Nachttreinen

kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen

Bericht door kika »

Bedankt, is me wat overdreven, en ik vermoed dat mijn werkgever er net zo over denkt. Misschien dat eersteklasse er nog net uit te puren valt, want goedkoper dan het vliegtuig, maar zelfs dat betwijfel ik. En gewone zetels, dat kan wel, maar als je meer dan 30 uur op treinen zit, kan ik zo'n couchette toch best waarderen :D
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Nachttreinen

Bericht door i11 »

kika schreef:Bedankt, is me wat overdreven, en ik vermoed dat mijn werkgever er net zo over denkt. Misschien dat eersteklasse er nog net uit te puren valt, want goedkoper dan het vliegtuig, maar zelfs dat betwijfel ik. En gewone zetels, dat kan wel, maar als je meer dan 30 uur op treinen zit, kan ik zo'n couchette toch best waarderen :D
Maar als je met een nachttrein reist bespaar je een hotelovernachting. Als je de prijsvergelijking wilt maken moet je dat eigenlijk ook erbij tellen. Daarnaast zou je ook nog de reiskosten van de luchthaven naar stadscentrum moeten bijtellen in de prijsvergelijking.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nachttreinen

Bericht door dentheo »

Als werkgever zou ik ervoor zorgen dat hij ginder "fit" is om te werken, uiteindelijk stuur ik hem op om "nuttig" werk te verrichten.
Normaal moet een hotelnacht er af kunnen, anders kun je beter thuisblijven.
Dat hij wil avonturieren, OK maar op zijn terugtocht . :D :D
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen

Bericht door kika »

i11 schreef:Maar als je met een nachttrein reist bespaar je een hotelovernachting. Als je de prijsvergelijking wilt maken moet je dat eigenlijk ook erbij tellen. Daarnaast zou je ook nog de reiskosten van de luchthaven naar stadscentrum moeten bijtellen in de prijsvergelijking.
Vervoer tel ik er ook bij, hotelovernachting is in deze niet relevant. Ook reistijd naar luchthaven is relevant, en je bent niets met een goedkope vlucht die 's morgens vroeg vertrekt als je dan een dag eerder moet vertrekken om op tijd op de luchthaven te geraken. Of een avondvlucht waardoor je niet meer thuis/op bestemming geraakt, overstap van 6 uur…
dentheo schreef:Als werkgever zou ik ervoor zorgen dat hij ginder "fit" is om te werken, uiteindelijk stuur ik hem op om "nuttig" werk te verrichten.
Normaal moet een hotelnacht er af kunnen, anders kun je beter thuisblijven.
Dat hij wil avonturieren, OK maar op zijn terugtocht . :D :D
"Normaal" is deze werkgever niet :wink: Ik zit er een week, toeval wilt dat het zowel prijstechnische als praktisch zo uitkomt dat ik terug ga met de trein en heen met het vliegtuig. Helaas dat de aansluitingen in Zwitserland krap waren, anders was het een retourtje geworden langs verschillende routes :D

SNCF slaagde er niet in om tickets te verkopen, gelukkig waren er nog trainline (ex-captain train) en loco2, vind het toch maar raar dat ze er na al die jaren niet in slagen om een fatsoenlijke webshop op te zetten. En dan is hij nog beter dan die van de RENFE :roll:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

De Caledonian Sleeper doet het behoorlijk, vandaag. Voorlopig nog met de oude rijtuigen, Serco heeft er nieuwe besteld, maar da's pas voor 2018, geloof ik. Het eten kreeg wat mij betreft terecht een pluim.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Ik stootte op dit nieuwsitem van vele jaren geleden.
Vertrek van de laatste nachttrein vanuit Brussel-Zuid.
Ik was er ook bij maar kwam - wellicht bij gebrek aan korte broek ;-) - niet in beeld...

https://www.youtube.com/watch?v=87-84PMuml8
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen

Bericht door kika »

Iemand nog tips wanneer je weliswaar treinen en hun dienstregelingen kent, maar de combinatie niet handig verkrijgbaar is/ ze niet zomaar uit planners komen rollen tenzij je gaat lopen splitsen en/of (soms licht absurde) viastations opgeeft? DB, OEBB en Happyrail geven nog een EN in hun planners, Loco2 en trainline geven het zelfs niet op als suggestie. Zeker wannneer er nog ergens een Thalys uit de boekingsprogramma's komt rollen wordt het helemaal ellendig om prijzen te vinden of om hem loos te worden uit je planningssuggestie. Of ze sturen je graag een ICE op in Keulen om dan in Frankfurt op de EN40421 over te stappen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

kika schreef: 16 aug 2017, 00:22 Iemand nog tips wanneer je weliswaar treinen en hun dienstregelingen kent, maar de combinatie niet handig verkrijgbaar is/ ze niet zomaar uit planners komen rollen tenzij je gaat lopen splitsen en/of (soms licht absurde) viastations opgeeft? DB, OEBB en Happyrail geven nog een EN in hun planners, Loco2 en trainline geven het zelfs niet op als suggestie. Zeker wannneer er nog ergens een Thalys uit de boekingsprogramma's komt rollen wordt het helemaal ellendig om prijzen te vinden of om hem loos te worden uit je planningssuggestie. Of ze sturen je graag een ICE op in Keulen om dan in Frankfurt op de EN40421 over te stappen.
Als je op bahn.de eerst de via-stations ingeeft en dan bij Verkehrsmittel enkel D-treinen aanduidt voor dat deeltraject, dan krijg je gewoonlijk enkel nachttreinen voor dat deeltraject. Of is het dat niet wat je bedoelt?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Maar het is inderdaad vreemd en een beetje spijtig dat nachttreinen niet automatisch worden aangegeven waar dat handig zou kunnen zijn. Het zal wel toeval zijn, maar het lijkt er toch wat op dat ze de nachttrein proberen te boycotten, proberen stil te zwijgen op zijn minst.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen

Bericht door kika »

trainlovertje schreef: 16 aug 2017, 21:38 Als je op bahn.de eerst de via-stations ingeeft en dan bij Verkehrsmittel enkel D-treinen aanduidt voor dat deeltraject, dan krijg je gewoonlijk enkel nachttreinen voor dat deeltraject. Of is het dat niet wat je bedoelt?
Ik wist niet dat je op deeltrajecten een andere voorkeur qua Verkehrsmittel kon aangeven, enkel globaal. Dank!! Dat kan al helpen om af te geraken van een ICE op een deeltraject waar dezelfde EN rijdt, maar nog niet voor de Thalys op het stukje richting Duitsland (of zelfs Antwerpen-Brussel). Eerst vertrek - aankomst, dan Angaben ändern, dan weitere Angaben ändern, via-station toevoegen… spelen met vroeger vertrek/latere aankomst… Ben benieuwd hoe leeg die trein gaat zijn :mrgreen:
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

kika schreef: 16 aug 2017, 21:56 Ik wist niet dat je op deeltrajecten een andere voorkeur qua Verkehrsmittel kon aangeven, enkel globaal. Dank!! Dat kan al helpen om af te geraken van een ICE op een deeltraject waar dezelfde EN rijdt, maar nog niet voor de Thalys op het stukje richting Duitsland (of zelfs Antwerpen-Brussel). Eerst vertrek - aankomst, dan Angaben ändern, dan weitere Angaben ändern, via-station toevoegen… spelen met vroeger vertrek/latere aankomst… Ben benieuwd hoe leeg die trein gaat zijn :mrgreen:
Als je bijvoorbeeld met de laatste ICE naar Keulen wil, moet je bij Aufenthalt gewoon een uur extra ingeven, zodat je dus een uur meer overstaptijd hebt en dus ook een uur eerder aankomt in Keulen (in vergelijking met de laatste Thalys, die één uur later rijdt). En als je met de binnenlandse/regionale treinen wil, vink je het vakje 'ICE' uit op het deeltraject van vertrekstation tot Keulen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Een journalist van Libération reisde mee in één van de laatste nachttreinen tussen Nice en Parijs.
http://www.liberation.fr/france/2017/11 ... it_1612908
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Paul »

"Défendons ensemble ce moyen de transport plus écologique que l’avion, plus confortable que le bus, plus économique que le TGV, essentiel pour relier les régions excentrées, pratique pour transporter les vélos."
Dat kan een mens toch alleen maar beamen. Ik hoop dat de petities van die gasten enig succes hebben... Maar dat zal wel ijdele hoop zijn zeker.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Nachttreinen

Bericht door Nadleeh »

Er is wellicht nog een sprankje hoop. De Nightjet van de ÖBB doet het goed (nadat het van de DB / CNL is overgenomen) en er wordt voorzichtig nagedacht om bijvoorbeeld weer naar Nederland te rijden.

http://www.treinreiziger.nl/nightjet-ve ... reizigers/
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Nadleeh schreef: 13 dec 2017, 08:34 Er is wellicht nog een sprankje hoop. De Nightjet van de ÖBB doet het goed (nadat het van de DB / CNL is overgenomen) en er wordt voorzichtig nagedacht om bijvoorbeeld weer naar Nederland te rijden.

http://www.treinreiziger.nl/nightjet-ve ... reizigers/
Daar hebben Belgen natuurlijk niet veel aan. Een nieuwe nachttrein op de as Keulen-Berlijn zou voor ons veel beter zijn. Maar die passeert niet via Oostenrijk, dus is het voor de ÖBB niet zo interessant om zo'n lijn in te leggen.
Plaats reactie