Nachttreinen

dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

Steven schreef: 13 dec 2023, 01:27 Aangezien ze niet vanaf het zelfde spoor vertrekken zal dat lastig zijn maar je opmerking was ook in mij opgekomen.
Blijkbaar is er dagelijks een rechtstreekse treinhelft naar Strasbourg ingepland om 7u17 en om 13u17. maar rijden die ruwweg maar de helft van de keren, gisteren dus blijkbaar niet.
Dan toont de SNCF die in haar app onterecht als "vol". Beter geïnformeerden weten dat "vol" hier een marketing-eufemisme is voor "we kunnen geen rechtstreekse trein vullen, dus rijden we niet".

Overigens is dat treinpad om 13u17 niet efficiënt (nog afgezien van de verspilling aan energie en kosten om naar Straatsburg zo'n grote omweg te maken, aan hoge snelheid om die omweg te compenseren):

Dat treinpad om 13u17 levert de reiziger namelijk niet de te verwachten tijdswinst tegenover de
ook bestaande reismogelijkheid 4 minuten later (met Eurostar). Ondanks overstap van maar liefst 1u20 van Paris-Nord naar Est is de reistijd exact even lang: 4u20.
Dus twee treinpaden, niet gespreid in de tijd maar op 4 minuten van elkaar, en de rechtstreekse hst verliest onderweg onverklaarbaar een uur tijd zodat hij toch niet sneller is dan die met de lastige lange overstap ???

PS. Ik vond toevallig één enkele dag, zaterdag 30 maart, waarop er wel een rechtstreeks treinpad is in de namiddag met een betere snelheid: 3u45. Het verschil is blijkbaar o.a. dat het tragere pad doorrijdt tot Marne-la-Vallée, en daar 17 minuten stilstaat om dan terug te keren (ik vond geen Franse TGV waarmee hij zou gekoppeld rijden tot Strasbourg).
Toen de TGV van de Europese parlementsleden vorige maand (onbedoeld) dit spoor volgde en dus bij Disney belandde, leverde dat algemene hilariteit en krantenarikels op.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Nachttreinen

Bericht door maarten »

Steven schreef: 12 dec 2023, 13:58 Nog grappiger is misschien dat treinnumer 9874 nergens voorkomt. Er is nergens in België een reisweg met dat treinnummer, evenmin in Frankrijk. Niet op vandaag of gisteren.
Ik zie hem nu wel staan op de vertrekborden van Lille Europe. Ook de info lijkt te kloppen, rijdt tot Marne-la-Vallée - Chessy en splitst en keert daar blijkbaar (TGV 9874 halteert er 19 minuten, TGV 9830 6 minuten).

Ik weet niet of dit een permanente link is: https://www.sncf.com/en/booking-itinera ... CE87223263
Anders via https://www.sncf.com/en/booking-itinerary/timetables station Lille Europe opzoeken.

Hmm. daar klopt toch iets niet, volgens de gegevens maakt hij geen kop in Marne-la-Vallée - Chessy. In Brussel vertrekt hij met de 9874 met rijtuig 18 op kop, in Lille Europe maakt hij kop dus rijtuig 9874 met rijtuig 18 achteraan, zo ook in CDG, in Marne-la-Vallée - Chessy is hij dan alleen en met rijtuig 11 op kop (zelfde orientatie dus) en in Champagne-Ardenne TGV ook. Dat zou een hele vreemde route zijn. Het is mogelijk, maar dan moet je via Villiers-Sur-Marne en kom je op de route uit Paris-Est uit.
Laatst gewijzigd door maarten op 13 dec 2023, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Enfin, terug dus naar onze nachttreinen voor die ene T.G.V. hier iets te veel aandacht begint te krijgen. Mijn nieuwsgierig brein wil wel eens weten wie hier al ooit met de nachttrein gereisd heeft. Aangezien we in ons land een hele tijd geen nachttreinen hadden hebben we dus een generatie (vermoed ik) die de kans nog niet had om er mee te reizen, of misschien er geen budget voor had (of andere redenen).
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Ik heb twee heen-en-terugreizen gedaan:
*/ ergens rond 1972, een charter van Sint Paulus Jeugdreizen, naar Reutte, Oostenrijk (vermoed ik)
*/ ruw geschat 1990, naar Milano en dan verder met een dagtrein tot Piacenza, om te werken bij mijn enige buitenlandse klant
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

