Nachttreinen

jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Lekker goedkoop
Lekker goedkoop? Of vertikten ze het om een woekerprijs te betalen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Elke vervoerder is zelf verantwoordelijk voor het afslepen van zijn gestrande treinen. Dat betekent niet dat elke vervoerder permanent een sleeploc heeft moeten staan.
Zulks was nochtans wel uw eigen suggestie!
Maar een firma kan alles toch gewoon zelf doen? Er is geen enkele noodzaak om met anderen samen te werken als je het zelf kan
Dat kan ik niet anders lezen dan dat iedere operator zelf een "wegsleepdienst voor defect materiaal" zou moeten opzetten. Er is niet gesteld "zelf organiseren" of "zelf opzetten", er staat heel expliciet "zelf doen".
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 19 dec 2023, 14:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

jan_olieslagers schreef: 18 dec 2023, 17:30
DR-fan schreef: 18 dec 2023, 14:54
jan_olieslagers schreef: 18 dec 2023, 14:00 Helemaal akkoord met @Portbou. Misschien is het nuttig om heel duidelijk in de verf te zetten dat er niet wordt gevraagd om dergelijke dienst gratis aan te bieden, wel dat het gebeurt aan een eerlijke prijs. Inderdaad een realistische inschatting van de kost, periodiek te herzien, met een draaglijke handelsmarge van pakweg 10 of 20 %.
Hoeveel keer moet het nog gezegd worden dat ES er BEWUST voor gekozen heeft GEEN akkoord te sluiten. Lekker goedkoop, prima, maar dan moeten ze het zelf maar oplossen.
Jaja, dat werd al gesteld, ik weet het best - al zijn sommige berichten in deze draad toch een beetje verwarrend. Maar hoe kan dat? Is de regelgeving zo nonchalant gemaakt dat het sowieswo mogelijk is om op het Belgische spoornet rond te bollen zonder de nodige maatregelen te hebben genomen tegen dat het mis gaat? Of heeft ES er de bevoegde autoriteit(en) van kunnen overtuigen dat de door hen getroffen maatregelen afdoende zijn?

Voor mij klinkt dit als rondrijden met een auto zonder groene kaart als bewijs van een minimumverzekering - die kaarten zijn niet meer groen intussen, ja dat is waar - maar eenieder weet toch dat het buiten dienst vallen van een of meerdere rijtuigen en/of locs ernstige gevolgen heeft, het zou niet mogen toegelaten zijn dat er treinen rondrijden zonder de nodige "dekking" tegen dergelijke problemen. Zoiets toelaten is toch maar vragen om moeilijkheden? Of heeft de politiek zich zelfs met dit technische detailpunt willen bemoeien, misschien?
Dat materieel soms defect raakt is onvermijdelijk. Daar zijn natuurlijk scenario’s voor, ook als het in volle baan gebeurt. Geen zorgen, niemand rijdt rond zonder toelating. Het materieel van ES is nou eenmaal gedateerd en storingsgevoelig
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

jan_olieslagers schreef: 18 dec 2023, 17:39
Elke vervoerder is zelf verantwoordelijk voor het afslepen van zijn gestrande treinen. Dat betekent niet dat elke vervoerder permanent een sleeploc heeft moeten staan.
Zulks was nochtans wel uw eigen suggestie!
Maar een firma kan alles toch gewoon zelf doen? Er is geen enkele noodzaak om met anderen samen te werken als je het zelf kan
Dat kan ik niet anders lezen dan dat iedere operator zelf een "wegrangeerdienst voor defect materiaal" zou moeten opzetten. Er is niet gesteld "zelf organiseren" of "zelf opzetten", er staat heel expliciet "zelf doen".
Zelf doen is het makkelijkst. Zelf organiseren met partners kan ook. Qua personeel, materieel, etc

Ander thema: de verantwoordelijkheid voor het evacueren van een gestrande trein ligt bij de SO. Dat betekent niet per se dat je een permanent een afsleeploc moet hebben, maar dat je er een op het moment supreme kan hebben.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Het materieel van ES is nou eenmaal gedateerd en storingsgevoelig
Ja okee, shit happpens, grif akkoord. Maar als hun materiaal zo delikaat is - en dat is op zich begrijpelijk, er is een groot tekort aan fatsoenlijke wagons voor nachttreinen, lees ik hier keer op keer - dan is dat toch alleen maar een reden te meer om erop toe te zien dat ze de nodige maatregelen hebben genomen, en dat die ook effectief werken?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

jan_olieslagers schreef: 18 dec 2023, 17:31
Lekker goedkoop
Lekker goedkoop? Of vertikten ze het om een woekerprijs te betalen?
Waarom zou je een overeenkomst afsluiten voor iets dat je zelf kan en wil? De NMBS biedt zoiets, lees: occassioneel treinpersooneel, ook niet aan.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

