Nachttreinen

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

groentje schreef: 06 sep 2023, 10:38 Hoeveel langer zal hij dan onderweg zijn?
Ik zie eerlijk gezegd niet meteen de meerwaarde, de NJ naar Innsbruck deed al München aan...
Ik vind het absoluut wel een meerwaarde.

Tegenover Regensburg en Passau krijg je nu een directe verbinding met miljoenenstad München (weliswaar erg vroeg en in Ostbahnhof), Rosenheim (aansluiting naar Tirol) en Salzburg (toeristische hotspot en aansluiting richting Slovenië en Kroatië).

De reistijd naar Wenen wordt slechts een halfuur langer, dat vind ik een verdedigbaar nadeel.
trainlovertje
Berichten: 2353
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

Portbou schreef: 06 sep 2023, 15:05
groentje schreef: 06 sep 2023, 10:38 Hoeveel langer zal hij dan onderweg zijn?
Ik zie eerlijk gezegd niet meteen de meerwaarde, de NJ naar Innsbruck deed al München aan...
Ik vind het absoluut wel een meerwaarde.

Tegenover Regensburg en Passau krijg je nu een directe verbinding met miljoenenstad München (weliswaar erg vroeg en in Ostbahnhof), Rosenheim (aansluiting naar Tirol) en Salzburg (toeristische hotspot en aansluiting richting Slovenië en Kroatië).

De reistijd naar Wenen wordt slechts een halfuur langer, dat vind ik een verdedigbaar nadeel.
Meer nog: de trein moet toch sowieso via Mannheim rijden als er daar rijtuigen (komende van/naar Parijs) uitgewisseld moeten worden. De weg via München lijkt me dan ook de meest logische en waarschijnlijk zelfs de snelste. Ik ben dus ook positief gestemd over deze beslissing.
jan_olieslagers
Berichten: 3524
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Voor een nachttrein is snelheid toch sowieso niet het eerste vereiste?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7281
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

jan_olieslagers schreef: 06 sep 2023, 15:19 Voor een nachttrein is snelheid toch sowieso niet het eerste vereiste?
Nee, maar wel het aankomstuur. In Wenen is dat nu al op het randje, met een aankomst rond 10u, een halfuur later is al bijna middag. Dat is geen nachttrein meer.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Hoewel ik liever een volledig treindeel naar Innsbruck had gezien, is een stop in München en Salzburg van de NJ naar Wenen een goed compromis.
Wie weet komt het er bij veel succes ooit nog wel eens van.
Terminus
Berichten: 1128
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Nachttreinen

Bericht door Terminus »

FLV-FGSP schreef: 05 sep 2023, 18:04 * De nieuwe Nightjet-combinaties zullen als eerste van Wenen en Innsbruck naar Hamburg rijden. Blijkbaar verloopt de toelating in Italië uitgesproken moeizaam.
Interessant. Nu hangt er bij vertrek uit Innsbruck/Wenen een treindeel richting Hamburg aan de trein richting Amsterdam. Die zal dus vanaf december minder rijtuigen tellen? Of komt er 'iets anders' in de plaats?
trainlovertje
Berichten: 2353
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

Terminus schreef: 06 sep 2023, 16:55
FLV-FGSP schreef: 05 sep 2023, 18:04 * De nieuwe Nightjet-combinaties zullen als eerste van Wenen en Innsbruck naar Hamburg rijden. Blijkbaar verloopt de toelating in Italië uitgesproken moeizaam.
Interessant. Nu hangt er bij vertrek uit Innsbruck/Wenen een treindeel richting Hamburg aan de trein richting Amsterdam. Die zal dus vanaf december minder rijtuigen tellen? Of komt er 'iets anders' in de plaats?
Er zouden op termijn weer auto's vanuit/naar Düsseldorf mee moeten kunnen. Ik weet niet voor wanneer dit gepland is.
dovaere
Berichten: 320
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

groentje schreef: 06 sep 2023, 15:23
jan_olieslagers schreef: 06 sep 2023, 15:19 Voor een nachttrein is snelheid toch sowieso niet het eerste vereiste?
Nee, maar wel het aankomstuur. In Wenen is dat nu al op het randje, met een aankomst rond 10u, een halfuur later is al bijna middag. Dat is geen nachttrein meer.
Klopt, maar zoals steeds met een trein die eenmaal per dag rijdt, en in een X rijdt, zal dit een compromis zijn.
Het treindeel vanuit Parijs vertrekt vanaf december een kwartier later: 19:12 in plaats van 18u58. (De Fransen zullen blij zijn dat het niet meer zo vroeg is.)
Het treindeel vanuit Brussel vertrekt vanaf december een halfuur vroeger: 19:03 in plaats van 19:32.
Tegenover het late aankomstuur in Wenen staat dat de aankomst in Berlijn wel menselijk is: 8:26.