Ik heb Boedapest - Belgrado en Belgrado - Zürich gedaan. Zal eens zoeken naar de treinnummers en foto's.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Ikzelf deed in 1986 mijn eerste grote reis met de nachttrein, samen met klasgenoten op sneeuwklassen in Zwitserland. Toen is de passie voor treinen (en Zwitserland) er enkel maar groter op geworden. De eerste grote reis en dit zonder de mama en papa. Nadien zijn nog ritten gevolgd met nachttreinen naar Zwitserland (Chur), Oostenrijk (Innsbruck), Duitsland (Berlijn)
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Nachttreinen

Bericht door maarten »

Bedoel je specifiek de huidige nachttrein Brussel - Wenen? Of nachttreinen in het algemeen? Want ik neem aan dat veel mensen hier toch al wel eens met een nachttrein hebben gereisd.

Als het in het algemeen is, verschillende (ik ben dan wel slechts reserve-Belg, zoals mijn landsgenoten mij noemen).
Laat eens denken. Een aantal binnen-duitse nachttreinen (Köln - Leipzig, Köln - München, Frankfurt - Dresden, Stuttgart - Leipzig, Düsseldorf - Berlijn met de Talgo), Frankfurt - Polen, Hannover - Oostenrijk, Amsterdam - Moskou, Moskou - Novosibirsk, Parijs - Spanje, Milaan - Siracuse.

Het beste was uiteraard de duitse Talgo. Parijs - Spanje was ook Talgo maar dat was in T4 en de zitindeling is uitermate ruk, Düsseldorf - Berlijn was in T1 met douche en toilet. Zo jammer dat dat materieel zo snel alweer is uitgefaseerd terwijl het oude gewone WLAB materieel nog altijd rijdt.

Het enige wat ik nog mis is de dubbeldekker Nightjet.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

Effe vergeten toe te voegen. Ik heb de 2 laatste seizoenen van de Bergland-Express van TTC als steward mogen meemaken. Een ervaring om niet meer te vergeten.
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Nachttreinen

Bericht door pmuy »

De voorbije twee jaren:
- Oslo-Trondheim met SJ Nord: T1
- Narvik-Stockholm met Vy: C6
- Boedapest-Praag met CD: T1
- Sunrise Izumo met JR Central, JR West: éénpersoonscompartiment, type "Single"
- Parijs-Wenen met ÖBB: T1
- Zagreb-Stuttgart met HZ: C4
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Nachttreinen

Bericht door TKR »

Geboren in '96 heb ik inderdaad naast het hoogtepunt van de nachttreinen gegrepen. Toch heb ik met mijn ouders wel nog een tal van reizen met de nachttrein kunnen doen. Mede dankzij mijn vader die er ook door gepassioneerd is. Het verval van de nachttreinen heb ik dus wel in volle glorie mogen meemaken. :lol: (volgens mij heb ik hier zelfs een oude forum post van hem gevonden van toen, die beschrijft namelijk exact de reizen die wij deden. :mrgreen: )

In het laatste jaar van de Railtour hebben we deze in de zomer naar Oostenrijk genomen. (2002 of 2003?) Dit moet in het I5 rijtuig geweest zijn, afgaande van een foto.

Daarna enkele keren met de autotrein (AutoZug) Van Düsseldorf naar Italie of Oostenrijk (en/of terug): Verona, Bolzano, Triëste, Villach, Innsbruck.

En uiteindelijk met de NightJet (ook met de auto erop) van Wenen en Innsbruck naar Düsseldorf.

Al bij al veel geluk gehad dus dat mijn vader me op deze reizen meenam. :) Ik had enkele jaren geleden schrik dat nachttreinen volledig zouden verdwijnen, maar ze zijn precies toch goed aan een comeback bezig. Nu de autotreinen nog.

