Nachttreinen

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1804
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Steven schreef: 18 dec 2023, 16:05 Het komt over als iemand die auto pech heeft en aan iemand anders gaat vragen om zijn gevarendriehoek te plaatsen. Dit soort problemen heeft dus niets maar dan ook niets met concurrentie te maken, een bedrijf moet zelf redzaam zijn. Dat vergelijken met de telecom sector gaat voor geen meter op, totaal andere industrie met andere eigenschappen. Het Belgische spoor is open voor concurrentie. Als morgen een prive ondernemer zijn trein uit de rails ziet gaan zullen de nodige diensten van Infrabel de nodige stappen ondernemen ter ondersteuning maar het blijft een trein van bedrijf X. Het is bijgevolg X die beslist en de nodige stappen onderneemt.
Een kleine private speler kan in de huidige marktomstandigheden niet zelfredzaam zijn op het Belgische spoorwegnetwerk.

Dan zijn er twee opties voor de politiek (ik schrijf wel degelijk de politiek, niet de NMBS) :
  • je legt je erbij neer en doet verder met die ene partij die de nachttreinen die je aan de kiezers beloofd hebt niet wil inleggen.
  • je bedenkt manieren om op de markt in te grijpen zodat deze opengaat voor andere partijen die wel willen leveren wat jij aan je kiezers beloofd hebt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Portbou schreef: 18 dec 2023, 16:11
Steven schreef: 18 dec 2023, 16:08 zoals je weet heeft NMBS in Denderleeuw dat personeel totaal niet.
Lees mijn post aub.
Ik schreef dat ES de trein naar ergens anders kan brengen waar wel personeel is.
Er al aan gedacht dat een rijtuig dat defect is eventueel een beperking opgelegd krijgt, bijvoorbeeld afvoeren aan max 60 km/u, dan valt dit onder speciaal transport, het is dus nooit het geval van “we gaat dit wel effe snel op een andere plaats regelen”. Je zit iets te veel te dromen van een te perfecte wereld, iets dat niet bestaat en er niet zal komen. Je moet alle aspecten van de storing kennen om ze te kunnen beoordelen. Wat we hier op het forum weten is dat wegens een technisch storing de trein niet heeft gereden. Die technische storing kan zowat eender wat zijn met al evenveel mogelijke beperkingen dat er uit volgen. Als de rem defect is van een rijtuig ga je het juist niet uitzetten want dan moet je het afzonderlijk afvoeren en dat is totaal af te raden. Als er elektrische storingen zijn kan je het rijtuig uitzetten maar dan moet je het alsnog op een later moment ophalen om over te brengen daar waar je dus ook de keuze hebt om de trein in zijn geheel over te brengen. Ik gaf nog maar 2 mogelijke versies weer en op basis van de info die we kennen zijn er zeker nog 10 andere mogelijke, je kan speculeren zoveel je wil je gaat nergens uitkomen met je wensen.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

Portbou schreef: 18 dec 2023, 16:18
Een kleine private speler kan in de huidige marktomstandigheden niet zelfredzaam zijn op het Belgische spoorwegnetwerk.
Dat is dus helemaal niet waar. Dat kan perfect en wordt elke week bewezen…
Dat nachttreinen over het algemeen voor de uitbaters niet rendabel zijn is al sinds jaar en dag bekend en daar kan de politiek iets aan doen. Maar kleine SO’s bestaan en floreren, ook in België
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1804
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Steven schreef: 18 dec 2023, 16:20
Portbou schreef: 18 dec 2023, 16:11
Steven schreef: 18 dec 2023, 16:08 zoals je weet heeft NMBS in Denderleeuw dat personeel totaal niet.
Lees mijn post aub.
Ik schreef dat ES de trein naar ergens anders kan brengen waar wel personeel is.
Er al aan gedacht dat een rijtuig dat defect is eventueel een beperking opgelegd krijgt, bijvoorbeeld afvoeren aan max 60 km/u, dan valt dit onder speciaal transport, het is dus nooit het geval van “we gaat dit wel effe snel op een andere plaats regelen”. Je zit iets te veel te dromen van een te perfecte wereld, iets dat niet bestaat en er niet zal komen. Je moet alle aspecten van de storing kennen om ze te kunnen beoordelen. Wat we hier op het forum weten is dat wegens een technisch storing de trein niet heeft gereden. Die technische storing kan zowat eender wat zijn met al evenveel mogelijke beperkingen dat er uit volgen. Als de rem defect is van een rijtuig ga je het juist niet uitzetten want dan moet je het afzonderlijk afvoeren en dat is totaal af te raden. Als er elektrische storingen zijn kan je het rijtuig uitzetten maar dan moet je het alsnog op een later moment ophalen om over te brengen daar waar je dus ook de keuze hebt om de trein in zijn geheel over te brengen. Ik gaf nog maar 2 mogelijke versies weer en op basis van de info die we kennen zijn er zeker nog 10 andere mogelijke, je kan speculeren zoveel je wil je gaat nergens uitkomen met je wensen.
Dus een afvoer van Denderleeuw naar Vorst met dat rijtuig was onmogelijk... maar er helemaal mee naar Berlijn rijden kon wel ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Portbou schreef: 18 dec 2023, 16:18
Steven schreef: 18 dec 2023, 16:05 Het komt over als iemand die auto pech heeft en aan iemand anders gaat vragen om zijn gevarendriehoek te plaatsen. Dit soort problemen heeft dus niets maar dan ook niets met concurrentie te maken, een bedrijf moet zelf redzaam zijn. Dat vergelijken met de telecom sector gaat voor geen meter op, totaal andere industrie met andere eigenschappen. Het Belgische spoor is open voor concurrentie. Als morgen een prive ondernemer zijn trein uit de rails ziet gaan zullen de nodige diensten van Infrabel de nodige stappen ondernemen ter ondersteuning maar het blijft een trein van bedrijf X. Het is bijgevolg X die beslist en de nodige stappen onderneemt.
Een kleine private speler kan in de huidige marktomstandigheden niet zelfredzaam zijn op het Belgische spoorwegnetwerk.