jan_olieslagers schreef: 18 dec 2023, 17:53
Het materieel van ES is nou eenmaal gedateerd en storingsgevoelig
Ja okee, shit happpens, grif akkoord. Maar als hun materiaal zo delikaat is - en dat is op zich begrijpelijk, er is een groot tekort aan fatsoenlijke wagons voor nachttreinen, lees ik hier keer op keer - dan is dat toch alleen maar een reden te meer om erop toe te zien dat ze de nodige maatregelen hebben genomen, en dat die ook effectief werken?
De betrouwbaarheid/inzetbaarheid is een zaak tussen huurder en verhuurder. Degene die de rijtuigen effectief onder zijn attest rijdt is verantwoordelijk voor het bepalen of ze veilig vervoerd kunnen worden. Dus er wordt op veiligheid toegezien, de betrouwbaarheid is een andere kwestie.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Waarom zou je een overeenkomst afsluiten voor iets dat je zelf kan en wil?
Omdat het goedkoper zou zijn ALS er een fatsoenlijk aanbod was.

Overigens denk ik dat het aanbod van Infrabel zou moeten komen, of misschien van Tuc-Rail, het zijn zij die over het nodige materiaal beschikken. Maar dat is een nevendiscussie.
de betrouwbaarheid is een andere kwestie.
O. Dus dat een trein urenlang het spoor staat te blokkeren doordat er een roestige antieke wagon in panne is gevallen baart niemand zorgen? Op een of andere manier ben ik niet echt verbaasd, hoor.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 18 dec 2023, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

Wat moeten ze goedkoop aanbieden? Ik zie de vraag niet, dus wat zou dan het aanbod moeten zijn??
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

JHS2013 schreef: 18 dec 2023, 17:59 Wat moeten ze goedkoop aanbieden? Ik zie de vraag niet, dus wat zou dan het aanbod moeten zijn??
Houd nu aub op met het verdraaien van woorden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wie heeft er gesproken over goedkoop????????????????????

Wat er dient aangeboden is een wegrangeerdienst voor defect rollend materiaal, en aan een redelijke prijs - wat volgens @Portbou vandaag niet het geval is. Zelf heb ik, eerlijk toegegeven, totaal geen zicht op de thans aangerekende tarieven, en de effectieve kost van zo'n interventies. Goedkoop kan dat nmbm in geen geval zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

Ok, maar die vraag is er dus niet en het aanbod ook niet. Dus ik weet niet wat dan een redelijke prijs zou zijn. Als het echt niet zelf uit kan, dan kan je nog ad hoc iets regelen met concullega’s en dan maak je daar prijsafspraken over. Verder zie ik het nut van een wegrangeerdienst (ik begrijp dat dan als een loc met personeel die afkomt om in bundels iets uit te rangeren en naar een werkplaats te brengen?) niet

Defect materieel in de bundel kan en doet een ieder wel zelf af, defect materieel in volle baan heeft een ieder een backupplan voor.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

die vraag is er dus niet en het aanbod ook niet
Die vraag is er wel, en het aanbod ook. We hebben hogerop toch gelezen dat meerdere vervoerders een kontrakt hebben terzake, dat het alleen European Sleeper is die er geen heeft?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Nachttreinen

Bericht door pmuy »

jan_olieslagers schreef: 18 dec 2023, 18:15
die vraag is er dus niet en het aanbod ook niet
Die vraag is er wel, en het aanbod ook. We hebben hogerop toch gelezen dat meerdere vervoerders een kontrakt hebben terzake, dat het alleen European Sleeper is die er geen heeft?
Is de NMBS niet hoe dan ook aansprakelijk voor bijvoorbeeld de Nightjet aangezien ze de locomotief en treinbestuurder leveren?
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

JHS2013 schreef: 18 dec 2023, 17:51
Zelf doen is het makkelijkst.
Ja natuurlijk, dat geloof ik gelijk. Eens nadenken over "kosten/baten" is misschien wel erg veel verlangd?
Ander thema:
Jaja, verander maar gauw van onderwerp als ge in uw hemdje staat.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

jan_olieslagers schreef: 18 dec 2023, 18:15
die vraag is er dus niet en het aanbod ook niet
Die vraag is er wel, en het aanbod ook. We hebben hogerop toch gelezen dat meerdere vervoerders een kontrakt hebben terzake, dat het alleen European Sleeper is die er geen heeft?
Ja voor een afsleepdienst, niet voor rangeerwerk. De ES heeft ook geen permanente sleepdienst nodig want die trein rijdt twee of drie keer in de week en er is backup. Voor een Eurostar/Thalys is dat een ander verhaal want een ander stel als sleepstel inzetten is veel moeilijker te regelen voor hen (maar het kan wel, ze moeten geen sleeploc bellen).
jan_olieslagers schreef: 18 dec 2023, 18:25
Ander thema:
Jaja, verander maar gauw van onderwerp als ge in uw hemdje staat.
Het zijn twee verschillende zaken, rangeren en afslepen. Dat is wat ik wil zeggen.
Plaats reactie