Nachttreinen

trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

ianryckewaert13 schreef: 15 mei 2020, 12:15
Shrek schreef:
ianryckewaert13 schreef:3 Innsbruck brussel
3 Wenen Brussel
3 Wenen Amsterdam
3 Innsbruck Amsterdam

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Vanwaar haal je deze informatie?
Eigen info,
Zou goed zijn zo dan heeft elke rit even veel rijtuigen


Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Eigen info? Je bedoelt een gok?
Dat zal waarschijnlijk niet kloppen, want het gedeelte Brussel Innsbruck zou wegvallen. En het treingedeelte voor Hamburg moet hoogstwaarschijnlijk ook nog mee, want er is niet genoeg materieel voor 2 volwaardige nachttreinen op die as.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

ianryckewaert13 schreef:
Shrek schreef:
ianryckewaert13 schreef:3 Innsbruck brussel
3 Wenen Brussel
3 Wenen Amsterdam
3 Innsbruck Amsterdam

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Vanwaar haal je deze informatie?
Eigen info,
Zou goed zijn zo dan heeft elke rit even veel rijtuigen


Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Als je het over je eigen ideetjes of luchtkastelen hebt, kan je dan in het vervolg je post beginnen met: "ik zou" of "het zou leuk zijn als". Als je dit er niet bij zet breng je veel mensen in de war.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Joris »

rvdborgt schreef: 01 mei 2020, 09:47
Joris schreef: 01 mei 2020, 03:42
groentje schreef: 30 apr 2020, 07:50 2023 lijkt me echter wel veel te optimistisch, het is niet alsof er ergens een paar tientallen nachttreinrijtuigen klaar staan om ingezet te worden, integendeel. En nieuwe rijtuigen aanbesteden, bouwen en testen kost toch wel een paar jaar, als die trein er komt, schat ik in dat 2025 eerder haalbaar zal zijn, of zelfs nog later. Desalniettemin, best interessant nieuws.
Dat zou sneller kunnen gaan dan je denkt! Er zijn nog voldoende ligwagens ex-CNL beschikbaar. En die mogen naar Zweden, Euro Express doet dat, en ook op de Berlin-Night Express hadden die dit jaar moeten verschijnen.
Verder heeft BTE nog een hoop van die rijtuigen in dienst. En aangezien er blijkbaar een einde lijkt te komen aan de samenwerking tussen BTE en Flixtrain komt er daar heel wat materieel vrij... en in de Flixtrain treinen van BTE werden massaal ligwagens ex-CNL ingezet. Dus...
De beste lig- en slaaprijtuigen van DB zijn al door de ÖBB overgenomen. Waar de overige DB-slaaprijtuigen zijn, dat weet ik niet. Aan andere vervoerders verkocht? In ieder geval zijn die ook nodig. De ÖBB probeert er sinds een tijdje ook tweedehands te vinden maar dat valt niet bepaald mee.

Groetjes,
Rian
Van de slaaprijtuigen van DB zijn alle 42 Comfortlines naar de ÖBB gegaan, en zo goed als alle DostoWL staan weg te roesten in Mukran. Aan die laatste zouden zowiso veel kosten geweest zijn, en die waren maar beperkt inzetbaar (enkel D-A-CH-NL-DK).
Slaaprijtuigen vinden is inderdaad een probleem, daarvan zijn er niet veel meer. Enkel de WL MUn zijn nog relatief nieuwe rijtuigen die momenteel een nieuwe eigenaar zoeken. Maar daar zijn er maar 4 van.
Maar een nachttrein kan in theorie ook uit enkel ligrijtuigen bestaan, zoals de Berlin-Night-Express of de Intercités de Nuit van de SNCF. En ligrijtuigen zijn er nog voldoende.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Zijn er in het VK geen slaaprijtuigen meer te vinden die recent in de Caledonian vervangen zijn geweest?
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Joris »

Over de NightJet: dat was van in het begin redelijk geweten dat vanaf volgend jaar de hele trein naar Amsterdam zou gaan, en Brussel enkel nog koerswagens naar Wien zou krijgen. De autotransporters vervallen helaas. Als gevolg daarvan denk ik dat er een kans is dat die koerswagens naar Brussel heel het jaar door gaan rijden, tenzij...
Alle uitgedokterde alternatieven: Er is op die stamtreinen amper nog plaats voor bijkomende rijtuigen. Met nachttrein stammetjes van 3 gaan werken (Dat is dan 1 WL, 1 Bc en 1 B) is niet realistisch voor zo een net. En die verbindingen weer opsplitsen? Vergeet niet dat die NightJets rendabel moeten zijn. Men kan ze rendabel houden, maar verwacht niet dat dat cashkoeien zijn waar men zotte dingen mee kan doen. Enkel met een zuinige basisverbindingen kan men het hoofd boven water houden, vergeet dus maar dat ze ineens eens zot gaan doen en een paar stamtreinen extra gaan opzetten. Wat dan wel weer een vraag is: is er op de Hamburg-Wenen na Nürnberg nog plaats voor die extra Brusselrijtuigen? Als dat ten koste gaat van de autotransporters, dan is het opnieuw de vraag aan wat men voorkeur geeft. Brussel of volle Autotransporters.
Ik ga uit van: Amsterdam-Wien/Innsbruck 10 wagens (WL+2BC+2B)x2 en Brussel-Wien 3a4 Wagens (WL-Bc-B).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Joris »