Dan zijn er twee opties voor de politiek (ik schrijf wel degelijk de politiek, niet de NMBS) :
  • je legt je erbij neer en doet verder met die ene partij die de nachttreinen die je aan de kiezers beloofd hebt niet wil inleggen.
  • je bedenkt manieren om op de markt in te grijpen zodat deze opengaat voor andere partijen die wel willen leveren wat jij aan je kiezers beloofd hebt.
Lees je iets meer in als het gaat over treinen met technische problemen en mogelijke gevolgen en hoe dit aan te pakken. Het simpel uitzetten van een rijtuig uitbesteden aan derden is belachelijk, voor andere grotere problemen zullen Infrabel en indien nodig nmbs wel bijspringen maak je daar geen zorgen over. Maar je wil iets eenvoudig oplossen op een heel drastische manier. Laat eenvoudige dingen eenvoudig blijven en laat vooral de politiek er zich niet mee moeien die gaan van die muis toch een olifant maken.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

Om de laatste nagel dan echt in de kist te slaan: de EU-wetgeving maakt het extreem moeilijk personeel uit te wisselen. Elke SO is een eiland op zich…
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1804
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

JHS2013 schreef: 18 dec 2023, 16:23
Portbou schreef: 18 dec 2023, 16:18 Een kleine private speler kan in de huidige marktomstandigheden niet zelfredzaam zijn op het Belgische spoorwegnetwerk.
Dat is dus helemaal niet waar. Dat kan perfect en wordt elke week bewezen…
Door wie ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Portbou schreef: 18 dec 2023, 16:23
Steven schreef: 18 dec 2023, 16:20
Portbou schreef: 18 dec 2023, 16:11

Lees mijn post aub.
Ik schreef dat ES de trein naar ergens anders kan brengen waar wel personeel is.
Er al aan gedacht dat een rijtuig dat defect is eventueel een beperking opgelegd krijgt, bijvoorbeeld afvoeren aan max 60 km/u, dan valt dit onder speciaal transport, het is dus nooit het geval van “we gaat dit wel effe snel op een andere plaats regelen”. Je zit iets te veel te dromen van een te perfecte wereld, iets dat niet bestaat en er niet zal komen. Je moet alle aspecten van de storing kennen om ze te kunnen beoordelen. Wat we hier op het forum weten is dat wegens een technisch storing de trein niet heeft gereden. Die technische storing kan zowat eender wat zijn met al evenveel mogelijke beperkingen dat er uit volgen. Als de rem defect is van een rijtuig ga je het juist niet uitzetten want dan moet je het afzonderlijk afvoeren en dat is totaal af te raden. Als er elektrische storingen zijn kan je het rijtuig uitzetten maar dan moet je het alsnog op een later moment ophalen om over te brengen daar waar je dus ook de keuze hebt om de trein in zijn geheel over te brengen. Ik gaf nog maar 2 mogelijke versies weer en op basis van de info die we kennen zijn er zeker nog 10 andere mogelijke, je kan speculeren zoveel je wil je gaat nergens uitkomen met je wensen.
Dus een afvoer van Denderleeuw naar Vorst met dat rijtuig was onmogelijk... maar er helemaal mee naar Berlijn rijden kon wel ?
Heb ik geschreven dat vorst niet mogelijk was, ik zeg enkel dat je meer moet weten om te oordelen, jij blijft maar oordelen zonder meer te weten. Ondanks wat meerdere mensen je proberen duidelijk te maken dat je te weinig info hebt en dat je op basis van zo weinig info blijft besluiten vormen. Als men besloten heeft de trein naar Berlijn over te brengen dan wil dat zeggen dat dat de beste optie was. Naar Vorst rijden en het rijtuig er achter laten kan soms ook gewoon de slechtste keuze zijn. Maar wederom je hebt te weinig info om correct te kunnen oordelen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Portbou schreef: 18 dec 2023, 16:24
JHS2013 schreef: 18 dec 2023, 16:23
Portbou schreef: 18 dec 2023, 16:18 Een kleine private speler kan in de huidige marktomstandigheden niet zelfredzaam zijn op het Belgische spoorwegnetwerk.
Dat is dus helemaal niet waar. Dat kan perfect en wordt elke week bewezen…
Door wie ?
Al wat die kleine cargo operatoren kunnen is al voldoende bewijs zeker. Of denk je dat er enkel Linea’s, Crossrail of DBcargo bestaan? Er zijn dus wel meerdere kleine speler op de markt en die bewijzen zichzelf ook. ES is nu ook zo’n kleine SO en die moeten zich evengoed bewijzen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1804
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Steven schreef: 18 dec 2023, 16:26 ik zeg enkel dat je meer moet weten om te oordelen
OK, accepted, ik weet inderdaad te weinig over de concrete situatie.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1804
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Steven schreef: 18 dec 2023, 16:28 Al wat die kleine cargo operatoren kunnen is al voldoende bewijs zeker. Of denk je dat er enkel Linea’s, Crossrail of DBcargo bestaan? Er zijn dus wel meerdere kleine speler op de markt en die bewijzen zichzelf ook. ES is nu ook zo’n kleine SO en die moeten zich evengoed bewijzen.
Goederen <> Passagiers.
Van goederen die 24h te laat zijn kijkt niemand op, bij passagiers is dat wel anders.

