Nachttreinen

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 18 dec 2023, 18:15
die vraag is er dus niet en het aanbod ook niet
Die vraag is er wel, en het aanbod ook. We hebben hogerop toch gelezen dat meerdere vervoerders een kontrakt hebben terzake, dat het alleen European Sleeper is die er geen heeft?
Jan, je smijt iets te snel zaken op een hoop. Firma’s sluiten contracten voor wat er nodig, ik gaf een voorbeeld hoe de overeenkomst er is voor de Benelux. Dat was een voorbeeld. Ik ken ze niet allemaal en ga ze zeker niet allemaal opsommen. Als jij besluit dat ES dan geen contracten heeft is totaal fout. Ieder sluit de contracten af die nodig zijn voor die SO welke contracten dat ook mogen zijn.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

Om verdere verwarring te voorkomen verwijs ik u naar de niet-uitputtende navolgende leeslijst:

- spoorwegcodex
- KB Spoorwegpersoneel
- TSI OPE en dan vooral de versie 2023
- ECM-verordening
- EU VO 2018/762
jan_olieslagers
Berichten: 3522
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Steven schreef: 18 dec 2023, 18:40
jan_olieslagers schreef: 18 dec 2023, 18:15
die vraag is er dus niet en het aanbod ook niet
Die vraag is er wel, en het aanbod ook. We hebben hogerop toch gelezen dat meerdere vervoerders een kontrakt hebben terzake, dat het alleen European Sleeper is die er geen heeft?
Jan, je smijt iets te snel zaken op een hoop. Firma’s sluiten contracten voor wat er nodig, ik gaf een voorbeeld hoe de overeenkomst er is voor de Benelux. Dat was een voorbeeld. Ik ken ze niet allemaal en ga ze zeker niet allemaal opsommen. Als jij besluit dat ES dan geen contracten heeft is totaal fout. Ieder sluit de contracten af die nodig zijn voor die SO welke contracten dat ook mogen zijn.
Steven, ik ging voort op volgende informatie vanwege een oudgediende insider: "Aangezien deze operator geen verdrag met de NMBS heeft ivm eventuele bijstand" Mag ik dan lezen dat deze operator geen ENKEL verdrag heeft voor bijstand?

Overigens bedankt voor uw verzoenende kalmerende toon, ik moet erkennen dat ik op een behoorlijk hoog toerental begon te komen, van de motorolie kwam al damp vanaf ;)

Verder moet ik - als buitenstander - eerlijk toegeven dat het verschil tussen "rangeren" en "afslepen" me niet duidelijk is. Wie het wil verduidelijken, liefst met wat voorbeelden, die kan rekenen op mijn belangstelling en erkentelijkheid! En blijkbaar kan men dus een "touring sporenhulp" bijstand kopen voor het een maar zonder het ander?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 18 dec 2023, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nachttreinen

Bericht door desirootje »

Moderators, kan dit afgesplitst worden aub. Nachttreinen is soort van een nieuwskanaal met het vermelden van afschaffingen en vertraging inbegrepen. Dit onderwerp over contracten heeft de laatste 5+ pagina's opgeslorpt en maakt het moeilijker om informatie te vinden van enkele dagen geleden en het ziet er niet naar uit dat deze discussie is afgerond...
trainlovertje
Berichten: 2353
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

Afslepen = een trein (in nood) wegslepen naar om het even waar.
Rangeren = een rangeeebeweging uitoefenen. Kan van alles zijn, zoals de wagonvolgorde aanpassen. Dat gebeurt steeds binnen de grenzen van een station/opstelterrein/...
jan_olieslagers
Berichten: 3522
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Afslepen = een trein (in nood) wegslepen naar om het even waar.
Dankuwel! Maar "afslepen" slaat dus steeds op een volledige trein? (sorry dat ik bevestiging vraag, maar ik heb hier reeds al te vaak gezien dat mensen op hun woorden terugkomen, wat ik heel lastig vind)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2353
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 18 dec 2023, 19:57
Afslepen = een trein (in nood) wegslepen naar om het even waar.
Dankuwel! Maar "afslepen" slaat dus steeds op een volledige trein? (sorry dat ik bevestiging vraag, maar ik heb hier reeds al te vaak gezien dat mensen op hun woorden terugkomen, wat ik heel lastig vind)
Niet per se. Men kan in principe ook een stuk van de trein afslepen, of enkel de locomotief. Of enkel de rijtuigen die niet ontspoord zijn etc...
jan_olieslagers
Berichten: 3522
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Zucht. De volgende die op zijn woorden terugkomt.

Wat is dan nog wel het verschil tussen "rangeren" en "afslepen"?
* andere vereisten aan personeel, aantal en kwalificaties?
* rangeren = enkel binnen een afgebakend gebied zoals bv. een bundel?

