Nachttreinen

desperado
Berichten: 162
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Nachttreinen

Bericht door desperado »

Sorry for English. From hunrail@groups.io ....
Also, the route of the Prague-Rijeka summer-only overnight will be in Hungary via Rajka, Csorna, Szombathely, Zalaszentiván and Hodos.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Renfe heeft ondertussen gezegd dat de trenhotels toch niet definitief zouden verdwijnen, of toch niet allemaal, minstens de Vigo-Barcelona lijkt voorlopig gered. De Sud Expreso en Lusitania zíjn echter wel tot eind augustus geschrapt omwille van elektrificatiewerken.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nachttreinen

Bericht door Adler »

trainlovertje schreef: 10 jun 2020, 10:04
FLV-FGSP schreef: 10 jun 2020, 08:46 Er is ook sprake van een vakantietrein Prag - Bratislava - Rijeka van RegioJet, maar die heeft nog niet alle stempels en handtekeningen.
Heb je meer info over de route van die trein? Via Bratislava én via Oostenrijk? Dan zou die van Bratislava hl.st. doorrijden via Bratislava Petrzalka naar Wenen en zo naar Villach/Ljubljana/Zagreb. Interessante route alleszins, zeker het gedeelte Praag - Wenen.
Op de website van Regiojet kan je al tickets kopen:
regiojet0.jpg
regiojet1.jpg
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Nachttreinen

Bericht door Accelerat »

Wat een geweldige verbinding zeg, schitterende zet van RegioJet!
trainlovertje
Berichten: 2337
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

Nog meer nieuws over Zweedse nachttreinen:
https://www.snalltaget.se/en/increased- ... vices-2021

Het Zweedse Snälltåget (Transdev) heeft recent laten weten dat het deze zomer niet meer zal rijden tussen Malmö en Berlijn. Helaas, want dat was quasi de enige optie om in Zweden te geraken per trein gezien Denemarken haar grenzen niet opent voor eind augustus voor toeristische doeleinden.
Wel maken ze meteen de plannen voor volgend jaar bekend: een dagelijkse verbinding tussen Stockholm en Berlijn in juni, juli en augustus, aangevuld met treinen in de weekends van april, mei en september. De route van de trein verandert dan grondig, want tot vorig jaar - en normaal gezien ook dit jaar - reed deze via Sassnitz-Mukran (op het Duitse eiland Rügen), waar de trein op de ferry werd gezet richting Trelleborg. Vanaf volgend jaar vertrekt hij in Stockholm i.p.v. Malmö en rijdt hij via Malmö, Denemarken (met stop in de regio Kopenhagen, maar niet in het centrale station zodat daar geen kop gemaakt hoeft te worden) en Hamburg naar Berlijn.
Tussen Hamburg en Kopenhagen zal gebruik gemaakt worden van de route via Odense, Fredericia en Flensburg gezien enkel deze lijn doorlopend geëlektrificeerd is en de trein dan niet afhankelijk is van de ferry tussen Rødby en Puttgarden. Eens de onderzeese spoorlijn tussen deze twee plaatsen af is, zal hij daarvan gebruik maken, vermoed ik toch sterk.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Dat de ferry Sassnitz-Trelleborg niet meer terugkomt, zal wel een belangrijke reden zijn, vrees ik. Ze hebben nog onderhandeld om de trein op de Rostockferry te krijgen, maar dat is ofwel niet (tijdig) gelukt, ofwel zagen ze er toch maar vanaf voor dit seizoen, vermoedelijk zal de vraag dit jaar inderdaad nog wel wat tegenvallen, lijkt me. En aangezien dit een verbinding op eigen risico is...
trainlovertje
Berichten: 2337
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

groentje schreef: 21 jun 2020, 01:24 Dat de ferry Sassnitz-Trelleborg niet meer terugkomt, zal wel een belangrijke reden zijn, vrees ik. Ze hebben nog onderhandeld om de trein op de Rostockferry te krijgen, maar dat is ofwel niet (tijdig) gelukt, ofwel zagen ze er toch maar vanaf voor dit seizoen, vermoedelijk zal de vraag dit jaar inderdaad nog wel wat tegenvallen, lijkt me. En aangezien dit een verbinding op eigen risico is...
In DREHSCHEIBE heb ik gelezen - nog voor coronatijd - dat de trein dit jaar zelfs een aantal keer gepland stond om met de ferry tot Rostock i.p.v. Sassnitz te varen. Dat zou volgens mij ook de eerste keer geweest zijn in de geschiedenis van die trein. Hoe dan ook, het gaat dus sowieso niet door...
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Joris »