Voorbeeld van passagiersvervoer ?
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

Ik snap niks van deze discussie. Er is helemaal geen probleem. De NMBS heeft hier niks mee van doen, kan ook niks zinnigs betekenen. Vorst heeft voor de trafiek van ES geen enkel nut. De SO is iets anders dan degene die de kaartjes verkoopt, is iets anders dan degene die verantwoordelijk is voor de technische staat van het materieel… grosso modo geldt dat voor de NMBS, Eurostar, LINEAS ook gewoon. ES is het meest vergelijkbaar met een verlader in de haven die een containertrein bestelt en die plaatsen verkoopt
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nachttreinen

Bericht door desirootje »

Sommige mensen zijn hier bezig met oplossingen te zoeken zonder rekening te houden met de huidige problemen. Ik weet niet wanneer ES wist van de problemen maar de eerste keer dat dit vermeld werd hier was na 20h, toen die trein al hoorde weg te zijn. We spraken over het rangeren van die trein om de defecte wagons eruit te halen en de reis toch nog te kunnen doorzetten. Die zou dus mogelijks zeer laat moeten rijden naar Vorst via L50 en L28, tijdens of net voor de spits, zich daar laten rangeren en van daaruit naar Brussel-Zuid rijden om te vertrekken met verkorte samenstelling, vergeet niet dat in Vorst ook de loc nog moet omgezet worden.
Of die trein nu in Amsterdam, Berlijn of Moskou geraakt boeit niet. Het probleem was dat hij niet OP TIJD in Vorst zou geraken om dit op te lossen en de rit toch nog door te zetten. En dan staan je defecte rijtuigen nu in Vorst, wat niets oplost. Die moeten nu terug naar een werkplaats, met een loc die ES niet heeft, en ik weet niet of Lineas zo staat te springen om hiervoor een 2e loc in te zetten.
Jullie zijn aan het klagen over een verbeelde situatie die nooit heeft plaatsgevonden.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

Rangeren had aan het euvel ook niks verholpen. Ik ga niet in details treden want dat gaat derden in principe geen bal aan maar rangeren was hier überhaupt geen oplossing.
jan_olieslagers
Berichten: 3522
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

DR-fan schreef: 18 dec 2023, 14:54
jan_olieslagers schreef: 18 dec 2023, 14:00 Helemaal akkoord met @Portbou. Misschien is het nuttig om heel duidelijk in de verf te zetten dat er niet wordt gevraagd om dergelijke dienst gratis aan te bieden, wel dat het gebeurt aan een eerlijke prijs. Inderdaad een realistische inschatting van de kost, periodiek te herzien, met een draaglijke handelsmarge van pakweg 10 of 20 %.
Hoeveel keer moet het nog gezegd worden dat ES er BEWUST voor gekozen heeft GEEN akkoord te sluiten. Lekker goedkoop, prima, maar dan moeten ze het zelf maar oplossen.
Jaja, dat werd al gesteld, ik weet het best - al zijn sommige berichten in deze draad toch een beetje verwarrend. Maar hoe kan dat? Is de regelgeving zo nonchalant gemaakt dat het sowieswo mogelijk is om op het Belgische spoornet rond te bollen zonder de nodige maatregelen te hebben genomen tegen dat het mis gaat? Of heeft ES er de bevoegde autoriteit(en) van kunnen overtuigen dat de door hen getroffen maatregelen afdoende zijn?

Voor mij klinkt dit als rondrijden met een auto zonder groene kaart als bewijs van een minimumverzekering - die kaarten zijn niet meer groen intussen, ja dat is waar - maar eenieder weet toch dat het buiten dienst vallen van een of meerdere rijtuigen en/of locs ernstige gevolgen heeft, het zou niet mogen toegelaten zijn dat er treinen rondrijden zonder de nodige "dekking" tegen dergelijke problemen. Zoiets toelaten is toch maar vragen om moeilijkheden? Of heeft de politiek zich zelfs met dit technische detailpunt willen bemoeien, misschien?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie