dat deze lijnen uiteindelijk volledig 160 km/h worden, wat veel te weinig is om op langere afstanden enige rol van betekenis te spelen.
Shrek schreef: ↑26 jun 2023, 13:12
Ja, de overheid betaalt die rijpaden. Hoe meer nachttreinen, hoe duurder voor hen dus. Maar momenteel valt het aantal nog goed mee.
Alleen voor de NMBS of ook voor train charter services?
Shrek schreef: ↑26 jun 2023, 13:12
Ja, de overheid betaalt die rijpaden. Hoe meer nachttreinen, hoe duurder voor hen dus. Maar momenteel valt het aantal nog goed mee.
Alleen voor de NMBS of ook voor train charter services?
Shrek schreef: ↑26 jun 2023, 13:12
Ja, de overheid betaalt die rijpaden. Hoe meer nachttreinen, hoe duurder voor hen dus. Maar momenteel valt het aantal nog goed mee.
Alleen voor de NMBS of ook voor train charter services?
Al goed dat het niet enkel voor de NMBS is, dat zou niet bepaald eerlijk zijn in een geliberaliseerde markt.
Bovendien wil de NMBS helemaal geen nachttreinen inleggen.
pietje schreef: ↑26 jun 2023, 12:12
En gaan die weggevallen inkomsten voor Infrabel gecompenseerd worden, want daarover vind ik in het artikel niet echt iets?
Als het de minister trouwens menens is over de concurrentie met de luchtvaart, zou het ook goed zijn als er eens werk zou gemaakt worden van snelheidsverhogingen op routes die internationale treinen (kunnen) gebruiken, maar die nog niet volledig voorzien zijn voor echt hoge snelheden.
Daarbij denk ik dan aan het stuk tussen Antwerpen en Brussel, en ook aan de lijn van Brussel naar Luxemburg.
Maar ik maak mij hierover totaal geen illusies: ook deze regering zal hier geen werk van maken.
We mogen al blij zijn dat deze lijnen uiteindelijk volledig 160 km/h worden, wat veel te weinig is om op langere afstanden enige rol van betekenis te spelen.
Het project om lijn 162 te overbruggen met een nieuwe lijn aan 200km/u is uiteindelijk in een lade beland. Het betrof het origineel eurocaprail project. Het verhogen van de huidige snelheid naar 160 km/u en het rechttrekken van heel wat bogen is daar dus een restant van. Origineel was een lijn van Ciney naar Libramont voorzien aan 200 km/u.
Portbou schreef: ↑26 jun 2023, 18:06
Al goed dat het niet enkel voor de NMBS is, dat zou niet bepaald eerlijk zijn in een geliberaliseerde markt.
En dat is precies wat de Nederlandse overheid heeft gedaan, tot chagrijn van de private concurrenten. NS en ÖBB krijgen subsidie voor de Nightjet naar Wenen, European Sleeper en GCT krijgen dat niet.
Portbou schreef: ↑26 jun 2023, 18:06
Al goed dat het niet enkel voor de NMBS is, dat zou niet bepaald eerlijk zijn in een geliberaliseerde markt.
En dat is precies wat de Nederlandse overheid heeft gedaan, tot chagrijn van de private concurrenten. NS en ÖBB krijgen subsidie voor de Nightjet naar Wenen, European Sleeper en GCT krijgen dat niet.
Dat "chagrijn" is zeer begrijpelijk.
Het is al moeilijk genoeg om als nieuwe speler treinen te organiseren ; dit soort concurrentievervalsing voor de incumbents is oneerlijk.