Nachttreinen

JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

Volgens de huidige EU-wetgeving mag men kiezen tussen de nationaal bevoegde veiligheidsinstangie en de ERA https://www.nsarail.fgov.be/nl/themes/ ... ertificaat
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

JHS2013 schreef: 14 mar 2023, 23:47 Volgens de huidige EU-wetgeving mag men kiezen tussen de nationaal bevoegde veiligheidsinstangie en de ERA https://www.nsarail.fgov.be/nl/themes/ ... ertificaat
En zelfs als men kiest voor een Europees veiligheidscertificaat via dat ene loket bij ERA,, beoordeelt DVIS blijkbaar de specifieke Belgische regels:
Om een uniek veiligheidscertificaat (UVC) te krijgen, moet het dossier alle documenten bevatten die aantonen dat de spoorwegonderneming over een veiligheidsbeheersysteem (VBS) beschikt en in staat is te voldoen aan de nationale eisen van de betrokken lidstaten in het aangevraagde exploitatiegebied (wanneer het exploitatiegebied van een spoorwegonderneming België omvat, beoordeelt de DVIS of de spoorwegonderneming aan de Belgische nationale eisen voldoet).
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Nachttreinen

Bericht door Rww »

Train Charter schreef: 14 mar 2023, 23:02 In het kader van het algemeen belang levert "beweren" niet, maar "kunnen lezen" wel bonuspunten op: https://eradis.era.europa.eu/safety_doc ... ficate.pdf
Ik was uitgegaan van de lijst op mobilit.belgium.be kennelijk is die niet accuraat.


Bedankt voor het opzoeken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 15 mar 2023, 03:53En zelfs als men kiest voor een Europees veiligheidscertificaat via dat ene loket bij ERA,, beoordeelt DVIS blijkbaar de specifieke Belgische regels:
Om een uniek veiligheidscertificaat (UVC) te krijgen, moet het dossier alle documenten bevatten die aantonen dat de spoorwegonderneming over een veiligheidsbeheersysteem (VBS) beschikt en in staat is te voldoen aan de nationale eisen van de betrokken lidstaten in het aangevraagde exploitatiegebied (wanneer het exploitatiegebied van een spoorwegonderneming België omvat, beoordeelt de DVIS of de spoorwegonderneming aan de Belgische nationale eisen voldoet).
Toch maar logisch dat de Belgische NSA toekijkt op de toepassing van de Belgische regels. Je kan moeilijk verwachten dat het ERA alle Belgische procedures kent.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Toch maar logisch dat de Belgische NSA toekijkt op de toepassing van de Belgische regels.
Jawel, zeker, natuurlijk. Althans zolang er specifiek Belgische regels bestaan.

Ja, ik val in herhaling, ik besef het goed; maar het is toch niet normaal dat alleen treinmateriaal specifiek Belgische keuringen kent. Auto's? Fietsen? Binnenschepen? O, zijn treinen complexer dan dat alles? Verkeersvliegtuigen, dan? Al wat in een Europees land is toegelaten is in alle Europese landen toegelaten - behalve als het om spoormateriaal gaat.*

Ja, dat is historisch gegroeid, ik weet het wel. Wat wordt er gedaan om die historische achterstand af te bouwen?

In de discussie over liberalisatie werd (niet helemaal onterecht) gesteld dat de overheid daarmee bijkomende kosten heeft, om al die prive-operatoren te valideren en op te volgen**; maar wie of wat rechtvaardigt de kost van de BE-specifieke goedkeuringen van spoormateriaal?


* er zijn wel uitzonderingen, bv. ultralightvliegertjes en oldtimer-vliegtuigen; dat is slechts gerommel in de marge
** al heb ik zo mijn vermoeden dat die kost wel netjes zal worden aangerekend, en dat is ook best terecht
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

Auto's, fietsen en schepen hebben niet te maken met verschillende stroom- en beveiligingssystemen. De weinige interfaces die er wel zijn, zijn al lang geleden gestandaardiseerd.

Bij het spoorverkeer is de situatie nu eenmaal anders. Vergaande standaardisatie wordt wel geprobeerd maar successen worden slechts mondjesmaat behaald. Zie bijvoorbeeld de uitrol van ETCS. Dat is vaak ingegeven door financiële en politieke motieven.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nachttreinen

Bericht door pietje »

Ik snap het punt van @jan_olieslagers wel.
Dat infrabeheerders ermee wegkomen dat ETCS het nationale systeem pas in 2060 volledig zou vervangen, is toch niet ernstig?
Dat we na zovele jaren van zogezegde integratie nog steeds in de situatie zitten dat nationale afwijkingen die er ooit gekomen zijn, zomaar mogen blijven bestaan duidt toch aan dat er niet echt een pad is naar echte pan-Europese interoperabiliteit waarbij lange afstandsverkeer niet nodeloos vertraagd wordt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 16 mar 2023, 22:09 Ik snap het punt van @jan_olieslagers wel.
Dat infrabeheerders ermee wegkomen dat ETCS het nationale systeem pas in 2060 volledig zou vervangen, is toch niet ernstig?
Dat we na zovele jaren van zogezegde integratie nog steeds in de situatie zitten dat nationale afwijkingen die er ooit gekomen zijn, zomaar mogen blijven bestaan duidt toch aan dat er niet echt een pad is naar echte pan-Europese interoperabiliteit waarbij lange afstandsverkeer niet nodeloos vertraagd wordt.
De Europese unie verplicht de landen intussen toch al op alle hoofdgoederencorridors ETCS te gaan installeren, dat is toch al iets... Maar het had inderdaad een pak sneller gemogen.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nachttreinen

Bericht door desirootje »

