Nachttreinen

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

HLE18 schreef: 11 okt 2023, 18:26 Zijn er eigenlijk ergens statistieken van de stiptheid van European sleeper treinen? Gewoon curieus of dat beter is dan ÖBB :)
bahn.expert
En dan zoeken op treinnummer (453/452) en datum.

Naar mijn gevoel is de stiptheid van European Sleeper stukken beter. Ze rijden een minder storingsgevoelige route en koppelen en ontkoppelen onderweg niet met andere treinen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Er is toch nog iets vreemds aan de hand ivm. Nightjet vanaf de nieuwe dienstregeling.

Brussel-Berlijn lijkt te rijden op dinsdag, donderdag en zaterdag.
Goede keuze want daardoor geen directe concurrentie met European Sleeper die maandag, woensdag, vrijdag rijdt.

Brussel-Wenen lijkt dan weer te rijden op maandag, woensdag en vrijdag.
Wat ook een zeer goede keuze is want bvb. skiërs vertrekken liefst op vrijdagavond.

Tot hier toe was mijn begrip dat we 3x per week een vertrek van een NIghtjet zouden hebben met treindelen voor zowel Wenen als Berlijn.
Bijlagen
n2.jpg
n1.jpg
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Even op mezelf antwoorden want ik kreeg zonet via Twitter bevestiging van Oebb.

Plan is dus inderdaad dat we 6 Nightjet-vertrekken per week zullen hebben vanaf Brussel.
Ma, wo, vr naar Wenen (via München en Salzburg)
Di, do, za naar Berlijn

Ben er heel blij mee maar vind het verrassend.
Betekent immers zo goed als een verdubbeling van de kosten die OeBB in België maakt voor deze trein.
Portbou schreef: 13 okt 2023, 13:04 Er is toch nog iets vreemds aan de hand ivm. Nightjet vanaf de nieuwe dienstregeling.

Brussel-Berlijn lijkt te rijden op dinsdag, donderdag en zaterdag.
Goede keuze want daardoor geen directe concurrentie met European Sleeper die maandag, woensdag, vrijdag rijdt.

Brussel-Wenen lijkt dan weer te rijden op maandag, woensdag en vrijdag.
Wat ook een zeer goede keuze is want bvb. skiërs vertrekken liefst op vrijdagavond.

Tot hier toe was mijn begrip dat we 3x per week een vertrek van een NIghtjet zouden hebben met treindelen voor zowel Wenen als Berlijn.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

Portbou schreef: 13 okt 2023, 13:22 Plan is dus inderdaad dat we 6 Nightjet-vertrekken per week zullen hebben vanaf Brussel.
Ma, wo, vr naar Wenen (via München en Salzburg)
Di, do, za naar Berlijn

Ben er heel blij mee maar vind het verrassend.
Betekent immers zo goed als een verdubbeling van de kosten die OeBB in België maakt voor deze trein.
Interessante info.
Aangezien de situatie tijdelijk is tot ze voldoende rijtuigen hebben voor dagelijkse ritten, denk ik dat ze de tijdelijk hogere kosten slikken om hun opgebouwde klantenbestand (toerisme, internationale werknemers in Brussel) op ma/wo/vr niet te verliezen. Werd de Nightjet naar Brussel in 2020 niet expliciet opgestart wegens de pendel naar de internationale instellingen (op zondagavond naar Brussel, vrijdag terug naar Oostenrijk)?
Zijn de Belgische net-kosten voor nachttreinen trouwens niet erg laag door de maatregel van vorig jaar?
Het aantal begeleiders kan gespreid worden over de twee bestemmingen.
Blijft over het aantal Belgische treinbestuurders dat moet verdubbelen.
Misschien waren de financiële afspraken met de NMBS al gemaakt voor een dagelijkse trein?
Laatst gewijzigd door dovaere op 13 okt 2023, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
TKR
Berichten: 198
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Nachttreinen

Bericht door TKR »

Heeft het dan mogelijks te maken met het ingebruik nemen van de rijpaden zodat men deze niet zomaar verliest aan een ander? (zoals met slots in drukke luchthavens)
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

dovaere schreef: 13 okt 2023, 15:27 om hun opgebouwde klantenbestand (toerisme, internationale werknemers in Brussel) op ma/wo/vr niet te verliezen. Werd de Nightjet naar Brussel in 2020 niet expliciet opgestart wegens de pendel naar de internationale instellingen (op zondagavond naar Brussel, vrijdag terug naar Oostenrijk)?
Ik merk nu ook op dat er ook een dag veranderd is aan de terugreis Wenen-Brussel: van zo/di/do naar di/do/za. Niet goed voor eventuele internationale werknemers in Brussel zoals ik hierboven schreef, wel voor skitoeristen van wie het verblijf loopt van zaterdag tot zaterdag.

