De treinkilometers zijn inderdaad erg duur in België. En de voogdijminister heeft al dikwijls gezegd dat hij er iets aan gaat doen maar daden blijven uit.Bruzz schreef: Een ander probleem: de kostprijs per treinkilometer om het Belgische spoor te mogen gebruiken is veel te hoog, zegt Gomme van Back on Track. Hij noemt een bedrag van 8,70 euro, al hangt de exacte kostprijs bijvoorbeeld af van het tijdstip en de hoeveelheid stations die worden aangedaan. “Pre-covid was dat het tweede hoogste bedrag in Europa. In Oost-Europa kost het minder dan een euro. Maar er is best wel politieke wil bij minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo, red.) om de nachttrein te stimuleren.”
Nieuwe initiatieven worden hierdoor gefnuikt. Regiojet in Oost-Europa en GreenCity in Nederland bewijzen dat het wel degelijk mogelijk is om nieuwe nachttreinen te laten rijden... maar zullen België links laten liggen.Bruzz schreef: In België heeft de NMBS een monopolie. Ze rekent stevig door voor begeleiders en locomotief, net zoals voor de rijpaden.
En alle ronkende verklaringen en alle "Year of the Rail", "Connecting Europe Express" en Green Deals ten spijt... is er tot op vandaag zelfs nog geen begin van een wetgevend initiatief om die bevoordeling van het luchtverkeer nu eindelijk eens stop te zetten.Bruzz schreef: Er is ook de oneerlijke concurrentie met luchtvaartmaatschappijen, die geen btw of kerosinetaks hoeven te betalen