Nachttreinen

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1816
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 17 jun 2023, 19:04 Met vertrek in Brussel om 16u25 geraak je toch ook nog in Boedapest of Zagreb de volgende dag?
Enkel als je erg veel vertrouwen hebt in de Duitse Spoorwegen...
En dat heb ik niet.

NB : Ik ga uit van instappen in Stuttgart, niet München.
maarten
Berichten: 337
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Nachttreinen

Bericht door maarten »

Er is in de zomerdagen een dagelijkse nachttrein van Milaan naar Siracuse en Palermo, vertrek 20:10, aankomst 15:48.
Die is met een trein om 7:43 via Parijs en Zürich te halen.
En met een uur later vertrek haal je ook de nachttrein naar Lecce, vertrek 21:50 uit Milaan.
rvdborgt
Berichten: 4331
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

maarten schreef: 17 jun 2023, 21:22 Er is in de zomerdagen een dagelijkse nachttrein van Milaan naar Siracuse en Palermo, vertrek 20:10, aankomst 15:48.
Die is dagelijks het hele jaar.

Groetjes,
RIan
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1816
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

maarten schreef: 17 jun 2023, 21:22 Er is in de zomerdagen een dagelijkse nachttrein van Milaan naar Siracuse en Palermo, vertrek 20:10, aankomst 15:48.
Die is met een trein om 7:43 via Parijs en Zürich te halen.
En met een uur later vertrek haal je ook de nachttrein naar Lecce, vertrek 21:50 uit Milaan.
Bedankt voor de aanvulling.
Met een vertrek 's ochtends vroeg uit Brussel zou je ook nog Brasov, Boekarest, Kosice, Humenne, Krakow en Warszawa aan de lijst kunnen toevoegen.

Maar...
Het vroegste vertrek in mijn lijst is 14h25 en dat is eigenlijk al over het randje om nog van een nachttrein te spreken.
Vertrekken om 07h43 vind ik definitief geen nachttrein meer.
4017-4018
Berichten: 592
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Nachttreinen

Bericht door 4017-4018 »

Vraagje eigenlijk nu er toch over Brasov en Boekarest wordt gesproken, waarom kan men geen dienstregeling vinden op de NMBS-Internationaal site naar deze 2 bestemmingen?
Ciao Ciao
rvdborgt
Berichten: 4331
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

4017-4018 schreef: 18 jun 2023, 01:49 Vraagje eigenlijk nu er toch over Brasov en Boekarest wordt gesproken, waarom kan men geen dienstregeling vinden op de NMBS-Internationaal site naar deze 2 bestemmingen?
De NMBS laat alleen verbindingen zien die ze online kunnen verkopen. Je hebt daar dus zelden een compleet overzicht. Gebruik dus beter bahn.de.

Groetjes,
Rian
Knipex
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Nachttreinen

Bericht door Knipex »

Nachttreinen moeten 2 jaar lang geen infrastructuur en energie kosten betalen. Aldus Gilkinet.

"Belgium recently announced that night train operators do not have to pay for track access charges or energy costs in the coming two years, a step Gilkinet is “very proud of”. “We want to help night trains develop again, and we want to make Brussels the hub for night trains in the future. "

https://www.railtech.com/all/2023/06/09 ... ?gdpr=deny
pietje
Berichten: 644
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nachttreinen

Bericht door pietje »

En gaan die weggevallen inkomsten voor Infrabel gecompenseerd worden, want daarover vind ik in het artikel niet echt iets?
Als het de minister trouwens menens is over de concurrentie met de luchtvaart, zou het ook goed zijn als er eens werk zou gemaakt worden van snelheidsverhogingen op routes die internationale treinen (kunnen) gebruiken, maar die nog niet volledig voorzien zijn voor echt hoge snelheden.