Shrek schreef: 16 mei 2020, 04:05 Zijn er in het VK geen slaaprijtuigen meer te vinden die recent in de Caledonian vervangen zijn geweest?
Dat zijn Engelse wagens: hebben die standaard RIC toelating? Kan je die zomaar op het vaste land inzetten (zonder bijkomende homoligatie)? Werken die daarnaast ook op de gangbare Europese stroomsoorten?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Joris »

260689 schreef: 15 mei 2020, 04:32
Vergeet L3 maar. Daar het noodrem overbruggingsysteem van de rijtuigen niet compatibel is met de T18/19 wat voor L3 verplicht is. L2 rijden ze nu al over. Tussen Ans en juist voor Schaarbeek rijden ze 200km/h. Enkel de doorrit te Leuven is max 160km/h.
Moh, en Infrabel herkent het NBÜ-Ersatzkonzept niet? :lol:
De NightJet heeft er nochtans wel voldoende personeel voor mee...
Heeft de T18 eigenlijk NBÜ of iets dergelijks aan boord? Want de NMBS heeft dacht ik geen rijtuigen die er mee uitgerust zijn, niet? (een Oostende-Aachen via lijn 3 gaan we niet zo snel zien denk ik)
Afbeelding
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

Shrek schreef: 16 mei 2020, 04:05 Zijn er in het VK geen slaaprijtuigen meer te vinden die recent in de Caledonian vervangen zijn geweest?
Neen, die zijn meteen naar de sloper gestuurd.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

AlexNL schreef: 16 mei 2020, 15:20
Shrek schreef: 16 mei 2020, 04:05 Zijn er in het VK geen slaaprijtuigen meer te vinden die recent in de Caledonian vervangen zijn geweest?
Neen, die zijn meteen naar de sloper gestuurd.
Ze waren dan ook al op leeftijd, de oudste zijn al in 1975 in dienst gekomen.. Het gabarit zou wel geen bezwaar geweest zijn..
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Nieuwe nachttrein Sylt - Salzburg 2x per week, enkel ligrijtuigen:
https://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/ ... -1.4932053

Er is ook sprake van een vakantietrein Prag - Bratislava - Rijeka van RegioJet, maar die heeft nog niet alle stempels en handtekeningen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

FLV-FGSP schreef: 10 jun 2020, 08:46 Er is ook sprake van een vakantietrein Prag - Bratislava - Rijeka van RegioJet, maar die heeft nog niet alle stempels en handtekeningen.
Heb je meer info over de route van die trein? Via Bratislava én via Oostenrijk? Dan zou die van Bratislava hl.st. doorrijden via Bratislava Petrzalka naar Wenen en zo naar Villach/Ljubljana/Zagreb. Interessante route alleszins, zeker het gedeelte Praag - Wenen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nachttreinen

Bericht door Adler »

trainlovertje schreef: 10 jun 2020, 10:04
FLV-FGSP schreef: 10 jun 2020, 08:46 Er is ook sprake van een vakantietrein Prag - Bratislava - Rijeka van RegioJet, maar die heeft nog niet alle stempels en handtekeningen.
Heb je meer info over de route van die trein? Via Bratislava én via Oostenrijk? Dan zou die van Bratislava hl.st. doorrijden via Bratislava Petrzalka naar Wenen en zo naar Villach/Ljubljana/Zagreb. Interessante route alleszins, zeker het gedeelte Praag - Wenen.
https://www.praguemorning.cz/regiojet-a ... to-rijeka/
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

trainlovertje schreef: 10 jun 2020, 10:04 Heb je meer info over de route van die trein? Via Bratislava én via Oostenrijk? Dan zou die van Bratislava hl.st. doorrijden via Bratislava Petrzalka naar Wenen en zo naar Villach/Ljubljana/Zagreb. Interessante route alleszins, zeker het gedeelte Praag - Wenen.
Het idee was om via Hongarije en Slovenië te gaan, maar in dat laatste land zijn er nu bureaucratische problemen.
Laatst gewijzigd door FLV-FGSP op 10 jun 2020, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

FLV-FGSP schreef: 10 jun 2020, 10:57
trainlovertje schreef: 10 jun 2020, 10:04 Heb je meer info over de route van die trein? Via Bratislava én via Oostenrijk? Dan zou die van Bratislava hl.st. doorrijden via Bratislava Petrzalka naar Wenen en zo naar Villach/Ljubljana/Zagreb. Interessante route alleszins, zeker het gedeelte Praag - Wenen.
Het idee was om via Hongarije en Slowenië te gaan, maar in dat laatste land zijn er nu bureaucratische problemen.
In dat geval zal het niet via Bratislava zijn, maar direct via Wenen. En ik corrigeer mezelf: niet via Villach, maar via Graz.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

trainlovertje schreef: 10 jun 2020, 11:06 In dat geval zal het niet via Bratislava zijn, maar direct via Wenen. En ik corrigeer mezelf: niet via Villach, maar via Graz.
Nee, je kunt vanuit Bratislava ook naar Hongarije zonder Oostenrijk aan te doen. Maar goed, het is nog lang niet zeker of het feest doorgaat.
Plaats reactie