De EU is een trage machine, deels door unanimiteit en deels door de commissie die al het werk van het parlement ongedaan kan maken. Daarbovenop hebben de spoorwegen een natuurlijke monopolie (Infrabel, prorail, DB Netz,...) waardoor er geen push is voor standaardisatie die zij ervaren.
De enige manier dat ik zie om het standaardiseren te versnellen is door de versmelting van die netbeheerders in een groot Europees net. Dat gaat ook niet gebeuren sinds iedereen weet dat elk land zal aanpassingen moeten doen aan veiligheid en procedures en dus veel geld zal kosten. Ik denk niet dat er zelfs een Europees land voorstander van zou zijn vanwege de kosten.
Mss dat geleidelijke versmelting zou werken, eerst Benelux, Scandinavië, Iberië, de Baltische staten, Slovenië en Kroatië met mss Italië, Duitsland met Oostenrijk en Zwitserland (als die wilt meewerken), Tsjechië met Slowakije en Hongarije,... en dan die uiteindelijk laten versmelten met elkaar.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nachttreinen

Bericht door pietje »

desirootje schreef: 17 mar 2023, 10:16 De enige manier dat ik zie om het standaardiseren te versnellen is door de versmelting van die netbeheerders in een groot Europees net.
Ik denk dat dit een zeer slecht idee is.
Het enige dat Europa moet doen is een routekaart opstellen met alle punten die volledige interoperabiliteit over de volledige netten moet mogelijk maken, met deadlines voor alle punten.

En dat de deadline voor algemene ETCS uitrol korter moet zijn dan voor de volledige ombouw van het Iberisch spoor naar normaal spoor, lijkt mij duidelijk.
Ik ken niet alle details van alle landen, maar ik kan mij nog wel voorstellen dat er lokale regels zijn die ooit ontstaan zijn omwille van het dwarsbomen van de interoperabiliteit, die best op zeer korte termijn verdwijnen.
Vroeger was er zo het 3de frontsein, dat blijkbaar alleen belangrijk was als een trein de grens over ging, maar dat is intussen voldoende ingeburgerd.
Ik denk ook aan het verschil in lichtseinen op locs die aan het rangeren zijn.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Nachttreinen

Bericht door joverwimp »

Eind mei start spoorwegmaatschappij European Sleeper met haar nachttrein naar Berlijn. European Sleeper directeur Elmer van Buuren droomt ook al luidop over het doortrekken van deze trein naar Praag én over een verbinding naar Barcelona.

Back on Track ijvert al enkele jaren om van Brussel de Europese hoofdstad van de nachttrein te maken. Met concrete plannen probeert woordvoerder Alexander Gomme iedereen mee te trekken in die ambitie.

Op woensdag 26 april gaat federaal parlementslid Kim Buyst in gesprek met deze twee sterke stemmen over de revival van de nachttrein.
We bekijken de plannen van European Sleeper en zoeken naar wat nodig is om de nachttrein verder te stimuleren.
Webinar van 20u-21.30; inschrijven via :
https://www.groen.be/webinar_nachttrein ... urce=groen
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nachttreinen

Bericht door dentheo »

pietje schreef: 17 mar 2023, 11:44 Vroeger was er zo het 3de frontsein, dat blijkbaar alleen belangrijk was als een trein de grens over ging, maar dat is intussen voldoende ingeburgerd.
Ik denk ook aan het verschil in lichtseinen op locs die aan het rangeren zijn.
Ik meen onthouden te hebben dat de verhuurtraxxen 17 "zeventien" lichtinstellingen hebben.....
Theo
Groeten vanop de Heide
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nachttreinen

Bericht door pietje »

dentheo schreef: 06 apr 2023, 14:36
pietje schreef: 17 mar 2023, 11:44 Vroeger was er zo het 3de frontsein, dat blijkbaar alleen belangrijk was als een trein de grens over ging, maar dat is intussen voldoende ingeburgerd.
Ik denk ook aan het verschil in lichtseinen op locs die aan het rangeren zijn.
Ik meen onthouden te hebben dat de verhuurtraxxen 17 "zeventien" lichtinstellingen hebben.....
En het feit dat daar vanuit Europa geen paal en perk aan gesteld wordt, doet mij concluderen dat het internationale goederenverkeer hier nog lang de nadelen van zal ondervinden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Bij al die standen (het zijn er 12 en geen 17) zitten zowel front als sluitseinen, gevaarseinen dus het is de som van alle standen voor en achteraan een trein:
0 = 3 witte lichten (UIC)
1 = 2 rode lichten (UIC)
2 = 1 rode + 1 witte koplam + gedimde derde (uitzonderingssein I)
3 = 2 witte + gedimde 3de (uitzonderingssein I)
4 = 2 rode horizontaal + 1 witte (noodsteun NL, PL)
5 = 2 witte schuin en 1 rode onderaan (verkeer op tegenspoor PL)
6 = knipperende koplichten (waarschuwend knipperen F, L)
7 = knipperende koplichten (waarschuwend knipperen B)
8 = 3 rode lichten (Noodsignaal CH)
9 = 1 wit licht bovenaan(rangeren NL)
10 = 2 witte lichten (rangeren DK, F, L, S, N, H, B)
11 = 1 wit licht onderaan (Rangeren, Parkeren, CH,F, H, PL)
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

Iemand ervaring met de RegioJet nachttrein Praag - Krakow?
Een pak goedkoper dan CD, en vergelijkbare uren.

Ook de betrouwbaarheid intereseert me, om te weten hoeveel buffer ik moet inbouwen in Praag voor de terugreis.
Voor de terugreis op 27 Mei lijkt CD niet te rijden, en zou RegioJet de enige optie zijn.
Heen gaan we op 20 Mei, en dan zijn beiden (RegioJet of CD) een optie.
Plaats reactie