De boten die normaal op Trelleborg-Rostock varen zouden niet de juiste voorzieningen hebben om passagierstreinen mee te nemen. Er was dit jaar enkele keren een omgeleiding gepland via Rostock, maar die had zou uitgevoerd zijn geweest met de FS Sassnitz. De kans dat die nu weer in dienst komt is echter klein vrees ik. Vandaar dat er niet veel andere opties zijn voor Snalltaget...
Afbeelding
260689
Berichten: 3315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

De 1e nightjet naar Brussel (en eveneens de laatste voor de zomerstop) rijd tot heden met 35min RT. Tot is te wijten aan de grenscontroles in Passau hbf. Daar er niet meer genoeg tijd was voor de treindelen in Nürnberg te wisselen.

Het is de 1865 proper gewassen die het voortouw neemt in Aachen hbf tot Brussel-Zuid.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nachttreinen

Bericht door Asterix »

260689 schreef: 29 jun 2020, 09:24 De 1e nightjet naar Brussel (en eveneens de laatste voor de zomerstop) rijd tot heden met 35min RT. Tot is te wijten aan de grenscontroles in Passau hbf. Daar er niet meer genoeg tijd was voor de treindelen in Nürnberg te wisselen.

Het is de 1865 proper gewassen die het voortouw neemt in Aachen hbf tot Brussel-Zuid.
Hij kwam daarnet door de Parel van Brabant gesjeesd. Zit er veel volk op?
260689
Berichten: 3315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

In Wien hbf zijn we met +6min RT vertrokken door laattijdig aan perron + de boarding neemt ook wat tijd in beslag.

Ik zat ik de slaapwagen. Maar zowel die uit Wien als Innsbruck zaten volledig volzet. Trein zat over het algemeen wel redelijk vol. Al zijn er heel veel uit gestapt in Köln hbf. Een minuscuul deeltje bleef zitten voor België. Je kan niet verwachten dat er veel volk naar/van België gaat. Daar er maar 1 enkele H/T is voor de zomerstop.

Zoals ik al gezegd had waren er grens/Passpoort controle op de trein. Hierdoor is de nodige tijd om in Nürnberg de treindelen te wijzigen in gedrang gekomen. Maar niet te min. We zijn Aachen hbf uitgereden met +34min RT. Aankomst in Brussel-Zuid was wonderbaarlijke -1min. De dienstregeling in België is wel heel ruim genomen. In Luik moest de E532 wel wachten om voorrang te verlenen aan de nightjet E324.

Loc van dienst: een propere 1865.
rdv
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

Wat bedoel je met "in Nürenberg de treindelen te wijzigen"?
260689
Berichten: 3315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

rdv schreef: 29 jun 2020, 13:15 Wat bedoel je met "in Nürenberg de treindelen te wijzigen"?
Je hebt Wien - Hamburg/Brussel
Je hebt Innsbruck - Hamburg/Brussel.

Vandaar dat die 2 treinen worden gesplitst en de juiste rijtuigen bij de juiste trein zitten.

@rdv de App van DB en ÖBB spreken over Nürnberg.
Bijlagen
Screenshot_20200629-132048.png
rdv
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

Zoals ik je bericht lees, heeft men geen rangeringen uitgevoerd in Nürenberg. Klopt dat?

Of moet ik je bericht lezen als: de vertraging door de grenscontrole in Passau is overgedragen op alle treindelen omdat de buffertijd in Nürenberg niet voldoende was?

Ik hoop het laatste, want in het eerste geval zitten er reizigers in een verkeerde stad (of zijn ze in het holst van de nacht uit hun couchette gezet).
Plaats reactie