Pagina 109 van 116

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 mar 2024, 02:43
door Train Charter
Kolder van een kerel met een duim zo groot als een rots. Iedere SO kan rangeren indien dat besteld wordt.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 mar 2024, 08:01
door desperado
Vergeef me als ik iets mis, maar ...
Ik heb wel eens in een trein gezeten waar de handrem nog op zat. Dat deel van de trein kon niet worden verplaatst, behalve met een zeer lage snelheid op wat in het Verenigd Koninkrijk een 'skate' werd genoemd. Hoe kon het beschadigde voertuig worden verplaatst van Zuid naar Schaarbeek tijdens een normale avonddienstregeling zonder nog meer chaos te veroorzaken of de rails te beschadigen?
(Sorry voor het gebruik van deepl.com om uit het Engels te vertalen)

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 mar 2024, 08:55
door trainlovertje
desperado schreef: 22 mar 2024, 08:01 Vergeef me als ik iets mis, maar ...
Ik heb wel eens in een trein gezeten waar de handrem nog op zat. Dat deel van de trein kon niet worden verplaatst, behalve met een zeer lage snelheid op wat in het Verenigd Koninkrijk een 'skate' werd genoemd. Hoe kon het beschadigde voertuig worden verplaatst van Zuid naar Schaarbeek tijdens een normale avonddienstregeling zonder nog meer chaos te veroorzaken of de rails te beschadigen?
(Sorry voor het gebruik van deepl.com om uit het Engels te vertalen)
Door de schroefrem los te draaien, lijkt mij. Waarschijnlijk was deze overdag vastgedraaid, maar is men deze vergeten los te draaien voor vertrek waardoor er rookontwikkeling ontstond.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 mar 2024, 09:15
door dovaere
Train Charter schreef: 22 mar 2024, 02:43 Kolder van een kerel met een duim zo groot als een rots. Iedere SO kan rangeren indien dat besteld wordt.
Ja, maar Portbou bedoelde wellicht dat bijvoorbeeld de NMBS niet zomaar adhoc kan/wil inspringen met een rangeerder in de buurt indien er niet vooraf contract/beschikbaarheid geregeld is.
Het wordt blijkbaar in de treinwereld hoe langer hoe moeilijker, om flexibel te kunnen omgaan bij dit soort onvoorziene defecten. Ook voor de NMBS met haar eigen treinen, met Eurostars (Thalys) en ICE's.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 mar 2024, 11:52
door Eimai
desperado schreef: 22 mar 2024, 08:01 Vergeef me als ik iets mis, maar ...
Ik heb wel eens in een trein gezeten waar de handrem nog op zat. Dat deel van de trein kon niet worden verplaatst, behalve met een zeer lage snelheid op wat in het Verenigd Koninkrijk een 'skate' werd genoemd. Hoe kon het beschadigde voertuig worden verplaatst van Zuid naar Schaarbeek tijdens een normale avonddienstregeling zonder nog meer chaos te veroorzaken of de rails te beschadigen?
(Sorry voor het gebruik van deepl.com om uit het Engels te vertalen)
Als de gereden afstand met een vaste schroefrem niet al te lang is kan je die gewoon terug losdraaien, alle werkingsproeven doen en werkt alles terug normaal. Zonder meer schade kan je op tien minuten terug vertrokken zijn, behalve dat daar de rest van de dag wel een typische stank van remblokken gaat hangen in die rijtuigen...

Als het te lang heeft geduurd voor het is opgemerkt dan heb je grotere problemen inderdaad, de remblokken kunnen op het wiel gesmolten zijn bijvoorbeeld en misschien krijg je de rem dus niet meer los, dan is vaak de enige oplossing om de remblok los te proberen kappen of dat draaistel op lorries te zetten (een extra onderstel met kleine wieltjes), maar dat is niets dat op een paar uur opgelost geraakt dan.