Daarbij denk ik dan aan het stuk tussen Antwerpen en Brussel, en ook aan de lijn van Brussel naar Luxemburg.
Maar ik maak mij hierover totaal geen illusies: ook deze regering zal hier geen werk van maken.
We mogen al blij zijn dat deze lijnen uiteindelijk volledig 160 km/h worden, wat veel te weinig is om op langere afstanden enige rol van betekenis te spelen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Ja, de overheid betaalt die rijpaden. Hoe meer nachttreinen, hoe duurder voor hen dus. Maar momenteel valt het aantal nog goed mee.
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Nachttreinen

Bericht door Rww »

Shrek schreef: 26 jun 2023, 13:12 Ja, de overheid betaalt die rijpaden. Hoe meer nachttreinen, hoe duurder voor hen dus. Maar momenteel valt het aantal nog goed mee.
Alleen voor de NMBS of ook voor train charter services?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Rww schreef: 26 jun 2023, 17:54
Shrek schreef: 26 jun 2023, 13:12 Ja, de overheid betaalt die rijpaden. Hoe meer nachttreinen, hoe duurder voor hen dus. Maar momenteel valt het aantal nog goed mee.
Alleen voor de NMBS of ook voor train charter services?
Voor beide nachttreinen die er vandaag rijden.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1816
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Rww schreef: 26 jun 2023, 17:54
Shrek schreef: 26 jun 2023, 13:12 Ja, de overheid betaalt die rijpaden. Hoe meer nachttreinen, hoe duurder voor hen dus. Maar momenteel valt het aantal nog goed mee.
Alleen voor de NMBS of ook voor train charter services?
Al goed dat het niet enkel voor de NMBS is, dat zou niet bepaald eerlijk zijn in een geliberaliseerde markt.
Bovendien wil de NMBS helemaal geen nachttreinen inleggen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

pietje schreef: 26 jun 2023, 12:12 En gaan die weggevallen inkomsten voor Infrabel gecompenseerd worden, want daarover vind ik in het artikel niet echt iets?
Als het de minister trouwens menens is over de concurrentie met de luchtvaart, zou het ook goed zijn als er eens werk zou gemaakt worden van snelheidsverhogingen op routes die internationale treinen (kunnen) gebruiken, maar die nog niet volledig voorzien zijn voor echt hoge snelheden.

Daarbij denk ik dan aan het stuk tussen Antwerpen en Brussel, en ook aan de lijn van Brussel naar Luxemburg.
Maar ik maak mij hierover totaal geen illusies: ook deze regering zal hier geen werk van maken.
We mogen al blij zijn dat deze lijnen uiteindelijk volledig 160 km/h worden, wat veel te weinig is om op langere afstanden enige rol van betekenis te spelen.
Het project om lijn 162 te overbruggen met een nieuwe lijn aan 200km/u is uiteindelijk in een lade beland. Het betrof het origineel eurocaprail project. Het verhogen van de huidige snelheid naar 160 km/u en het rechttrekken van heel wat bogen is daar dus een restant van. Origineel was een lijn van Ciney naar Libramont voorzien aan 200 km/u.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

Portbou schreef: 26 jun 2023, 18:06 Al goed dat het niet enkel voor de NMBS is, dat zou niet bepaald eerlijk zijn in een geliberaliseerde markt.
En dat is precies wat de Nederlandse overheid heeft gedaan, tot chagrijn van de private concurrenten. NS en ÖBB krijgen subsidie voor de Nightjet naar Wenen, European Sleeper en GCT krijgen dat niet.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1816
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

AlexNL schreef: 26 jun 2023, 19:51
Portbou schreef: 26 jun 2023, 18:06 Al goed dat het niet enkel voor de NMBS is, dat zou niet bepaald eerlijk zijn in een geliberaliseerde markt.
En dat is precies wat de Nederlandse overheid heeft gedaan, tot chagrijn van de private concurrenten. NS en ÖBB krijgen subsidie voor de Nightjet naar Wenen, European Sleeper en GCT krijgen dat niet.
Dat "chagrijn" is zeer begrijpelijk.
Het is al moeilijk genoeg om als nieuwe speler treinen te organiseren ; dit soort concurrentievervalsing voor de incumbents is oneerlijk.
Plaats reactie