De nieuwe route van de nachttrein is goed richting de grote bestemmingen voor Wenen: München en Salzburg.
Wie 's morgens net wat vroeger in Wenen wil aankomen, heeft nog altijd de mogelijkheid om van een dagtrein over te stappen op de andere nachttrein uit Amsterdam/Hamburg, alhoewel zo'n overstap riskanter is.
En wie echt al om 6u44 in Wenen wil aankomen, kan overstappen op de nachttrein van Stuttgart richting Boedapest.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Terminus schreef: 06 sep 2023, 16:55
FLV-FGSP schreef: 05 sep 2023, 18:04 * De nieuwe Nightjet-combinaties zullen als eerste van Wenen en Innsbruck naar Hamburg rijden. Blijkbaar verloopt de toelating in Italië uitgesproken moeizaam.
Interessant. Nu hangt er bij vertrek uit Innsbruck/Wenen een treindeel richting Hamburg aan de trein richting Amsterdam. Die zal dus vanaf december minder rijtuigen tellen? Of komt er 'iets anders' in de plaats?
Wel, de nieuwe Nightjetcombinaties kunnen gekoppeld worden met klassieke rijtuigen. De treindelen naar Hamburg zullen een vaste lengte hebben (7 rijtuigen), de treindelen naar Amsterdam kunnen nog lichtjes variëren (6 of 7 rijtuigen).
TKR
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Nachttreinen

Bericht door TKR »

trainlovertje schreef: 06 sep 2023, 16:57
Terminus schreef: 06 sep 2023, 16:55
FLV-FGSP schreef: 05 sep 2023, 18:04 * De nieuwe Nightjet-combinaties zullen als eerste van Wenen en Innsbruck naar Hamburg rijden. Blijkbaar verloopt de toelating in Italië uitgesproken moeizaam.
Interessant. Nu hangt er bij vertrek uit Innsbruck/Wenen een treindeel richting Hamburg aan de trein richting Amsterdam. Die zal dus vanaf december minder rijtuigen tellen? Of komt er 'iets anders' in de plaats?
Er zouden op termijn weer auto's vanuit/naar Düsseldorf mee moeten kunnen. Ik weet niet voor wanneer dit gepland is.
Dit is zeer interessant nieuws. Heb je een bron toevallig? :)
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

dovaere schreef: 06 sep 2023, 17:04 Wie 's morgens net wat vroeger in Wenen wil aankomen, heeft nog altijd de mogelijkheid om van een dagtrein over te stappen op de andere nachttrein uit Amsterdam/Hamburg, alhoewel zo'n overstap riskanter is.
En wie echt al om 6u44 in Wenen wil aankomen, kan overstappen op de nachttrein van Stuttgart richting Boedapest.
Echt jammer dat DB er momenteel een zodanig boeltje van maakt dat dit soort overstapverbindingen compleet onbetrouwbaar geworden is. Hopelijk betert dit ooit eens en kunnen we inderdaad weer met een gerust hart kiezen voor de optie die het best bij onze plannen aansluit.

Ter illustratie, ICE 19 (vertrek Brussel Zuid 18h25) die aansluit op de Nightjet uit Amsterdam is de voorbije 7 dagen 2x volledig afgeschaft en 1x met 2h vertraging aangekomen.
trainlovertje
Berichten: 2353
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

TKR schreef: 06 sep 2023, 17:36
trainlovertje schreef: 06 sep 2023, 16:57
Terminus schreef: 06 sep 2023, 16:55

Interessant. Nu hangt er bij vertrek uit Innsbruck/Wenen een treindeel richting Hamburg aan de trein richting Amsterdam. Die zal dus vanaf december minder rijtuigen tellen? Of komt er 'iets anders' in de plaats?
Er zouden op termijn weer auto's vanuit/naar Düsseldorf mee moeten kunnen. Ik weet niet voor wanneer dit gepland is.
Dit is zeer interessant nieuws. Heb je een bron toevallig? :)
Ofwel heb ik dat vernomen van de ÖBB zelf (social media, persconferentie,...), ofwel gelezen in DREHSCHEIBE. Kan het echter niet meteen terugvinden, is al meer dan een jaar geleden dat die info me bereikt heeft.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Nachttreinen

Bericht door maarten »

groentje schreef: 06 sep 2023, 13:45 Voor bedden en couchettes wil ik je nog wel volgen, maar voor de zitplaatsen... Veel reizigers stappen sowieso pas op in Duitsland, dus...
Ik zag vorige week de NJ uit Brussel voorbijkomen in Köln-Ehrenfeld. Die was al goed vol. Lig en zitplaatsen.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Op Twitter (X) vond ik een leuke grafische weergave van de rangeeractie in Mannheim:
https://twitter.com/i/status/1696111568537178142
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nachttreinen

Bericht door HLE18 »

Zijn er eigenlijk ergens statistieken van de stiptheid van European sleeper treinen? Gewoon curieus of dat beter is dan ÖBB :)
Plaats reactie