Hoe erg het hier was, geen idee natuurlijk, ik was er niet bij, een vaste rem kan er altijd erg spectaculair uit zien met veel rook dat ze de brandweer erbij hebben gehaald maar dat er eigenlijk niet zoveel aan de hand is, maar het zal wel eerder eerste geval zijn vermoed ik, maar dat ze toch liefst het rijtuig gingen schouwen voor het eerst heel Duitsland te laten doorkruisen. Plus als reiziger het idee hebben dat je trein in brand staat bij vertrek geeft misschien ook niet het meeste vertrouwen om op te stappen voor zo'n reis dus misschien dat ze daarom ook sneller hebben beslist gewoon af te schaffen.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 mar 2024, 13:30
door Portbou
De vraag blijft waarom je een hele trein afschaft omdat er één rijtuig defect is.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 mar 2024, 13:36
door Portbou
Berlijn - Brussel vanavond ook afgeschaft. Dat zijn toch onaanvaardbaar grote gevolgen ?

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 mar 2024, 13:47
door 260689
Trein staat in Schaarbeek! Waarschijnlijk tot morgenavond waarna deze regulier als NJ E425 zal vertrekken.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 mar 2024, 16:35
door Portbou
260689 schreef: 22 mar 2024, 13:47 Trein staat in Schaarbeek! Waarschijnlijk tot morgenavond waarna deze regulier als NJ E425 zal vertrekken.
Een echte schande dat één defect rijtuig tot zoveel geïmpacteerde reizigers leidt en tot zoveel financiële schade.

Het is duidelijk dat de hoge dames en heren van de spoorwegen in hun bonussen niet worden afgerekend op dit soort fiasco’s.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 mar 2024, 16:49
door 260689
Portbou schreef: 22 mar 2024, 16:35
260689 schreef: 22 mar 2024, 13:47 Trein staat in Schaarbeek! Waarschijnlijk tot morgenavond waarna deze regulier als NJ E425 zal vertrekken.
Een echte schande dat één defect rijtuig tot zoveel geïmpacteerde reizigers leidt en tot zoveel financiële schade.

Het is duidelijk dat de hoge dames en heren van de spoorwegen in hun bonussen niet worden afgerekend op dit soort fiasco’s.
Ik heb het op woensdag 7 februari zelf meegemaakt in Berlin hbf. Door technische defect aan rijtuig in de NJ424. Na +200 RT werd deze gewoon afgeschaft. Hierdoor zelf hotel betaald en treinticket terug naar Brussel alsook de taxiritten van en naar het hotel. Deze week heb ik al mijn onkosten terug betaald gekregen van de ÖBB. En die hebben daar vrij lang gestaan daar de NJ tot 2x toe met 5 rijtuigen uit Wien kwam, de andere 5 stonden nog vast in Berlin.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 mar 2024, 17:49
door Eimai
Portbou schreef: 22 mar 2024, 13:30 De vraag blijft waarom je een hele trein afschaft omdat er één rijtuig defect is.
Brussel-Zuid is daar ook niet op gemaakt om die rangeringen te doen, en om eerst terug naar bundels van Schaarbeek te gaan, rangeringen om het rijtuig uit zetten, loc rondzetten, terug in Brussel-Zuid geraken, dat is al snel een aantal uur dat je daarmee bezig bent met waarschijnlijk alle bijkomende problemen dat dat meebrengt. Ik heb ook geen idee waarom welke beslissing genomen wordt maar even een rijtuig uit zetten is ook niet zo even met de hand dat rijtuig opzij zetten en de rest van de trein bij mekaar duwen.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 mar 2024, 17:49
door maarten
Portbou schreef: 22 mar 2024, 16:35
260689 schreef: 22 mar 2024, 13:47 Trein staat in Schaarbeek! Waarschijnlijk tot morgenavond waarna deze regulier als NJ E425 zal vertrekken.
Een echte schande dat één defect rijtuig tot zoveel geïmpacteerde reizigers leidt en tot zoveel financiële schade.