In het concrete aangehaalde voorbeeld was er een (volgens sommigen) of enkele (volgens anderen) rijtuigen defect, wat had er dan moeten gebeuren?
* trein afslepen naar bundel of zo
* defecte rijtuigen uit de trein wegrangeren
* restant van trein terug in omloop brengen, zo goed en zo kwaad als mogelijk, of leeg naar zijn depot sturen
* defect(e) rijtuigen afvoeren door de eigenaar/operator of op diens aangeven, inclusief bestemming
* ergens daartussen kan het nog nodig/gewenst blijken om de reizigers uit de trein te evacueren, zoals aangehaald, dat is nog een extra complicatie.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2353
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 18 dec 2023, 20:40 Zucht. De volgende die op zijn woorden terugkomt.
Ik kom helemaal niet op mijn woorden terug.
Lees goed wat er staat. Rangeren is een beweging die altijd binnen de grenzen van hetzelfde station te gebeuren, afslepen niet.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

jan_olieslagers schreef: 18 dec 2023, 20:40

In het concrete aangehaalde voorbeeld was er een (volgens sommigen) of enkele (volgens anderen) rijtuigen defect, wat had er dan moeten gebeuren?
* trein afslepen naar bundel of zo
* defecte rijtuigen uit de trein wegrangeren
* restant van trein terug in omloop brengen, zo goed en zo kwaad als mogelijk, of leeg naar zijn depot sturen
* defect(e) rijtuigen afvoeren door de eigenaar/operator of op diens aangeven, inclusief bestemming
* ergens daartussen kan het nog nodig/gewenst blijken om de reizigers uit de trein te evacueren, zoals aangehaald, dat is nog een extra complicatie.
De trein was al defect voor vertrek dus in de bundel. Als het 1 rijtuig was geweest had dat eventueel uitgerangeerd kunnen worden in dezelfde bundel. Dan heb je in ieder geval 1 bestuurder en 1 bevoegd rangeerder nodig (let wel: een NMBS-rangeerder kan en mag dat niet) voor de opdrukbeweging (achteruit rijden zonder zicht van de bestuurder op de reisweg).

Als een trein is volle baan defect staat wordt ie afgesleept. In principe in één stuk, maar als dat echt niet mogelijk is (deel ontspoord of een te groot luchtlek bijv) dan kan dat ook in delen. Dan heb je 2 bestuurders nodig, een van de defecte trein en een van de sleeploc. Als de sleeplocbestuurder van een andere firma is dan moeten daar afspraken over zijn gemaakt (kan ook ad hoc) en rijdt de afsleepfirma in opdracht van de firma in panne onder eigen attest.
jan_olieslagers
Berichten: 3522
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

trainlovertje schreef: 18 dec 2023, 20:53
jan_olieslagers schreef: 18 dec 2023, 20:40 Zucht. De volgende die op zijn woorden terugkomt.
Ik kom helemaal niet op mijn woorden terug.
Lees goed wat er staat. Rangeren is een beweging die altijd binnen de grenzen van hetzelfde station te gebeuren, afslepen niet.
Het ging me helemaal niet over dat "rangeren", daar zijn we wel mee rond, lijkt me.

Ik heb goed gelezen wat er staat. Eerst was "afslepen" altijd over een trein. In uw volgend bericht kon het ook gaan over delen van een trein.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Nog bijkomende info, rangeren is een lokale beweging, herschikken van een trein, samenvoegen van treindelen …. En zal steeds zonder nr van beweging gebeuren. Dit is dus steeds een vrij lokale beweging. afslepen is iets dat je doet MET een bewegingsnummer (ook wel gekend als treinnummer) gebeuren aangezien er een rit is van a naar b met nr x. Voor die rit is er dan ook een rijpad met bijhorende dienstregeling met een uur van vertrek en aankomst, toegelaten snelheid.

Afslepen van een trein kan in 1 deel of in meerdere delen, bijvoorbeeld als er een koppelingsbreuk was waardoor beide delen niet meer fysiek kunnen gekoppeld worden door de aanwezige schade. Dan zal men de beschadigde trein in 2 keer afslepen. Dan zal men telkens aan de goede kant van de trein een hulpelement (dat kan een locomotief zijn of een motorstel van hetzelfde type, met dezelfde koppeling).
trainlovertje
Berichten: 2353
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 18 dec 2023, 21:02
trainlovertje schreef: 18 dec 2023, 20:53
jan_olieslagers schreef: 18 dec 2023, 20:40 Zucht. De volgende die op zijn woorden terugkomt.
Ik kom helemaal niet op mijn woorden terug.
Lees goed wat er staat. Rangeren is een beweging die altijd binnen de grenzen van hetzelfde station te gebeuren, afslepen niet.
Het ging me helemaal niet over dat "rangeren", daar zijn we wel mee rond, lijkt me.

Ik heb goed gelezen wat er staat. Eerst was "afslepen" altijd over een trein. In uw volgend bericht kon het ook gaan over delen van een trein.
Wat is definitie van een trein? Een deel van een trein kan ook een trein zijn :wink:
En excuseer dat ik rangeren nog eens toelichtte, maar ik las dat het verschil nog steeds niet duidelijk was.
jan_olieslagers
Berichten: 3522
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Een deel van een trein kan ook een trein zijn :wink:
Grappig, hoor, maar niet meer dan dat. Van een deel van een trein kan men een aparte nieuwe trein maken, maar dat is niet hetzelfde. Een trein = een serie wagonnekes/stellen/locomotieven die kunnen en bedoeld zijn om als geheel het spoor op te gaan.

Daarentegen geen excuus voor een eventueel overschot aan uitleg!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2353
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

Bon, ik heb het gevoel dat we deze discussie afsplitsen en er misschien per direct een slotje op doen, want dit gekibbel leidt nergens heen. Over and out.
Plaats reactie