--

Voor de geïnteresseerden, mijn vader reed in de jaren 80 met Railtour meerdere malen naar Rimini en Venetië.
Mijn moeder zou dan weer met Railtour meerdere keren naar Oostenrijk gereisd hebben.

Ook heb ik met mijn vader de verschillende bar-disco rijtuigen bezocht die nu verspreid over het land staan. :) Helaas heb ik ze nooit in actie mogen meemaken. Wel een leuk weetje om te vertellen aan vrienden over nachtelijke feestjes op het spoor. :D

Verder heb ik één vriend die ook met de school met de slaaptrein zou gaan skiën zijn, midden jaren '00 denk ik.

--

Nu we allen volwassen zijn en de slaaptrein terug opgekomen is heb ik tevergeefs geprobeerd deze te introduceren bij mijn vrienden om mee te gaan skiën. Helaas, de trein is niet vroeg genoeg boekbaar en véél duurder dan gewoon zelf rijden.
Recent ook geprobeerd voor de citytrip naar Berlijn met European Sleeper te doen, maar deze reed dan niet op de juiste dagen.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Paul »

Nachttreinen die ik ooit nam:
- Parijs - Brussel
- Denderleeuw - Narbonne (auto-slaaptrein) vv.
- Denderleeuw - Avignon (auto-slaaptrein) vv.
- Brussel - Roma vv. (een keer of acht)
- Parijs - Roma
- Brussel - Zürich vv.
- Brussel - Warszawa vv.
- Brussel - Kopenhagen vv.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
stijn
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Nachttreinen

Bericht door stijn »

Brussel-Zuid-Sierre en terug
Brussel-Zuid-Kufstein en terug
Lecce-Parma
Düsseldorf-Innsbruck (met auto) en terug
Cairo-Luxor en terug
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Nachttreinen

Bericht door DDietzen »

Geboren in 2000, in 2019 mijn eerste nachttrein genomen: Praag-Warschau. Diezelfde zomer Stockholm(Flemingsberg)-Malmö. In 2022 Innsbruck-Utrecht en met een zelf georganiseerde groepsreis Hamburg-Malmö (Snälltåget). Ook Oslo-Bergen stond voor die reis op de planning maar werd geannuleerd wegens werkzaamheden, gelukkig bood dat de kans om overdag het schitterende uitzicht mee te maken.
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Nachttreinen

Bericht door Terminus »

Als kind het ene jaar richting Spanje (Brussel - Port Bou met de Camino Azul), het andere jaar naar Oostenrijk.

Na het verdwijnen van de Belgische nachttreinen nog Brussel-Zuid - Hannover gedaan in een zitrijtuig (slecht idee) van de Parijs-Brussel-Berlijn.

Verder nog:
Lille - Avignon (SNCF)
Keulen - Wenen (toen nog een EuroNight)
Amsterdam - Munchen (soms opgestapt in Nederland, soms in Keulen maar dat was om 23u46)

Recent de Nightjet Utrecht - Innsbruck

En nog 1 seizoen in de Bergland Expres gewerkt.

Wat nog op mijn lijstje staat:
- Brussel-Salzburg (nu dat terug kan)
- Caledonian Sleeper (al is niet iedereen even enthousiast over het comfort, of de prijs-kwaliteitsverhouding)
- in Venetië geraken, bij voorkeur met de slaaptrein
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Nachttreinen

Bericht door Terminus »

260689 schreef: 13 dec 2023, 12:53 Effe vergeten toe te voegen. Ik heb de 2 laatste seizoenen van de Bergland-Express van TTC als steward mogen meemaken. Een ervaring om niet meer te vergeten.
Oei, ze hebben je slecht gekweekt, want ze stonden erop dat je Bergland Expres schreef met 1 "s".
Als ik me goed herinner stond het zo in de cursus: "Bergland Expres (met 1s !!!)"
(ik weet niet meer wat het verhaal erachter was, maar er zat een gevoeligheid achter :))
Plaats reactie