Het is duidelijk dat de hoge dames en heren van de spoorwegen in hun bonussen niet worden afgerekend op dit soort fiasco’s.
Ga er maar van uit dat met de nieuwe nightjet stammen dit gewoon praktijk wordt. Die stammen worden niet gerangeerd of opgesplitst, die worden als één treinstel gezien.

En dat heb ik hier al een keer gezegd: De uitval zal veel groter zijn. En met dit soort vervoer is de impact ook veel groter. Met dagtreinen kun je een uur later meestal nog wel mee. Met de nachttrein was het dat. Ga morgen maar overdag (want de volgende nachttrein zit ook al vol). En dan ben je dus ook afhankelijk van de afspraken tussen de maatschappijen, want zonder die afspraken kom je met je NJ kaartje de ICE ook niet in.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 mar 2024, 18:02
door Portbou
Eimai schreef: 22 mar 2024, 17:49
Portbou schreef: 22 mar 2024, 13:30 De vraag blijft waarom je een hele trein afschaft omdat er één rijtuig defect is.
Brussel-Zuid is daar ook niet op gemaakt om die rangeringen te doen, en om eerst terug naar bundels van Schaarbeek te gaan, rangeringen om het rijtuig uit zetten, loc rondzetten, terug in Brussel-Zuid geraken, dat is al snel een aantal uur dat je daarmee bezig bent met waarschijnlijk alle bijkomende problemen dat dat meebrengt. Ik heb ook geen idee waarom welke beslissing genomen wordt maar even een rijtuig uit zetten is ook niet zo even met de hand dat rijtuig opzij zetten en de rest van de trein bij mekaar duwen.
Ik zeg niet dat het makkelijk is. Ik heb wel het gevoel dat er nogal makkelijk opgegeven wordt.

De schadevergoedingen voor reizigers zouden best wat verhoogd worden zodat spoorwegmaatschappijen een incentive hebben om in dit soort situaties beter te doen. Want de vergoedingen die ze nu moeten uitbetalen doen overduidelijk onvoldoende pijn.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 mar 2024, 19:00
door dovaere
maarten schreef: 22 mar 2024, 17:49 Ga er maar van uit dat met de nieuwe nightjet stammen dit gewoon praktijk wordt. Die stammen worden niet gerangeerd of opgesplitst, die worden als één treinstel gezien.
Maar die zijn niet bestemd voor België.
Ik las eerder hierover:
  • wel Italië, Nederland, Oostenrijk en Zwitserland
  • niet ten westen van "Gemany, Italy and Switzerland", misschien Nederland
  • goedkeuring in Frankrijk is problematisch, hercombineren van de trein vanuit Brussel hangt hiermee samen
Ik veronderstel daanaast dat het ook nog niet evident zou zijn om dagelijks tweemaal 7 rijtuigen te vullen, 7 naar Berlijn, 7 naar Wenen.
Wetende dat ook European Sleeper zijn nachttrein volgend jaar dagelijks naar Berlijn wil rijden...

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 mar 2024, 22:45
door JHS2013
dovaere schreef: 22 mar 2024, 09:15
Train Charter schreef: 22 mar 2024, 02:43 Kolder van een kerel met een duim zo groot als een rots. Iedere SO kan rangeren indien dat besteld wordt.
Ja, maar Portbou bedoelde wellicht dat bijvoorbeeld de NMBS niet zomaar adhoc kan/wil inspringen met een rangeerder in de buurt indien er niet vooraf contract/beschikbaarheid geregeld is.
Het wordt blijkbaar in de treinwereld hoe langer hoe moeilijker, om flexibel te kunnen omgaan bij dit soort onvoorziene defecten. Ook voor de NMBS met haar eigen treinen, met Eurostars (Thalys) en ICE's.
Deze discussie hebben we maanden geleden al eens gevoerd. Even teruglezen in dit onderwerp.