Pagina 30 van 113

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 20 jan 2020, 23:02
door rdv
wbrm schreef: 20 jan 2020, 20:49 Voor de binnenlandse stukken in Oostenrijk krijgen ze gewoon subsidie. Het zijn de internationale stukken die men er aan 'plakt' + de Nightjets die niet in Oostenrijk komen die ÖBB op eigen risico uitbaat.
De Nightjets zitten redelijk vol, voller dan de City NIght Line van DB indertijd. Naar mijn observatie zijn de meeste couchettes in slaap- en ligrijtuigen beslapen. De zitrijtuigen zijn veel minder populair. OeBB's prijzen liggen ook hoger dan de DB (alleszins voor de slaaprijtuigen).
Ter illustratie: enkele maanden geleden wou ik een reis Wenen - Köln boeken - een tweetal weken op voorhand was er geen enkele slaapplaats meer beschikbaar, en ik heb uiteindelijk drie dagen op voorhand de laatste couchette met 4 kunnen boeken. Dat was op een gewone donderdag in een gewone week.

Ook op de verbindingen waar de bezetting tot recent heel er matig was (bvb München - Ljubljana - Zagreb) lijkt er een kentering te zijn ingezet (weliswaar van horen zeggen).

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 20 jan 2020, 23:16
door trainlovertje
rdv schreef: 20 jan 2020, 23:02 Ook op de verbindingen waar de bezetting tot recent heel er matig was (bvb München - Ljubljana - Zagreb) lijkt er een kentering te zijn ingezet (weliswaar van horen zeggen).
München/Zürich - Zagreb wordt niet door de ÖBB uitgebaat, wel door de HŽ. En ik kan gerust geloven dat ze daar meer moeite moeten doen om de rijtuigen vol te krijgen, want je betaalt dezelfde prijs voor minder comfort, in zit-, lig- en slaaprijtuig.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 21 jan 2020, 06:40
door ostbahnhof
👍

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 21 jan 2020, 07:57
door Adler
Vandaag op Radio 2 tussen 8 en 9 uur volledige uitzending van de Inspecteur over de nachttrein naar Wenen.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 21 jan 2020, 18:06
door HLE18
Je fiets kan je blijkbaar niet meenemen?

https://www.nightjet.com/en/angebote/fahrradmitnahme

Of mag je deze in een grote fiets zak steken zoals bij Thalys/Eurostar/TGV?

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 21 jan 2020, 18:48
door FLV-FGSP
Er was oorspronkelijk een zitrijtuig met fietsenafdeling voorzien, maar na de verbouwing door de ÖBB was de toelating in België niet meer geldig. ÖBB is momenteel bezig met het verbouwen van zitrijtuigen tot multifunctionele rijtuigen. In de loop van 2021 zouden die ook naar Brussel gaan rijden.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 23 jan 2020, 09:45
door 260689
Het is een internationale bedoening op de L37 Aachen - Luik.

Eerst heb je de intersoc met 14 rijtuigen die maar met +1min RT rijd. Die naar Brussel rijd, deze rijd wel via de L36 en krijgt een opduwloc van Luik tot Ans. Wat niet het geval is voor de Nightjet.

Pittig detail, in Olne is deze op een zijspoor gezet om de Nightjet voor te laten, het lijkt er dus op dat de Nightjet op alles voorrang krijgt. (buiten op Thalys!).

de nightjet 324 is momenteel vertrokken met+10min RT door een bijkomende remproef in Aachen. Maar ondertussen ook al ingehaald naar +5min

De Stoptrein was als 1e vertrokken maar moest in Welkenreadt aan perron blijven tot de nightjet 324 voorbij gestoken was.

De loc van dienst is 1887.

Trein staat in Brussel-Noord aangekondigd al NJ en niet als INT! Da zijn al verbeterpuntjes die het wel maken. Al hoop ik vanavond bij vertrek dat ze Innsbruck ook op de aankondigingsborden zetten, maandag stond er enkel maar Wien op.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 23 jan 2020, 17:27
door kika
260689 schreef: 23 jan 2020, 09:45 Al hoop ik vanavond bij vertrek dat ze Innsbruck ook op de aankondigingsborden zetten, maandag stond er enkel maar Wien op.
Wel graag overzichtelijk houden. Dit is als erg dichtbij verwarrend:
nj.jpg

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 23 jan 2020, 18:12
door 260689
kika schreef: 23 jan 2020, 17:27
260689 schreef: 23 jan 2020, 09:45 Al hoop ik vanavond bij vertrek dat ze Innsbruck ook op de aankondigingsborden zetten, maandag stond er enkel maar Wien op.
Wel graag overzichtelijk houden. Dit is als erg dichtbij verwarrend:
nj.jpg
Da's DB. Niet NMBS.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 23 jan 2020, 18:15
door HLE18
260689 schreef: 23 jan 2020, 09:45 Trein staat in Brussel-Noord aangekondigd al NJ en niet als INT! Da zijn al verbeterpuntjes die het wel maken. Al hoop ik vanavond bij vertrek dat ze Innsbruck ook op de aankondigingsborden zetten, maandag stond er enkel maar Wien op.
In de app staat er "Frankfurt Flugh" waarom zou dat zijn?

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 23 jan 2020, 18:56
door trainlovertje
Maandag stond er eerst Wien op de aankondigingsschermen, dan hebben ze er achteraf nog Innsbruck bijgezet. Daarnet opnieuw enkel Wien.
En de tussenstops de trein zijn verre van volledig. Ook Bonn Hbf stond er maandag nog tussen, wat niet klopte. Dat hebben ze nu gewoon geschrapt.
De INT hebben ze nu vervangen door het Nightjet logo op de schermen, en op de displays op de perrons staat NJ.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 23 jan 2020, 18:58
door trainlovertje
HLE18 schreef: 23 jan 2020, 18:15
260689 schreef: 23 jan 2020, 09:45 Trein staat in Brussel-Noord aangekondigd al NJ en niet als INT! Da zijn al verbeterpuntjes die het wel maken. Al hoop ik vanavond bij vertrek dat ze Innsbruck ook op de aankondigingsborden zetten, maandag stond er enkel maar Wien op.
In de app staat er "Frankfurt Flugh" waarom zou dat zijn?
Gokje: de app kent momenteel alleen de stations Aachen Hbf, Köln Hbf, F Flughafen en F Hbf (stopt de NJ niet), van de ICE weliswaar.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 23 jan 2020, 20:56
door Steven
Die app is vooral bedoeld voor binnenlands verkeer. Voor internationale treinen neem je beter de andere app. Dat neemt niet weg natuurlijk dat ze een juiste eindbestemming moeten weergeven.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 23 jan 2020, 22:17
door groentje
Behalve dat hij 2x wordt aangekondigd, vind ik dit behoorlijk duidelijk, hoor, Kika. Of alle stops moeten worden aangekondigd, ben ik niet over uit, ik zou zeggen alleen de mogelijke bestemmingen, en vanuit Brussel dus Luik, Aken en Keulen en zo weglaten, je kan immers toch geen ticket kopen naar die bestemmingen op die trein...

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 23 jan 2020, 22:18
door rdv
Steven schreef:Die app is vooral bedoeld voor binnenlands verkeer. Voor internationale treinen neem je beter de andere app. Dat neemt niet weg natuurlijk dat ze een juiste eindbestemming moeten weergeven.
Ook met de internationale app is het oppassen geblazen. Sommige stations worden verwisseld met stations met dezelfde naam in een ander land: zo was het Zwitserse Burgdorf in de omgeving van Hamburg gelegen volgens de app.