Pagina 4 van 113

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 13 dec 2017, 17:11
door trainlovertje
Shrek schreef: 13 dec 2017, 10:55
Nadleeh schreef: 13 dec 2017, 08:34 Er is wellicht nog een sprankje hoop. De Nightjet van de ÖBB doet het goed (nadat het van de DB / CNL is overgenomen) en er wordt voorzichtig nagedacht om bijvoorbeeld weer naar Nederland te rijden.

http://www.treinreiziger.nl/nightjet-ve ... reizigers/
Daar hebben Belgen natuurlijk niet veel aan. Een nieuwe nachttrein op de as Keulen-Berlijn zou voor ons veel beter zijn. Maar die passeert niet via Oostenrijk, dus is het voor de ÖBB niet zo interessant om zo'n lijn in te leggen.
Dat hoeft daarom niet echt een tegenargument te zijn, want ze hebben sinds dit weekend hun aanbod tussen Zwitserland en Duitsland versterkt: de Zürich - Hamburg wordt vanaf nu gesplitst in Hildesheim met 1 deel naar Berlijn en 1 deel naar Hamburg ipv een volledige trein die via Berlijn naar Hamburg rijdt. Wat wel een argument tegen zo'n nachttrein kan zijn is de huige nacht-ICE die er nu rijdt. (Zou DB die trein willen laten vallen als er een Nightjet komt?)
En wat die nachttrein voor Amsterdam betreft: volgens mij is het enkel een kwestie van tijd voor die terugkomt, want de ÖBB lijkt al vanaf de overname van CNL veel interesse te hebben daarvoor.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 13 dec 2017, 22:13
door Nadleeh
Shrek schreef: 13 dec 2017, 10:55
Nadleeh schreef: 13 dec 2017, 08:34 Er is wellicht nog een sprankje hoop. De Nightjet van de ÖBB doet het goed (nadat het van de DB / CNL is overgenomen) en er wordt voorzichtig nagedacht om bijvoorbeeld weer naar Nederland te rijden.

http://www.treinreiziger.nl/nightjet-ve ... reizigers/
Daar hebben Belgen natuurlijk niet veel aan. Een nieuwe nachttrein op de as Keulen-Berlijn zou voor ons veel beter zijn. Maar die passeert niet via Oostenrijk, dus is het voor de ÖBB niet zo interessant om zo'n lijn in te leggen.
Dat begrijp ik, maar het is positief om te zien dat er tenminste nog 1 vervoerder in west-Europa nog wel heil ziet in deze vorm van vervoer, en nog goed draait ook.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 13 dec 2017, 22:17
door groentje
En met een beetje geluk inspireren ze ook andere vervoerders (ik ben nu wel heel erg optimistisch, ik weet het, maar wie weet, willen de Tsjechen en Polen binnenkort wel hun trein naar het westen terug).

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 14 dec 2017, 01:53
door Portbou
trainlovertje schreef: 13 dec 2017, 17:11 Wat wel een argument tegen zo'n nachttrein kan zijn is de huige nacht-ICE die er nu rijdt. (Zou DB die trein willen laten vallen als er een Nightjet komt?)
Ik denk niet dat OeBB zich hierdoor zou laten tegenhouden. Op Basel-Hamburg rijdt er evengoed parallel een nacht-ICE.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 17 jun 2018, 12:52
door trainlovertje
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2162981 ... p-de-rails
Nighjet naar Amsterdam lijkt weer iets dichterbij te komen, men plakt er zelfs al een datum op: 2020. Dan zou de ÖBB ook over haar nieuwe nachttreinrijtuigen beschikken, al weet ik niet als dat er mee te maken heeft.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 17 jun 2018, 13:23
door rvdborgt
trainlovertje schreef: 17 jun 2018, 12:52https://www.telegraaf.nl/nieuws/2162981 ... p-de-rails
Nighjet naar Amsterdam lijkt weer iets dichterbij te komen, men plakt er zelfs al een datum op: 2020. Dan zou de ÖBB ook over haar nieuwe nachttreinrijtuigen beschikken, al weet ik niet als dat er mee te maken heeft.
Dat heeft er alles mee te maken, aangezien de ÖBB pas kan uitbreiden als ze meer rijtuigen hebben.

Groetjes,
Rian

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 17 jun 2018, 13:27
door FLV-FGSP
Twee nachttreinnieuwtjes:

Sinds 25 april begint de Surespresso naar Lissabon in Hendaye ipv van in Irun. Wel zo handig voor de aansluiting op de TGV Parijs - Hendaye.

Vanaf december 2018 komt de Metropol Berlijn - Wenen terug, maar dan met een nieuwe reisweg via Wrocław.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 17 jun 2018, 13:49
door trainlovertje
rvdborgt schreef: 17 jun 2018, 13:23
trainlovertje schreef: 17 jun 2018, 12:52https://www.telegraaf.nl/nieuws/2162981 ... p-de-rails
Nighjet naar Amsterdam lijkt weer iets dichterbij te komen, men plakt er zelfs al een datum op: 2020. Dan zou de ÖBB ook over haar nieuwe nachttreinrijtuigen beschikken, al weet ik niet als dat er mee te maken heeft.
Dat heeft er alles mee te maken, aangezien de ÖBB pas kan uitbreiden als ze meer rijtuigen hebben.

