Nachttreinen

jan_olieslagers
Berichten: 3524
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

in Venetië geraken, bij voorkeur met de slaaptrein
Goesting is koop zeggen we, maar als reisbestemming is Venetië geen aanrader meer, helaas helaas. Lees desgewenst "Grand Hotel Europa" van Ilja Pfeijffer - ook al vind ik dat de zaken daar wel een beetje worden overdreven. Als ge daar toch naartoe trekt: doe het buiten het toeristenseizoen, in februari of oktober of zo. Dan betaalt men nog steeds toeristentaks en er zijn nog steeds minder en minder fatsoenlijke winkels en eetgelegenheden maar men kan tenminste adem halen.

Daarentegen kan de nachttrein op zich best aantrekkelijk zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Nachttreinen

Bericht door pmuy »

pmuy schreef: 11 dec 2023, 17:38 Er lijkt iets veranderd te zijn aan het tariefsysteem van de Nightjet, toch voor de éénpersoonscompartimenten. Op 4 januari kost een dergelijk compartiment voor het traject Brussel-Wenen bijvoorbeeld €599,90 (of €774,90 voor een deluxe-compartiment). Met een Interrailpas bedraagt dit respectievelijk €364,90 en €599,90. Enkele maanden geleden was dit toch veel goedkoper?

Ook als ik de kostprijs van een Interrailreservering voor een éénpersoonscompartiment in maart opzoek, geraak ik niet onder de €300 of €490 voor een deluxe-compartiment. Dat zijn toch geen redelijke prijzen meer voor reizen in het dalseizoen...
Verschillende mensen hebben opgemerkt dat ÖBB de tarieven voor de Nightjet reeds heeft laten zakken in vergelijking met enkele dagen geleden.
Dezelfde accommodatie op dezelfde trein als hierboven, kost nu bijvoorbeeld "maar" €449,90/€494,90 (zonder Interrail), bijvoorbeeld.

Er is nog hoop!
rvdborgt
Berichten: 4327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

Terminus schreef: 13 dec 2023, 21:32 Oei, ze hebben je slecht gekweekt, want ze stonden erop dat je Bergland Expres schreef met 1 "s".
Als ik me goed herinner stond het zo in de cursus: "Bergland Expres (met 1s !!!)"
(ik weet niet meer wat het verhaal erachter was, maar er zat een gevoeligheid achter :))
Geen idee of dit de reden was: "expres" is in het Nederlands met 1 s. Maar in feite had het dan Berglandexpres moeten zijn.
trainlovertje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

Terminus schreef: 13 dec 2023, 21:30 - Caledonian Sleeper (al is niet iedereen even enthousiast over het comfort, of de prijs-kwaliteitsverhouding)
Ik ben alvast wel enthousiast over mijn reis een aantal maanden geleden. En ik heb een stuk minder betaald voor een private slaapcabine met eigen badkamer dan de ÖBB tegenwoordig lijkt te vragen...
trainlovertje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

Mijn nachttrein-ervaringen als 28-jarige:

Eerste ervaring op de nachttrein was CityNightLine van Karlsruhe naar Leipzig in 2015, in een soort 'slaapzetel' (stelde niet veel meer voor dan een gewone zitplaats, eerlijk gezegd).
Tweede reis heel kort daarna: een gewone zitplaats van Keulen naar Basel, ook CNL. Die treinen heb ik helaas enkel vanop een stoel beleefd aangezien ik het in die tijd nog zo goedkoop mogelijk hield als jonge student.
Derde reis, kort nadat CNL komen te gaan was: EN Jan Kiepura Keulen - Berlijn, in een DB IR-Wagen.

Verder steeds in privé slaaprijtuigen (of ligrijtuigen als er geen "echte" slaaprijtuigen aanwezig waren):
- Nightjet (of heette dat toen nog EuroNight?) Hamburg - Zürich, 2016
- EN (van de ČD) Zürich - Praag, 2017
- EN (van de Kroatische HŽPP) Ötztal - Zagreb, 2018
- Nightjet Rome - Wenen, 2019
- Nightjet Brussel - Innsbruck, 2020
- EN (van het Zweedse snälltåget) Stockholm - Berlijn, 2021
- Nightjet Wenen - Zürich, 2021
- Nightjet Wenen - Brussel, 2022
- Caledonian Sleeper Londen - Fort William, 2023

Night Riviera Londen - Penzance zal ik waarschijnlijk volgende maand uitproberen.
260689
Berichten: 3336
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

E453 Brussel - Berlin is afgeschaft wegens een defect rijtuig.
dovaere
Berichten: 323
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