DB Navigator denkt trouwens dat Brussel-Wenen op dinsdag, donderdag en zaterdag rijdt. Ik hoop dat die rangering in Duitsland dan maar goed ingepland is :-)
(gekeken op 19-21/12)
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

dovaere schreef: 13 okt 2023, 16:27 DB Navigator denkt trouwens dat Brussel-Wenen op dinsdag, donderdag en zaterdag rijdt. Ik hoop dat die rangering in Duitsland dan maar goed ingepland is :-)
(gekeken op 19-21/12)
Ah, ik ben helemaal op het verkeerde been gezet. DB Navigator geeft ook andere dagen voor Parijs-Wenen dan ÖBB !!!¨

Maar volgens ÖBB rijden Parijs-Wenen en Parijs-Berlijn wel BEIDE op di/do/za !
Waarmee gaat Brussel-Wenen (via München) op ma/wo/vr (volgens ÖBB) dan samenrijden, heel die lange rit door België, Duitsland en Oostenrijk ???
Blijkbaar niet meer samen met de Amsterdam-Wenen, want die gaat niet via München-Salzburg.

Ik begin toch te vrezen dat ook ÖBB het nog niet zo goed weet...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

dovaere schreef: 13 okt 2023, 16:41 Ik begin toch te vrezen dat ook ÖBB het nog niet zo goed weet...
Daar lijkt het inderdaad op.

Vanmiddag klonken ze nochtans overtuigd...
Bijlagen
t.jpg
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Nachttreinen

Bericht door Accelerat »

Is er al enig zicht op wanneer de tickets NJ Brussel-Berlijn bij de OeBB beschikbaar gaan worden? De Wenen tickets zitten er al in voor de nieuwe dienstregelingen.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Portbou schreef: 13 okt 2023, 13:04 Tot hier toe was mijn begrip dat we 3x per week een vertrek van een NIghtjet zouden hebben met treindelen voor zowel Wenen als Berlijn.
Mijn contactpersoon bij NMBS Internationaal bevestigt: dat was de planning en dat blijft de planning, zoals het nu bij Nightjet.com wordt aangeboden, is het fout. Ze gaan dit bij de Oostenrijkers aankaarten. Aankomst in Brussel/vertrek uit Brussel is tot september op dinsdag, donderdag en zaterdag.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

FLV-FGSP schreef: 16 okt 2023, 10:14
Portbou schreef: 13 okt 2023, 13:04 Tot hier toe was mijn begrip dat we 3x per week een vertrek van een NIghtjet zouden hebben met treindelen voor zowel Wenen als Berlijn.
Mijn contactpersoon bij NMBS Internationaal bevestigt: dat was de planning en dat blijft de planning, zoals het nu bij Nightjet.com wordt aangeboden, is het fout. Ze gaan dit bij de Oostenrijkers aankaarten. Aankomst in Brussel/vertrek uit Brussel is tot september op dinsdag, donderdag en zaterdag.
Bij deze ook bevestigd door OEBB op Twitter :
Bijlagen
tt.jpg
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

De nachttrein uit Wenen had vandaag bij aankomst te Brussel Zuid liefst 213 minuten vertraging ofwel 3u33. Weet iemand waardoor de vertraging ontstond?
260689
Berichten: 3329
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

Iets met tussenkomst van de politie.
Bijlagen
Screenshot_20231016-142033.png
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Oei die info klopt niet, ik heb hem rond ongeveer 13u20 fysiek zien aankomen waardoor ik ik hem ben gaan opzoeken hoeveel vertraging hij had. Dus geen aankomst om 12u00 maar rond 13u20.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

Portbou schreef: 16 okt 2023, 11:44 Bij deze ook bevestigd door OEBB op Twitter :
Bedankt, klopt nu ook in ÖBB Scotty.
Nu blijft nog dat DB Navigator zegt dat Parijs-Wenen dagelijks is, en ÖBB 3x per week :-)
Plaats reactie