Groetjes,
Rian
Hebben ze dan echt meer rijtuigen nodig als ze diezelfde trein gewoon willen doortrekken tot Amsterdam? Het is niet dat ze een extra omloop nodig hebben, of zie ik dat verkeerd?

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 17 jun 2018, 14:24
door rvdborgt
trainlovertje schreef: 17 jun 2018, 13:49
rvdborgt schreef: 17 jun 2018, 13:23
trainlovertje schreef: 17 jun 2018, 12:52https://www.telegraaf.nl/nieuws/2162981 ... p-de-rails
Nighjet naar Amsterdam lijkt weer iets dichterbij te komen, men plakt er zelfs al een datum op: 2020. Dan zou de ÖBB ook over haar nieuwe nachttreinrijtuigen beschikken, al weet ik niet als dat er mee te maken heeft.
Dat heeft er alles mee te maken, aangezien de ÖBB pas kan uitbreiden als ze meer rijtuigen hebben.
Hebben ze dan echt meer rijtuigen nodig als ze diezelfde trein gewoon willen doortrekken tot Amsterdam? Het is niet dat ze een extra omloop nodig hebben, of zie ik dat verkeerd?
Daar heb je een punt. In ieder geval lijkt het op zijjn vroegst dienstregeling 2021 te worden:
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/ ... k-in-2020/

Groetjes,
Rian

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 18 jun 2018, 09:27
door kika
trainlovertje schreef: 13 dec 2017, 17:11
Shrek schreef: 13 dec 2017, 10:55 Daar hebben Belgen natuurlijk niet veel aan. Een nieuwe nachttrein op de as Keulen-Berlijn zou voor ons veel beter zijn. Maar die passeert niet via Oostenrijk, dus is het voor de ÖBB niet zo interessant om zo'n lijn in te leggen.
Dat hoeft daarom niet echt een tegenargument te zijn, want ze hebben sinds dit weekend hun aanbod tussen Zwitserland en Duitsland versterkt: de Zürich - Hamburg wordt vanaf nu gesplitst in Hildesheim met 1 deel naar Berlijn en 1 deel naar Hamburg ipv een volledige trein die via Berlijn naar Hamburg rijdt. Wat wel een argument tegen zo'n nachttrein kan zijn is de huige nacht-ICE die er nu rijdt. (Zou DB die trein willen laten vallen als er een Nightjet komt?)
En nu krijg je met alle bahncards nog maar 25% korting, geen doorgaande tickets meer (als je nog verder wilt dan de laatste halte). Betwijfel dat DB zonder (politieke) druk niet verder dolgraag een anti-concurrent koers vaart/zal varen.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 28 jun 2018, 23:20
door dentheo
FLV-FGSP schreef: 17 jun 2018, 13:27 Twee nachttreinnieuwtjes:

Sinds 25 april begint de Surespresso naar Lissabon in Hendaye ipv van in Irun. Wel zo handig voor de aansluiting op de TGV Parijs - Hendaye.
Toen ik voor enkele jaren uit Lissabon terug kwam moest ik gewoon over een perron door een poortje en weer een perron en TGV.
Dat zal toen wel Hendaye geweest zijn ? Of kan SNCF ook naar Irun ?

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 29 jun 2018, 07:37
door FLV-FGSP
Qua spoorbreedte wel, maar de Duplexen hebben geen toelating voor het grenstraject.
In de loop van 2019 zou die er moeten komen, dan krijgen we 5x per dag Parijs - Irun -> San Sebastian/Donostia; een van die ritten gaat door naar Bilbao, zodra het normaalspoor beschikbaar is.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 29 jun 2018, 11:09
door dentheo
Begrijp ik dan dat de slaaptrein een tijd in Hendaye eindigde , maar daar echter NIET begon ?

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 29 jun 2018, 11:37
door FLV-FGSP
Dat was zeker een eeuw lang het geval, daar was een Frans-Spaans verdrag over. In Cerbère/Port-Bou heb/had je dezelfde situatie.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 18 sep 2018, 16:29
door trainlovertje
Uurregeling Nightjet Wenen - Berlijn: http://fahrplan.oebb.at/bin/traininfo.e ... ckLink=ts&
In de andere richting: http://fahrplan.oebb.at/bin/traininfo.e ... ckLink=ts&

Opmerkelijk is dat hij komende uit Wenen tot Charlottenburg rijdt, waarschijnlijk omdat hij snel Berlin Hbf moet verlaten om voldoende ruimte te bieden aan andere treinen. In Charlottenburg wordt de trein dan volledig leeggemaakt door het personeel.