260689 schreef: 15 dec 2023, 20:05 E453 Brussel - Berlin is afgeschaft wegens een defect rijtuig.
Helemaal afgeschaft voor alle reizigers?
Kunnen ze dat ene rijtuig er niet uit halen of bevat dat onmisbare functionaliteit?
260689
Berichten: 3336
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

dovaere schreef: 15 dec 2023, 20:54
260689 schreef: 15 dec 2023, 20:05 E453 Brussel - Berlin is afgeschaft wegens een defect rijtuig.
Helemaal afgeschaft voor alle reizigers?
Kunnen ze dat ene rijtuig er niet uit halen of bevat dat onmisbare functionaliteit?
Vond het ook bizar! Maar dat is wat ik als informatie kreeg.
DR-fan
Berichten: 534
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Nachttreinen

Bericht door DR-fan »

dovaere schreef: 15 dec 2023, 20:54
260689 schreef: 15 dec 2023, 20:05 E453 Brussel - Berlin is afgeschaft wegens een defect rijtuig.
Helemaal afgeschaft voor alle reizigers?
Kunnen ze dat ene rijtuig er niet uit halen of bevat dat onmisbare functionaliteit?
Daarvoor moet er al een bevoegde rangeerder ter plaatse zijn, een opduwbeweging met enkel de bestuurder kan en mag niet. Aangezien deze operator geen verdrag met de NMBS heeft ivm eventuele bijstand moeten ze daar zelf voor zorgen en als er iemand uit Nederland moet komen lukt dat nooit binnen een redelijke termijn. Daar komt nog bij dat Denderleeuw niet echt geschikt is voor dat soort rangeringen. Van de 4 geëlektrificeerde wijksporen zijn er zo al minstens 2 - en meestal 3 - bezet door Desiro's en werktreinen.
dovaere
Berichten: 323
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

DR-fan schreef: 16 dec 2023, 08:35
dovaere schreef: 15 dec 2023, 20:54 Helemaal afgeschaft voor alle reizigers?
Kunnen ze dat ene rijtuig er niet uit halen...?
Daarvoor moet er al een bevoegde rangeerder ter plaatse zijn, een opduwbeweging met enkel de bestuurder kan en mag niet. Aangezien deze operator geen verdrag met de NMBS heeft ivm eventuele bijstand moeten ze daar zelf voor zorgen
Is het makkelijk om met NMBS (of Lineas?) zo'n verdrag te sluiten?
Bestaat er op het spoor geen mogelijkheid om in nood een interventie te vragen mits betaling zoals bij pakweg de wegenhulp?
PS. Ook de NMBS verkoopt tegenwoordig tickets van European Sleeper.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22512
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

NMBS heeft maar net genoeg volk in dienst voor zijn eigen treinen en steeds meer afbouwend omdat er steeds minder rangeringen zijn. De grote hevoelheid desiro, de levering van M7 zorgen steeds meer voor treinen met vaste samenstellingen en automatisch koppelen en ontkoppelen. Dus om dan nog ergens een team klaar te houden voor het geval een concurrent eens een probleem heeft …
jan_olieslagers
Berichten: 3524
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Dat is toch maar een kwestie van een overeenkomstige prijs aan te rekenen, voor de "Bereitschaftsleistung" plus voor eventuele interventies? Maar ja, we weten wel dat commercieel denken geen favoriete oefening is aan de Frankrijkstraat.

Ter anderer zijde zou een realistische prijs/tariefstelling wel eens erg hoog kunnen uitvallen, op het onaanvaardbare af. Enkel als die kost kan verdeeld worden over meerdere operatoren kan het een beetje betaalbaar worden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22512
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Waarom een overeenkomst sluiten? Het personeel dat de nmbs heeft uitlenen en dan het eigen werk niet gedaan krijgen lijkt mij compleet zot. Er is een personeelstekort in heel wat rangen dus moet je niets wegsturen om andere te helpen.
DR-fan
Berichten: 534
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Nachttreinen

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 16 dec 2023, 12:52 Dat is toch maar een kwestie van een overeenkomstige prijs aan te rekenen, voor de "Bereitschaftsleistung" plus voor eventuele interventies? Maar ja, we weten wel dat commercieel denken geen favoriete oefening is aan de Frankrijkstraat.

Ter anderer zijde zou een realistische prijs/tariefstelling wel eens erg hoog kunnen uitvallen, op het onaanvaardbare af. Enkel als die kost kan verdeeld worden over meerdere operatoren kan het een beetje betaalbaar worden.
In Denderleeuw zijn geen rangeerders, die moeten al uit Gent of Vorst komen. Wil je echt suggereren dat de NMBS vertraging veroorzaakt of zelfs treinen moet afschaffen omdat een concurrent niet goed georganiseerd is? De eigen reizigers treffen, dat zou pas commerciële incompetentie zijn.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1807
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

De oplossing zal ooit van de politiek moeten komen. De marktleider moet verplicht worden om dit soort diensten ter beschikking te stellen van kleinere spelers en dit aan een eerlijke prijs.

Ter vergelijking : op het ogenblik dat de telecommarkt open ging voor concurrentie werd marktleider Belgacom door het BIPT verplicht om delen van haar infrastructuur aan een eerlijke prijs ter beschikking te stellen van de nieuwe spelers.
Plaats reactie